الباحث


Description

ABOUT THE JOURNAL : El’ Bahith is a scientific linguistic academic and refereed journal, published biannually by the Teacher Training College of Bouzareah Mbarek El ibrahimi El mili (ENSB). The journal is free of charge . It covers research studies that are scientifically sound and relevant to language , didactics , curriculum development ,human sciences and related areas. Submitted articles can be written in Arabic , English or French and must describe authentic or translated research works that have not been published previously; they should also meet the general requirements of the scientific research regarding accuracy, clarity , completeness , credibility ,originality and up-to-dateness and promote scientific creativity and diversity in various fields. El’ Bahith Journal is, therefore; a platform that provides an opportunity for teachers and researchers to publish their works, introduce new insights into research and foster scientific and constructive communication to better serve humanity. The Journal’s Editorial Board consists of qualified reviewers and experts in their subject areas who are responsible for making final decisions and evaluating submitted manuscripts that should fit the Journal’s scope and submission guidelines.

Annonce

إعلان 2 إصدار عدد خاص بعيد الاستقلال الوطني

اعلان

 بمناسبة عيد الاستقلال الوطني المصادف لِـ: 05/7/2022

 تنهي مجلة الباحث إلى علم المؤلفين مؤرخين أو أدباء أو فاعلين بأنها ستصدر عددا خاصا يخلد هذا الحدث الوطني 

فعلى المهتمين إرسال مقالاتهم العلمية في الفترة الممتدة بين 19-30أفريل 2022

10-06-2021


13

Volumes

24

Numéros

410

Articles


دلالة البنية الأسلوبية في الخطاب الشّعري الجزائري الحديث

حساين رابح محمد, 
2022-03-31

الملخص: إنّ الأسلوبية علم لغوي حديث يبحث في البنية اللّغوية المشكّلة للنّص، ووصف طريقة الصّياغة والتّعبير في ذاته. وتتمظهر فاعلية القراءة الأسلوبية –المنهج الأسلوبي – في أنّها الوجه الجمالي للألسنية كونُها تبحث في الخصائص التّعبيرية والشّعرية الّتي يتوسّلها الخطاب الأدبي، فضلا عن دراسة جمالية اللّغة في النّص الأدبي ومكوّناتها وخصائصها في مستوياتها المختلفة بشكل موضوعي ومنهجي. وعليه تأتي هذه الدّراسة البحثية المعنونة بـ" دلالة البنية الأسلوبية في الخطاب الشّعري الجزائري الحديث، قراءةٌ في شعر الأمير عبد القادر الجزائري"، لتِـبـيان مدى فاعلية التّحليل الأسلوبي للنّصوص والخطابات الشّعرية الحديثة هذا من جهة ، ومن جهة أخرى للإجابة عن مجموعة من الأسئلة أهمّها: ماذا يقصد بالمنهج الأسلوبي؟ ما هي أهم الظّواهر الأسلوبية التي تجلّت في النّص الشّعري الجزائري الحديث عامة، وفي شعر الأمير عبد القادر على وجه الخصوص؟. Stylistic is a modern linguistic that looks at the language structure of the text, and he described the formulation and expression itself. It shows the efficacy of the approach reading that is the aesthetic face of the tongue because looking at the expressive and poetic charateristics of the literary discourse, as well as studying the aesthetic of language in the literature and its components and characteristics at different levels objectively and systematically. So, comes this research study entitled" The significance of the stylistic structure in modern algerian poetry discourse -reading in the poetry of Emir Abdelkader Al-Jazairi", to show how effective a typological analysis of modern text and poetry is on the one hand. On the other hand, to answer the most important questions of which are: what does he mean stylistic approach? what are the most important stylistic manifestations that have mnifested in the modern algerian poetry in general, and in the poetry of Emir Abdelkader in particular?

الكلمات المفتاحية: الأسلوب ; الأسلوبية ; الأمير عبد القادر ; الخطاب الشعري الجزائري ; stylistic ; Modern algerian Poetry ; Emir abdelkader ; style


صورة فرنسا في الرواية الجزائرية باللغة الفرنسية

مزوني زهرة, 
2021-07-06

الملخص: يسعى هذا البحث إلى دراسة تجليات صورة فرنسا في الرواية الجزائرية المكتوبة باللغة الفرنسية وتحديداً الروايات التي كُتبت خلال فترة الخمسينيات . روايات مولود فرعون ومالك حداد وآسيا جبار، التي نحاول من خلالها الكشف،عن الصورة التي رسمها الروائي الجزائري لفرنسا ،وهل الصورة التي قدمها مولود فرعون و آسيا جبار قريبة من الصورة التي قدمها مالك حداد؟ وما مدى تأثير ثورة التحرير الوطني على الروائي الجزائري؟.

الكلمات المفتاحية: صورة ; فرنسا ; رواية ; جزائرية ; لغة فرنسية


الاستراتيجية العسكرية للمهلب بن أبي صفرة في حروبه مع الخوارج الأزارقة

بومداح مرزاق, 
2022-03-29

الملخص: الملخص: يعتبر المهلب بن أبي صفرة من أشهر القادة العسكريين الذين كان لهم دورا حاسما في محاربة الخوارج الأزارقة، وفي الحفاظ على أمن الدولة وممتلكاتها وحماية أرواح الناس وأعراضهم، ولقد اعتمد في حروبه مع الخوارج الأزارقة استراتيجية عسكرية محكمة كبث الحراس في كل مكان وإرسال الجواسيس للاطلاع على أسرارهم واختيار نوابه بنفسه وبعناية فائقة، ودوام تحذيره من خطر الخوارج وعدم الاستهانة بالعدو مهما كان حجمه، وابتكار وسائل جديدة في محاربته لعدوه، ورفع شعار النبي صلى الله عليه وسلم في المعارك التي كان يخوضها، وكان القدوة العملية فيما يصدره من أوامر بحيث كان هو أول من يبادر إلي تنفيذها، وكان الرجل المناسب في المكان المناسب هي القاعدة التي انتهجها في تولية المناصب، وكان حريصا على تنويع أساليب القتال. Résumé: Al-Muhallab bin Abi Safra est considéré comme l'un des chefs militaires les plus célèbres qui ont joué un rôle décisif dans la lutte contre les Kharijites Azraqites, en préservant la sécurité de l'État et de ses biens et en protégeant la vie et l'honneur du peuple. Durant ses guerres avec les Kharijites Azraqites, il a adopté une stratégie militaire serrée en déployant des gardes partout , envoyer des espions examiner leurs secrets et Choisir ses adjoints lui-même avec beaucoup de soin. Il a constamment averti son peuple du danger des Kharijites et il n'a jamais sous-estimé l'ennemi quoi qu'il en soit de sa taille, et en concevant de nouveaux moyens dans sa lutte . en soulevant le slogan du Prophète, que Dieu le bénisse et lui accorde la paix dans les batailles qu'il menait, et l'exemple pratique de ce qu'il donne des ordres afin qu’ il est le premier .à le mettre en œuvre, en choisissant le bon homme au bon endroit, et la variété des styles de combat

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية: المهلب بن أبي صفرة؛ الاستراتيجية العسكرية؛ الخوارج الأزارقة؛ المشرق الإسلامي؛ الحروب. ; Mots clés: Al-Muhallab bin Abi Safra; Stratégie militaire; Les Kharijites Azraqites; L'Orient musulman; Les guerres.


أدب الأطفال العربي وتطوره في العصر الحديث، قراءة نقدية في منظومة البناء والتأسيس، -معايير الضبط والتدوين، التحديات والحلول-.

منصر أمير, 
2022-04-16

الملخص: نروم من هذا البحث محاولة النظر إلى نمط من التأليف السردي العربي، تشكل فرادته وذلك بالنظر إلى موقعه العبر نوعي على تخوم أكثر من نوع، وسيطًا تربويًا وتعليمياً ومعرفياً يتيح أمامهم عديد الفرص للفهم والتعلم، هو أدب الأطفال، وفي خضم ذلك يأتي هذا البحث بغرض تسليط الضوء على واقع أدب الأطفال في العالم العربي في ظل التطور الثيماتيكي الذي شهده الأدب بصفة عامة. إضافة إلى محاولة الكشف عن أهم المشكلات التي تعترض بناء أدب أطفال عربي في ظل الثقافة العولمية والهيمنة الغربية على الفكر العربي الحديث، مقدمين الحلول النوعية لإثراء هذا النمط من التأليف الأدبي، في منحييه: الإبداعي، والأكاديمي. We seek from this research an attempt to look at a pattern of Arabic narrative composition, whose uniqueness is formed by looking at its position of qualitative lessons on the borders of more than one kind, and an educational, educational and cognitive medium that provides them with many opportunities for understanding and learning, it is children's literature, and in the midst of that this research comes with the aim of shedding Spotlight on the reality of children's literature in the Arab world in light of the thematic development that literature has witnessed in general. In addition to trying to uncover the most important problems facing building Arab children's literature in light of globalization and Western domination of modern Arab thought, providing qualitative solutions to enrich this type of literary authorship, in its creative and academic aspects.

الكلمات المفتاحية: الطفولة ; أدب الأطفال ; التربية ; التعليم ; معايير الضبط ; Childhood ; children's literature ; Education ; Learning ; Tuning criteria


-مقومات الاستدامة في المناطق الصحراوية الجزائرية -اقليم تيدكيلت نموذجاً

سعيدو علي,  بن ترزي خير الدين,  لعشيبي الطاهر, 
2021-10-28

الملخص: الملخص: تناولنا في هذه الورقة البحثية الموضوع الموسوم بمقومات الاستدامة في المناطق الجافة بالصحراء الجزائرية، هذه الأخيرة تتميز بخصائص و مقومات طبيعية و بشرية و اقتصادية خاصة، حيث سنقف على العوامل التي يمكن من خلالها تفعيل و إعادة الاعتبار لهذه المناطق وفق رؤية تعتمد على مقاربة التنمية المستدامة، و التي تسمح بتثمين و تقييم الموارد المحلية لمنطقة الدراسة، حيث قمنا بإسقاط أهداف هذه الدراسة على إقليم تيدكيلت بحكم موقعه الاستراتيجي الهام وسط الصحراء و ديناميكية التحول المجالي به، و هو ما يجعله أحد النماذج التنموية لتحقيق الاستدامة بالصحراء الجزائرية انطلاقاً من خصوصيتها و مقوماتها التنموية.

