مجلة المنهل الاقتصادي


Description

Journal of El-Manhel Economy: Specialized International Reviewed, free scientific journal, open-access, Bi-annual (June, December), It was founded in 2018, is issued and edited by the University of Eloued – Algeria. The journal focuses on field of Economics, Econometrics and Finance, Business, Management and, Accounting, Marketing, Business and International Management, Management of Technology and Innovation, Organizational Behavior and Human Resource Management, Strategy and Management, Information Systems and Management, and interest in the dissemination original applied research in three languages, Arabic, English and French. The journal aimed to attract researchers around the world by provide a scientific platform for discussion and contribution innovative researches, and make bridgs between researchers in Arab countries, Africa and from the world, to exchange experiences and results, to contribute the development and ensure a useful exchange of knowledge, and to find solutions for contemporary economic problems . The journal includes an international editorial board that works due to international standards. Our team ensures a documented scientific treatment method for researches, and works to improve and upgrade the journal to reach global levels and advance scientific research, The journal is issued in both print and online versions. All papers and researches around the world are very welcome in our International Journal.


3

Volumes

6

Numéros

133

Articles


قياس اثر الإفصاح عن المسؤولية الاجتماعية في تحسين الميزة التنافسية بشركات المدرجة في البورصة دراسة حالة مجموعة من شركات المساهمة لولاية بسكرة

مخلخل زوينة,  زهرة قريشي, 

الملخص: هدفت الدراسة إلى إبراز اثر الإفصاح عن المسؤولية الاجتماعية في تحسين الميزة التنافسية بالمؤسسات الجزائرية دراسة حالة مجموعة من شركات المساهمة لولاية بسكرة ، حيث تم استخدام الاستبيان كأداة لجمع البيانات عن متغيرات الدارسة ،إذ تم توزيعه على عينة شملت 50 موظف في الشركات ،كما تم استخدام برنامج التحليل الاجصائي spssالبيانات واختبار مدى صحة فرضيات . حيث خلصت الدراسة إلى أن الإفصاح عن المسؤولية الاجتماعية يساهم في تحسين الميزة التنافسية. The study aimed to highlight the effect of disclosure of social responsibility in improving the competitive advantage of Algerian institutions. A case study of a group of joint stock companies in the state of Biskra, where the questionnaire was used as a tool to collect data on the study variables, as it was distributed to a sample that included 50 employees in companies, and the program was used SPSS data analysis and hypothesis testing. The study concluded that disclosure of social responsibility contributes to improving the competitive advantage. Key words: social responsibility, disclosure of social responsibility, competitive advantage, disclosure of social responsibility in companies.

الكلمات المفتاحية: المسؤولية الاجتماعية ; لإفصاح عن المسؤولية الاجتماعية ، ; الميزة التنافسية ; الإفصاح عن المسؤولية الاجتماعية في الشركات .



Les 10 articles les plus téléchargés

699 مقارنة بين البنوك الإسلامية والبنوك التجارية (التقليدية) من خلال دراسة حالتين هما بنك القرض الشعبي الجزائري CPA، وبنك البركة الجزائري 454 أثر تكنولوجيا المعلومات والاتصال على الأداء الوظيفي في مؤسسات الاتصالات بالجزائر (دراسة حالة مؤسسة اتصالات الجزائر بالعين الصفراء (ولاية النعامة)) 265 الدور التنموي للجماعات المحلية في الجزائر-دراسة في برامج التنمية المحلية للبلديات ومصادر تمويلها 245 جودة الحياة الوظيفية كمدخل لتحسين الأداء الوظيفي في المؤسسة الاقتصادية الجزائرية -دراسة حالة شركة سونلغاز فرع ولاية المدية- 237 دور التأمين الفلاحي في تغطية أخطار الإنتاج النباتي والحيواني دراسة حالة الصندوق الجهوي للتعاون الفلاحي CRMA - ولاية بومرداس- 218 أنماط القيادة وعلاقتها بالأداء الوظيفي للعاملين بإدارة الخدمات الصحية بمدينة بنغازي 215 دراسة تحليلية لتطبيق مبادئ الحوكمة في سوق عمان للأوراق المالية 207 اختبارات الضغط تقنية من تقنيات الهندسة المالية لتحديد درجة الاستقرار المالي في البنوك الاسلامية -دراسة تطبيقية لبنك البركة الجزائري- 197 الموازنة الصفرية ( النشأة، المفهوم، المزايا والعيوب ) 186 سياسة التيسير الكمي كاتجاه حديث لإدارة السياسة النقدية في الجزائر Quantitative easing policy as a new trend to manage monetary policy in Algeria