التكامل الاقتصادي

journal of economic integration

Description

The Journal of Economic Integration is a scientific international peer-reviewed free of charge journal issued quarterly by The Algerian African Economic Integration Laboratory in Adrar University- Algeria. The journal publishes academic studies of researchers to allow them introduce their original scientific production. The interest of the journal is in economic and management sciences and it focuses on the following subjects: economics; econometrics and finance; management and accounting; and public administration. The journal provides an academic platform for researchers to contribute to the innovative work in this field with authentic studies displayed with accuracy and objectivity in a scientific manner that matches the characteristics of peer reviewed journals. The journal also aims to elevate the level of the studies published in it, and to obtain the scientific acknowledgment by the academic universities and researchers, including the indexing data of scientific journals. The journal includes a team of reviewers of various related specialties from national universities as well as foreign research centers that work on reviewing the articles sent to the journal. The journal is published both in electronic as well as printed versions available for reading and downloading. Ever since it was established in 2013, the journal opens a space for all researchers with scientific competence to contribute to its issues with new subjects related to its field of specialty in three languages, Arabic, English and French, each three months (March, June, September and December).

Annonce

تحضير إستصدار العدد 03 من المجلد 08-سبتمبر 2020

 

بعد انتهاء فترة التحكيم العلمي للمقالات، تعمل هيئة تحرير مجلة التكامل الاقتصادي على الرتوشات الأخيرة لإصدار العدد 03 من المجلد 08 بتاريخ 30 سبتمبر 2020.

** ندعوا كافة الأساتذة والباحثين الذين تم قبول مقالاتهم لإدراج المراجع على مستوى البوابة

 

---------------------------------------

   رئيس تحرير المجلة

د. عبد الكريم مسعودي

04-09-2020


8

Volumes

24

Numéros

334

Articles


الآثار المالية لجائحة فيروس كورونا 2020 على الإيرادات المالية للجماعات المحلية في الجزائر –دراسة حالة مالية بلدية تلمسان-

ديلمي هاجيرة,  لحول كمال,  لعيسوف سمير, 

الملخص: يهدف هذا البحث إلى دراسة وتحليل الآثار المالية لجائحة الكورونا 2020 على الإيرادات المالية للجماعات المحلية في الجزائر -خزينة بلدية تلمسان كحالة دراسية-، وذلك من خلال تحليل ومقارنة منحنيات العوائد المالية للبلدية عبر مجموعة من الفترات الزمنية قبل الجائحة وخلال الجائحة، معتمدين في ذلك على المنهج الوصفي التحليلي، من خلال التعرض لمختلف المفاهيم النظرية المتعلقة بميزانية البلدية وتحليل أهم حساباتها المالية والمحاسبية. وقد خلص البحث إلى مجموعة من النتائج أهمها التراجع الحاد في حجم الموارد المالية للبلدية خلال فترة الجائحة مع استقرار في المستوى العام لنفقاتها، وهو ما يخل بمبدأ وجوب تحقيق التوازن المالي، مما يستوجب على البلدية ضرورة اتخاذ حزمة من الإجراءات والتدابير العاجلة خلال نفس السنة لامتصاص الصدمة المالية للجائحة.

الكلمات المفتاحية: كوفيد 19 ; الآثار المالية لجائحة الكورونا ; ميزانية البلدية ; الحسابات المالية والمحاسبية للبلدية ; تفعيل موارد البلدية


L’évaluation du partenariat Algéro-français dans le développement de la filière lait en Algérie (2012-2017)

هارون سميرة,  عرابي محفوظ, 

Résumé: Cet article traite de la problématique de partenariat dans le domaine agricole et plus précisément du partenariat franco-algérien dans la branche de production laitière appelé « Projet ALBANE », conclu en 2012 entre le ministère algérien de l'Agriculture et du Développement Rural et la Bretagne représentant une région française connu pour sa spécialisation dans cette activité. L’objectif est discuter de son impact sur le développement de la filière laitière en Algérie en revenant sur l’aboutissement de ce partenariat à la formation d’une équipe spécialisée dans l’élevage de bétail "GAPEL", dont le but est d’apporter un soutien technique aux éleveurs locaux principalement dans trois régions de base, à savoir Blida, Relizane et Souk Ahras. Pour cela, nous faisons appel à des outils d'analyse de statistique descriptifs et quantitatifs. Cet article a atteint que le projet ALBANE, par le biais du support technique apporté par l’équipe GAPEL, a eu un effet positif sur les exploitations d’élevage bovin suivies dans les wilayas de Blida, de Relizane et de Souk Ahras, c’est pourquoi l’ONIL s’est vue confiée en 2015 (à l’issue de la période de partenariat) la mission et la responsabilité de l’équipe de travail GAPEL au niveau des trois wilayas.

Mots clés: développement agricole, partenariat agricole, investissement agricole, produits laitiers, industries laitières.


مساهمة المنطقة الصناعية لمدينة برشيد في التنمية الاقتصادية ( المغرب) .

كردود عبد الحميد,  بن الزيدية خالد, 

الملخص: من خلال هذه الدراسة تم التركيز على موضوع ذو أبعاد إقتصادية تنموية لاسيما المساهمة الهائلة للمنطقة الصناعية لمدينة برشيد في التنمية الإقتصادية وتبرز أهمية هذه الدراسة إلى الدور الإقتصادي الذي تلعبه المنطقة الصناعية في تطور المدينة في جميع الميادين و المجالات الإقتصادية على المستوى الجهوي عامة والإقليمي خاصة، في هذه المقالة سنعمل على إبراز النتائج المستخلصة من الدراسة الميدانية للمنطقة الصناعية التي تم جمعها خلال سنة 2018-2019.