الكلمات المفتاحية: المناطق الجافة الصحراء التنمية المستدامة الم


متطوعون عرب في الثورة التحريرية: شهادة تاريخية مع المجاهد الثوري الدكتور ابراهيم ماخوس

بية نجاة, 
2021-10-11

الملخص: شهدت الثورة التحريرية - في غضون أشهر وجيزة من اندلاعها - إلتفّافا حولها الكثير من الدول والشخصيات، يساندونها ويدعمونها لإيمانهم بمبادئها الراسخة والقوية. فجاءت هذه الورقة البحثية الموسومة بـ: متطوعون العرب في الثورة التحريرية: شهادة تاريخية مع المجاهد الثوري الدكتور ابراهيم ماخوس" لإبراز صدى الثورة عالميا، بعد استقطاب العديد من الدول والأفراد، آمنوا بها وبعدالة قضيتها. في هذا السياق فرضت هذه الإشكالية الرئيسة نفسها، وهي لماذا كان في صفوف الثورة التحريرية متطوعون عرب في الميدان؟ ومن هم هؤلاء المتطوعون؟ و ماهي تخصصاتهم؟ ولماذا تطوعوا لتدويل القضية الجزائرية في المحافل الدولية؟ وكيف تجسدت في الميدان مقولة ان الثورة الجزائرية من أعظم ثورات القرن العشرين؟ . كان ذلك ردا صريحا على الطرح الفرنسي الكادب: "بأن الجزائر جزء لا يتجزأ من فرنسا، وأنها قطعة منها بحكم التاريخ المشترك" لإقناع حكومات وشعوب العالم بهذا الطرح. و الهدف منه تحقيق النصر باسترجاع السيادة الوطنية. ABSTRACT Within a few short months of its outbreak, the liberation revolution witnessed a rally around it, and many states and personalities supported it because of their belief in its strong, firm principles. This paper, tagged with: a historical testimony with one of the Arab volunteers in the liberation revolution: Dr. Ibrahim Makhous, to highlight the echo of the revolution globally after attracting many countries and individuals believed in it. In this context, which is why the saying in the field embodied that the Algerian revolution is one of the greatest revolutions of the twentieth century? Why were there Arab volunteers in the ranks of the liberation revolution in the field? Who are these volunteers, what are their specializations, and why did they volunteer? The internationalization of the Algerian issue in international forums was an explicit response to the French proposition that Algeria is an integral part of French.

الكلمات المفتاحية: الثورة التحريرية ; الدكتور ابراهيم ماخوس ; المحافل الدولية ; القضية الجزائرية ; المتطوعين ; The Liberation Revolution ; Dr. Ibrahim Makhous ; International forums ; The Algerian case ; Volunteers


التعليم والتعلم عن بعد وضرورته

هارون غنيمة, 
2022-05-05

الملخص: يظهر حاليا أن التعليم عن بعد وبشكل تدريجي تزداد أهميته بسبب مزياه والظروف التي يعرفها العالم، ولذلك اصبح يفرض نفسه بشكل متزايد خاصة في التعليم العالي، ولذلك فإن التحدي الرئيسي الذي يواجهه منظرو التربيّة عن بعد منذ أوائل القرن العشرين هو توفير فهم لأمكانيات وفرص تسهيل التعليم والتعلم عن بعد بطرق وتقانات متنوعة وبجودة عالية، وذلك يتطلب فهما أشمل وأعمق لهذا الحقل، ولذلك فإن الغرض من هذا البحث هو تقديم لمحة على تاريخ التعليم عن بعد وكيفيّة ظهوره لمعرفة وفهم ضرورته؟، وللحصول على فهم أفضل لهذا النظام الجديد بحيث يمكن توظيفه بشكل أوسع لخدمة البشريّة كأسلوب تعليمي وكذلك خط العمل. Distance education is now becoming increasingly important because of its character and the conditions that the world knows, and is therefore increasingly imposing itself especially in higher education. The main challenge for distance education theorists since the early twentieth century is to provide an understanding of the possibilities and opportunities to facilitate distance learning and learning in a variety of ways and technologies of high quality, which requires a more comprehensive and deeper understanding of this field. and to gain a better understanding of this new system so that it can be used more broadly to serve humanity as an educational method as well as a working line.

الكلمات المفتاحية: التعلم، التعليم، المسافة، التتقنيّة، الإتصال. ; Learning, education, distance, technology, communication.


مؤتمر الصومام وتطور النشاط الثوري بمدينة الجزائر 1956-1958

مخلوف رانية, 
2022-02-06

الملخص: الملخص: لعبت مدينة الجزائر دور كبير في التحضير لثورة اول نوفمبر 1954 فقد كانت الارضية التي تخمرت فيها فكرة الكفاح المسلح وذلك انطلاقا من تأسيس الاحزاب والحركات السياسية .وخلال المرحلة التي تلت مؤتمر الصومام عرفت تصعيدا خطير في النشاط الفدائي ،الامر الذي جعلها تغير من أسلوب عملها وتطور طريقة نشاطها وذلك تماشيا مع تطور الاحداث ،رغم أن العمليات الفدائية الاولى لم تكن ناجحة إلا أن الاهداف المسطرة قد تم تحقيقها وهي إشعار الاستعمار الفرنسي أن الثورة كانت شاملة. ABSTRACT: The city of Algiers played a major role in preparing for the revolution of November 1, 1954. It was the ground on which the idea of armed struggle brewed, based on the establishment of political parties and movements. During the period that followed the Somma conference, the city of Algiers witnessed a dangerous escalation in guerrilla activity, which made it change its method of work and the development of its method. Its activity is in line with the development of events, although the first guerrilla operations were not completely successful, but the established goals have been achieved, which is the notice of the French colonialism that the revolution is comprehensive.

الكلمات المفتاحية: مؤتمر الصومام، الكفاح المسلح، مدينة الجزائر، النشاط الفدائي. ; Somma conference; armed struggle; the city of Algiers; guerrilla activity.


الأبعاد الحجاجيّة في خطابة صدر الإسلام خطبة الصدّيق أبي بكر ـ رضي اللّه عنه ـ في سقيفة بني ساعدة أنموذجاً

ماحي فاطمة الزهراء, 
2022-04-07

الملخص: تأثّرت الحياة الأدبية بالتّحوّل العقدي الذي رافق الدّعوة المحمّديّة تأثّراً واضحا، ذلك أنّ الأدب عموماً في علاقة تفاعلية مع الواقع تأثيرا وتأثرا، وبذلك شهد الأدب شعرا ونثرا في مرحلة صدر الإسلام مرحلةً جديدةً، حددت مواضيعه وحوّرت أهدافه وتوجّهاته، فانبرى يساهم في نشر الإسلام في ربوع شبه الجزيرة العربيّة، غير أنّ فن الخطابة نازع الشّعر مكانته لغايات تداوليّة صرفة، فالإقناع به أنجع وأسلوبه أسهل لتحرّره من قيود الوزن والقافية اللّذين قد يعيقان الفكرة ويبعدان عن القصد بأقرب عبارة. وتعدّ مسألة "أحقية إمارة الدولة الإسلامية الفتية" عقب وفاة الرسول - صلى الله عليه وسلم- من أبرز الأحداث التاريخية التي فعّلت دور الخطابة وبسطت سلطانها، إذ عُوِّل عليها لوأد الفتنة في مهدها . لذا سعيت في هذا المقال إلى تأكيد حجاجية الخطابة في صدر الإسلام من خلال وصف البنية الحجاجية لخطبة أبي بكر الصديق في سقيفة بني ساعدة باعتبارها فعلا إنجازيا محاورا لخطاب الأنصار، فكانت النتيجة أن حافظ المسلمون على وحدة المجتمع الإسلامي وتماسكه متغلّبين على العصبيّة القبليّة.

الكلمات المفتاحية: خطبة، آليات حجاجية، أبعاد حجاجية تداولية، خطاب حجاجي، اقتناع


كيمياء الخطاب القرآني في سورة لكوثر - قراءة في إعادة إنتاج طاقة الدّلالة القرآنية من تفاعل العناصر الفونولوجيّة-

مرني صنديد محمد نجيب, 
2022-04-04

الملخص: تبين لنا صناعة الكيمياء أنّ العناصر الكيميائية أسّ التفاعل،وهي المكوّن الرّئيس للذّرّات والجزيئات، في صورتها البسيطة،لتكون في صورتها المركّبة الأخيرة فتتضامّ وأخواتها أفقاً وهي بسيطة،وشاقولاً وهي مركّبة.وقد كان في مقابل ذلك الفونيم عنصراً لسانياً بسيطاً،يتفاعل أفقياً ونظائره الفونيميّة وشاقولياً حين مضامّتها للعناصر اللّسانية المركّبة في البينة اللّسانيّة،المفردة منها والجملة،وما يفوقها من المقطوعات النّصّيّة،ممّا يؤهّله لأن يكون مفصلياً في تأويل الخطاب،بعدّه المنتوج الكيميائي النّاتج عن تفاعل هاته العناصر اللسانية أفقاً وشاقولاً؛ومنها النّصّ القرآني-وإن كان بالمتصوّر التّدّيني اللاّهوتي-لا يشذّ في هاته الزّمرة النّصّيّة العربيّة،إذ يكون فيها الفونيم،بعده عنصراً فونولوجيّاً،في أبسط وحدة لسانية اعتبارية،متفاعلا في الآيات الكريمة،بعدها مقطوعات نصّيّة قرآنيّة"les segments coraniques"،ويتفاعل أيضاً ونظائره داخل التّركيب القرآني للآي،أفقاً في مفرداتها وجملها،فيوافق الدّلالة القرآنيّة ضرورةً،ويخدم الشّبكة الخطابيّة القرآنيّة في عمومها.

الكلمات المفتاحية: التّفاعل اللّساني، العناصر اللّسانيّة، الفونيم، الصّوامت، الصّوائت، المقاطع الصّوتيّة.


