مجلة العلوم و التكنولوجية للنشاطات البدنية و الرياضية
Volume 18, Numéro 1, Pages 247-262
2021-06-01

The Reality Of The Formative Assessment Of Pupils’ Level During The Physical Education Class In Light Of The Competency-based Approach A Field Study Of Some Middle Schools From The Municipality Of Bordj Bou Arreridj

Authors : Layadi Issam . Cherabcha Rafika .

Abstract

Abstract The aim of this study is to know the reality of formative assessment of the pupils’ level during the physical and sports education class in the middle school stage from the teachers’ perspective. A questionnaire was given to a sample of 38 teachers of physical and sports education, chosen through a comprehensive inventory method from the municipality of Bordj Bou Arreridj. Following the descriptive approach, the main results obtained were as follows: There are statistically significant differences at the level of significance (0.05≥) -attributed to the scientific qualification variable- between the means of the sample-members’ answers about the reality of the formative assessment of the pupils’ level in light of the competency-based approach. The results were in favour of the teachers holding a Master’s degree. The difficulties in implementing formative assessment are linked to the lack of training of the teachers of physical and sports education. ملخص: نهدف من خلال دراستنا إلى معرفة واقع التقويم التكويني لمستوى التلاميذ أثناء حصة التربية البدنية والرياضية في المرحلة المتوسطة من وجهة نظر الأساتذة،وقد تكونت العينة من 38أستاذ للتربية البدنية ببلدية برج بوعريريج،حيث تم اختيار العينة بأسلوب الحصر الشامل وتمحورت أداة الدراسة في الاستبيان،كما تم استخدام المنهج الوصفي،وأهم نتائج الدراسة كانت على الشكل الأتي: توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.05≥ ∞) بين متوسطات إجابات أفراد حول واقع التقويم التكويني لمستوى التلاميذ في ظل المقاربة بالكفاءات تعزى لمتغير المؤهل العلمي لصالح الماستر- ترجع صعوبات التقويم التكويني إلى نقص تكوين معلمي التربية البدنية والرياضية

Keywords

Formative Assessment, Physical and Sports Education, Competency-based Approach Teaching