الكلمات المفتاحية: الصناعة ; المنطقة الصناعية ; التنمية الإقتصادية ; التصنيع ; برشيد


دو الاتفاقيات الثنائية في تطوير العلاقات التجارية الجزائرية التونسية

ثامر محسن,  باهي يوسف, 

الملخص: لا تستطيع الدول، مهما كانت غنية بمواردها الطبيعية وإنتاجها، أن تؤمن لمجتمعاتها الاكتفاء الذاتي، وبهذا نجد أن الدول تسعى للتعاون مع بعضها وفق شروط معينة. فقد تدخل في منظمات أو تكتلات دولية لدعم التجارة والاقتصاد، أو قد تقوم كل دولة بتوقيع اتفاقيات ثنائية مع دولة أخرى ، بسبب المزايا الكثيرة التي تقدمها هذه الاتفاقيات للدول، ولاشك أن لهذه المبادلة فوائدها، فهي تعطي لكل دولة الفرصة في الحصول على بعض المنتجات التي لا تتوفر لديها؛ وهكذا تتمكن الدول المختلفة عن طريق الاتجار مع بعضها من الحصول على أنواع مختلفة من المنتجات والخدمات.. لذلك لابد من دراسة دور هذه الاتفاقيات في التجارة الخارجية الجزائرية عموماً و الجزائرية التونسية خصوصا، وسنعمد إلى تحليل الميزان التجاري الجزائرية التونسية ، لبيان دور هذه الاتفاقيات على واقع التجارة الخارجية بين البلدين ثم معرفة نقاط الضعف و القوة في العلاقات التجارية بين البلدين بقصد الارتقاء بالتجارة الخارجية الجزائرية وتعزيزها بما ينعكس إيجاباً على مختلف جوانب الحياة.

الكلمات المفتاحية: الاتفاقيات التجارية الثنائية، التجارة الخارجية ة،المنتجات،الخدمات ،الميزان التجاري.


دراسة العلاقة الديناميكية والسببية بين أسعار البترول والبطالة بالجزائر للفترة (1980-2019)

المومن عبد الكريم, 

الملخص: تهدف الدراسة إلى وصف وتحليل وقياس أثر تقلبات أسعار البترول على معدلات البطالة في الجزائر خلال الفترة (1980-2019)، من خلال تطبيق نموذج أشعة الانحدار الذاتي (VAR)، وقد توصلت الدراسة إلى وجود علاقة عكسية بين المتغيرين، تدل على أن ارتفاع أسعار البترول تساهم في خفض معدل البطالة، ودل اختبار السببية لغرانجر على ووجود سببية في اتجاه واحد تسري من أسعار البترول نحو معدل البطالة، كما بين تحليل دول الاستجابة والتباين التأثير القوي لأسعار البترول على معدل البطالة من خلال زيادة الإرادات الحكومية، وبالتالي زيادة الإنفاق العام وتحسين مناخ الاستثمار ومنه توفير مناصب شغل. Abstract : The study aims to describe, analyze and measure the impact of oil price fluctuations on unemployment rates in Algeria during the period (1980-2019), through the application of the Vector Autoregressive Models (VAR). The study found an inverse relationship between the two variables, indicating that high oil prices It contributes to reducing the unemployment rate, and the test of causality for Grager indicated that there is a one-way causality that applies from oil prices towards the unemployment rate, as the response of countries and the contrast showed the strong impact of oil prices on the unemployment rate through increasing government revenues, and thus increasing public spending and improving the investment climate Including the provision of jobs

الكلمات المفتاحية: البطالة ; مناصب الشغل ; أسعار البترول ; صدمة أسعار البترول ; أشعة الانحدار الذاتي ; unemployment ; oil prices ; oil price shock ; Vector Autoregressive.


مكانة وظيفة إدارة الموارد البشرية وتطورها في المؤسسات الاقتصادية الجزائرية Position and evolution of the HR function in the Algerian economic organizations

مشرور محمد الأمين,  حسيني إسحاق, 

الملخص: تهدف الدراسة إلى تشخيص واقع وظيفة الموارد البشرية ودراسة تطورها في المؤسسة الجزائرية منذ الاستقلال إلى يومنا، كما تسلط الضوء على أهم التحولات التي عرفتها هذه الوظيفة وكذا مختلف الرهانات التي تواجهها في الآونة الأخيرة. للإجابة على إشكالية الدراسة، قام الباحثين باستقصاء آراء شاغلي وظيفة الموارد البشرية في المؤسسات الاقتصادية في الغرب الجزائري، بالإضافة إلى رأي الخبراء الجزائريون والمتخصصون في مجال الموارد البشرية. تم الاستقصاء بتصميم استبيان يتضمن محاور حول تحولات هذه الوظيفة، العوامل المؤثرة على سياساتها وكذا مختلف المعيقات والصعوبات التي يواجهها ممارسوها، بالإضافة إلى إجراء مقابلات مع كافة المعنيين بالدراسة. توصلت الدراسة بعد تحليل اتجاهات وآراء مختلف الفاعلين إلى أن القائمين على وظيفة الموارد البشرية في الجزائر يدركون أهمية تطوير هذه الوظيفة للتكيّف مع مختلف التحولات ومواكبة التطور في ممارساتها على المستوى العالمي. إلا أن هذا التوجه نحو التطوير يبقى يواجه العديد من التحديات والعراقيل في العديد من المستويات. The study aims to analyze the function of HR in the Algerian organizations since the independence 1962. The analysis focuses on the practices of HR among the organizations and the challenges raise in recent years. To answer the study problem, the study has surveyed the practitioners of HR in the economic organizations in Algeria and the HR academic experts. The survey was conducted through a questionnaire, which includes axes on the mutations of HR function, main factors impacted HR policy, challenges encountered the practitioners of the HR function. In addition, interviews were conducted with the practitioners to get more explanations and details. The study revealed that the responsibales are sufficiently aware of the necessity of the development of this function to catch up the worldwide mutations. However, this conviction towards development remains confronted with many challenges and obstacles at many levels.

الكلمات المفتاحية: وظيفة الموارد البشرية ; الممارسات ; التحديات ; المؤسسة الاقتصادية ; الجزائر ; HR ; Practices ; Challenges ; Economic Organization ; Algeria


أثر التمويل المصرفي الاسلامي على النمو الاقتصادي في إندونيسيا دراسة قياسية للفترة (2013-2018)

مدياني محمد,  براهم اسماعيل, 

الملخص: هدفت الدراسة إلى قياس أثر التمويل المصرفي الإسلامي على النمو الإقتصادي في إندونيسيا خلال الفترة (2013-2018) باستخدام بيانات فصلية لتطور نمو الناتج المحلي الإجمالي كمتغير تابع يعبر عن النمو الإقتصادي، ونمو حجم التمويل الإسلامي كمتغير مستقل، تم إستخدام نموذج تصحيح الخطأ ECMلدراسة العلاقة بين المتغيرين على المديين الطويل والقصير، وكذا تأثير التمويل المصرفي الإسلامي على النمو الإقتصادي، وبعد إجراء الاختبارات التشخيصية وتقدير النموذج تم التوصل الى وجود علاقة تكاملية بين المتغيرين المدرجين في الدراسة، بالإضافة الى الأثر الإيجابي للتمويل المصرفي لإسلامي على النمو الإقتصادي لدولة اندونيسيا خلال فترة الدراسة. Abstract : The study aimed to measure the impact of Islamic banking financing on the economic growth in Indonesia during the period (2013-2018) using quarterly data for the development of GDP growth as a dependent variable expressing economic growth, and the growth of the size of Islamic finance as an independent variable, the error correction model ECM was used to study the relationship Among the two variables in the long and short terms, as well as the impact of Islamic banking financing on economic growth., After conducting diagnostic tests and estimating the model, an integrative relationship was found between the two variables included in the study, in addition to the positive impact of Islamic banking financing on the economic growth of the country of Indonesia during the study period.