الحملات الاسبانية على مدينة الجزائر من خلال مخطوط شرح تنوير البصائر والأبصار في تحريض الجزائر على قتال الكفار للمطماطي البوعناني.( حملة أوريلي انموذجا)

بوزيد صليحة, 
2022-04-25

الملخص: تعد المصادر من اللّبنات الأساسية التي يحتاجها الباحث لبناء بحثه، خاصة المصادر المخطوطة التي لم تحقق وتنشر، و هو ما حال دون توظيفها في البحوث و الدراسات التاريخية، لذلك سنحاول من خلال هذه الدراسة تسليط الضوء على أحد هذه المخطوطات، التي لا تزال مجهولة في حقل البحث التاريخي الأكاديمي ونقصد بذلك مخطوط شرح تنوير البصائر والأبصار في تحريض الجزائر على قتال الكفار للمطماطي البوعناني. تكمن أهمية هذا المخطوط كونه يؤرخ لفترة هامة من تاريخ الجزائر العثمانية ، ألا وهو فترة الداي محمد بن عثمان باشا( 1766 - 1791م)، الذي يعد من أشهر دايات الجزائر و أطولهم فترة في الحكم ABSTRACT: Sources are among the basic building blocks that a researcher needs to build his research, especially the manuscript sources that have not been published and published, and that has prevented them from being used in historical research and studies, so we will try through this study to highlight one of these manuscripts, which is still unknown in The field of academic historical research, despite its importance, as it chronicles an important period of the history of Ottoman Algeria, which is the period of the Mohammed bin Othman Pasha (1766 - 1791), which is one of the most famous and longest-lived day in Algeria. Al-Matmati aimed, behind his authorship, to urge the Algerians in general, and Mohammed bin Othman Pasha in particular, to strive to repel European campaigns, citing many prophetic sayings, which incite jihad for the sake of God, and mentioned the merit of jihad of the sea to the struggle of righteousness, Mentioning the three failed Spanish campaigns against the city of Algeria, the most important of which was the Orly campaign against the city of Algeria in 1189 AH corresponding to 1775.

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية؛ حملة أوريلي، الداي محمد بن عثمان باشا، صالح باي ، مدينة الجزائر، المطماطي. ; Keywords: Al-Matmati; Orly's campaign; Muhammad ben Othman; Pasha; Salah bey ; Algiers.


لغة الطفل تحت تأثير الوسائل الإعلامية

برطولي سليمة, 
2021-11-03

الملخص: تسعى كل أمة إلى حفظ لغتها ، وحفظ سلامة استعمالها ، ولا تدخر جهدا لأجل ذلك . ومن بين أهم الطرق التي تتبعها لأجل بلوغ هذه الغاية الاهتمام بالتنشئة اللغوية السليمة للطفل ، لأن أطفال اليوم هم كفاءات الغد ومستقبل هذه الأمة ، ولغة طفل اليوم هو لسان غد أمته ، إذا اعتني بها اليوم وصلت للأجيال القادمة في صورتها المنشودة ، وإذا أهملت اليوم آلت إلى ما آلت إليه لغات لم يعد لها أثر . وعلى عاتق مختلف الوسائل الإعلامية مسؤولية كبيرة للوصول باللغة العربية وبسلامة استعمالها إلى صورة مشرفة ، لأن هذه الوسائل لها من التأثير الكبير ما يجعل حسن استغلالها يفي بالغرض ، ويحقق المبتغى . _ فكيف تساهم مختلف الوسائل الإعلامية في التنشئة اللغوية السليمة للطفل ؟ _وما هي أنجح السبل لجعلها تحقق هذه الغاية ؟ ABSTRACT: Every nation seeks to preserve its language and its safe use, and spares no effort for that. One of the most important methods that it follows in order to achieve this goal is to pay attention to the proper language education of the child, because today's children are the competencies of tomorrow and the future of this nation, and the language of a child today is the tongue of his nation’s future. What has become of languages no longer have a trace. The various media outlets have a great responsibility to reach the Arabic language and safely use it to an honorable image, because these means have a great influence that makes their good use fulfill the purpose and achieve the desired. _ How can the various media contribute to the proper language formation of the child? _ What are the most successful ways to make it achieve this goal?

الكلمات المفتاحية: لغة الطفل ; الإعلام ; اللغة


أثر السياق في توجيه دلالة الحديث النبوي الشريف أحاديث مختارة نموذجا

محصول سامية, 
2022-03-14

الملخص: الملخص: يعدّ الحديث النبوي الشريف ثاني مصادر التشريع الإسلامي، وعليه فإن معرفةَ ألفاظه ومعانيه ضرورةٌ لا بدّ منها للوصول إلى مقاصده، ولا يتم الوصول إلى المقاصد الحقيقية من كلامه صلى الله عليه وسلم إلا بتتبع السياقات اللغوية لنص الحديث وسياق المقام الذي قيل فيه. ولذلك أردنا من خلال هذا البحث تبيان دور السياق في توجيه دلالة الحديث النبوي الشريف من خلال التطبيق على نماذج من حديثه صلى الله عليه وسلم. وتوصلنا أخيرا إلى أن: -السياق هو الذي يعطي الكلمة أو العبارة معناها الخاص، وينفي عنها المعاني الأخرى التي يمكن أن تؤديها في حديث آخر. -اجتزاء الحديث النبوي من سياقه اللغوي والمقامي يوقع المتلقي في سوء الفهم، لأن إدراك الدلالة لا يكون إلا وفق واقع سياقي. -اختلاف سياق التلقي بين زمن الرسول صلى الله عليه وسلم والزمن الحاضر أدى إلى اختلاف المتلقين في فهم وتوجيه دلالة بعض الأحاديث، إذ لاحظنا أن اختلاف السياق المقامي للزمنين أدى ببعض العلماء إلى مراعاة الحال وتوجيه الدلالة وفق ما يقتضيه هذا العصر. ABSTRACT: The prophetic hadith is the second source of Islamic legislation. Therefore, knowing of its vocabulary and meaning is essential in order to reach its purposes. It is therefore through this research that we wanted to demonstrate the role of the context in orienting the meaning of hadith by applying on examples of hadith. Finally, the research concluded that it is: the context which gives the word or the sentence its appropriate meaning, and negates other meanings. - Decontextualization of prophetic hadith from its linguistic and situational context confuses the recipient into misunderstanding, because the signification is only perceptible according to context. - The difference in the context of receipt between the time of the Prophet(P.B.U.H) and the present time has led to a difference in orientation of the meaning of certain hadith

الكلمات المفتاحية: السياق اللغوي ; السياق المقامي ; المتلقي ; الدلالة ; الحديث الشريف


Improving Teachers’ Education Through Facebook Community of Practice

العايش سارة,  غوار نسرين, 
2022-02-25

Résumé: Considering the specifications of the online-based environment within modern social practices, which dominated various classes of information exchanges and educational opportunities, it is becoming more significant in teaching and learning situations. This research identifies the importance of taking advantage of technological facilities to allow language teachers to develop procedures entirely distinct from traditional ones by building an online community of practice (CoP) on the Facebook platform Algerian Association of English Language Teachers. The research opts for a descriptive research method whereby a survey was administered to 70 EFL teachers from different Algerian educational institutions. The results showed that correspondents share knowledge, resources, advice, and insights. They collaborate and interact all together to provide feedback, support each other, and essentially act actively as a community.

Mots clés: Community ; education ; Facebook ; online CoP ; teaching


Comment une conviction peut-elle se transformer en utopie ? Analyse discursive et herméneutique des discours de David Cameron relatifs au référendum sur le Brexit

Benbakkar Ouahiba, 
2022-04-07

Résumé: La rhétorique politique mobilisée par le Premier ministre britannique à l’occasion du référendum sur le Brexit a permis de mettre au jour un fonctionnement discursif axé sur la stylistique épidictique. Menacé par la montée des eurosceptiques au sein de son parti conservateur, Cameron a déployé une machine argumentative visant à défendre une conviction personnelle, bien ancrée, celle du maintien de la Grande-Bretagne au sein de l’Union Européenne. L’auteur défend que les ressources combinées de l’argumentation, d’obédience discursive, et de l’herméneutique permettent de montrer que la thèse du maintien est inscrite, dans le discours, dans une scénographie épidictique explicite où le bagage doxique de l’auditoire est constamment sollicité par les divers effets stylistiques convoqués par l’orateur. Toutefois, les stratégies de persuasion de Cameron peuvent renfermer des ingrédients utopiques inférentiels qui œuvrent à infléchir le positionnement de départ en rendant par conséquent la réalité présente, celle du Brexit, une contingence ouverte au jeu du possible.

Mots clés: Conviction ; argumentation ; utopie ; épidictique ; herméneutique


تطورات الدراسات ما بعد الكولونيالية، قراءة في فكر"حميد دباشي" من خلال كتابي "ما بعد الاستشراق" و"هل يستطيع غير الأوروبي التفكير؟"

تلمساني صراح سكينة, 
2022-03-24

الملخص: ظهرت الدراسات ما بعد الكولونيالية ردا على هيمنة الإمبريالية وإدانةً للاستعمار الغربي من خلال تبني وسائل ثقافية وفكرية مختلفة. لقد تبناها عدد من المفكرين الذين تباينت مرجعياتهم الفكرية إلا أنها اتفقت على إدانة الخطاب الكولونيالي، وتقويض مقولاته الأساسية. مرتّ هذه الدراسات بتطورات بداية من مرحلة الريادة وهي ما يعرف بمرحلة مناهضة الاستعمار وصولا إلى مرحلة التأسيس التي اكتسبت طابعا أكاديميا واستندت إلى خلفية فكرية وفلسفية. وقد تطورت الدراسات ما بعد الكولونيالية؛ إذ تعد اليوم من المجالات الهامة فهي تعالج قضايا مثل الهوية والآخرية، والانتماء وأدب المنفى والهجرة. ارتبط تطورها بمفكرين عملوا على انتقاد المنظومة المعرفية الغربية، وتقويض الخطاب الكولونيالي. تهدف هذه الورقة البحثية إلى إنجاز قراءة في المشروع الفكري لعلم من أعلام النظرية الكولونيالية المعاصرين وهو "حميد دباشي" الذي قمنا بعرض أهم مقولاته ومناقشتها من خلال كتابين هامين له، وهما: "ما بعد الاستشراق: المعرفة والسلطة في زمن الإرهاب" و "هل يمكن لغير الأوربي التفكير؟".

