مجلة الباحث للعلوم الرياضية والاجتماعية


Description

El-Bahith Journal of Science is an international biannual refereed scientific journal issued by Ziane Achour University in Djelfa, Algeria. It is a diverse magazine of disciplines and fields provided by the Algerian University in various scientific fields that are concerned with sports sciences, human and social sciences, economic sciences, technological sciences and media and communication research. As well as legal and political studies, linguistic and literary investigations, various disciplines, fields, research and forward-looking studies, which adhere to the conditions and steps of scientific research, and are characterized by comprehensiveness, accuracy, clear scientific methodology in different languages :Arabic, English, Spanish, French. The magazine also publishes, in addition to the aforementioned, the following: - Reports on conferences, seminars and workshops organized by the university and held inside or outside Algeria, with the possibility of allocating special issues according to research requirements; Within the scope of the university’s openness to the external environment and its contribution to national developmental efforts. - It also displays summaries of theses that have been discussed and approved. - Reviewing a variety of distinguished books and latest reports. The magazine is issued periodically in June and January. This is to create a kind of combination of converging specialties as well as to contribute to the resurrection and promotion of academic training and professional trajectory of professors and research students, as it is considered an electronic academic platform for researchers who are active in the field of various local, regional and global issues. The journal is also overseen by an editorial board consisting of professors who are qualified experts in various disciplines from national and foreign universities and research centers. The magazine is available for reading and downloading on the online portal of national journals. It has a hard copy and an electronic copy with free download and open access, indexed in international databases, and a website: www.elbahith.com

Annonce

.

                                                            دعوة للمساهمة في النشر | كلية العلوم الإنسانية و الإجتماعية                                       

يطيبُ لهيئة تحرير "مجلة الباحث للعلوم الرياضية و الاحتماعية " الصادرة عن جامعة زيان عاشور بالجلفة، دعوة  كافة الأساتذة والباحثين من الجامعات الجزائرية والأجنبية والمهتمين بنشر مقالاتهم العلمية باللغات الأربع (العربية، الإنجليزية، الفرنسية، و الإسبانية) في حقول العلم و المعرفة حسب مجالات المجلة ضمن المجلـد: 03 - العـدد: 01 - جانفـي 2021 (العـدد التسلسلي 07).

يرجى إرسال المساهمات البحثية هنا إرسال مقال

لتحميل قالب المجلة أنقر هنا

29-10-2020


5

Volumes

10

Numéros

254

Articles


مساهمة النشاط البدني الرياضي في تنمية و تعزيز مستويات الصحة النفسية لدى المراهق من وجهة أساتذة التربية البدنية

