مجلة السراج في التربية وقضايا المجتمع

Al-Sirraj Journal in Education and Community Issues

Description

An International refereed academic journal Issued by Social Sciences and Humanities College – university of Hama Lakhdar - El-Oued. Al-Sirraj Journal of Education and Community Issues aims to spread and enrich knowledge in a way that contributes to the development of academic scientific research in general. The journal also aims to the following; 1- Contributing to the development of research and studies in the fields of education, psychology, sociology and philosophy by publishing theoretical and applied research in various fields of these discipline, With an emphasis on the high quality of this research and its relevance to reality. 2- Provide the opportunity for thinkers and researchers in educational, psychological and social sciences to publish the results of their scientific and research activities, especially those related to societal problems. 3- Encouraging research that emphasizes diversity, intellectual openness, methodological discipline, and making use of all the data of educational, psychological and social thought, old and recent, whether foreign or national. 4- Keeping up with global developments in various scientific fields. 5- Creating communication channels between specialists in the fields of educational, psychological, social sciences and philosophy, with the corresponding institutions of common interest. 6- Participating in building a knowledge society by publishing research related to educational, psychological, social sciences and philosophy, Which helps the development and progress of society. 7- Scientific cooperation between the journal, researchers, and Arab scholars in the journal’s fields of interest. 8- Publication of the distinguished work of seminars and study days that are held in the college in a special issue.

Annonce

غلق الاستقبال

تعملكم المجلة أنها أغلقت آجال الاستقبال  الى أجل لاحق

27-01-2024


8

Volumes

30

Numéros

398

Articles


تحديات التعليم الالكتروني في ظل وما بعد جائحة كورونا -عرض تجارب دولية-

غربي خالد,  حفوضة الامير عبد القادر, 
2023-04-14

الملخص: ألقت أزمة فيروس كورونا (COVID-19) بظلالها على قطاع التعليم إذ دفعت المدارسَ والجامعات والمؤسسات التعليمية لإغلاق أبوابها تقليلا من انتشاره بحيث دفع بالمؤسسات التعليمية للتحول إلى التعلم الإلكتروني كبديل طال الحديث عنه والجدل حول ضرورة دمجه في العملية التعليمية، اذ يعد التعلم الإلكتروني أحد النماذج الحديثة نسبيًا للتعليم، وبدأ ينتشر استخدامه سريعًا في مختلف الجامعات والكليات، حتى أضحت بعض الجامعات والمعاهد تقدم برامج متكاملة بطريقة إلكترونية. وهذا ما تحاول هذه الوقة مناقشته، من خلال الوقوف على تداعيات جائحة كورونا على الانشطة الاقتصادية والتعليمية في دول العالم والتحديات التي تنتظر التعليم الإلكتروني والرؤية المستقبلية له ما بعد كورونا من خلال التعرف على اهم التجارب الدولية في هذا المجال وتوضيح المراحل والأساليب والفرص والتحديات التي تواجه عملية التحول الإلكتروني وكيف تم التغلب عليها وتجاوزها.

الكلمات المفتاحية: تعليم، تعليم الالكتروني، جائحة كورونا، تجارب الدول.


الذكاء الوجداني وعلاقته بالدافع للإنجاز لدى المتفوقين والمتأخرين دراسيا من تلاميذ السنة الثالثة ثانوي

خابط ليلية,  برجي مليكة, 
2024-09-25

الملخص: هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن علاقة الذكاء الوجداني بالدافع للإنجاز لدى عينة قوامها (500) تلميذا من المتفوقين والمتأخرين دراسيا بواقع (108) متفوقا ومتفوقة دراسيا و(392) متأخرا ومتأخرة دراسيا من تلاميذ السنة الثالثة ثانوي بولاية تيزي وزو، والمقيدين بالعام الدراسي 2015/2016، والذين تم اختيارهم بالطريقة العشوائية الطبقية النسبية، وطبق عليهم مقياس الذكاء الوجداني ومقياس الدافع للإنجاز، وأسفرت نتائج الدراسة عن وجود علاقة موجبة ودالة إحصائيا بين درجات الذكاء الوجداني ودرجات الدافع للإنجاز لدى المتفوقين والمتأخرين دراسيا من تلاميذ السنة الثالثة ثانوي.