الكلمات المفتاحية: التمويل المصرفي الإسلامي، النمو الاقتصادي، نموذج تصحيح الخطأ، تكامل مشترك، أندونيسيا.


أنظمة اتخاد القرار بالحيازة الفلاحية بين محدودية الموارد واستراتيجية التكيف حالة جماعة سيدي محمد بن رحال

حساني بشرى, 

الملخص: تسعى هذه المقالة إلى إبراز تأثير الإكراهات الطبيعية والعقارية في الاستراتيجيات المتخذة من طرف الفلاح لتدبير وتسير الحيازة الفلاحية بالشاوية العليا حالة جماعة سيدي محمد بن رحال، سنحاول من خلال هذه المقالة الوقوف على اشكالية تأثير الإكراهات الطبيعية والعقارية على اختيارات الفلاحين، يقتضي الاجابة عن هذه الإشكالية الإنطلاق من الفرضيات التالية: ـــــ تؤثر التغايرية المناخية وندرة الموارد المائية على الإنتاج الفلاحي. : تؤدي الإكراهات الطبيعية والعقارية إلى تكثيف الإنتاج وتبني استراتيجيات التجديد من طرف الفلاحين. اعتمد البحث على أسلوب العمل الميداني المتمثل في استمارة تجربية باختيار عينة عشوائية تقدر ب136 حيازة فلاحية همت 6دواوير ثم انجازها صيف 2019 This article seeks to highlight the impact of natural and real estate constraints on the strategies taken by the peasant to manage and operate the agricultural tenure in the upper Chawia the case of Sidi Mohamed Ben Rahal region. The answer to this question requires starting from the following hypothesis: Natural and real estate constraints lead to the intensification of production and the adoption of reconditioning strategies by farmers. The study was copleted in summer in 2019. the research relied on the field study method represented in an experimental form by selecting a random sample of 136 farm holdings that included 6 villages.

الكلمات المفتاحية: الحيازة الفلاحية، التكيف،اختيارات الفلاحين، تكثيف الإنتاج،استراتيجات التجديد ; the agricultural tenure; adaptation; the intensification of production; Decision-Making; reconditioning strategies by farmers


Public -Private Partnership to Develop the Infrastructure of Transport with a reference to the experience of the construction of Algiers metro

توات عثمان,  تباني أمال, 

الملخص: This study aims to review the role of public-private partnerships in the field of transport infrastructure, and highlights the impact of foreign direct investment on improving transport efficiency. The last part of the paper also reviews Algeria's experience in this field through a case study of the completion of the Algiers Metro project during the completion and management stages. The study depends on the descriptive analytical method. The results of the study showed the most important issues that policymakers in developing countries must take into account in order to attract foreign direct investment towards the transport sector by strengthening the partnership between the public and private sectors, and the critical importance of technology transfer and its role in developing and operating effective transport infrastructure and services. تهدف هذه الدراسة إلى استعراض دور الشراكات بين القطاعين العام والخاص في مجال البنية التحتية للنقل، وتسلط الضوء على تأثير الاستثمار الأجنبي المباشر على تحسين كفاءة النقل. كما يستعرض الجزء الأخير من الورقة تجربة الجزائر في هذا المجال من خلال دراسة حالة مشروع إنجاز مترو الجزائر خلال مرحلتي الإنجاز و التسيير.و تعتمد الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي. و أظهرت نتائج الدراسة أهم القضايا التي يتعين على واضعي السياسات في البلدان النامية أخذها في الاعتبار من أجل جذب الاستثمار الأجنبي المباشر نحو قطاع النقل من خلال تعزيز الشراكة بين القطاعين العام والخاص، و الأهمية الحاسمة لنقل التكنولوجيا و دورها في تطوير وتشغيل البنية التحتية والخدمات الفعالة للنقل.

الكلمات المفتاحية: FDI, Transportation costs, public- private Partnership, Transport technology ; : الاستثمار الأجنبي المباشر؛ تكاليف النقل؛ الشراكة بين القطاع العام و الخاص؛ نقل التكنولوجيا.


المسؤولية الاجتماعية توجه حديث لمواجهة أزمة كوفيد19 – حالة بعض المؤسسات النشطة في الجزائر–

صديقي النعاس,  عبدالدائم هاجر,  عبدالكريم نادية, 

الملخص: هدفت هذه الورقة البحثية إلى معرفة اتجاهات المؤسسات الجزائرية نحو المسؤولية الاجتماعية في ظل انتشار أزمة كوفيد-19 وذلك من خلال التطرق للإجراءات التي قامت بها هذه المؤسسات لتفعيل مسؤوليتها تجاه المجتمع للتخفيف من هذه الأزمة. وكنتيجة توصلنا لها أنه يوجد قبول وتجسيد للمسؤولية الاجتماعية عند المؤسسات الجزائرية من خلال بعض الجهود المبذولة والتي انحصرت في دعم الاعمال الخيرية, الحملات الوطنية للحلول الوقائية, إتاحة البيانات والمعلومات دون التطرق الى التغيير في المستوى المعيشي لتحقيق الرفاه الاجتماعي لبناء المجتمع بشكل مستدام. This research paper aimed to know the trends of Algerian institutions towards social responsibility in light of the spread of the Covid 19 crisis, by examining the measures taken by these institutions to activate their responsibility towards society to alleviate this crisis. As a result of our conclusion, there is acceptance and embodiment of social responsibility among Algerian institutions through some efforts made that are limited to supporting charitable work, national campaigns for preventive solutions, making data and information available without touching on a change in the standard of living to achieve social welfare for the children of society in a sustainable manner.