نايل كسال عزيز,  شرفي عامر, 
2022-06-30

الملخص: إن ممارسة النشاط البدني الرياضي بشكل عام تعد فرصـة ثمينـة لتعـديل وتطوير الجانب النفسي للمراهق والسمات عند الممارسين الأنشطة الرياضية من مثل: الثقـة بـالنفس، والتعاون، واحترام القوانين وتعد الممارسة الرياضية بأنشطتها التي تتميز بالحركة وسيلة من الوسائل المهمة في التفريغ من الطاقات الزائدة، والتعبير عن الذات والوجود، وتحقيق صحة نفسية متزنة والمتكاملـة للطفل الخالية من المشكلات السلوكية، وتنمية مداركهم العقلية والانفعالية والاجتماعية، ووضع اللبنات الأولى للشخصية، وتساهم الممارسة الرياضية عن طريق الأنشطة الرياضية في تحقيق صحة نفسية متزنة والمتكاملـة للطفل الخالية من المشكلات السلوكية، وتنمية مداركهم العقلية والانفعالية والاجتماعية، ووضع اللبنات الأولى للشخصية، وتساهم الممارسة الرياضية عن طريق الأنشطة الرياضية في تحقيق الصحة النفسية والتي كونها تسعى إلى تحسـين الأداء الإنسـاني نظاما تربويا كوسيط متميز بخصائص تعليميـة وتربويـة مهمة. حيث يتناول موضوعنا مدى ممارسة النشاط البدني الرياضي في تنمية وتعزيز الصحة النفسية لدى التلميذ المراهق وأهميتها في تطوير كل من الثقة بالنفس وضبطها وتحمل المسؤولية ،وكذا مفهوم الصحة النفسية والعلاقة بينها وبين ممارسة الرياضة ومدى تأثيرها على التلميذ في تحسين سلوكاته وسماته وتطوير الجوانب النفسية والاجتماعية والعقلية وقد ركزنا على تلاميذ المراهقين الممارسين للأنشطة البدنية من وجهة أساتذة التربية البدنية والرياضية وذلك بتوزيع وثيقة إستبيان والقيام بتحليلها والخروج بالنتائج المراد الوصول إليها. الكلمات الدالة: ممارسة النشاط البدني الرياضي - الصحة النفسية -المراهق Abstract : The practice of physical sports activity is, in general, a valuable opportunity to improve and develop the psychological side of the adolescent and the characteristics of the practitioners of sports activities include self-confidence, cooperation, and respect of laws. The practice of sports with its activities is characterized by movement whichis one of the important means of unloading excess energies, self-expression and existence, achieving a balanced and integrated psychological health of the child that is free of behavioral problems, developing their mental, emotional and social perceptions, and laying the first building blocks of the personality. Sports practice through sports activities contributes to achieving mental health, as it seeks to improve human performance, as an educational system as a mediator, with important educational and pedagogical characteristics Our topic deals with the extent to which the practice of physical sports activity contributes in developing and enhancing the mental health of the adolescent student and its importance in developing both self-confidence and self-control and taking responsibility, as well as the concept of mental health and the relationship between it and the practice of sports and the extent of its impact on the student in improving his behavior and characteristics and developing psychological, social and mental aspects.We focused on the adolescent students who are in contact with physical activities from the point of view of the teachers of physical education and sports, by distributing a questionnaire document, analyzing it and coming up with the desired results. Keywords: The practice of sports activity,psychological health,adolescent.

الكلمات المفتاحية: الكلمات الدالة: ممارسة النشاط البدني الرياضي - الصحة النفسية -المراهق


دراسة ميدانية لدرجة تحقق معايير الجودة في أداء المعلّين الصف وفق المدخل التكاملي للتنمية المستدامة من وجهة نظر المشرفين التربويين

