مجلة النص
Volume 9, Numéro 3, Pages 296-317
2022-12-24

جماليات الإيقاع الداخلي في شعر محمد العيد آل خليفة The Aesthetics Of Internal Rhythm In The Poetry Of Muhammad Al-eid Al-khalifa

الكاتب : سعيدي عبدالقادر .

الملخص

ملخص: إنّ الإيقاع الداخلي الذي يُمثل العُمق الفني للقصيدة الحديثة، هو في رأي علماء البلاغة الإناء الذي يصبُّ فيه الشاعر كلّ ما تجود به قريحته من أفكار إبداعية وخيال واسع ليخرجها في قالب مفعم بالجمال. في هذا المقال سنقوم من خلال دراستنا لشعر محمد العيد آل خليفة بتقصّي مظّان الإيقاع الداخلي في قصائده كونه الوعاء المهيأ لاستقبال كل ما من شأنه أن يثري الجوانب الفنية والجمالية فيها؛ ثم نقوم باقتفاء أثر أدواته الإجرائية لاسيّما التّكرار والجرس اللفظي، ثم نقوم بتحليل الكيفية التي تُسهم بها في تشكيل البنية الإيقاعية للقصيدة وإبراز مكامن الجمال والجمالية فيها. كلمات مفتاحية: جماليات، الإيقاع الداخلي، الخطاب الشعري، محمد العيد آل خليفة. Abstract:The internal rhythm, which represents the artistic depth of the modern poem, is, in the opinion of rhetoricians, the vessel into which the poet pours all his creative ideas and vast imagination to bring them out in a form full of beauty. In this article, through our study of the poetry of Muhammad Al-Eid Al-Khalifa, we will investigate the internal rhythm in his poems, as it is the vessel prepared to receive everything that would enrich the artistic and aesthetic aspects of it; Then we trace the effect of its procedural tools, especially repetition and verbal bell, and then we analyze how they contribute to shaping the rhythmic structure of the poem and highlight its beauty and aesthetic. Keywords: aesthetics; internal rhythm; poetic discourse; Muhammad Al-Eid Al-Khalifa.

الكلمات المفتاحية

جماليات، ; الإيقاع الداخلي، ; الخطاب الشعري، ; محمد العيد آل خليفة.