الكلمات المفتاحية: الذكاء الوجداني ; الدافع للإنجاز ; المتفوقون دراسيا ; المتأخرون دراسيا


علاقة المسلسلات الأجنبية(مسلسل نور التركي) بقيم المراهق(دراسة ميدانية على عينة من تلاميذ المرحلة الثانوية بالقل سكيكدة)

عليوش نجمة, 
2024-07-03

الملخص: تبحث هذه الورقة البحثية عن وجود علاقة بين المسلسلات الأجنبية وقيم المراهق من عدمه، وقد اخترنا مسلسل نور التركي نموذجا، للشهرة الكبيرة التي عرفها في المجتمعات العربية، ونسب المشاهدة العالية التي حققها أثناء عرضه، حيث دلت الإحصاءات على أن متابعيه كانوا من مختلف شرائح وفئات المجتمع الجزائري والعربي، كما كان موضع جدل كبير في مختلف الأوساط، بسبب محتواه الذي أحدث ضجة ليتحول بحق إلى ظاهرة، كما كان مختلفا عن القيم والثقافة العربية الإسلامية، وكانت الدراسة الميدانية في ثانوية بوقيقز عمار بمدينة القل بسكيكدة، لنبحث عن علاقة المسلسل بقيم المراهقين لحساسية المرحلة العمرية التي يمرون بها، وتأكدنا من اختيار العينة من التلاميذ الذين شاهدوا المسلسل بجميع حلقاته، وركزنا في هذه الدراسة على تصنيفات معينة من القيم وهي: القيم الاجتماعية، والقيم الدينية، وانعكاسها على سلوكياتهم من عدمه، واستخدمنا في دراستنا المنهج الوصفي لتحليل وتفسير المعطيات الكمية، كما استعنا بأداة تحليل المضمون لتحليل مسلسل نور التركي محور الدراسة، لنتوصل إلى مجموعة من النتائج. This research paper examines whether or not there is a relationship between foreign series and adolescent values. We chose the Turkish series Nour as a model, due to the great fame it gained in Arab societies, and the high viewership rates it achieved during its broadcast, as statistics indicated that its followers were from various segments and groups of society. Algerian and Arab, and it was the subject of great controversy in various circles, because of its content, which caused a stir and truly turned into a phenomenon, as it was different from Arab-Islamic values and culture. The field study was in Buqaqiz Ammar High School in the city of Al-Qal, Skikda, to search for the relationship of the series to the values of teenagers due to the sensitivity of the stage. The age they are experiencing, and we made sure to choose the sample from students who watched the series in all its episodes, and we focused in this study on certain classifications of values, which are: social values, religious values, and their reflection on their behavior or not, and in our study we used the descriptive approach to analyze and interpret quantitative data, We also used the content analysis tool to analyze the Turkish series Nour, the focus of the study

الكلمات المفتاحية: المسلسلات ; مسلسل نور التركي ; القيم ; المراهق ;


التناول الإعلامي عبر مواقع التواصل الاجتماعي لأشكال العنف والإجرام في الأحياء السكنية: بين التوعية والتمييع -دراسة ميدانية على عينة من متتبعي صفحات العنف والإجرام عبر مواقع التواصل الاجتماعي- Media coverage through social media of forms of violence and crime in residential neighborhoods: between awareness and dilution A field study on a sample of followers of the pages of violence and crime through social networking sites

قابوش فهيمة, 
2024-07-04

الملخص: لقد أتاحت الشبكة العنكبوتية تغييرا جذريا واضح المعالم في الميدان الإعلامي الاتصالي، خاصة بعد ظهور وسائط الميلتيميديا التي تعد تطبيقاتها تفاعلية تأثيرية بامتياز، كونها تدمج بين أكثر من ميزة فتصبح المضامين التي تبثها غائبة المعالم خاصة إذا ما كانت هذه المواضيع ذات خطورة على المجتمع كظاهرة العنف والإجرام، هذه الأخيرة التي تفشت في المجتمعات الجزائرية أين جعلت من أحيائها السكنية قطبا لهذه الجرائم فأخلت بالاستقرار في خضم تضارب الأسباب وتباين النتائج، فأضحت مواقع التواصل الاجتماعي ساعية للتوعية الهادفة حول هذه الظاهرة، لكن إلى أي حد تنتهي نتائج هذه التوعية في ظل المضامين المتناولة؟. وعليه جاءت هذه الدراسة لتبحث في واقع تناول مواقع التواصل الاجتماعي لظاهرة العنف والإجرام وانعكاسات المضاميين المُمَيّعة على المجتمع، من خلال دراسة ميدانية على عينة من متتبعي هذه الظاهرة على مواقع التواصل الاجتماعي، حيث توصلت الدراسة لعدة نتائج أهمها: -أن من أهم أسباب تناول مواقع التواصل الاجتماعي لمضامين العنف والإجرام في الأحياء السكنية هو رفع نسبة المشاهدة. -أن التناول الايجابي عبر مواقع التواصل الاجتماعي لمضامين العنف والإجرام في الإحياء السكنية له نتائج ايجابية في إصلاح المجتمع. SUMMERY The Internet has enabled a radical and clear change in the field of communication media, especially after the emergence of multimedia, whose applications are interactive and effective with distinction, as it combines more than one feature, so the contents it broadcasts become absent, especially if these topics are dangerous to society such as the phenomenon of violence and crime Where did the latter, which spread in Algerian societies, make its residential neighborhoods a pole of these crimes, thus disturbing stability in the midst of conflicting causes and varying results, so social networking sites became seeking to raise awareness about this phenomenon, but to what extent do the results of this awareness end in light of the contents covered ? Accordingly, this study came to examine the reality of social networking sites dealing with the phenomenon of violence and crime and the repercussions of fluidized content on society, through a field study on a sample of followers of this phenomenon on social networking sites, where the study reached several results, the most important of which are: - that of the most important The reasons why social networking sites address the content of violence and crime in residential neighborhoods is to raise the viewership rate. - The positive approach through social networking sites to the contents of violence and crime in residential neighborhoods has positive results in reforming society