استاذ دكتور علي سموم الفرطوسي,  مدرس دكتور شذى فؤاد الميداني, 
2022-06-30

الملخص: The research aims to present an analytical study that shows contemporary approaches or models that seek to provide standards by which to evaluate the performance of the teacher, and to propose a system of standards for the quality of the performance of the class teacher in the first cycle of basic education and to benefit from the opinions of the educational supervisors who supervise teachers in the city of Damascus in enriching standards Quality according to the integrated approach to sustainable development. The research was applied to (41) educational supervisors and educational supervisors who supervise teachers in the first cycle of basic education in the city of Damascus, through a questionnaire that included (37) items distributed in seven axes, including the teacher's possession of professional ethics And his understanding of the nature of learners, mastering the educational material, his management of education, his practice of thinking, his keenness to establish a partnership with society, and his awareness that appropriation serves empowerment. The results of the research showed that there were no statistically significant differences between the averages of the supervisors' answers and the supervisors in the performance quality criteria according to the complementary approach, as well as between the average responses of the sample members in the same field, and the arrangement of the sub-items within the seven axes varied between the most important and the least important. The research concluded with a set of proposals, the most important of which is that the institutions of teacher preparation in the Arab world take into consideration the importance of quality standards in the performance of the teacher, and that they focus on the priorities that the mentors saw as important, and that the pursuit of adopting the philosophy of societal and educational standards and creed in them. يهدف البحث إلى تقديم دراسة تحليلية تبين المداخل أو النماذج المعاصرة التي تسعى لتقديم معايير يمكن من خلالها تقويم أداء المعلم، واقتراح منظومة معايير لجودة أداء معلم الصف في الحلقة الأولى من التعليم الأساسي والإفادة من آراء المشرفين التربويين المشرفين على المعلمين والمعلمات في مدينة دمشق في إغناء معايير الجودة وفق المدخل التكاملي للتنمية المستدامة وقد طُبق البحث على ( 41 ) مشرفاً تربوياً ومشرفة تربوية يشرفون على المعلمين والمعلمات في الحلقة الأولى من التعليم الأساسي في مدينة دمشق، وذلك من خلال استبانة تضمنت ( 37 ) بنداً موزعة على سبعة محاور، منها امتلاك المعلم أخلاقيات المهنة وفهمه طبيعة المتعلمين وإتقان المادة التعليمية وإدارته للتعليم، وممارسته للتفكير، وحرصه على إقامة شراكة مع المجتمع، وإدراكه أنّ التمهين يخدم التمكين. وبينت نتائج البحث عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات إجابات المشرفين والموجهات في معايير جودة الأداء وفق المدخل التكاملي، وكذلك بين متوسطات إجابات أفراد العينة في المجال نفسه، وتفاوت ترتيب البنود الفرعية ضمن المحاور السبعة بين الأكثر أهمية والأقل أهمية. وخلص البحث إلى مجموعة من المقترحات من أهمها أن تأخذ مؤسسات إعداد المعلم في الوطن العربي بعين الاعتبار أهمية معايير الجودة في أداء المعلم، وأن تركز على الأولويات التي رآها الموجهون ذات أهمية، وأن يتم السعي لتبني فلسفة المعايير والمثاقفة المجتمعية والتربوية فيها.

الكلمات المفتاحية: معايير


محاولة في حوكمة الجمهور الرياضي في تونس

غابري سيف, 
2022-06-30

الملخص: الثقافة والمجتمع والعنف... كلّ هذه المفاهيم وما قارب مدلولاتها مثّلت مواضيع العديد من المشاريع البحثيّة ومحور جدالات فكرية ومؤسساتية مع مطلع الألفية الثالثة خاصة لما رافقها من تغيرات قيمية تزامنت مع الانفجار الرقمي من جهة والهوّة بين الأجيال التي لم تزل تتفاقم من جهة ثانية. ومن هنا أصبحت هذه المسائل، وهي فكريّة بالأساس، ملحّة في طرحها في عصرنا الراهن. وضمن هذا المنطلق تندرج هذه المقالة لمحاولة تفكيك هذه المفاهيم وتنزيلها على الواقع المعيش التونسي في إطار رؤية استشرافيّة ومقاربة مجتمعيّة تنضبط وتحترم طبائع المجتمع التونسي والثقافة السائدة فيه. كما تحاول هذه المقالة تقديم مقترحات إجابات عن مجموعة أسئلة راهنة ومحوريّة أبرزها: ماهي مقومات العنف في الفضاء الرياضي التونسي؟ وماهي المقاربات المجتمعية والثقافية والقانونية الأنسب للتعاطي مع هذه الظاهرة المعظلة؟ Culture, society and violence... All these concepts and their meanings have represented the topics of many research projects and the focus of intellectual and institutional debates at the beginning of the third millennium, especially because of the value changes that accompanied them that coincided with the digital explosion on the one hand and the gap between generations that is still exacerbating on the other hand. Hence, these issues, which are primarily intellectual, have become urgent in our time. Within this premise, this article is an attempt to dismantle these concepts and apply them to the Tunisian living reality within the framework of a forward-looking vision and a societal approach that disciplines and respects the nature of Tunisian society and the prevailing culture in it. This article also attempts to provide suggestions for answers to a set of current and central questions, most notably: What are the components of violence in the Tunisian sports space? What are the most appropriate societal, cultural and legal approaches to dealing with this disgusting phenomenon?

