مجلة العلوم الاجتماعية والإنسانية


Description

The Social and Human Sciences Review is an international Refereed scientific bi-annual and free of charge, open-access journal published by Larbi Tebessi University, Tebessa, Algeria. It was founded in 2005 and is interested in the dissemination of original applied research, which has not been previously published and which is treated in a documented scientific method in the field of policy and law sciences, international relations, and public administration. The review publishes original research and scientific studies in the fields of social and human sciences in all its branches. It provides an academic platform for doctoral students, university teachers and all Researchers, whether in research circles, academic or government departments or economic institutions at the national and international levels. The review contributes to the dissemination of innovative works in various fields and this by providing authentic research that is presented accurately and objectively in a scientific manner that conforms to the specifications of the articles. The journal opens a space for those with scientific abilities to contribute to the new topics related to the field of specialization to be published every semester (June - December). All the newspapers around the world are very welcome in the international journal. The review accepts, for submission, articles written in Arabic, English and French. Your search can be sent anytime and anywhere in the world.


14

Volumes

26

Numéros

528

Articles


الأنساق المضمرة في ديوان " أم أوفى تتجدد رغم الليل الطويل لابن الشاطئ

قيدوش فاطمة, 
2022-03-29

الملخص: يعتبر شعر المقاومة الفلسطينية سجلاّ لتاريخ شعب يعاني من الظلم والإبادة الجماعية من جهة ،ووسيلة كفاح ضد العدوّ من جهة أخرى ،كما يعري ويكشف التواطؤ و التخاذل العربي في نصرة القضية الفلسطينية، ويُعد ابن الشاطئ "إبراهيم إسماعيل شتات " شاعرا من رعيلٍ فحلٍ قال قولته بجرأة لم يخش فيها لومة لائم فكان من شعراء المقاومة الفلسطينية الذين كتبوا بحروف من نار، وانطلقت منهم الكلمة رصاصة ، والقصيدة مقاومة أدت إلى نفيّ جلّهم خارج الوطن، وهذا ما حدث مع ابن الشاطئ الذي عاش حياة ضنكا بين ترحال وترحيل ؛بين الإقامة الجبرية في السجون والترحال الإجباري قصرا ،مع الغربة والتشريد حاملا همّه على كتفه، وهمّ بلده في قلبه ودواوينه، مدافعا عن القضية رافضا التصفيق والمناصب والتطبيع مع العدوّ، فجاءت القصائد ثائرة تنبض حياة ورفضا في ظاهرها وباطنها. ويجيء هذا المقال ليكشف عن المضمر المتواري وراء جمالية اللغة والسبك الشعري، في قصائد ديوان "أم أوفى.....تتجدد رغم الليل الطويل " فتتجلى من وراء ذلك العديد من الأنساق من مثل : التخاذل العربي ،و فساد الأنظمة ،و نسق المقاومة إضافة إلى ما يضمره العنوان من دلالات تختفي خلف البُنى اللغوية . The poetry of the Palestinian resistance is a record of the history of a people suffering from injustice and genocide on the one hand, as well as a means of struggle against the enemy on the other. It also exposes and reveals Arab collusion and weakness in supporting the Palestinian cause. IbnShati, Ibrahim Isma'ilShatat , He said boldly that he did not fear a suitable lame. He was one of the poets of the Palestinian resistance who wrote with letters of fire, and the word "bullet" came out of them. The poem was a resistance that led to the exile of all of them outside the country. This happened to Ibn al-Shati who lived a life of hardship between deportation and deportation; Prisons and forced migration And alienation and displacement bearing his concern on his shoulder, and his country in his heart and his dowry, defending the case, refusing applause and positions and normalization with the enemy, came poems revolting life and rejection in appearance and inward. This article reveals what is hidden behind the aesthetics of language and poetic poetry, in the poems of the Diwan "or more ... renewed despite the long night," according to the approaches of cultural criticism, which is reflected behind many of the formats such as: Arab weakness, and corruption systems , And the pattern of armed resistance in addition to the title implied by the implications behind the structure

الكلمات المفتاحية: مضمر؛ ابن الشاطئ ؛نقد ثقافي ؛ مقاومة


المحكمة الدستورية الجزائرية في التعديل الدستوري لسنة 2020: بين ضرورة التغيير وفعالية التأثير