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية: التناول الإعلامي، مواقع التواصل الاجتماعي، العنف والإجرام ; Key words: media exposure, social networking sites, violence and crime.


واقع التنمر الوظيفي في الوظيفة العمومية دراسة ميدانية بمقر ولاية أم البواقي

بغو هواري, 
2024-07-03

الملخص: ملخص: هدفت الدراسة الحالية الى الكشف عن مستوى التنمر الوظيفي بأبعاده التنمر النفسي، التنمر اللفظي والتنمر الإجتماعي على موظفي ولاية أم البواقي، استخدم الباحث المنهج الوصفي، اعتمد على الاستبيان كأداة لجمع البيانات وقدرت عينة الدراسة بــــ 36 موظفا. توصلت النتائج الى أن نسبة 72,3% من عينة الدراسة لا يتعرضون إلى التنمر الوظيفي بأبعاده الثلاثة وما نسبته 23,2% مستوى التنمر الوظيفي عليهم متوسط ، أما النسبة الباقية المقدرة بـ 4,5% تتعرض إلى مستويات مرتفعة من التنمر الوظيفي. توصلت النتائج أيضا أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى التنمر الوظيفي لدى عينة الدراسة تعزى لمتغير الجنس، في حين توجد فروق تعزى لمتغير الفئة السوسيومهنية.

الكلمات المفتاحية: تنمر وظيفي ; تنمر نفسي ; تنمر لفظي ; تنمر إجتماعي ; وظيفة عمومية


دور الذكاء الاجتماعي لمستشار التوجيه والإرشاد المدرسي والمهني في تحقيق جودة الخدمات الإرشادية - دراسة ميدانية بثانوية رواينية عبد الحميد بن الصادق، مدينة سوق أهراس-

بودور فلة,  بن دار نسيمة, 
2024-09-18

الملخص: هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على دور الذكاء الاجتماعي لمستشار التوجيه والإرشاد المدرسي والمهني في تحقيق جودة الخدمات الإرشادية، ولتحقيق هذا الهدف تم الاعتماد على المنهج الوصفي من خلال الاستعانة باستمارة الاستبيان، حيث تم تطبيقها على جميع تلاميذ السنة الثالثة ثانوي، وبعد تحليل البيانات واختبار صحة الفرضيات تم التوصل إلى النتائج التالية: - الذكاء الاجتماعي لمستشار التوجيه والإرشاد المدرسي والمهني يؤدي دورا في تحقيق جودة الخدمات الإرشادية التربوية. - الذكاء الاجتماعي لمستشار التوجيه والإرشاد المدرسي والمهني يساهم في تحقيق جودة الخدمات الإرشادية النفسية. Abstract: The current study aimed to identify the role of the social intelligence of the school and vocational guidance and counseling counselor in achieving the quality of guidance services. To achieve this goal, the descriptive approach was relied upon by using a questionnaire form that was applied to all third : year secondary school students. After analyzing the data and testing the validity of the hypotheses, a conclusion was reached. To the following results The social intelligence of the school and vocational guidance and counseling counselor plays a role in achieving the quality of educational guidance - .services The social intelligence of the school and vocational guidance and counseling counselor contributes to achieving the quality of psychological counseling- .services

الكلمات المفتاحية: الدور؛ الذكاء الاجتماعي؛ مستشار التوجيه والإرشاد المدرسي والمهني؛ الجودة؛ الخدمات الإرشادية.


Potentiel du numérique en formation à distance et développement de la Compétence interactionnelle en FLE d’apprenants algériens

بورديم لخضر, 
2024-02-25

Résumé: l’article interroge le développement de la compétence interactionnelle à l’oral en FLE chez des apprenants algériens avec l'aide des potentialités de l’usage numérique. L’approche à adopter pour constituer un corpus oral médiatisé par visioconférence (skype) par lequel on évalue le développement de cette compétence consiste à concevoir et expérimenter une séquence didactique. Ce corpus est un débat d’opinions. L’analyse des savoir-faire interactionnels mobilisés par les participants lors de ce débat va nous permettre de mesurer le développement de la compétence d’interaction des étudiants et juger l’efficacité de la séquence didactique ainsi que le potentiel de l’environnement numérique sur de la production orale à distance chez les étudiants participants.