الكلمات المفتاحية: الدراسات ما بعد الكولونيالية ; النظرية ما بعد الكولونيالية ; الدراسات الثقافية ; حميد دباشي ; ما بعد الاستشراق


كيمياء الخطاب القرآني في سورة الكوثر - قراءة في إعادة إنتاج طاقة الدّلالة القرآنية من تفاعل العناصر الفونولوجيّة-

مرني صنديد محمد نجيب, 
2022-03-20

الملخص: تبين لنا صناعة الكيمياء أنّ العناصر الكيميائية أسّ التفاعل،وهي المكوّن الرّئيس للذّرّات والجزيئات، في صورتها البسيطة،لتكون في صورتها المركّبة الأخيرة فتتضامّ وأخواتها أفقاً وهي بسيطة،وشاقولاً وهي مركّبة.وقد كان في مقابل ذلك الفونيم عنصراً لسانياً بسيطاً،يتفاعل أفقياً ونظائره الفونيميّة وشاقولياً حين مضامّتها للعناصر اللّسانية المركّبة في البينة اللّسانيّة،المفردة منها والجملة،وما يفوقها من المقطوعات النّصّيّة،ممّا يؤهّله لأن يكون مفصلياً في تأويل الخطاب،بعدّه المنتوج الكيميائي النّاتج عن تفاعل هاته العناصر اللسانية أفقاً وشاقولاً؛ومنها النّصّ القرآني-وإن كان بالمتصوّر التّدّيني اللاّهوتي-لا يشذّ في هاته الزّمرة النّصّيّة العربيّة،إذ يكون فيها الفونيم،بعده عنصراً فونولوجيّاً،في أبسط وحدة لسانية اعتبارية،متفاعلا في الآيات الكريمة،بعدها مقطوعات نصّيّة قرآنيّة"les segments coraniques"،ويتفاعل أيضاً ونظائره داخل التّركيب القرآني للآي،أفقاً في مفرداتها وجملها،فيوافق الدّلالة القرآنيّة ضرورةً،ويخدم الشّبكة الخطابيّة القرآنيّة في عمومها.

الكلمات المفتاحية: التّفاعل اللّساني، العناصر اللّسانيّة، الفونيم، الصّوامت، الصّوائت، المقاطع الصّوتيّة.


التناسب بين الشكل والدّلالة في النّـص الأدبـــي عند ابن طباطبا العلوي

محمودي عبد الكريم, 
2022-04-07

الملخص: ملخص: يُعالج هذا المقال أهميّة الامتزاج بين اللفظ والمعنى، وربطهما بالتّناسب البيئي والتّداولي في صناعة النّص، وكيف تظهر براعة نسج الألفاظ وخدمة بعضها لبعض دون أن يحدث تنافر بينها، فابن طباطبا يشير إلى العلاقة الأسلوبيّة بين اللغة وألفاظها ومعانيها، والملائمة بين الأبيات الشّعريّة ونظامها، فقمت بتحليل قانون التّناسب الذي يشرح هذه العلاقات منها: التّناسب العقلي، التّناسب التّداولي، التّناسب البيئي وغيره مع ضرب الأمثلة والشّرح. Abstract: This article deals with the importance of mixing the word and the meaning and linking them to the environmental and deliberative proportion in the text industry and how to show the ingenuity of word weaving and the service of each other without contradiction between them. It refers to the stylistic relation between language and its meanings and meanings and the poetic verses and its system. Mental deliberative, environmental and other factors.

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية: الشكل، الدلالة، النص، الأدب، التناسب.


دور الجامعة في بناء القيم الحضارية و معالجة مسألة التربية والأخلاقThe role of the University in establishing Civilizational values and addressing the issue of education and ethics

عباش عائشة, 
2022-04-11

الملخص: تعد القيم الأخلاقية التّي تنبني عليها مهنة التدريس بشكل عام وفي الجامعة على وجه خاص موضوعا تربويّا جديرا بالبحث ومحورا هامّا للدّراسة، يمكن إخراجه من دائرة الممارسات الضمنيّة إلى دائرة التّفكير العلمي. إذ نعتقد أنه لا يكف أن نتبنى شعارات أو أن نفتخر بمورثنا القيمي ، دون أن نهيئ لها الحيز أو الإطارالأكاديمي لتجسيده و الترويج لكل مكتسباتنا، من جانب أخر إن التربية والأخلاق يفترض أن تواكبها في كل مراحلها مؤهلات علمية قادرة على استيعاب المفاهيم الحديثة ، كما يجب أن لا تتحرك في فلك منفصل عن البرامج التعليمية والتربوية ، خصوصا وأن هذه الأخيرة (التربية) كثيرا ما ترتبط بالمؤسسات التعليمية المختلفة دون الجامعة ،و هو ما يستدعي ضرورة أن تتولى الجامعة كفاعل أساسي يتموقع في المجتمع يحافظ على قيم الأجيال فكريا وعقائديا ...في نطاق التسامح والحوار والتعايش مع القيم والحضارات الإنسانية ، خاصة في الوقت الراهن حيث صارت فيه الغلبة للاعتبارات المادية على حساب القيم والأخلاقيات والمثل والآداب العامة. Moral values are an educational subject worthy of research and an important focus of study, which can be taken out of the circle of implicit practices to the circle of scientific thinking. We believe that it is not enough to adopt slogans or to be proud of our value heritage, without providing them with the space or academic framework to embody it and promote all our gains، Education and ethics should be accompanied at all stages by scientific qualifications capable of absorbing modern concepts, and should not move in a separate orbit from educational and educational programs, especially since education is often associated with different educational institutions without the University. This is what necessitates the need for the university to take over as a key actor located in society that preserves the values of generations intellectually and ideologically ...Tolerance, dialogue and coexistence with human values and civilizations Especially at the present time, where material considerations prevail over values, ethics, ideals and public morals

الكلمات المفتاحية: 1-الجامعة2- القيم الأخلاقية 3- التربية 4- البحث العلمي 5-القيم الحضارية. ; University2-Moral values 3 - Education 4 Scientific research 5-Cultural values.


An Analysis of Algerian Learners and Teachers’ Beliefs and Use of Mother Tongue in EFL Classroom

Tihal Wafia, 
2022-03-02

Résumé: The focus of this study is to describe, explore, and analyze Algerian secondary school learners and teachers’ beliefs and use of the mother tongue, Algerian Arabic, in the EFL classroom. It also aims at identifying the amount and situations where the use of L1 is needed or avoided. In order to meet these objectives, data were collected from 138 secondary school pupils and three teachers using questionnaires to learners, interview to teachers, and observation of teachers in their classrooms. The findings reveal that both learners and teachers favor the use of L1 in specific situations and view L1 as an aid for overcoming language difficulties, checking learners’ understanding and clarifying ambiguities. Although the learners believe that L1 should not be used for giving instructions or explaining English grammar because these should be done in L2 to maximize target language learning, they agree that the mother tongue should not be completely excluded from the foreign language classroom because it can facilitate comprehension and provides them with a sense of belonging. L1 also creates a relaxed and comfortable atmosphere in the classroom. Forbidding the use of L2 in the L2 classroom may create frustrations and prevent learners from successful achievements. The findings of the study would imply that the mother tongue is inevitable in a foreign language context where both learners and teachers speak the same language and share the same cultural background and is a valuable teaching strategy for successful learning.

Mots clés: L1 (Mother tongue ; First language ; L2 (English) ; secondary school learners


Classroom Interactional Competence: A Reflective Practice to Classroom Interaction

مخلوف عبدالقادر, 
2022-02-25

Résumé: Language learning in a classroom context is firmly tied to the various communicative practices by which learners interact with each other and their teacher. In this sense, classroom interaction explores the relationship between language, interaction and learning. Tied to this relationship is the need to explore the relationship between classroom interaction and teaching. The aim of the present study is to analyse the major features of classroom interactional competence in order to better describe and explain how classroom interaction is used. To this end, this study targeted one first year LMD oral classroom at Saida University. To achieve the aim of the study, the researcher used a research design based on quantitative research method. The oral class was audio-taped and analysed in terms of turns, and also was subjected to a categorisation and coding procedure for the purpose of delineating quantitatively the interactional features (interactures). The interactional features were adapted following Walsh’ (2011) Self-Evaluation of Teacher Talk (SETT) model, some interactional modifications involved in the negotiated meaning based on Pica and Daughty 1985 a, and students’ meaning negotiation with no teacher intervention adapted by the researcher. The quantitative analysis of data indicated that classroom interactional competence was mostly featured with more opportunities for negotiation of meaning that were supported with the students’ attempt to negotiate meaning with no teacher intervention, comprehension check, and confirmation check. In addition, it was revealed that the various communicative practices in classroom created more opportunities to have better learning space through extended learner turns. Besides, the results indicated the existence of a more balanced teacher and students’ talks amount, which were associated with more questions asked by the teacher.

Mots clés: Classroom Interactional Competence ; Classroom Interaction ; Negotiation of Meaning ; Student Talk ; Teacher Talk


TEACHING ENGLISH AS A FOREIGN LANGUAGE LEGALLY: AVOIDING PLAGIARISM IN LITERARY ANALYSIS

بومدين الهدى,  برحال قايد فتيحة, 
2022-02-25

Résumé: The current study sheds light on the importance of literary analysis in Teaching English as a Foreign Language (TEFL) in general and English Literature in particular. Literary analysis is an opinion-based type of essay that makes a point about a work of literature usually a poem or short story. Typically, a literary analysis makes a point about literature, and then supports that point by discussing the literary elements. This process is usually considered by EFL students to be very hard. Thus, they simply plagiarize. Plagiarism is a very serious offense; it’s an intellectual theft that may result in severe penalties. The current work on avoiding plagiarism aims to solve this problem. Its purpose is to assist students to identify and prevent such practices by following some guidelines. We hypothesize that our sample will not plagiarize unless they paraphrase using other words or they acknowledge the original sources. Later, we wonder if using Bloom’s Taxonomy will solve the problem or not? The qualitative research method is adopted based basically on two questionnaires designed for five teachers of literature and 50 second-year LMD students at the Department of English - University of Laghouat. The study took place during the second semester . The findings proved our hypothesis and come up with using Bloom’s Taxonomy as an effective tool in literary analysis; which can enhance learners’ thinking abilities, and henceforth, we recommend teaching some guidelines about how to paraphrase, how to acknowledge others’ works, and how to use Bloom’s Taxonomy of thinking in literature classes to avoid Plagiarism.