حدادي سمير,  خشايمية لزهر, 
2021-12-31

الملخص: فرضت الظروف السياسية التي مرت بها الجزائر بعد الحراك الشعبي الذي انطلق منذ 22 فيفري 2019، إلى ضرورة إجراء تغييرات شاملة على رأسها التعديل الدستوري لسنة 2020 الذي تبنى المحكمة الدستورية عوضا عن المجلس الدستوري، والذي يعني التحول من الرقابة السياسية إلى القضائية في مجال الرقابة على دستورية القوانين. تتناول هذه الورقة البحثية مسار التغيير ودوافعه، وكذا دراسة المحكمة الدستورية كوليد جديد جاء به التعديل الدستوري الأخير، وتبحث في مدى فعالية المحكمة الدستورية، لتخلص الدراسة إلى حقيقة التغيير الذي مس اسم الجهاز فقط، فتحول من مجلس إلى محكمة مع زيادة في الصلاحيات محدودة الفعالية. The political circumstances that Algeria has experienced after the popular movement, which began since 22 February 2019, have forced sweeping changes, notably the 2020 constitutional amendment which adopted a constitutional court instead of the constitutional council. This meant a shift from political to judicial oversight in the area of oversight of the constitutionality of laws. This paper examines the course and motives of change, as well as the study of the constitutional court as a new institution in the recent constitutional amendment, and examines the effectiveness of the constitutional court. The study, concludes that the change touched only the name of the device, transformed from a council to a court with an increase of powers limited in effectiveness.

الكلمات المفتاحية: المحكمة الدستورية ; المجلس الدستوري ; الإخطار ; الدفع بعدم الدستورية ; Constitutional Court ; Constitutional Council ; Referral ; Exception of unconstitutionality


An Evaluation of Metaphor Usage in Secondary School English Textbooks

زيادي عبد العزيز, 
2022-04-14

Résumé: The present study evaluates the place of metaphor in the Algerian educational settings, and more precisely in the textbooks of English At the Crossroads Secondary School Year One, Getting Through Secondary Year Two, and New Prospects Secondary Year Three. It also attempts to analyse the English Foreign Language textbooks in respect to metaphor credit. To achieve the purpose of the study, the researchers applied a descriptive quantitative method. The results showed that the textbooks do not give an account to metaphor use. The findings gathered in this study might be used to re-plan, re-draft, re-edit, and improve the textbooks in terms of developing the learners’ cognitive thinking. In our view, the present findings have also an important implication for EFL textbook-designers and teachers alike to be aware of the contents that should be taught.

Mots clés: Conceptual, EFL, Metaphor, Syllabus, Textbooks.


Vocabulary Profiling of Third Year Students of English in Critical Essays

كريمة طايع,  هلالات سهيلة, 
2022-01-24

Résumé: This study was set out to investigate VocabProfile (VP) use to assess student’s productive vocabulary size in critical essays. Third-year students at the department of English were selected randomly to analyse learners 'critical essays. Thus,10 writing samples build from written assignments, and then student essays were analysed using (VP)to generate student’s vocabulary profiles according to word families, type, and tokens ratio and match it with available vocabulary frequency lists. The overall profile shows that words used by the student mostly belonged to the first (K-1) with vocabulary coverage (77.20%), and then followed by AWL with vocabulary coverage (10.90%). The second (K-2) is the least frequently used word (5%) indicating that it is below the necessary level (95%) in the written essay.

Mots clés: Lexical Frequency Profile (LFP) ; VocabProfile (VP) ; productive vocabulary size ; critical essays


دراسة سوسولوجية لنظرية المعرفة في مجال التربية

ذياب سليمة, 
2022-04-14

الملخص: الملخص: إن نظرية المعرفة ليست فقط فلسفية، وإنما هي كذلك نظرية اجتماعية. وإذا كانت المعرفة تبدو للوهلة الأولى" أنها الأكثر انقطاعا عن الواقع الاجتماعي من بين الأعمال الحضارية كلها" إلا أن هذا لا يعني أبدا أن المعرفة منعزلة عن الواقع الاجتماعي. لأن المعرفة بطبيعتها اجتماعية، ونشاط لا يتم في عزلة، وإنما في نطاق مجتمع معين بعلاقات اجتماعية محددة. إن المعرفة مسألة اجتماعية، لا يمكن أن تنفصل عن الواقع الاجتماعي، ولا يمكن أن تكتسب و تبنى إلا في المجتمع الذي يعمل الأفراد متعاونين، يعتمدون بعضهم على بعض، ويتبادلون خبراتهم، ويكتسبون معارفهم. ويسهمون في بناء المعرفة الجديدة، التي ما كان يمكن لهم أن يبلغوها لو لم يكونوا أفراد في مجتمع معين، ولو لم يكونوا على اتصال بزملائهم ، ولو لم يتعلموا ما علمهم إياه مجتمعهم، ولو لم تكن تحت أيديهم الوسائل المادية، و الأساليب الفكرية التي أنتجها مجتمعهم لاكتساب المعرفة. Epistemology is not only philosophical, but also a social theory. And if knowledge appears at first glance to be “the most disconnected from social reality among all civilized acts,” this does not mean at all that knowledge is isolated from social reality. Because knowledge is by its nature social, and activity does not take place in isolation, but within the scope of a particular society with specific social relations. Knowledge is a social issue, it cannot be separated from social reality, and it can only be acquired and built in a society in which individuals work collaboratively, depend on each other, exchange their experiences, and acquire their knowledge. And they contribute to building new knowledge, which they would not have attained if they were not members of a particular society, and if they were not in contact with their colleagues, and if they did not learn what their society taught them, and if they did not have the material means and intellectual methods produced by their society. to gain knowledge

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية: نظرية المعرفة، علم اجتماع المعرفة، علم اجتماع التربية. ; Key words: theory of knowledge, sociology of knowledge, Sociology of Education.


