دراسات معاصرة
Volume 4, Numéro 2, Pages 131-143
2020-06-02
الكاتب : صغير فاطمة . بلحاجي فتيحة .
الشّعر الجزائريّ لبنة واضحة المعالم في الشّعر العربيّ الحديث، اِتّخذه القراء الجزائريون أداة لمقاومة المستدمر، وخطابا وطنيّا وقوميّا قويّا في سبيل صون الهويّة،، وذلك لخلود رسالته ونبل غايته، و غدوّه سلاحا، تذود به الأمّة عن حياضها ، وتتصدّى به لمشاريع أعدائها ، فتحبط سياستهم وتفضح مخططاتهم، ومن الشّعراء الذّين آمنوا برسالة الشّعر في الحياة و المجتمع، محمّد العيد آل خليفة الذّي نجد ديوانه الشّعري يطفح بلغة الدّفاع عن الهويّة الوطنيّة والقوميّة. وعليه نروم في هذا المقام الحديث عن مسار الشعر الجزائري في مرحلة ما قبل الاستقلال أو ما عرف بشعر المقاومة والكفاح استجابة للحركة الإصلاحية في الجزائر،ثم نعرج على دور محمد العيد آل خليفة في النهضة الفكرية مثبتين ذلك بأدلة شعرية من منابع فيضه الشعري . Abstract: Algerian poetry is a well-defined brick in modern Arab poetry, which Algerian readers have used as a tool to resist the persistent, strong national and national discourse in order to preserve identity, because of the immortality of its mission and nobility of its goal, and becoming a weapon that the nation defends from its menstruation and confronts the projects of its enemies, frustrating their policy Their plans are exposed, and among the poets who believed in the message of poetry in life and society, Muhammad Al-Eid Al Khalifa, whose poetry collection we find overflowing with the language of defending national and national identity. Therefore, in this regard, we tend to talk about the path of Algerian poetry in the pre-independence stage, or what was known as the poetry of resistance and struggle in response to the reform movement in Algeria.
الشّعر الجزائريّ ، الهويّة الوطنيّة ، محمّد العيد آل الخليفة. ; Algerian poetry; national identity ; Mohammed El-Eid Khalifa.
سعيدي عبدالقادر
.
ص 296-317.
خلوي شميسة
.
ص 61-74.