Mots clés: Bloom's Taxonomy ; paraphrase ; plagiarism ; literature ; TEFL


TOWARDS THE IMPLEMENTATION OF ACTION RESEARCH IN TEACHER EDUCATION: A MODEL FOR EFL TEACHER

حمدود أمينة, 
2022-02-25

Résumé: Teaching English as a Foreign Language has been the subject of inquiry over the years. How to develop effective teaching methods? How to improve teaching quality? What materials to use? How to integrate technology for a better teaching of the FL? and many more questions are frequently posed about ways of teaching, instructional means, the learners, etc rather than the teacher. Teachers are the main agents in this TEFL enterprise and not much has been done to investigate their route towards professional development especially in FL contexts. This paper suggests the implementation of action research as a design for teachers to become researchers in their own classrooms. It is an urgent need for FL teachers to undertake an inquiry stance to become producers of research results in their own contexts rather than just consumers of what other researchers find. Thus, this paper introduces action research, justifies the need for its implementation in FL settings and provides some models of this design to be used by teachers for the improvement of teacher education and their practices in the EFL classroom.

Mots clés: EFL teacher ; action research ; model ; teacher education


قراءة طباقية بين رواية "الغريب" لألبير كامو ورواية "نجمة" لكاتب ياسين

هديم عائشة, 
2022-04-27

الملخص: الملخص: يهدف هذا البحث لطرح إشكالية العلاقات بين الآداب في سياق ثقافي يعيد بناء الكتابة الأدبية في نطاق العلاقات الاستعمارية، ويستنطق الخلفيات الإيديولوجية التي تحرك الكتابة . اختار البحث رواية : " الغريب " ل : " ألبير كامو" ، حيث يتجسد بقوة تواشج الشكل الفني مع المضمون الإيديولوجي لتجريد الجزائري من وجوده، وقابلناها برواية : "نجمة" ل " كاتب ياسين " الذي يرد على " ألبير كامو " بتعزيز وجود الجزائري ، معتمدين مفهوم " القراءة الطباقية " ل"إدوارد سعيد" . الكلمات المفتاحية: العلاقات الاستعمارية ، الخلفيات الإيديولوجية ، القراءة الطباقية ، "الغريب"، "نجمة " . ABSTRACT: This research tackles a problem evoked in the field of cultural studies, namely: the relations between literature in a cultural context which reconstructs literary writing. Adopting the concept of contrapuntal counter point by Edward Said, I deals with the novel of Albert Camus entitled The Stranger, which embodies strongly the connection of the artistic form with the ideological content to strip the Algerian people of his existential dimensions. Then, it compares it with Nedjma by Kateb Yacine who replies by consolidating the existence of the Algerian people. Keywords: colonial relations, Ideological backgrounds, Contrapuntal Counter point, The Stranger, Nedjma.

الكلمات المفتاحية: العلاقات الاستعمارية ، الخلفيات الإيديولوجية ، القراءة الطباقية ، "الغريب"، "نجمة " . ; colonial relations, Ideological backgrounds, Contrapuntal Counter point, The Stranger, Nedjma.


الداي علي خوجة (1817- 1818) وأثار سياسته على الحكم العثماني في الجزائرDey Ali Khodja (1817-1818) and the impact of his policy on the Ottoman rule in Algeria

عمريوي فهيمة, 
2022-04-25

الملخص: تتناول هذه الدراسة الداي علي خوجة الذي حكم إيالة الجزائر لمدة ستة أشهر من 8 سبتمبر 1817م إلى 1 مارس 1818م، رغم قصر فترة حكمه إلاّ أنه يعتبر من أهم حكّام الإيالة نظرا للتغييرات والإصلاحات الحاصلة في عهده والتي شملت الجانب السياسي والعسكري بشكل خاص، كما تعرّضنا في ثنايا هذا البحث لقضايا أخرى تخص الجانب الاقتصادي وعلاقات الجزائر الخارجية في عهده. يهدف هذا البحث إلى إبراز جانبين مهمّين: يتعلق الأول منهما بالسياسة التي انتهجها الداي علي خوجة، فيما يتعلق الثاني بآثار ونتائج تلك السياسة على الحكم العثماني بالجزائر. This study deals with Dey Ali Khoja, who ruled the state of Algiers for a period of six months from 8 September 1817 AD to 1 March 1818 AD. Despite the short period of his rule, he is considered as one of the most important rulers of the Regency, due to the changes and reforms taking place during his reign, which affected the political and military aspect in particular; we also dealt in this article with other issues related to the economic aspect and Algeria's foreign relations during his reign. This research aims to highlight two important aspects: the first is related to the policy pursued by Dey Ali Hodja; the second aspect relates to the effects and consequences of this policy on the Ottoman rule in Algeria.

الكلمات المفتاحية: علي خوجة، 1817- 1818، السياسة، الحكم العثماني، الجزائر ; Ali Khodja; 1817-1818; Policy; Ottoman rule; Algeria


استدراكات الحافظ أبي نعيم الأصفهاني على ابن الأعرابي وأبي عبد الرحمان السلمي في كتابه حلية الأولياء-أهل الصفة أنموذجا-.

بقة أمين,  بوعمامة فاطمة, 
2022-03-27

الملخص: تهدف هذه الدراسة التاريخية إلى إبراز جانب مظلم من حياة الحافظ أبي نعيم الأصفهاني رحمه الله، أحد أبرز مؤرخي المسلمين المنتسبين للصوفية، وهذا الجانب يتمثل في جهوده في الاستدراك على مؤلفات من سبقه في تراجم رجال الزهد والتصوف، وهما ابن الأعرابي وأبو عبد الرحمان السلمي، حيث سأبرز مواضع الاستدراك ومنهج أبي نعيم ومستنده في نقده الموجه لهما، كما سأبين الصواب فيما تم الاستدراك عليه معتمدا على المنهج العلمي الصحيح، القائم على جمع الروايات التاريخية ومقارنتها، وتمحيصها بتحقيق أسانيدها ومتونها باستعمال منهج أهل الحديث، والاستناد إلى ما اتفق عليه كبار أئمة المسلمين ومؤرخيهم. This historical study aims to highlight a dark aspect of the life of Hafiz Abu Naeem al-Asfahani, one of the most prominent Muslim historians affiliated with Sufism, and this aspect is his efforts to draw upon the writings of his predecessors in the translations of the men of Asceticism and Sufism, namely Ibn al-Arabi and Abu Abd al-Rahman al-Salami, where I will highlight the positions of the reclamation and the approach of Abu Naeem and his document in his criticism directed at them, as I will show the right thing to do based on the correct scientific approach, based on the collection of historical novels and comparison, and compare it. It is scrutinized by achieving its support and duress using the hadith method, based on what has been agreed upon by senior Muslim imams and historians.

الكلمات المفتاحية: أبو نعيم،استدراكات، الصُّفّة، ابن الأعرابي، السُلمي. ; Abu Naim; criticisms;souffa; Ibn al-Arabi; Abu Abd al-Rahman al-Salami


Approaches of the 21st Century: Improving EFL Learners' Grammatical Competence through Computer-Assisted Language Learning (CALL) A Case Study of Third-Year LMD Students of English at Mohamed Kheider-University of Biskra-Algeria

بن شعبان سارة, 
2022-04-07

Résumé: ABSTRACT The mastery of the Grammatical Competence, i.e. linguistic competence is deemed to be the foundation for successful language learning. Apparently, the majority of EFL students have difficulties in grammar such as their miss-use of grammar structures. Accordingly, this paper aims at investigating the utility of integrating Computer-assisted Language Learning (CALL) in teaching grammar and its impacts in improving EFL learners' competencies in grammar. The instruction aimed at investigating learners' linguistic competence progress of the representative sample of Third-Year LMD students. Therefore, a mixed research approach was adopted in this study. In relevance to this approach, four data gathering methods were used in order to investigate learners' perceptions of grammar structures and their reactions towards the applied instruction. These tools include a quasi-experiment, students' evaluation form, students' questionnaire, and teachers' interview. After the analysis and the interpretation of the collected data, the findings revealed that CALL instruction can help in improving EFL learners' linguistic competence, specifically their grammar.

Mots clés: Computer-Assisted Language Learning, ; Grammatical Competence, ; Linguistic Competence, ; Grammar,


هجرات القبائل الإباضية من المغرب الأوسط إلى بلاد الأندلس خلال القرن (4هـ-10م)

كرطالي أمين, 
2022-03-20

الملخص: خلال القرن الرّابع الهجري شهدت بلاد المغرب الأوسط صراعا قويّا بين الفاطميّيين وحلفائهم من الكتاميّين ثمّ الزيريّين، و حلفاء الأمويّين في الأندلس من قبائل زناتة وغيرها والتي كان عدد منها يتبنّى المذهب الإباضي، نجم عن هذا الصّراع إضافة إلى ما عرفته بلاد الأندلس من حوادث هجرةَ عدد من القبائل البربرية الإباضية إلى بلاط الأمويين في الأندلس، ولعبت هذه القبائل أدوارا بارزة في الصعيدين السياسي والعسكري، وساهم ذلك في انحصار المذهب الإباضي ببلاد الزاب وعدد من مدن المغرب الأوسط. During the fourth century AH, the Middle Maghreb witnessed a strong conflict between the Fatimids and their allies from the Katamites, then the Zirids, and the allies of the Umayyads in Andalusia from the Zenata tribes and others, a number of which adopted the Ibadi sect. The Ibadi Berber tribes to the Umayyad court in Andalusia, and these tribes played prominent roles in the political and military levels, and this contributed to the confinement of the Ibadi sect in the country of the Zab and a number of cities in the central Maghreb.

الكلمات المفتاحية: المغرب الأوسط ; ، الإباضية ; بنو دمر ; بنوبرزال ; زناتة


Outils de travail didactiques

Benmahammed Younes, 
2022-03-17

Résumé: Cette feuille se focalise capitalement sur le travail didactique réussi car doté de puissant arsenal pédagogique abstrait et concret afin de faire aboutir la formation des apprenants considérés comme les générations du futur changement et de la réforme en devenir. Avec un sens de l’adaptation progressive, l’enseignant dans sa séance didactique pourra aisément traduire sa conceptualisation didactique/pédagogique sur le terrain pratique de la classe en la personne de ses apprentis-élèves. Ces derniers sont alors animés d’un souffle de motivation et d’une envie d’apprendre ayant le pouvoir de transformer les bonnes idées en actes bénéfiques dans la vie civilisée. Cette Civilisation représentant réellement la vie digne d’une Homme libre et créateur procure à tout un chacun à son niveau et selon ses capacités naturelles une place dans la société humaine libre dans le renouveau et la réinvention perpétuels.