الكلمات المفتاحية: المسؤولية الاجتماعية، الأزمة، المؤسسات، أزمة كوفيد19، المؤسسات الجزائرية. ; social responsibility, crisis, institutions, virus of coved 19, Algerian institutions.


تداعيات جائحة كورونا في تأجيل مقررات لجنة بازل3

محبوب علي,  سنوسي علي, 

الملخص: لا تزال تداعيات جائحة كورونا تعصف بالاقتصاديات حول العالم، مما أثر على قطاع الشركات بشكل كبير، وعلى صعيد القطاع المصرفي فإن الإجراءات التي أعلنتها لجنة بازل لتخفيف من تداعيات هذه الجائحة شملت بشكل أساسي تأجيل تاريخ تنفيذ معايير بازل 3 الجديدة أو ما يطلق عليه أحيانا بازل 4 حتى 1 يناير 2023، إن الهدف من هذا البحث التركيز على التدابير التي وضعتها اللجنة للتخفيف من أثر الجائحة والذي من خلاله أدخلت العديد من الدول عدة تدابير دعم للتخفيف من الأثر المالي والاقتصادي للجائحة، ومن ضمنها مجموعة من برامج الضمان للقروض المصرفية، بهدف استمرار المصارف في الإقراض وتخفيف تداعياته على الاقتصاد وقد استخدمنا المنهجين الوصفي والتحليلي، من خلال تحليل قرار اللجنة بتأجيل تنفيذ قواعد بازل 3، وتوصلنا إلى أنه تم اتخاذ مجموعة من برامج الضمان للقروض المصرفية، بهدف استمرار المصارف في الإقراض وتخفيف قدرة المقترضين على الوفاء بالتزاماتهم للمصارف لمواجهة تداعيات الجائحة على الاقتصاد. Covid-19 problems continue to plague economies around the world and it affected the corporate sector significantly, and on the banking sector, the measures announced by the Basel Committee to alleviate the problems of Covid-19 included delaying the date of implementing the new Basel 3 standards, or what is sometimes called Basel 4, until January 1, 2023, The purpose of this research is to focus on the measures put in place by the committee to mitigate corona through many countries, several support measures to mitigate the financial and economic impact of Covid-19, Among them is a group of loan guarantee programs, with the aim of banks continuing to lend and reduce the economy. We have used both descriptive and analytical approaches, by analyzing the committee’s decision to postpone the implementation of Basel 3, The results are that a set of guarantee programs for bank loans have been taken, with the aim of banks continuing to lend and reducing the ability of borrowers to fulfill their obligations to banks to face the repercussions of the pandemic on the economy.

الكلمات المفتاحية: مقررات لجنة بازل؛ بازل 3؛ جائحة كورونا؛ القطاع المصرفي. ; Basel Committee; Basel 3; Covid-19; banking sector


الذكاء الاقتصادي لمنظمات الأعمال بشكل عملي

بن سعودي زينب, 

الملخص: ملخص: نظرا للارتباط الوطيد لمنظمات الأعمال ببيئتها المتغيرة، لابد لها من استعمال الوسائل التي تساعدها على اكتشاف هذه البيئة، من بين هذه الوسائل نجد الذكاء الاقتصادي، هدفت الدراسة إلى التعرف على الذكاء الاقتصادي لمنظمات الأعمال من الناحية العملية بدلا من الاكتفاء بدراسته بشكل نظري فقط، وقد استمدت الدراسة بياناتها من مصادر مختلفة تمثلت في الكتب، الدراسات العلمية وكدا بعض مواقع الانترنت، وقد توصلت إلى أن الذكاء الاقتصادي من الناحية العملية هو مجموعة من الوسائل المادية والبشرية التي تعمل ضمن تنظيم معين للحصول على النتائج المرجوة منه، هذه المقارنة بين النتائج المرسومة سابقا والمتحصل عليها يمكننا من خلالها تقييم مدى نجاعته. Abstract : In view of the close association of business organizations with their changing environment, they must use the means that help them to discover this environment. Among these means we find economic intelligence. The study aimed to identify economic intelligence of business organizations from a practical point of view rather than merely studying it in theory only, the study derived its data from various sources represented in books, scientific studies and some internet sites. The study concluded that economic intelligence in practical way is a set of material and human means that work within a specific organization to obtain the desired results from it, this comparison between the results previously drawn and obtained through which we can assess the extent of its efficacy..

الكلمات المفتاحية: بيئة ; تنظيم ; ذكاء اقتصادي ; منظمات أعمال ; نتائج


أخلاقيات الأعمال ودورها في ترسيخ أبعاد المسؤولية الاجتماعية –دراسة حالة مجمع صيدال

لوصادي فاطمة الزهراء,  قويدر التومي إيمان, 

الملخص: هدفت هذه الدراسة إلى تحديد أثر أخلاقيات الأعمال في ترسيخ المسؤولية الاجتماعية بأبعادها الأربعة بمجمع صيدال ، ولتحقيق هذا الهدف قامت الباحثتان بتوزيع استبيان على عينة من الموظفين بمختلف مستوياتهم لمجمع صيدال (ولاية المدية) بلغ حجمها 65 مفردة بغية اختبار فرضيات الدراسة تم استرجاع منها 60 استمارة، و لأجل ذلك تم استخدام مجموعة من الأساليب الاحصائية بالاستعانة ببرنامج SPSS V 25 ، و توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها: يوجد أثر ذو دلالة إحصائية لالتزام الموظفين بأخلاقيات الأعمال في ترسيخ أبعاد بأبعاد المسؤولية الاجتماعية بالمجمع و هذا راجع أن لأخلاقيات الاعمال دور كبير في ترسيخ مبادئ المسؤولية الاجتماعية التي تحقق فوائد عديدة للمجتمع ، كما يعتبر البعد الاقتصادي للمسؤولية الاجتماعية أكثر الأبعاد فعالية مقارنة مع العناصر الأخرى. This study aimed to determine the impact of business ethics on the consolidation of social responsibility in its four in the Seidal complex. To achieve this goal, the researchers distributed a questionnaire to a sample of employees at different levels of the Seidal complex (Medea Province) Its size reached 65 singles in order to test the study hypotheses, and for that purpose a set of statistical methods was1 used using the SPSS V 25 program, and the study reached a set of results, the most important of which are: There is a statistically significant effect of staff commitment to business ethics in Establishing dimensions of the dimensions of social responsibility in the complex, and this is due to the fact that business ethics have a great role in establishing principles of social responsibility that achieve many benefits for society, and the economic dimension of social responsibility is more effective dimensions compared to other elements.