الكلمات المفتاحية: عنف ; ثقافة ; وساطة ثقافية ; جمهور ; سيميولوجيا اجتماعية


المساندة الاجتماعية وعلاقتها بالتوافق النفسي في المجتمع الليبي لدى عينة من طلاب كليتي الآداب والعلوم بجامعة المرقب "دراسة إمبريقية"

اكتيبي ليلي, 
2022-07-03

الملخص: الملخص: استهدف الدراسة التعرف علي المساندة الاجتماعية وعلاقتها بالتوافق النفسي لدي عينة من طلبة السنة الرابعة بكليات جامعة المرقب. حيث تكونت العينة الكلية من(194) طالباً وطالبة يدرسون بالسنة الرابعة بكلية الآداب وكلية العلوم. وقد استخدمت الباحثة الاستبيان المغلق في جمع بيانات هذه الدراسة وتضمنت الدراسة الحالية مقاييس (المساندة الاجتماعية، التوافق النفسي) مجتمعة (92)عبارة من إعداد الباحثة. وقد حسب الصدق والثبات لهده المقاييس. وقد تم استخدام معادلة كروكسال وأليس ومان وتني. ومعادلة الانحدار الخطي وتوصلت الدراسة إلي أنه توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين المساندة الاجتماعية والتوافق النفسي. وأوصت الدراسة بتكثيف الدراسات في هذا المجال لمساعدة الأفراد علي تحقيق التوافق النفسي والاجتماعي وذلك للوصول لأعلي مستوي للصحة النفسية. ومحاولة الالتفات لهذه الفئة العمرية عن طريق البحث والدراسة، ومحاولة وضع خطط استراتيجية للحد من تفاقم الظاهرة. والاهتمام بالعلاقات الاجتماعية وخاصة الأسرية للحفاظ علي التوازن النفسي والصحة النفسية. وتدريب الأفراد علي تفعيل العلاقات الأسرية والاجتماعية. ا Summary: The research aimed to identify social support and its relationship to psychological adjustment among a sample of fourth-year students in the faculties of the University of Al-Marqab. Where the total sample consisted of (194) male and female students studying in the fourth year at the College of Arts and the College of Science. The researcher used the closed questionnaire in collecting data for this research. The current research included measures (social support, psychological adjustment) combined (92) phrases prepared by the researcher. The validity and reliability of these standards have been calculated. The Croxall, Alice, Mann, and Tenney equation has been used. And the linear regression equation, and the research concluded that there is a statistically significant relationship between social support and psychological adjustment. The research recommended intensifying studies in this field to help individuals achieve psychological and social compatibility in order to reach the highest level of mental health. And try to pay attention to this age group through research and study, and try to develop strategic plans to limit the aggravation of the phenomenon. And attention to social relations, especially family, to maintain psychological balance and mental health. Training individuals to activate family and social relations Summary: The research aimed to identify social support and its relationship to psychological adjustment among a sample of fourth-year students in the faculties of the University of Al-Marqab. Where the total sample consisted of (194) male and female students studying in the fourth year at the College of Arts and the College of Science. The researcher used the closed questionnaire in collecting data for this research. The current research included measures (social support, psychological adjustment) combined (92) phrases prepared by the researcher. The validity and reliability of these standards have been calculated. The Croxall, Alice, Mann, and Tenney equation has been used. And the linear regression equation, and the research concluded that there is a statistically significant relationship between social support and psychological adjustment. The research recommended intensifying studies in this field to help individuals achieve psychological and social compatibility in order to reach the highest level of mental health. And try to pay attention to this age group through research and study, and try to develop strategic plans to limit the aggravation of the phenomenon. And attention to social relations, especially family, to maintain psychological balance and mental health. Training individuals to activate family and social relations. Keywords: social support, psychological adjustment, sample, respondents, standards.

الكلمات المفتاحية: لكلمات المفتاحية: المساندة الاجتماعية ، التوافق النفسي ، العينة، المبحوثين ، المقاييس. ; Keywords: social support, psychological adjustment, sample, respondents, standards.