Mots clés: Didactique, progression, adaptation, motivation.


جماليات القصيدة الشعرية العربية المعاصرة.مفدي زكريا نموذجا

بن زورة عبد الرحمن, 
2022-05-05

الملخص: الملخص: سحر الشّعر كسحر العطر، لا يمكن لصاحبه أن يحاصره أو يحبسه عمّن حوله،أو أن يمنعه عن النّاس،والقارئ الذّواق يجد لشعر مفدي هذا الأثر الطّيب في النّفوس،وهذه الخواطر الوثّابة إلى الذّوات، وقد خَبِرَ الشّاعر هذا المعنى اللّطيف فقال:" أمّا الشّعر فأنا فيه أستاذ نفسي". فشعر مفدي زكريا من أرفع ما عرفت اللّغة العربية عبر عصورها،ومن عيون الشّعر لدى الفحول الكبار أمثال أبي الطّيب المتنبّي إلى أمير الشّعراء أحمد شوقي إلى شاعر الأمّة الأكبر محمد مهدي الجواهري ،وقد جمعت القصيدة لدى شاعر الثّورة جماليات القصيدة العربية المعاصرة على مستوى الشّكل والمضمون. وهذا الذي تسعى الورقة البحثية إلى استجلائه والتمثيل له وفق مقاربة تحليلية أسلوبية. الكلمات المفتاحية : مفدي زكريا1، القصيدة المعاصرة2،الموسيقى3، التناص والتكرار4، التوهج 5. ABSTRACT: The magic of poetry is like the magic of a perfume, the owner cannot besiege him or confine him to those around him, or prevent him from the people, and the reader who reads good poetry finds this good effect in the souls, and these constant thoughts to the self, and the poet told this pleasant meaning and said: Psychologist. " Mufdi Zakaria’s poetry was one of the highest levels of what the Arabic language has known throughout its ages, and from the eyes of poetry in the era of adult stallions such as Abi Al-Tayeb Al-Mutanabi to the prince of poets Ahmed Shawky to the great poet of the ummah Muhammad Mahdi Al-Jawahiri. This is what the research paper seeks to clarify and represent according to a stylistic analytical approach. Keywords: Moufdi Zakaria 1,Contemporary poem2 music3, intertextuality 4 repetition and glow5

الكلمات المفتاحية: مفدي زكريا1القصيدة المعاصرة2الم ; سيقى3 التناص ; التكرار4 الت ; هج5


دور الترجمة في ترقية الدرس اللساني العربي مصطلحات النحو التوليدي التحويلي أنموذجا

حسني أمينة, 
2022-04-02

الملخص: الملخص تعد ترجمة المصطلح من أهم القضايا التي اعتنت بها علوم اللسان الحديثة منذ نشأتها وإلى يومنا هذا، كونها تمثل مصدرا هاما لنقل المعارف وتبادل الخبرات اللّغوية ولاسيّما في البحوث العربية المعاصرة، الّتي أولت عناية هامة بالمناهج اللسانية العالمية كالمنهج التوليدي التحويلي وما نتج عنه من أعمال وبحوث قدّمها أعلام التوليدية وسعى الدارسون العرب إلى الاستفادة من معطياتها. ABSTRACT: The translation of the term is one of the most important issues that modern linguistic sciences have taken into consideration since its emergence to the this day, as it represents an important source of knowledge transfer and exchange of linguistic experiences, especially in contemporary Arabic research that has paid significant attention to universal linguistic approaches, such as the transformative generative approach and resulting from the work and research presented by generative scholars and sought Arab scholars to benefit from its items.

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية: النحو التحويلي، تشومسكي، ترجمة المصطلح، اللسانيات التوليدية


قبائل البوار إمارة مورية في مواجهة الإحتلال الروماني خلال القرن الثالث ميلاديThe Bauar tribes, the Emirate of Maurea in the face of the Roman occupation during the third century AD

قادري حدة, 
2022-04-10

الملخص: البوار البفار الببار الدفار كلها مسميات أطلقت على شعب عدّ من أكثر القبائل المورية الكبيرة حضورا في النصوص الأدبية الرومانية القديمة المتأخرة وفي المصادر الأثرية، برزت على مسرح الأحداث بغرب مقاطعة نوميديا وشرق مقاطعة موريطانيا القيصرية في القرن الثالث ميلادي عندما ثارت على السلطة الرومانية. حيث اشتهرت بقوتها وكثرة عددها وتحركاتها المستمرة. تهدف دراستنا إلى تسليط الضوء على هذه القبائل الثائرة ذات الشأن الكبير، محاولين معرفة الأماكن التي فرضت سيطرتها عليها وضبط مواطن استقرارها؛ باستقراء النصوص الأدبية والأثرية واستعراض مختلف آراء الباحثين المحدثين. ثم كيف اتحدت وتحالفت مع قبائل أخرى؛ كقبائل الحلف الخماسي والفراكسينانسس حتى أنها انضوت تحت زعامة أمراء وملوك كل ذلك لمواجهة ومقاومة الاحتلال الروماني. Al-Bauar Al-Bavare Al-Babar Al-Dauar are all names given to people who are considered one of the largest Moorish tribes present in the late ancient Roman literary texts and in archaeological sources. They emerged in the western province of Numidia and the eastern province of Mauretania Caesarea in the third century AD when they revolted against Roman power. Where they was famous for their strength, large number and continuous movements. Our study aims to shed light on these rebellious tribes of great importance, trying to find out the places that they imposed their control over and control their places of stability. By extrapolating literary and archaeological texts and reviewing the various opinions of modern researchers. Then how it united and allied itself with other tribes; As the tribes of the Quinquegentanei and the Fraxinenses, they even joined under the leadership of princes and kings, all to confront and resist the Roman occupation.

الكلمات المفتاحية: البوار ; القبائل المورية ; نوميديا ; موريطانيا القيصرية ; مقاومة


لفظ العنف في الثقافة العربية المعاصرة-المقاومة بلفظ العنف في شعر أحمد مطر-قصائد مختارة-

مامور خليفة, 
2022-04-04

الملخص: تعد ظاهرة العنف على اختلاف أشكالها من الصور السلبية في المجتمعات الإنسانية عموما والمجتمع العربي خصوصا، فالظروف القاسية التي يعيشها هذا الأخير جعلت من المبدع العربي يتحول إلى معجم زاخر بمصطلحات العنف التي تسبب فيها ذلك الاغتيال الإنساني والفكري لديه، جراء الويلات الاستعمارية الطويلة والحروب والتوسع، كل هذه التحولات حتمت على المبدع العربي أن يثور بشعره ضد هذا القهر، فقد ارتأينا معالجة هذا الموضوع في إطار ما يعيشه العالم العربي من اضطهاد وسلب وحصار وعنف وحرب، محاولين الوصول إلى أهداف منها: القصيدة العربية المعاصرة تحمل على متنها لفظ العنف، التعرف على الأسباب التي دفعت بالشاعر إلى استخدامه، وكذا معرفة مدى تأثر هذه القصائد بظاهرة العنف اللفظي اللساني التي تؤثر في ذات المتلقي. الكلمات المفتاحية: العنف، العنف اللفظي، الذات العربية، الشعر، المقاومة. :ABSTRACT The phenomenon of violence represents a very disturbing image of societies and mainly the Arab ones due to the hardships and dilemmas that such societies undertake causing violence-related terminology to conspicuously surface in the productions of the Arabic author who was the victim of intellectual, religious, and cultural assassination mainly by long periods of the savagery of colonialism and wars of expansion. All in all, poetry went to war as a verbal resistance to opression, and on behalf of the Arabic author. charged with violence-related terms like Ahmed Matar's poetry, through questions goals research the reach try ythe : does the contemporary Arabic poem encompasses words of violence? Why do poets resort to the use of violence-related words? Do trends of using violence-related words in arabic poetry elicit verbal violence in such regard? Keywords: violence; verbal violence; arabic entity; poetry; resistance

الكلمات المفتاحية: العنف، العنف اللفظي، الذات العربية، الشعر، المقاومة.


مدينة تنس ودورها التاريخي والاقتصادي بحوض الغربي للبحر الأبيض المتوسط في العصر الوسيط

علي عباس حكيم,  هرويني صالح, 
2022-03-22

الملخص: تعتبر مدينة تنس من بين أهم المدن الساحلية في المغرب الإسلامي؛ وذلك لموقعها الاستراتيجي الذي جعل منها ترتبط بالعديد من الطرق التي ساهمت في ربط المدينة وباقي الحواضر الإسلامية، وهو أمر الذي جعل منها محط أنضار الكثير من الدول التي تعاقبت على المغرب الأوسط، كما تجدر الإشارة إلى أن ميناءها قد أدي دور محوريا بالغ الأهمية يكمن في التبادل التجاري بينه وبين مدن المغرب الأوسط وأندلس. ومن هنا جاءت هذه الدراسة لتسليط الضوء على الأحداث التاريخية التي مرت بها المنطقة منذ تأسيسها في حدود سنة 262ه/876م إلى أواخر العهد الزياني، وكذا إبراز الدور الاقتصادي والتجاري لمدينة تنس بحوض الغربي للبحر الأبيض المتوسط. The city of tennis is considered one of the most important coastal cities in Middle ages, due to its strategic location, which made it linked to many corridors and roads that contributed to linking the city and the rest of the Mediterranean an cities witch its external surroundings, which made it the focus of attention of many countries that succeeded in north Africa. It should also be noted that the port of tennis has played a pivotal and very important role in the trade exchange between it and the cities of north Africa and Andalusia hence, this study came to shed light on the historical events experienced by the region since its establishment in the boun daries of 262 AH ad to the end of the zayani era, as well as highlighting the economic and commercial role of she in the Mediterranean basin.

