مجلة الرسالة للدراسات الإعلامية
Volume 5, Numéro 4, Pages 60-79
2021-12-31

تكنولوجيا الاتصال وآليتها في اختراق الخصوصية الثقافية للمجتمعات العربية Communication Technology And Its Mechanisms To Penetrate The Cultural Specificity Of Arab Societies

الكاتب : بوطورة حنان .

الملخص

هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على الآليات التي تعمل من خلالها تكنولوجيا الاتصال الحديثة على اختراق الخصوصية الثقافية للمجتمعات العربية من خلال انتاج هوية عالمية استهلاكية هجينة، وللإجابة على تساؤلات الدراسة وبلوغ أهدافها تم استخدام المنهج الوصفي . وقد توصلنا إلى استنتاجات أهمها: أن الاختراق الثقافي كأحد مفاهيم الهيمنة الثقافية المعاصرة للثقافة الاستهلاكية وسيلة تستخدمها الرأسمالية العالمية لاختراق منطق خصوصية الثقافات بالعالم خاصة الثقافة العربية بهدف انتاج سوق استهلاكية ثقافية عالمية تمكنها من الزيادة في تراكم رأس المال بعيدا عن أي مفهوم للخصوصية أو الثوابت، وهو ما جعلها تستخدم مجموعة من الآليات لبلوغ هدفها يتم تطبيقها من خلال وسائل التكنولوجيا الحديثة، لعل أهمها التسليع الشامل، التغيير المستمر، اغراق الفضاء العام بقضايا الفضاء الخاص، ترسيخ مبدأ الاستهلاكية كنظام اجتماعي. This study aimed to identify the mechanisms through which modern communication technology penetrates the cultural specificity of Arab societies by producing a hybrid consumer international identity. To answer the study’s questions and achieve its objectives, the descriptive approach was used. We have reached conclusions, the most important of which are: Cultural penetration as a concept of contemporary cultural dominance of consumer culture is a means used by global capitalism to penetrate the logic of world’s cultures specificity, particularly culture, with the aim of producing a global cultural consumer market that enables it to increase capital accumulation beyond any concept of privacy or constants. This has led it to use a range of mechanisms to achieve its objective that are applied through modern technologies, perhaps the most important of which are: comprehensive commodification, continuous change, flooding public sphere with private sphere issues, and establishing the principle of consumerism as a social system.

الكلمات المفتاحية

الاختراق الثقافي؛ تكنولوجيا الاتصال؛ الثقافة الاستهلاكية؛ الخصوصية الثقافية ; cultural penetration; communication technology; consumer culture; cultural specificity.