مجلة السراج في التربية وقضايا المجتمع

Al-Sirraj Journal in Education and Community Issues

Description

An International refereed academic journal Issued by Social Sciences and Humanities College – university of Hama Lakhdar - El-Oued. Al-Sirraj Journal of Education and Community Issues aims to spread and enrich knowledge in a way that contributes to the development of academic scientific research in general. The journal also aims to the following; 1- Contributing to the development of research and studies in the fields of education, psychology, sociology and philosophy by publishing theoretical and applied research in various fields of these discipline, With an emphasis on the high quality of this research and its relevance to reality. 2- Provide the opportunity for thinkers and researchers in educational, psychological and social sciences to publish the results of their scientific and research activities, especially those related to societal problems. 3- Encouraging research that emphasizes diversity, intellectual openness, methodological discipline, and making use of all the data of educational, psychological and social thought, old and recent, whether foreign or national. 4- Keeping up with global developments in various scientific fields. 5- Creating communication channels between specialists in the fields of educational, psychological, social sciences and philosophy, with the corresponding institutions of common interest. 6- Participating in building a knowledge society by publishing research related to educational, psychological, social sciences and philosophy, Which helps the development and progress of society. 7- Scientific cooperation between the journal, researchers, and Arab scholars in the journal’s fields of interest. 8- Publication of the distinguished work of seminars and study days that are held in the college in a special issue.

Annonce

غلق الاستقبال

تعملكم المجلة أنها أغلقت آجال الاستقبال  الى أجل لاحق

27-01-2024


8

Volumes

29

Numéros

378

Articles


تحديات التعليم الالكتروني في ظل وما بعد جائحة كورونا -عرض تجارب دولية-

غربي خالد,  حفوضة الامير عبد القادر, 
2023-04-14

الملخص: ألقت أزمة فيروس كورونا (COVID-19) بظلالها على قطاع التعليم إذ دفعت المدارسَ والجامعات والمؤسسات التعليمية لإغلاق أبوابها تقليلا من انتشاره بحيث دفع بالمؤسسات التعليمية للتحول إلى التعلم الإلكتروني كبديل طال الحديث عنه والجدل حول ضرورة دمجه في العملية التعليمية، اذ يعد التعلم الإلكتروني أحد النماذج الحديثة نسبيًا للتعليم، وبدأ ينتشر استخدامه سريعًا في مختلف الجامعات والكليات، حتى أضحت بعض الجامعات والمعاهد تقدم برامج متكاملة بطريقة إلكترونية. وهذا ما تحاول هذه الوقة مناقشته، من خلال الوقوف على تداعيات جائحة كورونا على الانشطة الاقتصادية والتعليمية في دول العالم والتحديات التي تنتظر التعليم الإلكتروني والرؤية المستقبلية له ما بعد كورونا من خلال التعرف على اهم التجارب الدولية في هذا المجال وتوضيح المراحل والأساليب والفرص والتحديات التي تواجه عملية التحول الإلكتروني وكيف تم التغلب عليها وتجاوزها.

الكلمات المفتاحية: تعليم، تعليم الالكتروني، جائحة كورونا، تجارب الدول.


Potentiel du numérique en formation à distance et développement de la Compétence interactionnelle en FLE d’apprenants algériens

بورديم لخضر, 
2024-02-25

Résumé: l’article interroge le développement de la compétence interactionnelle à l’oral en FLE chez des apprenants algériens avec l'aide des potentialités de l’usage numérique. L’approche à adopter pour constituer un corpus oral médiatisé par visioconférence (skype) par lequel on évalue le développement de cette compétence consiste à concevoir et expérimenter une séquence didactique. Ce corpus est un débat d’opinions. L’analyse des savoir-faire interactionnels mobilisés par les participants lors de ce débat va nous permettre de mesurer le développement de la compétence d’interaction des étudiants et juger l’efficacité de la séquence didactique ainsi que le potentiel de l’environnement numérique sur de la production orale à distance chez les étudiants participants.