Mots clés: environnement numérique ; ; apprentissage à distance ; compétence d’interaction ; FLE ; savoir-faire interactionnel. ; apprentissage à distance ; . ; FLE ; ; compétence d'interaction ; savoir-faire interactionnels


الفعالية التعليمية وعلاقتها باختيار طريقة التدريس

بوقريط فاطمة, 
2024-07-03

الملخص: حاولت هذه الدراسة تسليط الضوء على الفعل التعليمي الديداكتيكي وعلاقته باختيار طريقة التدريس الملائمة ، والتي تعد أداة لتنفيذ المنهج الدراسي وتحقيق أهداف العملية التعليمية التربوية ، حيث يمكن اعتبار حسن اختيار طريقة أو أسلوب تدريس محتوى معين من أهم العوامل المساهمة ربما في رفع مستوى التحصيل العلمي لدى المتعلم وتحقيق أهداف العملية التعليمية ، والتي يمكن ملاحظتها من خلال التغير الثابت في السلوك الإنساني واكتساب مختلف المهارات ، الخبرات والمعارف والقدرة على توظيف هذه المعارف والمعلومات في مواقف ومشكلات مشابهة والتمكن من حلها . لتخلص في الأخير الدراسة إلى أنه هناك العديد من طرق التدريس وأن المعلم بإمكانه أن يعتمد على أكثر من طريقة في إيصال محتوى الدرس الواحد. Abstract : This study attempted to shed light on the didactic act and its relationship to choosing the appropriate teaching method, which is a tool for implementing the curriculum and achieving the goals of the educational educational process, where a good choice of a method or method of teaching a specific content can be considered one of the most important contributing factors, perhaps in raising the level of educational attainment among the learner, and achieving the goals of the educational process, which can be observed through fixed change in human behavior and gaining various skills, experiences and knowledge. The ability to use this knowledge and information in similar situations and problems. And be able to solve it. In the end, the study concludes that there are many teaching methods and that the teacher can rely on more than one way to deliver the content of one lesson

الكلمات المفتاحية: الفعالية ; التعليمية ; التدريس ; ، طرق التدريس ; Effectiveness ; Didactic ; teaching ; teaching method


Le décrochage scolaire en Algérie : un problème et un défi

زرقي عائشة, 
2024-09-18

Résumé: La présente étude vise à élucider un phénomène socio-éducatif d'ampleur croissante ces dernières années : le décrochage scolaire. Cette recherche ambitionne d'identifier les facteurs psychologiques, éducatifs et sociaux qui concourent à l'émergence de cette problématique dans l'environnement scolaire. À travers une analyse méthodique, l'article se propose d'examiner les indicateurs du décrochage scolaire et les signaux précurseurs qui peuvent suggérer un risque imminent de décrochage chez les apprenants. En outre, l'étude entend proposer un plan de prévention stratégique pour contrecarrer ce phénomène dans le cadre éducatif. S'inscrivant dans une démarche scientifique rigoureuse, cette recherche aspire à offrir une analyse approfondie et des recommandations pragmatiques en vue d'une compréhension et gestion efficaces de cette question complexe.

Mots clés: Décrochage scolaire ; Raisons ; indicateurs ; Indice d’une personne apprenante sur le risque de fuite ; ; Prévention


واقع تطبيق المعالجة البيداغوجية لدى أساتذة التعليم الابتدائي

بشكيط سومية,  شتوي يوسف, 
2024-08-17

الملخص: تهدف هذه الدراسة الى الكشف عن واقع تطبيق المعالجة البيداغوجية لدى اساتذة التعليم الابتدائي ولمعالجة المشكلة تم الاعتماد على المنهج الوصفي فطُبقت الدراسة على عينة من (104) أستاذ وأستاذة في (06) مدارس ابتدائية اختيروا بطريقة عشوائية، ولتحقيق أهداف الدراسة تم الاعتماد على مقياس كأداة جمع البيانات، ولتحليل النتائج تم استخدام الأساليب الإحصائية: المتوسط الحسابي المُرجح وتحليل التباين الأحادي(Anova) واختبار (t-test) وبناءً على الإجراءات المنهجية أظهرت النتائج ما يلي: -تُطبق المعالجة البيداغوجية لدى أساتذة التعليم الابتدائي بدرجة كبيرة. -لا توجد فروق ذات ذلالة إحصائية في تطبيق المعالجة البيداغوجية لدى أساتذة التعليم الابتدائي تُعزى لمتغيرات: المؤهل العلمي، الخبرة المهنية، وضعية العمل، الرتبة والتخصص. Abstract: The purpose of this study is to reveal the reality of the application of «Pedagogical Remediation among Primary school teachers.to address the problem, the. To the descriptive approach was adopted, and the study was applied to a sample of (104) male and female teachers in (06) primary schools in Jijel Province, who were selected randomly. To achieve the objectives of the study, a scale was used as a data collection tool. To analyze the results, statistical methods were used: weighted mean, one-way analysis of variance ANOVA, and t-test. Based on the methodological procedures, the results showed the following: - Pedagogical treatment is applied among primary school teachers to a large extent. - There are no statistically significant differences in the application of pedagogical treatment among primary school teachers due to the following variables: academic qualification, professional experience, job status, rank, and specialization.

