مجلة العلوم الإدارية والمالية


Description

The Journal of Administrative and Financial Sciences is a semi-annual, academic and international scientific journal, indexed and non-profit, open source, issued by the Faculty of Economic, Commercial and Management Sciences at the University of El Oued - Algeria - The first issue of the magazine was issued in December 2017, the magazine is concerned with publishing all studies in Areas: Administrative and commercial sciences, accounting and finance, technology and innovation management, marketing, human resource management, information systems, strategy and management, tourism and hotel management. In the three languages: Arabic, French and English, which are distinguished by originality, contemporaryity, seriousness and respect for the conditions of publication and the scientific secretariat. The journal is published on paper and electronically, as it contributes to the development of the subject area of competence, and for this it targets all researchers interested in various branches of administrative and financial sciences around the world, whether in research or academic circles, government departments or economic institutions at the national and international levels.


5

Volumes

10

Numéros

200

Articles


اتجاهات استخدام التقنيات الناشئة في المملكة العربية السعودية

الفحل حسام, 
2022-03-02

الملخص: تعتبر تقنية سلسلة الكتل (Blockchain) أحد التقنيات الجديدة الناشئة، وقد توسع انتشارها وتم البدء في استخدامها عالمياً على نطاق واسع في عدد من قطاعات الأعمال خصوصاً في قطاعي المالية وسلاسل الإمداد، تهدف هذه الدراسة الاستكشافية إلى بحث اتجاهات استخدامها في المملكة العربية السعودية. من خلال هذا البحث، تم تطوير استبانة لاستكشاف اتجاهات تبني تقنية سلسلة الكتل في المنظمات السعودية، وقد تم اختيار السعودية ليكون التركيز عليها في هذه الدراسة، حيث إنها من أكبر منتجي النفط في العالم وأحد أكبر الاقتصاديات كعضو في مجموعة العشرين. وأظهرت نتائج الدراسة أن بعض المنظمات في السعودية ليس لديها الرغبة لاستخدام هذه التقنية حاليًا، وان هناك نسبة من المنظمات تنوي استخدام التقنية مستقبلاً، كما أظهرت نتائج الدراسة أيضا ان هناك نقص في المعرفة حول هذه التقنية، وخلصت الدراسة الى تحديد بعض العوائق التي تؤخر تبني هذه التقنية وان هناك حاجة إلى مزيد من البحث لمعالجة العقبات التي قد تكون سبباً في تأخر عملية استخدام هذه التقنية.

الكلمات المفتاحية: Management Information Systems ; Emerging Technology ; Kingdom of Saudi Arabia ; Blockchain Technology ; Fintech