Mots clés: environnement numérique ; ; apprentissage à distance ; compétence d’interaction ; FLE ; savoir-faire interactionnel. ; apprentissage à distance ; . ; FLE ; ; compétence d'interaction ; savoir-faire interactionnels


تحديات جودة التعليم في الجزائر: المتعلم نموذجا

جعيجع عمر, 
2024-04-01

الملخص: الملخص : هدفت الدراسة الحالية إلى رصد استجابات عينة من المدرسين المتعلقة بالتحديات التي تواجه جودة العملية التعليمة بالجزائر (العوامل المتعلقة بالتلاميذ كنموذج)، وقد إعتمد الباحث من أجل تحقيق الهدف المعلن على المنهج الوصفي التحليلي، حيث جمعت البيانات عن طريق إعداد استبيان يتكون من (11) فقرة وقدم إلى عينة عدد أفرادها (169) استاذا وأستاذة، وبعد تحليلها كميا باستخدام المتوسط الحسابي كانت النتائج كمايلي : قلة تركيز التلاميذ أثناء الدرس بمتوسط حسابي مقدر بـ(41.59)، الغش المدرسي بمتوسط (41.00)، عدم الاهتمام(40.00) ، ضعف الدافعية (39.70)، ضعف المكتسبات(39.34)، ضعف المستوى الأخلاقي(39.17)، الملل(39.11)،الانطوائية(38.34)، ضعف التحصيل(37.45)، ضعف القدرات العقلية (33.13)، الغيابات(36.05). مفاهيم الدراسة : استجابات المدرسين، التحديات، جودة العملية التعليمة. Abstract: The current study aimed to monitor the responses of a sample of teachers regarding the challenges facing the quality of the educational process in Algeria (factors related to students as a model). The researcher adopted the descriptive analytical approach to achieve the announced goal, where the data were collected by preparing a questionnaire consisting of (11) paragraphs and presented to a sample of (169) teachers. After quantitative analysis using the arithmetic mean, the results were as follows: Lack of concentration of students during the lesson with an average of (41.59),School cheating with an average of (41.00),Lack of interest (40.00),Weak motivation (39.70),Weak acquisitions (39.34),Weak moral level (39.17),Boredom (39.11),Introversion (38.34),Weak achievement (37.45),Weak mental abilities (33.13),Absences (36.05). Key words: student responses , challenges, educational quality

الكلمات المفتاحية: استجابات المدرسين، التحديات، جودة العملية التعليمة.


التقييم النفسي العصبي للوظائف المعرفية لدى التلاميذ ذوي عسر الحساب (الانتباه الانتقائي البصري أنموذجا)

زروقي إبتسام,  زدام حدة, 
2024-03-27

الملخص: ملخص : يهدف هذا البحث إلى تقييم الانتباه البصري كوظيفة معرفية أساسية لدى عينة من تلاميذ ذوي عسر الحساب من الصف الرابع ابتدائي، بلغ عددها 05 حالات مختارة بطريقة قصدية وتراوح سنها ما بين 9 و10 سنوات. و من أجل ذلك اعتمدنا على المنهج الوصفي، وطبقنا كل من اختبار مصفوفات رافن للذكاء، واختبار الكشف عن صعوبات التعلم المكيفESCIII-A وكذا اختبار الانتباه البصري الانتقائي الفرعي من بطارية NEPSY للإجابة على الفرضيات المطروحة. أظهرت نتائج التحليل الإحصائي اضطراب وظيفة الانتباه البصري الانتقائي لدى تلاميذ عسر الحساب، وذلك على مستوى الدقة و الزمن في الأداء على حد سواء . Abstract : This research aims to evaluate visual attention as a basic cognitive function for a sample of dyscalculia students from the fourth grade of primary school, the number of which reached 05 cases chosen in an intentional way, and their age ranged between 9 and 10 years. For this, we relied on the descriptive approach, and applied each of the Raven matrices test for intelligence, the ESCIII-A adapted learning disabilities detection test, as well as the selective visual attention subtest from the NEPSY battery to answer the hypotheses put forward. The results of the statistical analysis showed a disturbance in the function of selective visual attention of dyscalculia students, both at the level of accuracy and time in performance.

