العمدة في اللسانيات وتحليل الخطاب
Volume 6, Numéro 1, Pages 99-110
2022-01-01

البعد االتربوي والإصلاحي في خطاب محمد البشير الإبراهيمي

الكاتب : عواج حليمة . مبرك حسين .

الملخص

يُعدُّ البشيرُ الإبراهيمي بحقً رائدا من رواد النهضة الحديثة، وعلما من أعلامها المبرزين، فهو العالم الربًاني الجليل الذي لم يدخر جهدا في تسخير علمه لخدمة الأمة، والعمل على انتشالها من براثن الجهل وإنقاذها من مستنقع التخلف والعبودية والهوان، رغم تجهم الأيام، ومكاره الظروف ومصاعب الزمان. وقد تجلى ذلك من خلال تبنيه لمشروع نهضوي، يقوم على الإصلاح والتوعية، لتحقيق الأثر والنوعية، وغرس مبادئ التربية الصحيحة، في ضوء منهجية راسخة قوية، مبنية على رؤية نقدية بناءة تشخص العلل والمفاسد، وتعالج الخلل لتحقيق المقاصد. Al-Bashir Al-Ibrahimi is rightfully considered a pioneer of the modern renaissance, and one of its distinguished leaders, as he is the glorious divine scientist who has spared no effort in harnessing his knowledge and his dream to serve the nation, and work to pull it out of the clutches of ignorance and save it from the swamp of backwardness, slavery and humiliation, despite the grim days of days. And the misfortunes of circumstances and the difficulties of time. This was evidenced by the adoption of a renaissance project based on reform and awareness, to achieve impact and quality, and to instill the principles of correct education, in light of a solid, solid methodology, based on a constructive critical vision that identifies ills and evils, addresses imbalances, establishes faults and cures ills.

الكلمات المفتاحية

النهضة ; التربية ; الإصلاح ; العلم ;  التحرير والتغيير ; Renaissance ; Education ; Reform ; Science ;  Liberation and change