les cahiers du mecas
Volume 18, Numéro 1, Pages 423-436
2022-06-06

دور العلاقات العامة في كسب ولاء العميل المصرفي دراسة حالة البنك الخارجي الجزائري –وكالة تبسة-

الكاتب : هادفي تركية . عمامرة ياسمينة .

الملخص

تهدف الدراسة للتعرف على أهمية دور العلاقات العامة في كسب ولاء العميل المصرفي، وقد طبقت على عينة بسيطة مكونة من 100 عميل من عملاء البنك الخارجي الجزائري BEA وكالة تبسة، من خلال إعتماد الاستبانة في جمع البيانات التي تمت معالجتها احصائيا عن طريق برنامج SPSS. توصلت الدراسة إلى تحقيق عدة نتائج أهمها أن العلاقات العامة تسهم في كسب ولاء العميل المصرفي لما لها من قدرة في بناء الثقة وكسب القبول، كما خلصت الدراسة إلى توصيات أهمها ضرورة تركيز جميع أنشطة وبرامج العلاقات العامة على العميل. The study aims to identify the importance of the role of public relations in gaining the loyalty of the banking customer, and it was applied to a simple sample of 100 clients of the Algerian External Bank BEA, Tebessa Agency, through the adoption of a questionnaire in collecting data that was statistically processed through the SPSS program. The study reached several results, the most important of which is that public relations contribute to gaining the loyalty of the banking customer because of its ability to build trust and gain acceptance. The study also concluded recommendations, the most important of which is the need to focus all public relations activities and programs on the customer

الكلمات المفتاحية

العلاقات العامة، الولاء، العميل المصرفي.