الكلمات المفتاحية: Business Ethics; Social Responsibility; Saidal Complex. ; أخلاقيات الأعمال; مسؤولية اجتماعية; مجمع صيدال.


الذكاء البشري وتحدي الأوبئة الفيروسية جائحة كورونا حطر يتهدد النشاط الاقتصادي

أستاذ مساعد حسن محمد أحمد محمد, 

الملخص: بقدر ما استهدفت فكرة الدراسة هذه، المرض وآثاره، إلا أنها ركزت، وبشكل محدد، على مفهوم الصراع القائم، منذ القدم، بين التحديات التي تتحدى الذكاء البشري وقدراته العقلية، وبين الكثير من الكوارث والجوائح التي جابهت الإنسانية جمعاء بقدراتها الذهنية والعقلية التي يتمتع بها العقل الجمعي البشري كآلية من آليات الدفاع البشري في معاركه وصراعاته القديمة والأزلية من أجل الوجود والاستمرارية في العيش والحياة، ومن أجل بقاء الحضارة الإنسانية وتطورها، لاسيما وأن الإنسانية قد حققت الكثير من الانتصارات والنجاحات بما أحدثته من ثورة تقنية ومعلوماتية، كان لها كبير الأثر في مجالات التنمية البشرية، ونلمس ذلك في: الصحة، التعليم، الاقتصاد، النظم السياسية، الفنون، المعمار، الفضاء، القنية الحاسوبية..، والأمل معقود على الذكاء البشري وقدراته وإمكاناته الفكرية. تم تقسيم هذا البحث إلى مبحثين أو قسميين رئيسيين، المبحث الأول، وعنوانه (الصراع مع الأعداء)، والمقوصد بالأعداء، هنا، تلك الكوارث الطبيعية التي ما فتأت تتكأكأ على الإنسانية بين الفينة والأخرى، بالإضافة إلى تلك الجوائح التي تكتسح العالم، بكامله، كتفشي الأمراض الوبائية كما حدث مع فيروس كورونا الأخير، وما أحدثه من صدمة سيظل العالم يعاني من آثارها السالبة لوقت غير قصير. إلا أننا نعول على الذكاء البشري وقدراته الدفاعية، فالذكاء البشري لا زال يتملك من وسائل الدفاع ما يمكنه من الحافظ على الحضارة الإنسانية والوجود البشري على سطح الكرة الأرضية. أما المبحث الثاني (الآثار الكارثية لجائحة كورونا)، وفيه تم التنبيه على الآثار السالبة للفيروس، خاصة، الآثار الصحية وما سينجم عنها من كوارث أخرى أشد خطرًا منها، ولعل من أبرزها الكارثة الاقتصادية التي ربما أدت إلى إنهيار الاقتصاد العالمي وستسبب في شل الحركة التجارية في الأسواق، ومن ثم دمار الحضارة الإنسانية.

الكلمات المفتاحية: الذكاء البشري ؛ النشاط الاقتصادي ؛ فيروس كورونا


دور التسويق المصرفي في زيادة فاعلية وسائل الدفع الالكتروني: دراسة حالة بنك الخليج الجزائر -وكالة بشار-

مقدم عبد الجليل,  بلعابد فايزة,  عدناني خولة, 

الملخص: هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على دور التسويق المصرفي زيادة فاعلية وسائل الدفع الالكتروني لدى موظفي بنك الخليج الجزائري وكالة بشار،وقد تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي لاختبار فرضيات الدراسة، بينما تم جمع البيانات من خلال استخدام استبانة تم تصميمها لهذا الغرض. وقد حددنا مجتمع الدراسة من زبائن بنك الخليج الجزائري، وتم اختيار عينة منهم بلغ حجمها (70) زبون، أين تم اختبار هذه العلاقة باستخدام البرنامج الإحصائي spss19،وخلصت الدراسة إلى أنه يوجد تأثير إيجابي لتسويق المصرفي بأبعادها المختلفة (المنتج المصرفي، التسعير المصرفي، الترويج المصرفي، التوزيع المصرفي، العنصر البشري، الدليل المادي، العمليات) على وسائل الدفع الالكتروني للبنك محل الدراسة.

الكلمات المفتاحية: التسويق المصرفي ; وسائل الدفع الالكتروني ; بنك الخليج الجزائري ; النعصر البشري ; المزيج التسويقي الخدمي


المناخ العام للصناعات التقليدية في الوطن العربي- قراءة في المعوقات ومقترحات المعالجة-

طروبيا ندير, 

الملخص: الصناعات التقليدية هي صناعات يدوية، يُمارسها الأفراد أو الجماعات، باستغلال المواد المتاحة وفي نطاق محدود، من أجل الحصول على العديد من المزايا المتنوعة، خاصة إذا تم استغلال تلك الصناعات بالشكل الأمثل. الهدف من هذه الدراسة هو إبراز الوضع العام الذي تعيشه الصناعات التقليدية العربية، بالإضافة إلى إلقاء الضوء على الخيارات المقترحة لتفعيل دورها الاقتصادي، وذلك باستخدام المنهج الوصفي التحليلي، وكان من أهم نتائج الدراسة هو أن الصناعات التقليدية دورا تنمويا في الصناعات العربية من خلال المساهمة في الناتج المحلي الوطني وتوفير مناصب الشغل والحفاظ على النسيج الاجتماعي وتماسكه، إلا أنها تواجه تحديات حقيقية مثل شحّ المعلومات لدى الجهات القائمة، عدم وجود استراتيجية قومية واضحة وعجز الكيانات العملاقة الحكومية عن مساندة ذلك القطاع إلى غيرها من المعوقات والتحديات. Traditional industries are handicrafts that individuals or groups work by using available materials and in a limited field, in order to obtain many different advantages, especially if those industries are optimally exploited. The aim of this study is to clarify the general situation experienced by Arab traditional industries, in addition to shedding light on the proposed options to activate its economic role, Using the descriptive analytical method. One of the most important results of the study is that traditional industries have a developmental role in Arab industries by contributing to the national domestic product, providing jobs, and preserving social structure and cohesion. However, it faces real challenges such as the lack of information among the responsible authorities, the lack of a clear national strategy, and the inability of the giant government entities to support that sector, to other obstacles and challenges.