الكلمات المفتاحية: البيداغوجيا ; المعالجة البيداغوجية ; المقاربة بالكفاءات


نرجسية الوالدين أمام ولادة طفل معاق

بن سعيد زمعلاش لواري عبد القادر, 
2024-08-17

الملخص: ملخص : يتطلّع كل والد لطفل مثالي يضمن استمرارية طموحاته من خلاله. لكن، قد يأتي هذا الطّفل حاملا معه إعاقة حسية، حركية أو ذهنية تمثل صدمة بالنسبة للآباء، تجرح نرجسيتهم و تضع شعور الأبوّة لديهم على المحك. تختلف ردّة فعل الآباء حيال ذلك، فمنهم من لا يستطيع تجاوز الصّدمة بسهولة، و منهم من ينكر الإعاقة كآلية دفاعية بغية ترميم نرجسيته. عالجنا من خلال أربع حالاتٍ إشكاليةَ شعور الآباء بالذنب تجاه طفلهم الحامل للإعاقة و لمدى تقبل الإعاقة أو رفضها. من خلال المنهج العيادي المرتكز على دراسة الحالة و المقابلة النصف-موجهة، واعتمادا على تقنيتي سرد قصة الحياة و تحليل المحتوى لفحص فرضيتي البحث، استنتجنا أن الشعور بالذنب شعور يعيشه غالبية الوالدين ،قد يكون إمّا مرضِيّا أو محفِّزا لمزيد من البذل.إستنتجنا أيضا بأنّ تقبّل الإعاقة إن كان فهو لا يعني تقبّلها في حدّ ذاتها، وإنّما تقبّل الوضع الذي فرضته الإعاقة و استدماجها كمتغيّر في حياة الوالدين. Abstract : Every parent aspires to have a perfect child who ensures the continuity of their ambitions through him. however, this child may arrive with a sensory, motor, or mental handicap, which is a shock to the parents, hurting their self-esteem and putting their sense of parenthood to the challenge. the parents' reactions to this vary. some cannot easily overcome the shock, while others deny the handicap as a defense mechanism to restore their self-esteem. We addressed, through four cases, the issue of parents' feelings of guilt towards their child with a disability, as well as the level of acceptance or rejection of the disability. through the clinical method based on case study and semi-structured interviews, using life narrative techniques and content analysis to examine both research hypotheses, we concluded that the feeling of guilt is an experience lived by the majority of parents. it can be either pathological or a driving force for commitment. we also concluded that acceptance of the disability, if it exists, does not necessarily mean accepting the disability itself, but rather accepting the situation imposed by the disability and integrating it as a new variable in the parents' lives.

الكلمات المفتاحية: إعاقة ; طفل متخيل ; طفل حقيقي ; شعور بالذّنب ; تقبل الإعاقة


مساهمة التربية الحركية في الحفاظ على القوام السليم لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية

صيد طارق,  حسايني أيوب, 
2024-09-25

الملخص: هدفت الدراسة إلى التعرف على مستوى الوعي القوامي لدى أساتذة التربية البدنية والرياضية ومدى مساهمة التربية الحركية في الحفاظ على القوام السليم لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية. بالجزائر حيث استخدمنا المنهج الوصفي على عينة قوامها (61) أستاذا للتربية البدنية والرياضية في الطور الابتدائي تم اختيارها بشكل مقصود. وتم استخدام الإستبانة كأداة لجمع البيانات وزعت إلكترونيا تحتوي على محورين الأول عن الوعي القوامي والثاني عن علاقة التربية الحركية بالقوام. بعد جمع النتائج ومعالجتها إحصائيا عن طريق برنامج (spss) تم التوصل إلى أن الوعي القوامي لأفراد العينة متوسط. بينما اجمع معظم أفراد العينة على أن التربية الحركية لها دور فعال في الحفاظ على قوام الجسم. Abstract : The study aimed to identify the level of posture awareness among and sports teachers and the extent to which movement education contributes to maintaining healthy posture among primary school students in Algeria . we used the Descriptive method A sample of (61) teachers of sports in the primary stage was chosen intentionally. To collect data, we used the questionnaire as a tool, which was divided in: /1 on posture awareness /2 on the relationship of motor education to diction, and it was distributed electronically. After The results were treated statistically using the (SPSS) program, it was concluded that the posture awareness of the sample members was average. While most of the sample agreed that movement education has an effective role in maintaining body posture. On this basis, the study recommended that teachers of sports pay attention to educating students about acquiring a culture of posture through choosing appropriate shoes and clothing, as well as playing tools and a place for practice to protect the child’s posture.