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية: تقييم نفسي عصبي؛ وظائف معرفية؛ عسر الحساب؛ انتباه بصري انتقائي. ; Keywords: neuropsychological assessment ; cognitive functions ; dyscalculia; selective visual attention .


The Role of Digital Media in Maintaining a Clean Urban Environment A field Study on a Sample of Followers of Annaba Digital Radio

عقبة سعيدة, 
2024-04-14

الملخص: : The modern era is witnessing an environmental crisis that has raised concern in governmental circles and societies, due to the many problems it is witnessing and which now threaten living organisms in general and humans in particular, from water, air and food pollution, global warming, desertification, attacks on vegetation and waste that have distorted the general view of nature. The aesthetic character of cities...etc., as a result of scientific, technical, and economic development and demographic growth, Therefore, this study investigated the role that digital media plays in maintaining the cleanliness of the urban environment, by taking a sample of Annaba digital radio listeners ملخص : يعرف العصر الحديث أزمة بيئية أثارت القلق في الأوساط الحكومية و المجتمعات، بفعل المشاكل العديدة التي تشهدها والتي باتت تهدد الكائن الحي بصفة عامة والإنسان على وجه الخصوص، من تلوث الماء والهواء والغذاء و الاحتباس الحراري والتصحر والاعتداء على الغطاء النباتي والنفايات التي شوهت المنظر العام للطبيعة و الطابع الجمالي للمدن....إلى غير ذلك ، جراء التطور العلمي والتقني والاقتصادي والنمو الديموغرافي و كذا سلوك الإنسان غير الرشيد والاستعمال اللاعقلاني لمختلف الموارد الطبيعية، ما زاد في تفاقم الوضع البيئي، وأصبح تحديا حقيقيا لحماية البيئة التي تمثل الوعاء المعيشي للإنسان وباقي الكائنات الحية . من الاليات العملية لمواجهة هذه المخاطر الايكولوجية، التوعية البيئية ووسائل الاعلام الرقمي من أهم القنوات التي تساهم فيها. وعليه جاءت هذه الدراسة باحثة في الدور الذي يلعبه الاعلام الرقمي في الحفاظ على نظافة البيئة الحضرية، وذلك بأخذ عينة من مستمعي إذاعة عنابة الرقمية.

الكلمات المفتاحية: role; digital media; hygiene urban environment; digital radio. ; الكلمات المفتاحية : الدور، الاعلام الرقمي، النظافة ، البيئة الحضرية ، الإذاعة الرقمية


The Challenges of Urban Growth in a Steppe city- the Case Of Khenchela City, Algeria

غربي عبدالحق,  تومي رياض, 
2024-03-27

Résumé: This paper delves into the critical issue of urban growth and its profound impact on the urban landscape of Khenchela city, Algeria, examining its multifaceted consequences. The study employs an integrated methodology, combining inductive and deductive approaches within the descriptive framework, with a specific focus on the case study method. By adopting a multidisciplinary perspective that encompasses fields such as geography and urban planning, this research seeks to provide valuable insights into the complex urban phenomenon. To achieve a comprehensive analysis, the study utilizes a purposive sample consisting of three individuals and employs various research tools, including observation, interviews, records, and documents, to meticulously investigate the city's urban reality Through this meticulous methodology, the study uncovers several significant findings. It highlights the period from 1966 to 2022, characterized by high rates of natural population increase and internal migration, which have resulted in housing occupancy rates exceeding normal values. This unprecedented growth in urban real estate consumption has led to the emergence of a severe housing crisis within the city. Consequently, Khenchela city's urban growth has taken the form of outward expansion since 2008, with a focus on neighboring cities such as N’sighato the south and El Hamma to the northeast.