الكلمات المفتاحية: الصناعات التقليدية، الخليج العربي، المغرب العربي. ; Traditional industries, Arab Gulf, Arab Maghreb.


دور القيادة الإدارية في تحقيق الرضا الوظيفي للعاملين دراسة ميدانية بمؤسسة نفطال بولاية الجلفة

بن أحمد لخضر,  حمياني صبرينة,  لباز عبد القادر, 

الملخص: تناولت هذه الدراسة موضوع اختبار مدى مساهمة القيادة الإدارية في تحقيق الرضا الوظيفي، ولقد طبقت في فرع مؤسسة نفطال بولاية الجلفة، توصل الباحثين إلى مجموعة من النتائج أهمها: يوجد أثر ذو دلالة إحصائية عند 0.05= αلجميع أبعاد القيادة الإدارية بصفة مستقلة أو مجتمعة على الرضا الوظيفي لدى العاملين في المؤسسة، وحسب المستجوبين فقد جاء مستوى ممارسة النمط الديمقراطي بفرع مؤسسة نفطال بالجلفة مرتفعا، بينما مستوى ممارسة النمط الأوتوقراطي والمتساهل فقد جاءا متوسطين،كما كان مستوى ممارسة القيادة الإدارية بالمؤسسة مرتفعا وأيضا مستوى الرضا الوظيفي جاء مرتفعا. This study dealt with the subject of testing the extent of the administrative leadership’s contribution to achieving job satisfaction. It was applied in the Naftal Foundation branch in The city of Djelfa, the researchers reached a set of results, the most important of which are: there is a statistically significant effect at α = 0.05 for all dimensions of administrative leadership independently or collectively on job satisfaction, among the employees of the organization, according to the respondents, the level of practicing the democratic style in the Naftal foundation branch in Djelfa was high, while the level of practicing the autocratic and permissive style was moderate, and the level of practicing administrative leadership in the organization was high and also the level of job satisfaction was high.

الكلمات المفتاحية: القيادة الإدارية، الرضا الوظيفي، النمط الديمقراطي، النمط الأوتوقراطي، النمط المتسلط; Administrative leadership, job satisfaction, democratic style, autocratic style, authoritarian style.


العوامل المؤثرة على ربحية شركات التأمين التكافلي دراسة قياسية لشركات التأمين التكافلي بماليزيا خلال الفترة (2012-2019)

لنصاري عبد القادر,  بوعزيز أزهر,  بن يبا محمد, 

الملخص: هدفت هذه الدراسة إلى إيجاد العوامل المؤثرة على ربحية شركات التأمين التكافلي بماليزيا حيث أجريت الدراسة على 9 شركات تأمين تكافلي خلال الفترة 2012-2019، تم استخدام نماذج البانل لقياس العلاقة بين متغيرات الدراسة حيث تمثلت المتغيرات المستقلة في نسبة الرفع المالي، نسبة السيولة النقدية، معدل الخسارة، حجم الشركة، أما بالنسبة للمتغير التابع الربحية عُبر عنها بمعدل العائد على حقوق الملكية. وقد توصلت الدراسة إلى أن هناك تأثير سلبي لكل من نسبة الرفع المالي ومعدل الخسارة على العائد على حقوق الملكية، وأثر إيجابي لحجم الشركة على العائد على حقوق الملكية، وعدم وجود أثر للسيولة النقدية على العائد على حقوق الملكية. Abstract: This study aimed to find factors affecting the profitability of Takaful insurance companies in Malaysia where the study was conducted on 9 Takaful insurance companies during the period 2012-2019, the panel models were used to measure the relationship between the variables of the study where the independent variables were represented in the percentage of financial leverage, the ratio of cash flow, rate The loss, the size of the company, and as for the dependent variable, profitability is expressed as the rate of return on equity. The study found that there is a negative impact of both the financial leverage ratio and the loss rate on the return on equity, a positive .effect of the size of the company on the return on equity, and the absence of a cash liquidity effect on the return on equity

الكلمات المفتاحية: التأمين التكافلي، معدل العائد على حقوق الملكية، بيانات البانل. ; Keywords: Takaful insurance, Rate of return on equity, Panel data.


أثر سعر صرف الدينار الجزائري مقابل الأورو على الصادرات الجزائرية خارج قطاع المحروقات دراسة قياسية (1999-2018)

بومدين وفاء, 

الملخص: تهدف هذه الدراسة إلى قياس أثر سعر صرف الدينار الجزائري مقابل الأورو على الصادرات الجزائرية خارج المحروقات خلال الفترة من 1999 إلى 2018. تم قياس أثر سعر الصرف باستخدام طريقة المربعات الصغرى العادية، و خلصت الدراسة إلى أن تأثير سعر الصرف الدينار الجزائري مقابل الأورو على الصادرات خارج المحروقات هو تأثير إيجابي. أوصت الدراسة بالاهتمام أكثر بقطاع الفلاحة وقطاع المؤسسات الصغيرة والمتوسطة. This study aims to measure the effect of the Algerian dinar exchange rate against the euro on Algerian exports outside of hydrocarbons during the period from 1999 to 2018. The effect of the exchange rate was measured using the regular least squares method, and the study concluded that the effect of the Algerian dinar exchange rate against the euro on non-hydrocarbon exports is a positive effect .The study recommended and pay more attention to the agriculture sector and the small and medium enterprises sector.

الكلمات المفتاحية: سعر الصرف ; الدينار الجزائري ; الأورو ; الصادرات خارج المحروقات ; صادرات المحروقات


Évaluation du programme « TOKTEN » pour convertir la fuite des cerveaux en gain (étude de cas de Mali)

مغتات صابرينة,  نادي مفيدة, 

Résumé: Certains des pays en développement ont perdu un nombre important de leurs compétences par le biais de l’émigration ,devenant par la suite les victimes du phénomène « fuite des cerveaux »et pour faire face à ce problème majeur, le PNUD a mis en œuvre en 1977 le programme TOKTEN pour faire profiter de ces pays des expertises et les compétences de leurs ressortissants installés à l’étranger. Le principe de ce programme c’est de stimuler le retour pour une brève période, dans les pays d’origine ainsi la diaspora peut partager ses compétence avec la probabilité qu’elle puisse devenir protagoniste et en encourageant son intervention dans la vie politique et sociale Ce papier vise à expliquer le programme TOKTEN, ses domaines, et ses objectifs, en prenant Mali comme étude de cas, et en faisant une évaluation pour savoir à quel point ce programme a atteint ses objectifs dans ce pays.