الكلمات المفتاحية: أستاذ التربية البدنية؛ انحراف قوامي؛ تربية حركية؛ قوام سليم.


أشكال التنمر الإلكتروني لدى عينة من التلاميذ في طور المتوسط بولاية تلمسان دراسة استكشافية

بن حدو مريم,  بن عزوزي إبراهيم, 
2024-09-09

الملخص: الهدف: تهدف الدراسة إلى معرفة الأشكال الأكثر انتشارا من التنمر الإلكتروني بين المتنمرين وضحايا التنمر الإلكتروني. العينة والأدوات: تم استخدام مقياس التنمر الإلكتروني من إعداد الباحثين على عينة من (300) تلميذ بالطور التعليمي المتوسط بولاية تلمسان خلال السنة الدراسية (2019/2018). النتائج: المتنمرين على الصعيد الإلكتروني من تلاميذ الطور المتوسط يقومون بإجراء مكالمات هاتفية مع الآخرين، حيث يعنفونهم ويسبونهم، ويرسلون صور وفيديوهات تحمل دلالات عنيفة لأصدقائهم، ويقومون بفتح حسابات مزيفة لأشخاص آخرين عبر منصات التواصل الإجتماعي، ويقومون بجمع واستخدام أغراض الآخرين من صور وفيديوهات ومعلومات، ثم يقومون بنشرها أو استخدامها في حساباتهم المزيفة التي يقومون بفتحها. التلاميذ الذين يتعرضون للتنمر الإلكتروني، فإنهم يتلقون التهديدات والشتائم عبر مواقع التواصل الإجتماعي، وعبر الهاتف، ويتلقون مكالمات عبر حساباتهم الشخصية في مواقع التواصل الإجتماعي. Abstract: Aims: the aim of the study is to know the cyber bullying forms. Methods: we build and use cyber bullying scale among simple of (300) students in Tlemcen elementary school in the year of (2018/2019). Results: the cyber bullying students do calls with other by use violence speech, and sent violent picture and video to his friends, and use fake identity, and publishing things of others (picture, video) in those fake accounts. In other hand, victims receive threats in social media network, and in telephone

الكلمات المفتاحية: التنمر ; التنمر الإلكتروني ; ضحايا التنمر الإلكتروني ; bullying ; cyber bullying ; cyber bullying victims


علاقة الصحة التنظيمية بسلوك الصمت التنظيمي -دراسة ميدانية على عينة من الموظفين الإداريين بجامعة الوادي

عكسه سمية,  بوبكر منصور, 
2024-03-27

الملخص: هدفت هذه الدراسة الى التعرف على العلاقة بين الصحة التنظيمية والصمت التنظيمي لدى الموظفين الإداريين بجامعة الوادي ولتحقيق أهداف الدراسة تم تطبيق استبيان على عينة الدراسة التي بلغت 94 موظفا إداريا اختيرت بطريقة عشوائية وتم الاعتماد على المنهج الوصفي الارتباطي واستخدمت معامل الارتباط بيرسون لاختبار فرضيات الدراسة بالاعتماد على البرنامج الاحصائي spss25 وتوصلت نتائج الدراسة الى وجود علاقة ارتباطية طردية قوية للصحة التنظيمية على الصمت التنظيمي لدى الموظفين الإداريين بجامعة الوادي.

الكلمات المفتاحية: صحة تنظيمية صمت تنظيمي


دراسة استراتيجيات الفهم الشفهي لدى أطفال متلازمة داون-دراسة ميدانية بمركز النفسي البيداغوجي لولاية الوادي- Studying oral comprehension strategies among children with Down syndrome-A Field study at the psycho-pedagogical center in the state of El-Oued