الكلمات المفتاحية: مدينة تنس، المغرب الأوسط، الحواضر الإسلامية، التبادل التجاري، البحر الأبيض المتوسط


الرؤية السوسيوتربوية لمهنة التعليم وأدوار المعلم المتجددة في ظل توسع تكنولوجيا التعليم

تاهمي سعاد,  فلكاوي نجوى, 
2022-05-12

الملخص: الملخص : كانت ولا تزال مهنة التعليم الركيزة الأساسية في تقدم الأمم والشعوب وفي تحقيق التنمية الشاملة في المجتمع، والفضل في ذلك يعود الى الدور الكبير الذي يقوم به القائم على مهنة التعليم وهو المعلم، خاصة في ظل المتغيرات العالمية الحاصلة والتطورات التكنولوجية والمعرفية التي يشهدها العالم، فبعدما كان دوره مجرد قناة لنقل المعارف والمعلومات وتلقينها للطلاب بشكل اجتراري، توسعت مهامه وأدواره وممارساته تبعا لذلك، فأصبح موجها ومرشدا ومبتكرا، ومخططا ومنفذا للعملية التعليمية، ومطورا لها، ومرافقا لطلابه في عملية الكشف والبحث عن المعرفة باستخدام التقنيات التكنولوجية المتطورة، وعالما نفسيا واجتماعيا يراعي احتياجات طلابه وفروقاتهم الفردية، كل هذه الأدوار وغيرها تتطلب منا اليوم تكاتف الجهود، والسهر على اعداده اعدادا صحيحا يؤهله للقيام بهذه المهنة العظيمة، حتى نرقى بمستوى جودة العملية التعليمية وضمان ممارسات صحية للفعل التربوي في مدارسنا ومؤسساتنا التعليمية، وحتى نتجنب اختلال هذا الدور لما له من اثار سلبية وخيمة على كل من الفرد والمجتمع وهذا ما تحرص الورقة على توضيحه ABSTRACT: the profession of education was and still is the main pillar in the progress of nations and peoples and in achieving comprehensive development in society, and the credit for this is due to the great role played by the one who is based in the profession of education, who is the teacher, especially in light of the global changes taking place and the technological and cognitive development that the was merely a channel for transferring theoretical knowledge and information and imparting it to students in a rudimentary manner ,its tasks ,roles and practices expanded accordingly, he became a guides, guide ,innovator, planner expanded accompanying his students in the process of detection and search for knowledge using a detection and search for detection and search for knowledge using a detection and search for knowledge using a detection and search for knowledge using advanced technological techniques , and a psychologist and social scientist who takes into account the needs of his students and their individual differences ,its All off these roles and others require us today to join efforts and ensure that he is properly prepared to carry out he level of the quality of the educational process and ensure healthy practices of educational action in our school and educational institutions, and in order to avoid disruption this role has dir. negative effects on both the individual and society, are this is what paper is keen to clarify. Keywords: sociology of education, teaching professions, teacher roles, role Imbalance, educational technology.

الكلمات المفتاحية: س ; سيل ; جيا التربية ; مهنة التعليم ; أد ; ار المعلم ; اختلال الد ; ر ; تكن ; ل ; جيا التعليم


الثقافة الرفيعة و إتيقا الواقع القائم في النظرية النقدية عند هاربرت ماركيوز / The High-End Culture and the Ethics of a Progressive Reality in the Critical Theory by Herbert Marcuse

عبدالكريم فضيلة, 
2022-04-14

الملخص: الملخص: نطرح في هذه الورقة البحثية إشكالية الثقافة الرفيعة و التفكير المتعالي في استدعاء الوعي الجديد لمواجهة الوضع القائم على ثقافة الاستهلاك و سلطة التقنية المفرطة في تكريس التحرر المزيف ، و إقامة واقع بديل يزيل التوتر و إمكانية نجاح الجهاز المفاهيمي النقدي لنظرية ماركيوز النقدية في فرض إتيقا الثقافة الرفيعة ، و التوظيف العقلي الخالص و الأسلبة أو مفهوم " النفي " في النقد الإجتماعي المحايث للواقع الأداتي بهدف التقرب من الواقع العيني اليومي القابل للتحقق ABSTRACT: The following paper will examine the question of a High-end cultural and extensive thinking , in addition to how it establishes the position and status of a consciousness that stands as an illusion when it comes to consumerism and liberation , as well as the highly saturated absolute affect of technology , this rises the question of how could an alternative reality be founded where Marcuse's idea of the critical mechanism can achieve the ideal ethics of the high-end culture , which will also apply the idea of " Negativism " in order to approach the observations of reality .

الكلمات المفتاحية: الثقافة الرفيعة ، الوعي الجديد ، التحرر ، الواقع العيني . هاربرت ماركيوز


دور المدارس الفقهية خلال العهد العثماني في تحصيل الإجازات العلمية:مدرسة مازونة أنموذجا

رخرور يونس,  سيدهم فاطمة الزهراء, 
2022-05-12

الملخص: تهدف هذه الدراسة إلى تسليط الضوء على أهم المدن التاريخية التي كان لها بالغ الأثر في الحياة الثقافية في الحقبة العثمانية ، بحيث تعتبر مدينة مازونة من المدن التاريخية العريقة والأصيلة، و دورها في تحصيل الإجازات العلمية، التي كانت قاعدة تاريخية هامة ،و وُصفت منذ القدم بمدينة العلم والثقافة وسُمّيت "بأمّ الأحكام المكنونة"، فإمتدّت بتاريخها إلى جذور الحضارات القديمة. كما لعبت مراكز التعليم بها أدوارا رئيسية في تكوين الطلبة وتخريج العلماء الذين كان لهم الدور في إحياء تراث الحضارة العربية الإسلامية عامة والحضارة الجزائرية خاصة، والمحافظة على التراث و التاريخ و العلم و غيرها من الجوانب خلال العهد العثماني بالجزائر. :ABSTRACT This study aims to shed light on the most important tourist attractions that had an impact on cultural life in the Ottoman era. The city of Mazouna is considered one of the ancient historical cities, and its role in obtaining scientific licenses that were important historical value. Its history extends to the roots of ancient civilizations. Preserving heritage, history, science, and others through the Ottoman era in Algeria.

الكلمات المفتاحية: مدينة مازونة - الحضارة - التراث - العلماء - الإجازات العلمية.


إشكالية ضبط المصطلح الدلالي وتوحيد ترجمته في الدرس اللساني الحديث

مزغيش كريمة, 
2022-03-31

الملخص: تعنى هذه الدراسة بإشكالية ضبط المصطلح الدلالي وتوحيد ترجمته في الدرس اللساني الحديث، إذ كثيرا ما يصطدم الباحث في هذا المجال بالمقابلات المترادفة للمصطلح الأجنبي الواحد. ونتيجة للجهود الفردية للمترجمين والعزوف عن الالتزام بتطبيق القرارات التي توحّد ترجمة المصطلح سادت الفوضى المصطلحية في الدرس اللساني الحديث. ومن هذا المنطلق قدمت الدراسة إطارا نظريا تناول مفهوم المصطلح وخصائصه والشروط الواجب توفرها لترجمة المصطلح، كما تطرقت إلى أبرز مشكلات ترجمة المصطلح الدلالي في الدرس اللساني الحديث وضبط مقابله العربي، كما اقترحت بعض الحلول من أجل ضبط ترجمة المصطلح الدلالي وتوحيده في الدرس اللساني. وخرجت الدراسة بمجموعة من التوصيات التي تساهم في لم الشتات المصطلحي والحد من الفوضى المصطلحية بغية الاستقرار على المصطلح الواحد للمفهوم الواحد. ABSTRACT: This study dealt with the problematic of fixation and unification of semantic term’s translation in modern linguistic studies. The study also focused on the translation of terms which specifically belong to the semantic field as a sample to show different problems researchers encounter when dealing with specific terms in Arabic. Translation in linguistics is made individually consequently researchers find themselves in front of different equivalents and notions to one term. In order to solve these problems, the study proposes to organize translation of semantic terms into Arabic and suggested the coordination of efforts directed at unifying translation of terms in the semantic field.

الكلمات المفتاحية: المصطلح الدلالي ; الترجمة ; التوحيد ; الدرس اللساني ; المترجم.


الخجل وعلاقته بتقدير الذات لدى التلاميذ المتوافقين وغير المتوافقين دراسيا بمرحلة التعليم الثانوي.

يعقوب فتيحة,  عليوي نوال, 
2022-05-12

الملخص: الملخص: هدفت الدراسة الحالية إلى فحص العلاقة بين الخجل وتقدير الذات والفروق بين المتوافقين وغير المتوافقين دراسيا من الجنسين في المتغيرات، وذلك على عينة من التلاميذ والتلميذات (ن= 300) من السنة الثالثة ثانوي. واستخدمنا في الدراسة الحالية مقياس تقدير الذات لكوبر سميث، ومقياس الخجل لشيك وميلشيرز (1985)، كما استخدمنا مقياس التوافق الدراسي ليونجمان وذلك لتوزيع أفراد العينة إلى فئة تلاميذ المتوافقين وفئة التلاميذ غير المتوافقين دراسيا. وأسفرت النتائج عن وجود علاقة سالبة ودالة إحصائيا بين الخجل وتقدير الذات، لدى التلاميذ المتوافقين وغير المتوافقين دراسيا. كما أوضحت النتائج، أنه لاتوجد فروق في مستوى الخجل بين التلاميذ المتوافقين وغير المتوافقين دراسيا. أما الفروق في مستوى تقدير الذات، نلاحظ لدى المتوافقين دراسيا درجات مرتفعة مقارنة بالتلاميذ غير المتوافقين دراسيا، وقد نوقشت النتائج على ضوء الدراسات الأجنبية والعربية. الكلمات المفتاحية: الخجل ،تقدير الذات ،التوافق الدراسي ،مرحلة التعليم الثانوي ABSTRACT: The current study aimed to examine the relationship between shyness and self-esteem and the differences between the academically compatible and the incompatible of both sexes in the variables, on a sample of male and female students (n = 300) from the third year of secondary school. In the current study, we used the Cooper-Smith Self-Esteem Scale, the Schick and Melchers (1985) Shyness Scale. We also used the Youngman Academic Conformity Scale to distribute the sample members into the category of students who are compatible and the category of students who are academically incompatible. The results revealed the existence of a negative and statistically significant relationship between shyness and self-esteem among students who are academically compatible and incompatible. The results also showed, that there are no differences in the level of shyness between the academically compatible and incompatible students. As for the differences in the level of self-esteem, we note that those who are academically compatible have higher degrees compared to students who are academically incompatible, and the results have been discussed in the light of foreign and Arab studies. Keywords:Shyness; self-esteem; academic compatibility; secondary education stage

