مجلة إشكالات في اللغة و الأدب
Volume 10, Numéro 2, Pages 353-371
2021-06-02

دراسة تحليلية لنصوص فهم المكتوب -كتاب اللغة العربية للسنة الثانية متوسط أنموذجا- An Analytical Study Of Texts For Understanding The Written -arabic Language Book For The Second Year Average As Model-

الكاتب : نجاة بوهناف . شتوح زهور .

الملخص

يتناول هذا المقال بالدراسة التحليلية نصوص القراءة المشروحة التابعة لميدان فهم المكتوب، هذا الميدان الذي تم استحداثه في ظل الإصلاحات التربوية التي مست المناهج التعليمية في الجزائر -مناهج الجيل الثاني – وقد تم اختيار نصوص كتاب اللغة العربية للسنة الثانية متوسط كعينة للدراسة من خلال تحليل المواضيع التي تتطرق لها هاته النصوص ونمطها وكذا جملة المعارف والقيم التي تقدمها والسند الذي استقيت منه ومدى ملاءمتها لتلاميذ المرحلة. This article deals with the analytical study of the annotated reading texts belonging to the field of fahm al-maktob, this field that was developed in light of the educational reforms that affected educational curricula in Algeria - the second generation curricula –The texts of the Arabic language book for the second year average were selected as a sample for study by analyzing the topics covered by these texts and their type, as well as the total knowledge and values they provide, the source from which they were drawn, and their suitability for students of the stage.

الكلمات المفتاحية

مناهج الجيل الثاني، كتاب المدرسي، نص التعليمي، فهم المكتوب، قراءة مشروحة. ; : Second Generation Curricula, Textbook, Teaching Text, Understanding the Written, Annotated Reading.