Mots clés: The Challenges ; Urban growth ; urban issue ; Steppe cities ; Khenchela city


علاقة الصحة التنظيمية بسلوك الصمت التنظيمي -دراسة ميدانية على عينة من الموظفين الإداريين بجامعة الوادي

عكسه سمية,  بوبكر منصور, 
2024-03-27

الملخص: هدفت هذه الدراسة الى التعرف على العلاقة بين الصحة التنظيمية والصمت التنظيمي لدى الموظفين الإداريين بجامعة الوادي ولتحقيق أهداف الدراسة تم تطبيق استبيان على عينة الدراسة التي بلغت 94 موظفا إداريا اختيرت بطريقة عشوائية وتم الاعتماد على المنهج الوصفي الارتباطي واستخدمت معامل الارتباط بيرسون لاختبار فرضيات الدراسة بالاعتماد على البرنامج الاحصائي spss25 وتوصلت نتائج الدراسة الى وجود علاقة ارتباطية طردية قوية للصحة التنظيمية على الصمت التنظيمي لدى الموظفين الإداريين بجامعة الوادي.

الكلمات المفتاحية: صحة تنظيمية صمت تنظيمي


معالم العلاقة التربوية بين المعلم والمتعلم من خلال قصة سيدنا موسى والخضر عليهما السلام

لعيداني ربيعة, 
2024-03-27

الملخص: هدف البحث إلى بيان معالم العلاقة التربوية بين المعلم والمتعلم من خلال قصة سيدنا موسى مع الخضر عليهما السلام، كما ذكرت في الكتاب والسنة، لما لمعالم هذه العلاقة من أهمية كبرى، حيث تصلح بها العملية التعليمية وتؤتي ثمارها المرجوة منها وقد تم استخدام المنهج الإستنباطي، لما يتوافق وطبيعة هذه الدراسة وقد أظهرت نتائج البحث استنادا لما استخرج من قصة سيدنا موسى عليه السلام في رحلته لطلب العلم مع الخضر عليه السلام أن: العلاقة التربوية التي تربط بين المعلم والمتعلم هي علاقة تربطها وتحكمها ضوابط وشروط موضوعية تحدد الأدوار والأنشطة المطلوبة لكل منهما، وأخلاقيات التعامل بينهما، والتي تحدد ما يصدر عن كل منهما اتجاه الآخر، فمنها ما يتعلق بعلاقة المعلم اتجاه المتعلم ومنها ما يرتبط بعلاقة المتعلم حيال معلمه، بما يضمن استمرارية مسيرة العلاقات التربوية في اتجاه تحقيق الأهداف التعليمية. Abstract: The aim of the research is to describe the contours of the educational relationship between the teacher and the learner through the story of our master Moses with al-Khidr, peace be upon them, because of the contours of this relationship of great importance. The researcher used the dedutive method, because it is consistent with the nature of this study. The results of the research, based on what was extracted from the story of our master Moses, with al-Khidr, peace be upon them, showed that : The educational relationship that binds the teacher and the learner is a relationship that is linked and governed by objective controls and conditions that define the roles and activities required for each of them, and the ethics of dealing between them, which determines what each of them issues towards the other. To ensure the continuity of educational relations in the direction of achieving educational goals.

الكلمات المفتاحية: معلم ; متعلم ; علاقة تربوية ; قصة سيدنا موسى والخضر عليهما السلام


Les interférences interlinguales chez les étudiants algériens en contexte plurilingue

مجدوب هند,  رقاد فوزية, 
2024-04-14

Résumé: Cette étude s’intéresse aux influences de la langue arabe chez les étudiants algériens apprenant le français comme langue étrangère dans un contexte plurilingue. Elle se penche sur les difficultés interlinguales dont souffrent ces apprenants. L’objectif de cette étude est d’identifier et de classer les erreurs interférentielles commises par ces étudiants dans leurs productions écrites, puis d’étudier et d’analyser les causes de celles-ci, afin de chercher des procédures pour y remédier. A cet effet, une analyse contrastive des systèmes des deux langues en question : l’arabe et le français est appliquée à un corpus de 42 copies et qui a révélé que l’interférence interlinguistique morphosyntaxique constitue l’obstacle le plus flagrant au cours de l’apprentissage du français chez ces étudiants.