An Overt Linguistic Identity of a Covert Xenophobic Ideology: Trump Castigating the Democrats A Critical Discourse Analysis of Donald Trump's Tweets against Illegal Mexican Immigration

بوعكاز سارة,  بشار أحمد, 
2021-12-16

Résumé: In all political arenas, presidents have such an eager passion to grip a tight dominion over the populace to gain their endorsement. The American political terrace as well after 2015 has witnessed an excellent apotheosis of the entwined relation between language, power and politics. This article aims at scrutinizing Trump's rhetoric which demonstrates a hidden xenophobic ideology through adopting Critical Discourse Analysis as both an approach and a method to analyze 12 tweets against Illegal Mexican Immigration clustered to highlight the constant attack of Trump chastising the democrats for not helping him keeping the Sothern border safe. The chosen sample is analyzed critically through both Faircoulgh's Three-Dimensional Model and Van Dijk's Ideological Square Model to conclude that Trump's language is a linguistic spin that incorporates a hidden sociopolitical ideology of xenophobia.

Mots clés: CDA ; Faircoulgh's Three-Dimensional Model ; Trump's Tweets ; Van Dijk's Ideological Square Model ; Xenophobic Ideology


سيمياء الإيديولوجيات في مسرحية " الغول بوسبع ريسان" لمراد سنوسي

بويران وردة,  ركي نجاة, 
2022-04-14

الملخص: نبتغي في هذا المقال مكاشفة الأنساق السميائية المتضاربة في شكل إيديولوجيات في المسرح الجزائري، متخذين مسرحية "الغول بُوسَبْع ريسَان" لمراد سنوسي أنموذجا؛ لكونها مسرحية مستوحاة من التراث الجزائري الشعبي، وتزخر بالعجيب والغريب والرمزي، لذا نهدف إلى تكشّف الغرائبية وتمثُّلاتها الإيديولوجية والسياسية على مستوى العنوان والشخصيات، والموروث الديني والمخيال الأدبي والحكاية الشعبية، وما مارسته المسرحية من خرق لأفق انتظار المتلقي؛ عبر انزياحها عن المألوف من التعبير التقريري، ونقدها للواقع السياسي العربي بطريقة مثيرة داعية الشعوب للنهوض والمطالبة بحقوقها. In this article, we will attempt to study the conflicting Semiotic patterns in the form of Ideologies in the Algerian theater, addressing the play of "Al-Ghoul Boussaba Risan" by Mourad Snoussi as a model, as it is a play inspired by the popular Algerian Arab heritage, which is miraculous and exotic and symbolic. Thus, we will discuss its exotic dimensions at the level of title, personalities, friends, religious heritage, literary imagination and folk tale, where the play breached the horizon of waiting for the recipient to break all that is familiar, and criticize the Arab political reality in amazing way calling on the people to rise and demand their rights.

الكلمات المفتاحية: سيمياء، إيديولوجيا، مسرح جزائري، غرائبي، سياسي، رمزي Semiotic, Ideologies, Algerian theater, exotic, symbolic


حركة رؤوس اموال المستثمر الاجنبي في القانون الجزائري

بوقطوف بهجت, 
2022-03-07

الملخص: نجد النصوص القانونية الداخلية للجزائر تنص على مجموعة من الشروط والإجراءات والقواعد يلتزم بها المستثمر الأجنبي حتى يكون له الحق في تحويل رؤوس الأموال والأرباح الناتجة عنها إلى الخارج حيث اعتبرت هذه الشروط والإجراءات التزامات على المستثمر الأجنبي وبالتالي شكلت قيود عليه مما أدى إلى نفوره وعزوفه عن الاستثمار في الجزائر، واعتبرت من الأسباب التي جعلت مناخ الاعمال في الجزائر يحتل مراتب متأخرة في تصنيفات الهيئات الدولية لمناخ الاعمال مع بقية الدول. In Algeria, law imposes a kind of control over all money transfers despite the agreements made to guarantee them. The foreign investor, for example, must respect a set of rules to get the right to his profit transfer. As these rules are obligations, they lead to his reluctance to invest.

الكلمات المفتاحية: تح ; يل ; رؤ ; س الام ; ال ; استثمار


La valorisation de la lecture littéraire dans l’enseignement/apprentissage du FLE

بوشمال جليلة, 
2022-04-14

Résumé: De la lecture littéraire ou du lecteur, lequel a réellement besoin de l’autre dans cette folle envie d’explorer les limites de la conscience humaine confiée à quelques lettres grandioses que l’on appelle alphabet. L’apprenant de langue saura-t-il un jour que la destinée de la littérature est de nous ouvrir à nous-mêmes pourvu que l’enseignant de langue étrangère sache lui communiquer le besoin vital de lire et d’écrire. C’est cette expérience que nous tentons implicitement de rapporter ici.

Mots clés: lecture ; langue française ; didactique de la littérature ; classe de FLE ; apprentissage