Mots clés: fuite des cerveaux ; la diaspora ; TOKTEN


The Effect of Changes in Exchange Rates, Oil Prices and Interest Rates on Inflation in the Euro Area: An Empirical Study using ARDL Approach

خاجي يوسف, 

Résumé: The paper re-examines the effect of changes in both exchange rates, oil prices, and interest rates on inflation in the euro area over the period 1999(Q1)-2019(Q4) using autoregressive distributed Lag (ARDL) bounds testing. The main findings of this paper are as follows: (i) The results of the bound cointegration test give evidence in support of long-run relationship among the variables (ii) The results support the existence of the exchange rate pass-through to inflation on the long term (iii) On the contrary, the results suggest the existence of the oil price pass-through into euro area inflation in the short term (iv) The results of this study also provide sufficient evidence for the effectiveness of the interest rate channel - specifically short-term interest rates in curbing inflation in the euro area. However, the findings of the study show that the euro area is suffering from cost - push inflation.

Mots clés: Exchange Rates ; Oil Prices ; Interest Rates ; Euro Area Inflation ; ARDL Model


فواعل السياسة البيئية لدعم توجه الدولة نحو إرساء مفهوم التنمية المستدامة بالجزائر

الدهبي أمال,  بن الدين أمحمد, 

الملخص: تعتبر السياسة البيئية جزء من السياسة العامة للدولة، الهدف منها حماية البيئة من كافة أشكال التدهور، ولأن حماية البيئة يعتبر مؤشر من مؤشرات التنمية المستدامة، فإن هدف هذه الورقة البحثية هو تسليط الضوء على ماهية السياسة البيئية، أهدافها، وكذا أهم الفواعل الداخلية والخارجية التي تحدد معالم رسم هذه السياسة على المستوى الوطني. وقد توصلت الدراسة إلى أن الجزائر لا تدخر أي جهد للمشاركة دوليا ووطنيا في كل المبادرات والالتزامات التي من شأنها المساهمة في تجسيد مفهوم التنمية المستدامة بما يضمن الحفاظ على حقوق ومكتسبات الأجيال الحالية والقادمة. الكلمات المفتاحية: السياسة البيئية، السياسة العامة، المحددات البيئة، البيئة، التنمية المستدامة. Environmental policy is considered as a part of the state's general policy. Its aim is to protect the environment from all forms of degradation. Since environmental protection is an indicator of sustainable development, the goal of this research paper is to shed light on the nature of environmental policy, its goals as well as the most important external and internal determinants that define the parameters for drawing this policy on the national level. The study concluded, however, that Algeria does not reserve any effort to participate internationally and nationally in all initiatives and commitments that would contribute in implementing the concept of sustainable development in a manner that guarantees the preservation of the rights and gains of current as well as future generations. Keywords: environmental policy, general policy, environmental determinants, environment, sustainable development.

الكلمات المفتاحية: السياسة العامة ; السياسة البيئية ; المحددات البيئية ; البيئة ; التنمية المستدامة


مساهمة إدارة علاقة الزبائن في تحقيق الريادة لدى الوكالات السياحية – دراسة ميدانية لوكالات ولاية المدية –

هارون عطيل,  كمال مولوج, 

الملخص: هدفت هذه الدراسة إلى معرفة مدى مساهمة إدارة علاقة الزبائن في تحقيق الريادة لدى الوكالات السياحية في الجزائر، بحيث تم توجيه استبيان الى عينة ميسرة قدرت ب 52 مفردة من موظفي الوكالات السياحية، بعد تجميع البينات تم استخدام منهج الوصفي لتحليلها بالاعتماد على مخرجات برنامج SPSS، لغرض الوصول الى قوة واتجاه العلاقة بين متغيرات الدراسة وكذا الوقوف على مدى اعتماد الوكالات السياحية على إدارة علاقة الزبائن وماهي طموحاتها الريادية في المجال، تم استخدام اختبار الارتباط بيرسون ،حيث أشار إلى وجود علاقة طردية موجبة قوية ذات دلالة إحصائية بين إدارة علاقة الزبائن والريادة لدى الوكالات السياحية ،نتج عنها تثبيت الفرضية البديلة وتقديم جملة من التوصيات أهمها ،يجب على الوكالات السياحية بولاية المدية العمل على التحليل الدقيق للبيانات واستغلالها لأخذ قرارات صائبة، وكذا تشجيع روح الابتكار كعنصر مهم لتحقيق الريادة.

الكلمات المفتاحية: إدارة علاقة الزبائن، نماذج تطبيق إدارة علاقة الزبائن، الريادة، منافع تبني إدارة علاقة الزيائن، العلاقة بين إدارة علاقة الزبائن والريادة.


استعراض لأهم آليات المراقبة الجبائية بالنظام الضريبي الجزائري

بساس أحمد,  دوة محمد, 

الملخص: ملخص: هدفت هذه الدراسة إلى تقديم إطار نظري للمفاهيم المتعلقة بالمراقبة الجبائية والنظام الضريبي الجزائري، ومن جهة أخرى الإجابة على الإشكالية المطروحة حول أهم آليات المراقبة الجبائية بالنظام الضريبي الجزائري من خلال استخدام المنهجين الوصفي والتخليلي تم عرض وتحليل كل من التحديات المفروضة على النظام الضريبي في الجزائر وإجراءات تحسين المراقبة الجبائية، حيث استخدمنا المنهجين الوصفي والتحليلي لحل هذا الإشكال وخلصت الدراسة على أن ظاهرة الغش والتهرب الضريبي لها تأثير سلبي على جميع الأنظمة الجبائية حلولا لهذه الظاهرة بتوظيف جميع الوسائل والإمكانيات المتاحة لمحاربتها ومنها آليات المراقبة الجبائية. الكلمات المفتاحية : مراقبة جبائية، نظام ضريبي، تهرب ضريبي. تصنيفات JEL : H21، K34 Abstract : This study aimed to provide a theoretical framework for the concepts related to tax control and the Algerian tax system, and on the other hand to answer the problematic about the most important tax monitoring mechanisms of the Algerian tax system through the use of descriptive and analytical approaches. Both challenges and challenges imposed on the tax system in Algeria were presented and analyzed Improving tax control, as we used both descriptive and analytical approaches to solve this problem. The study concluded that the phenomenon of fraud and tax evasion has a negative impact on all tax systems in the world and is more dangerous in countries where taxation is a resource for the state’s public treasury, so the tax system seeks to find solutions to this The phenomenon employing all available means and capabilities to combat it, including tax control mechanisms. Keywords: Tax Control, Tax System, Tax Evasion. JEL Classification Cods : H21، K34

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية : مراقبة جبائية، نظام ضريبي، تهرب ضريبي.