Mots clés: analyse contrastive ; interlangue ; interférences interlinguales ; langue cible ; langue source


Cognitive-Behavioral Guidance Program to Reduce Examination Anxiety at the End of Primary Education

باسي بهاء,  جلول أحمد, 
2024-03-26

Résumé: The study aimed to propose a cognitive-behavioral guidance program to reduce examination anxiety at the end of primary education at Tijini El Taher Elementary School (El oued) during the academic season 2022-2023. This guidance program seeks to alleviate examination anxiety, considering it as a variable that poses a real problem for students that needs adjustment. This is achieved through the utilization of cognitive-behavioral guidance methods and techniques. Using an experimental design with two independent groups (experimental and control), the study involved a sample of 24 students, divided into two groups: an experimental group of 12 students and a control group of 12 students from the fifth grade. The proposed guidance program was applied to the experimental group in this study. After exposing the experimental group to a cognitive-behavioral guidance program aimed at reducing examination anxiety at the end of primary education, the program was conducted over twelve sessions. The control group continued their studies in a regular manner without any intervention. Both groups underwent pre-test and post-test measurements using an examination anxiety scale. The results revealed statistically significant differences between the two groups in favor of the experimental group. The scores of the experimental group in reducing examination anxiety were higher compared to the control group. Furthermore, females showed greater improvement than males after exposure to the cognitive-behavioral guidance program. Thus, the proposed guidance program proved to be effective in reducing examination anxiety at the end of primary education.

Mots clés: Guidance Program; Cognitive-Behavioral; Examination Anxiety; Achievement Assessment; Primary Education Stage.


Organizational Commitment and Its Relationship to the Locus of Control Among Midwives A field study in public healthcare institutions in the city of Biskra.

بن خرارة فتيحة,  إسعادي فارس,  عزي إيمان, 
2024-03-04

الملخص: Abstract: The current study aimed to investigate the correlational relationship between organizational commitment and locus of control among midwives, conducted on a sample of 105 midwives working in public healthcare institutions in the city of Biskra. The study employed a descriptive approach with a correlational design. Data collection utilized the Meyer, Allen, and Smith Organizational Commitment Scale, as well as the Rotter Locus of Control Scale. The study yielded the following results:  The level of organizational commitment was found to be moderate, with an average score of 59.65.  Internal locus of control was predominant among midwives, accounting for 67.62%.  There was a statistically significant correlational relationship between organizational commitment and locus of control among midwives. ملخص : هدفت الدراسة الحالية للكشف عن العلاقة الارتباطية بين الالتزام التنظيمي ومركز الضبط عند القابلات حيث طبقت على عينة قوامها 105 قابلة يعملن بالمؤسسات العمومية للصحة بمدينة بسكرة ، اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي بأسلوبه الارتباطي ، ولجمع البيانات تم استخدام كل من مقياس الالتزام التنظيمي لماير وألان وسميث ومقياس مركز الضبط لروتر توصلت الدراسة إلى النتائج الاتية: -مستوى الالتزام التنظيمي جاء متوسطا وبمتوسط حسابي قدره 59.65 - مركز الضبط الداخلي هو الغالب لدى القابلات بنسبة 67.62 % -هناك علاقة ارتباطية دالة احصائيا بين الالتزام التنظيمي ومركز الضبط لدى القابلات الكلمات المفتاحية : الالتزام التنظيمي ، مركز الضبط ، القابلات

الكلمات المفتاحية: organizational commitment ; locus of control ; midwives ; الالتزام التنظيمي ; مركز الضبط ; القابلات