بالخير حنان,  عدائكة سامية, 
2024-09-25

الملخص: تهدف الدراسة الحالية إلى الكشف عن استراتيجيات الفهم الشفهي المستعملة لدى الأطفال من متلازمة داون(درجة متوسطة – بسيطة)، لتحقيق أهداف الدراسة تم الإعتماد على المنهج الوصفي التحليلي، وتم اختيار (10) أطفال من متلازمة داون بطريقة قصدية ينتمون إلى مركز النفسي البيداغوجي لولاية الوادي تتراوح أعمارهم بين(10-14) سنة، طبقت عليهم الأدوات التالية: اختبار كولومبيا للنضج العقلي، و اختبار الفهم الشفهي(O52) لعبد الحميد خمسي (1987)، وأظهرت نتائج الدراسة أن أطفال متلازمة داون يستعملون الاستراتيجية المعجمية أكثر من استراتيجيات الفهم الصرفية النحوية والقصصية في الوضعية الشفهية، وأن استراتيجيات الفهم الفوري لها تأثير على استراتيجيات الفهم الكلي. Abstract: The current study aims to reveal the oral comprehension strategies used in children with down syndrome(medium degree-simple), to achieve the objectives of the study was based on the descriptive analytical approach, and (10) children From down syndrome were selected intentionally belonging to the psychopedagogical center of the valley state aged between (10-14) years, the following tools were applied to them: columbia mental maturity test, and the oral comprehension test (O52) by Abdul Hamid Khamsi(1987) the results of the study showed that children with down syndrome use the lexical strategy more than the morphological, grammatical and narrative comprehension strategies in oral mode, and that the immediate comprehension strategies have an impact on the overall comprehension strategies.

الكلمات المفتاحية: استراتيجيات ; استراتيجيات الفهم الشفهي ; متلازمة داون ; Strategies ; Oral comprehension strategies ; Down syndrome.


Developing the Communicative Competence through Critical Thinking Skills: some Constraints

Larbes Houa,  Ait Benali Ounissa,  Imerzoukene Sonia, 
2024-07-03

Résumé: Developing the communicative competence in English as a Foreign Language (EFL) requires the use of different strategies including the implementation of critical thinking. However, creating a learning environment that promotes critical thinking and engages the learners in communicative tasks in the EFL classroom is a challenging task for teachers. Accordingly, this article explores the constraints faced by language teachers at Bejaia University when implementing critical thinking skills to develop the communicative competence of their students. To achieve this purpose, an online survey questionnaire was conducted among the EFL teachers. The results showed which constraints do the teachers face to implement critical thinking in their classes namely the lack of a specific coaching about how to teach critical thinking in order to acquire more knowledge and methodology , lack in the materials that support it, in addition to the fact that learners lack critical thinking abilities.

Mots clés: 21stcentury skills ; communicative competence ; critical thinking ; teachers’ constraints


التعليم الالكتروني بين آليات التطبيق والمعوقات في ظل جائحة كورونا

ميدون ليلى,  أحمد فرحات, 
2024-03-27

الملخص: لقد كان لوباء كوفيد 19 أثار بعيدة المدى في اغلب المجالات، لاسيما التعليم أين دعت منظمة الصحة العالمية إلى اتخاذ التدابير الوقائية كالتباعد الاجتماعي، وبعد اعلان حالة الطوارئ. وإغلاق المؤسسات التعليمية بسبب مخاوف فيروس كورونا تغير التعليم بشكل كبير، حيث برز الاستخدام الكبير للتعليم الالكتروني. لإتمام العملية التعليمية كمنصة عالمية في مواصلة الدراسات. و أحدث التعلم الإلكتروني ثورة في نظام التعليم بأكمله من خلال توفير المرونة وسهولة الوصول إلى المحاضرات في أي وقت وفي أي مكان، خاصة أثناء جائحة كوفيد-19 التي لم يعد التعلم وجهاً لوجه ممكنًا بعد ذلك. و على الرغم من أن الناس كانوا على دراية بالتعلم الإلكتروني واستخدامه، إلا أنه أصبح أكثر بروزًا بعد جائحة كوفيد-19. لذلك، أصبح التعلم الإلكتروني ضرورة للتعليم المستمر والذي يتم إجراءه عن بعد عبر المنصات الرقمية حيث أصبح هو الطريقة الأنسب لتقديم المنهج التعليمي. وأصبح ينظر لجائحة كورونا أنها نقطة تحول مهمة في استخدام التعليم الالكتروني وتعميمه في جميع أنحاء العالم. حيث نتناول في هاته الورقة البحثية نمط التعليم الالكتروني من منظور نظري حيث تقدم مراجعة معمقة للأدبيات حول هذا النمط التعليمي وأبعاده. The COVID-19 pandemic has had far-reaching effects in most areas, especially education, where the World Health Organization has called for preventive measures such as social distancing, and after the declaration of a state of emergency. The closure of educational institutions due to coronavirus fears has changed education dramatically, with significant use of e-learning emerging. to complete the educational process as a global platform in continuing studies. E-learning revolutionized the entire education system by providing flexibility and easy access to lectures at any time and anywhere, especially during the COVID-19 pandemic, where face-to-face learning is no longer possible. Although people were familiar with e-learning and its use, it became more prominent after the COVID-19 pandemic. Therefore, e-learning has become a necessity for continuous education conducted remotely through digital platforms as it has become the most appropriate way to offer the curriculum. The coronavirus pandemic is seen as an important turning point in the use and dissemination of e-education worldwide. This paper addresses the pattern of e-learning from a theoretical perspective and provides an in-depth review of the literature on this educational pattern and its dimensions.