موازنة البرامج والأداء كأسلوب لعصرنة الموازنة العامة للدولة بالجزائر في ظل القانون العضوي 18-15

حيرش فايزة,  طرشي محمد, 

الملخص: ملخص: تهدف الدراسة إلى البحث عن إمكانية تطوير مشروع عصرنة الموازنة العامة بالجزائر ضمن القانون 18-15 المتعلق بقوانين المالية بالانتقال التدريجي لتطبيق موازنة البرامج والأداء، وذلك باعتماد مقاربة تقوم على صياغة جملة من الاقتراحات تشكل في مجملها إطار لتطوير هذا المشروع للإستجابة لما تمليه الاتجاهات الدولية، مع مراعاة خصوصية بيئة المالية العامة بالجزائر. وخلصت الدراسة إلى جملة من النتائج والتوصيات أهمها: ضرورة ضبط الجوانب التصورية لمعالم ومحاور مشروع عصرنة الموازنة العامة في ظل القانون 18-15 بما يتوافق مع الممارسات الموازناتية الدولية، ما يحتم دراسة مدى إمكانية إصدار تشريع يلزم اعتماد أساس الاستحقاق كأساس للقياس المحاسبي وبإعداد الموازنة في ضوء تطبيق موازنة البرامج والأداء؛ وإلزامية تطوير أسلوب إعداد التقارير المالية. كلمات مفتاحية: عصرنة الموازنة العامة، القانون العضوي 18-15، موازنة البرامج والأداء. Abstract: The study aims to search for the possibility of developing the project of modernizing the general budget in Algeria within Law 18-15 related to financial laws by the gradual transition to implement the program and performance budgeting, by adopting an approach based on the formulation of a set of proposals that together constitute a framework for the development of this project to respond to what is dictated by international trends, taking into account Privacy of the public financial environment in Algeria. The study concluded with a number of results and recommendations, the most important of which are: The need to control the conceptual aspects of the features and axes of project of modernizing the general budget under Law 15-18 in line with international budgetary practices. which necessitates studying the extent of the possibility of issuing legislation that requires the adoption of the accrual basis as a basis for accounting measurement and preparing the budget in light of application of program and performance budget; It is mandatory to develop a financial reporting method. . Key words: modernization of the general budget, organic law 18-15, program and performance budget.

الكلمات المفتاحية: عصرنة الموازنة العامة، القانون العضوي 18-15، موازنة البرامج والأداء


دور سياسات الملكية الفكرية في تعزيز الذكاء الإصطناعي للمؤسسة الإقتصادية (على ضوء قرارات منظمة WIPO)

قسوري إنصاف, 

الملخص: تناولت الورقة البحثية أهم سياسات منظمة الملكية الفكرية في المحافظة على حقوق وبراءات الإختراع والعلامات التجارية بإعتبار أنّ الحماية المقررة للملكية الفكرية على المستوى الدولي تستمد من الإتفاقية الدولية لحماية الملكية الفكرية المقررة في باريس 1970 تحت مسمى "المنظمة العالمية للملكية الفكرية WIPO" التي تساعد على ضمان حماية حقوق المبدعين وأصحاب الملكية الفكرية، ما أفضى لوجود وإستخدام الذكاء الإصطناعي بالمؤسسات الإقتصادية المعتمدة على أنظمة ذكية بالإدارة والمبنية على تقنيات مبتكرة جدا، وعليه جاء السؤال ما هي سياسات منظمة WIPO لتعزيز وتفعيل الذكاء الإصطناعي بالمؤسسة الإقتصادية، وتوصلت الدراسة إلى نتيجة أنّ إستخدام تطبيقات الذكاء الإصطناعي بالمؤسسة ومساعد على تدعيم عمليات التحكم والمراقبة وإتخاذ القرارات من قبل الخبراء ودعم عمليات إدارة المعلومات والمعطيات الفائقة الذكاء والتقانة وحمايتها من كل أنواع التقليد والإحتيال وعمليات التلاعب. The research paper dealt with the most important policies of the Intellectual Property Organization in preserving the rights of patents and trademarks, considering that the protection prescribed fo intellectual property at the international level derives from the International Convention for the Protection of Intellectual Property established in Paris 1970 under the name "World Intellectual Property Organization WIPO" that helps to ensure protection The rights of creators and owners of intellectual property, which led to the existence and use of artificial intelligence in economic institutions that rely on smart systems in management and based on very innovative technologies, The refore, the question came what are wipo's policies for promoting and activating artificial intelligence applications in the institution and help to strengthen the processes of control, control and decision-making by experts and support the processes of information management and data high intelligence and technology and protect it from all kinds of imitation.

الكلمات المفتاحية: ملكية فكرية ; ذكاء إصطناعي ; مؤسسة



Les 10 articles les plus téléchargés

1 007 تفعيل الجباية المحلية للجماعات المحلية بالجزائر 985 تأثير التكاملات الاقتصادية الإقليمية على تنافسية الاقتصادات النامية " (تجربة الاقتصاد الجزائري ودول الاتحاد الأوروبي) 581 واقع تطبيق معيار كفاية رأس المال للرقابة على النظام البنكي الجزائري 542 -دور الفساد المالي و الاداري في انبثاق الحراك الشعبي في الجزائر- دراسة عينة من المشاركين في الحراك الشعبي 436 التمويل الإسلامي من منظور المؤسسات الصغيرة و المتوسطة – دراسة حالة بعض المؤسسات الممولة من طرف بنك البركة الجزائري - 393 الاستثمار الأجنبي المباشر و النمو الاقتصادي – دراسة قياسية حالة الجزائر- 339 الحوكمة ودورها في إدارة المخاطر المصرفية في البنوك 326 دراسة قياسية لأثر سعر الصرف على ميزان المدفوعات – دراسة حالة الجزائر- 301 دور حوكمة المؤسسات في تفعيل ادارة المخاطر المصرفية: دراسة عينة من المؤسسات المصرفية الجزائرية 298 تقيم تطور التنافسية العالمية لاقتصاديات دول شمال إفريقيا للفترة (2013-2018) _حالة الجزائر، مصر، تونس والمغرب_