التعليم الالكتروني بين آليات التطبيق والمعوقات في ظل جائحة كورونا

ميدون ليلى,  أحمد فرحات, 
2024-03-27

الملخص: لقد كان لوباء كوفيد 19 أثار بعيدة المدى في اغلب المجالات، لاسيما التعليم أين دعت منظمة الصحة العالمية إلى اتخاذ التدابير الوقائية كالتباعد الاجتماعي، وبعد اعلان حالة الطوارئ. وإغلاق المؤسسات التعليمية بسبب مخاوف فيروس كورونا تغير التعليم بشكل كبير، حيث برز الاستخدام الكبير للتعليم الالكتروني. لإتمام العملية التعليمية كمنصة عالمية في مواصلة الدراسات. و أحدث التعلم الإلكتروني ثورة في نظام التعليم بأكمله من خلال توفير المرونة وسهولة الوصول إلى المحاضرات في أي وقت وفي أي مكان، خاصة أثناء جائحة كوفيد-19 التي لم يعد التعلم وجهاً لوجه ممكنًا بعد ذلك. و على الرغم من أن الناس كانوا على دراية بالتعلم الإلكتروني واستخدامه، إلا أنه أصبح أكثر بروزًا بعد جائحة كوفيد-19. لذلك، أصبح التعلم الإلكتروني ضرورة للتعليم المستمر والذي يتم إجراءه عن بعد عبر المنصات الرقمية حيث أصبح هو الطريقة الأنسب لتقديم المنهج التعليمي. وأصبح ينظر لجائحة كورونا أنها نقطة تحول مهمة في استخدام التعليم الالكتروني وتعميمه في جميع أنحاء العالم. حيث نتناول في هاته الورقة البحثية نمط التعليم الالكتروني من منظور نظري حيث تقدم مراجعة معمقة للأدبيات حول هذا النمط التعليمي وأبعاده. The COVID-19 pandemic has had far-reaching effects in most areas, especially education, where the World Health Organization has called for preventive measures such as social distancing, and after the declaration of a state of emergency. The closure of educational institutions due to coronavirus fears has changed education dramatically, with significant use of e-learning emerging. to complete the educational process as a global platform in continuing studies. E-learning revolutionized the entire education system by providing flexibility and easy access to lectures at any time and anywhere, especially during the COVID-19 pandemic, where face-to-face learning is no longer possible. Although people were familiar with e-learning and its use, it became more prominent after the COVID-19 pandemic. Therefore, e-learning has become a necessity for continuous education conducted remotely through digital platforms as it has become the most appropriate way to offer the curriculum. The coronavirus pandemic is seen as an important turning point in the use and dissemination of e-education worldwide. This paper addresses the pattern of e-learning from a theoretical perspective and provides an in-depth review of the literature on this educational pattern and its dimensions.

الكلمات المفتاحية: : تكنولوجيا المعلومات ؛ التعليم عن بعد؛ التعليم الالكتروني؛ جائحة كورونا



Les 10 articles les plus téléchargés

7 827 الغش في الامتحانات المدرسية ـ دراسة تحليلية بَعْدية لمجموعة من الدراسات في المفاهيم والإجراءات المنهجية والنتائج 4 919 العنف في المدرسة الجزائرية : عوامله و سبل الوقاية منه 4 906 التربية على المواطنة الرقمية وتطبيقاتها في المناهج الدراسية 4 509 الخطوات الاجرائيّة في بناء الوضعيّة التّقويميّة وفق المقاربة بالكفاءات 3 112 نموذج الانحدار اللوجستي: مفهومه، خصائصه، تطبيقاته "مع مثال تطبيقي للانحدار اللوجستي ثنائي الحدين على برنامج spss " 2 867 معايير الجودة في بناء الاختبارات التحصيلية الجيدة 2 663 مفاهيم أساسية في التعامل مع الخصائص السيكومترية لأدوات القياس في البحوث النفسية والتربوية 2 597 أوقات الفراغ في المجتمع .. رؤية فلسفية 2 321 دور مؤسسات المجتمع المدني في ترسيخ قيم المواطنة في المجتمع الجزائري - دراسة ميدانية بمدينة باتنة – 2 292 إغلاق المؤسسات التعليمية بسبب جائحة كوفيد -19 وتداعياته على قطاع التعليم في الجزائر، نحو إستراتيجية توظيف تكنولوجيا التعليم عن بعد.