الكلمات المفتاحية: الخجل تقدير الذات


واقع الإعلام التربوي التعليمي بالجزائر قناة المعرفة انموذجا

ياقوت زينب, 
2022-05-09

الملخص: تهدف هذه الدراسة إلى معرفة واقع الاعلام التربوي التعليمي بالجزائر من خلال رصد أبرز وسائل الاعلام الجزائرية التي تهتم بالعملية التعليمية، لما لها من أثر فاعل وحساس في بلورة آراء وتوجهات التلاميذ. وكذا في دعمهم على التحصيل العلمي والمعرفي، حيث تعتبر وسائل الاعلام مرافقة للمدرسة في أداء مهمتها التربوية والتعليمية، قصد مساعدة التلاميذ وأبناء المستقبل في تشكيل شخصياتهم ومتطلبات مجتمعاتهم . استخدمنا في هذه الدراسة المنهج المسحي الذي يعنى بالظواهر الحالية، وأداة الملاحظة لكشف الظاهرة المدروسة، وتوصلنا إلى أن الإعلام التربوي التعليمي في الجزائر بدأ يعرف انتعاشا بنشأة قناة المعرفة الفضائية التابعة للتلفزيون العمومي الجزائري، التي تم اطلاق بثها التجريبي في 19 ماي 2020 من خلال شبكة من البرامج الموجهة لتلاميذ الأطوار الثلاثة (الابتدائي، المتوسط، والثانوي). ومن أبرز برامجها برنامج "مفاتيح النجاح" الذي يبث دروس الدعم لجميع المراحل التعليمية. وبرنامج "صناع المعرفة"، و"رواد العلوم". This study aims to know the reality of educational media in Algeria by monitoring the most prominent Algerian media that are concerned with the educational process. In this study, we used the survey method, and the observation tool to reveal the studied phenomenon, and we concluded that the educational media in Algeria began to be known as a revival by the emergence of the satellite channel knowledge of the Algerian public television, which was launched its experimental broadcast in May 2020 through a network of programs directed to students of the three phases (Primary, Intermediate, and Secondary). Among its most prominent programs is the "Keys to Success" program, which broadcasts support lessons for all educational levels. and the "Knowledge Makers" and "Pioneers of Science" program .

الكلمات المفتاحية: الاعلام، الاعلام التربوي، التعليم، العملية التعليمية، التلفزيون.


Realities of the English Teacher: Revisiting the Curriculum at Ecole Normale Supérieure, Bouzareah,(ENSB) in Algiers

بلهوشات براهيمي فاطمة الزهرة, 
2022-04-10

Résumé: This research revisits the Ecole Normale Supérieure Bouzareah curriculum after the 2000 School Reform. Though Initial Teacher Education is implicitly concerned by the School Reform of 2000, Ecole Normale Supérieure Bouzareah seems to have stayed away from the improvements induced by this Reform. The English curriculum has little prepared the trainees for their future profession, and this is impacting the trainees to a great extent as once in their classes, many felt like misfits because what they learnt at Ecole Normale Supérieure Bouzareah does not fit the demands and expectations of the classroom, and is far from the school realities.

Mots clés: effectiveness ; curriculum ; student-teachers ; learners'needs ; realities


Non-Native English Speaking Postgraduate Students' Perspectives on Voice in Academic Writing

Messekher Hayat, 
2022-04-10

الملخص: This paper addresses the concept of voice in academic writing through a qualitative case study of six Non-Native English Speaking post-graduate students as there is growing interest in this concept which takes different meanings in discourse communities across fields and disciplines. The results of the study show that although the participants come from different linguistic and cultural backgrounds, they all agree that voice is a slippery concept, difficult to grasp and realise; it follows a process to be articulated clearly and is ultimately a power play. Pedagogical implications are drawn on the basis of the results of the presented study. ملخص: يتناول هذا المقال مفهوم الصوت في الكتابة الأكاديمية من خلال دراسة حالة نوعية لستة طلاب دراسات عليا غير الناطقين باللغة الإنجليزية حيث هناك اهتمام متزايد بهذا المفهوم الذي يأخذ معان مختلفة في مجتمعات الخطاب عبر المجالات والتخصصات. تظهر نتائج الدراسة أنه على الرغم من أن المشاركين يأتون من خلفيات لغوية وثقافية مختلفة ، إلا أنهم يتفقون جميعًا على أن الصوت في الكتابة الأكاديمية مفهوم زلق ، ومن الصعب فهمه وإدراكه ؛ أنه يتبع عملية يتم التعبير عنه بوضوح وهو في نهاية المطاف لعبة قوة. يتم رسم بعض التداعيات التربوية على أساس نتائج الدراسة المقدمة.

الكلمات المفتاحية: Voice ; Non-Native English Speaking ; Academic Writing ; Post-graduate Students


Personification in Advanced EFL Learners’ Dissertations from a Cognitive Linguistic Stance

Belkhir Sadia, 
2022-04-10

Résumé: The present paper offers a report of a research into some advanced EFL learners’ use of personification in their dissertations in a higher education context; namely, Mouloud Mammeri University. Its main objective is to shed light on the extent of occurrence of this phenomenon in their writings. It also tries to elucidate the frequency of use of metaphoric verbs and suggest explanations for the observable fact. Therefore, the question raised is whether the examination of some dissertations would reveal an extensive use of personification. Relying on the Metaphor Identification Procedure (MIP) (Pragglejaz Group 2007), three master’s dissertations are examined and a quantitative analysis of the metaphoric verbs featuring students’ writings is conducted. The results of the study indicate that personification is highly used. Various reasons can explain this fact, such as, the desire to reduce subjectivity and attaining objectivity, among others. These findings can make a humble contribution to the field of education, as it might offer useful data to educational practitioners and researchers.

Mots clés: cognitive linguistics ; personification ; academic writing ; EFL learners ; higher education


تعليمية الاختبار : معايير البناء واخطاء التصحيح

بوزيدي اسماعيل, 
2022-04-21

الملخص: تشكل الاختبارات أحد مفردات التقويم، وأبرز عناوينها، وهو موضوع ينتمي إلى حقول التقويم والديسيمولوجيا والتعليمية، حيث يمثل في التقويم أداة استعمال، وفي الديسيمولوجيا أداة تبنى وتصحح، وفي التعليمية أحد مقومات العملية التعليمية التعلمية. كما يعد الاختبار من أبرز أدوات التقويم المتعددة، والتي منها المقابلة والامتحان والملاحظة والمسابقة..، وقد عدها الخبراء بأكثر من عشرين أداة. ونظرا لأهميته فقد عني به علم الديسيمولوجيا، أو التباري الذي يعنى ببناء الاختبارات وتصحيحها وقد أثرنا تناول هذه النقاط وغيرها في بحثنا هذا، بأسلوب مناسب يجمع مختلف الإشارات بتوثيقها وتحليلها بما تيسر ذكره، ووفق دراسة تحليلية نسأل الله تعالى فيها التوفيق والسداد. Tests constitute one of the evaluation vocabulary, the most prominent of its titles, and it is a topic that belongs to the fields of evaluation, and belongs to the science of Desmology and belongs to the science of teaching languages, where the tests in the evaluation represent a tool of use , and in Desmology is a tool that builds and corrects, and it represents in the science of language education one of the elements of the process educational learning. The test is also one of the most prominent of the many assessment tools, including the interview, the exam, the observation and the competition.. The experts have counted it with more than twenty tools. Given the importance of the test, it was dealt with by the science of Desmology, or competition, which is concerned with building and correcting tests. We have opted to address these and other points in this research, in an appropriate manner that combines the various references by documenting and analyzing them in what is easy to mention, and according to an analytical study in which we ask God Almighty to grant success and payment. Keywords :Desmology, intuitive model, utilitarian model, test and examination, essay tests

الكلمات المفتاحية: الديسيمولوجيا ; النموذج الحدسي ; النموذج النفعي ; الاختبار والامتحان ; الاختبارات المقالية


الاستشراق والاستغراب في سرد ميرال الطحاوي من" الخَباء" إلى "بروكلين هايتس"

الصيد أحسن, 
2022-05-12

الملخص: اهتم السرد النّسوي العربي بالحياة الشرقية، ورسم صورًا للمجتمع العربي الذي تهيمن عليه الذكورة، وتستبعد فيه الأنثى، وتلبس دور الضحية، وقد اهتمت الروائية المصرية ميرال الطحاوي بواقع المرأة العربية وحاولت تصوير الظروف الاجتماعية والثقافية التي تحيط بها، وتعيق حريتها، فكانت كتابتها بمثابة مشروع سردي، تنتقد فيه مجتمع الحريم في رواية " الخباء" و"نقر الظباء" ، و"بنت العُربان"، وهي الصورة التي تتقاطع مع مقولات الاستشراق الغربي ومروياته عن حياة الحريم، وبالمقابل تنتقل ميرال نحو الغرب وتحاول نقل صورة الغرب بعيون شرقية، أو نقد الغرب وثقافته المادية من خلال رواية " بروكلين هايتس" التي تقف على التخوم بين حضارتين مختلفتين وعالمين متعارضين هما عالم الشرق وعالم الغرب.تحاول هذه الورقة البحثية تحليل النزوع الاستشراقي في سرديات ميرال الطحاوي، وتحليل النقد الاستغرابي في رواية "بروكلين هايتس" من خلال تصوير حياة اللاجئين العرب في أمريكا. The Arab feminist narration has concerned with eastern life, and painted portraits of a masculine-dominated Arab society in which female is excluded, and playing the victim role. The Egyptian novelist, Miral El-Tahawi, was interested in the reality of Arab women, and tried to portray the social and cultural conditions that surround it and impede het freedom, so her writings were like a narrative project. In them, she criticizes the harem society in the novel “Al-Khaba (The Tent)” , “ Gazelle Tracks” and “The Arab Girl” which is the image that intersects with of Western Orientalism arguments and its narrations about the life of the harem. On one hand, Miral moves towards the West and tries to convey the image of the West through eastern eyes. On the other hand criticizing the West and its material culture through "Brooklyn Heights" novel, which stands on the border between two different civilizations and two opposing worlds, the world of East and West. This research paper attempts to analyze the Orientalist tendency in Miral Al-Tahawy's narratives, and to criticize the Occidental tendency in "Brooklyn Heights" novel by portraying the lives of Arab refugees in America

الكلمات المفتاحية: 1ميرال الطحاوي،2 الاستشراق،3 الاستغراب، 4الخَباء، 5بروكلين هايتس.