الكلمات المفتاحية: : تكنولوجيا المعلومات ؛ التعليم عن بعد؛ التعليم الالكتروني؛ جائحة كورونا


النظرة الشمولية للتعليم في فلسطين

الشرحة أشرف, 
2024-09-18

الملخص: ملخص : تهدف الدراسة إلى محاولة قراءة واقع التعليم في فلسطين من منظور شمولي وطبيعة تأثره بالظروف الاستثنائية الصعبة والمعقدة جراء الأوبئة والحروب والظروف الاقتصادية والتحول إلى التعليم المدمج، وقد توصلت إلى ضرورة تضافر جهود كافة العناصر المؤثرة والمتأثرة بالعملية التعليمية من معلمين ومتعلمين ومناهج وإدارات مدرسية ومجتمع محلي وضرورة الاهتمام بالكيف وليس الكم المعرفي المتضخم والتفكير الجاد بإدارة التعليم في الأزمات الكلمات المفتاحية : التعليم المدمج ؛ الإصلاح التربوي ؛ الكم المعرفي. Abstract : The study aims to try to read the reality of education in Palestine from a comprehensive perspective and the nature of its impact on the difficult and complex exceptional circumstances resulting from epidemics, wars, economic conditions, and the shift to blended education. It concluded the need for concerted efforts of all influential and affected elements of the educational process, including teachers, learners, curricula, school administrations, and the local community, and the need to pay attention How, not the inflated amount of knowledge, and serious thinking about managing education in crises.Keywords: blended education; Educational reform; cognitive quantum.

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية : التعليم المدمج ؛ الإصلاح التربوي ؛ الكم المعرفي.


Investigating Self-Efficacy Levels among the Teaching Staff Members at the Faculty of Arts and Languages at Laghouat University

قليلة سليمة,  قدوري الحاج, 
2024-09-09

Résumé: The present study aims to investigate the level of self-efficacy among faculty members at the College of Arts and Languages, University of Laghouat. In pursuit of this goal, rigorous descriptive data collection methods were employed to ensure accuracy and reliability in the findings. Additionally, thorough validation procedures were implemented to ensure the reliability and validity of the Self-Efficacy Scale developed by Wala Yousef (2016) for data collection. After confirming the psychometric properties and their application to a sample of 80 male and female teachers, statistical analysis revealed several key findings. The study found a high level of self-efficacy among participants, and no statistically significant differences in its levels were attributed to gender or specialization.

Mots clés: Self-efficacy ; Performance ; Teaching staff member


The Relationship Between Self-Esteem and Psychological Stress Among Fourth-Year Middle School Students

فرجاني صبرين,  غرغوط عاتكة, 
2024-06-26

Résumé: An individual is the fundamental building block of any society. A self-adjusted individual is a source of renaissance and intellectual advancement. Therefore, it is incumbent upon this human being to have a sound and positive thinking about oneself and one’s community where self-esteem is considered to be the foundation of the personality. However, the individual’s pursuit of life and mental well being is hindered by various pressures that impact and alter the course of one’s life Especially noteworthy are the psychological pressures that have recently occupied a significant space in psychological research, particularly those faced by individuals in a sensitive stage, namely adolescence, due to the physiological and biological changes they undergo. Emerging from these foundational premises, it becomes evident that the subject of self-esteem and psychological stress is of significant importance during this developmental stage, which coincides with middle school education. The objective of our study is to explore the correlation between self-esteem and psychological stress among students in their fourth year of middle school. This will be achieved by addressing the following research question: Is there a correlation between self-esteem and psychological stress among fourth-year middle school students?

Mots clés: Self-Esteem ; Psychological Stress ; Fourth-Year Middle School Students


Woolfolk and Moran’s Psychometric Properties of Teachers’ Sense of Efficacy Scale in the Algerian Environment

شنين فاتح الدين,  خويلدات سميرة, 
2024-09-09

الملخص: Abstract: The current study aims to measure the psychometric characteristics of the Teacher's Sense of Efficacy measure of Woolfolk and Tschannen-Moran (2001) on the Algerian environment in its lengthy Arabic version; Using the descriptive curriculum and applying it to a sample of primary education professors of 195 They work in Algerian schools in the city of Ouargla, which have been selected in the form of random cluster surveys; Honesty calculated Discriminatory for items and sincerity of internal consistency, half-split stability as well as internal consistency stability through calculation Cronbach's alpha; The results of this have resulted in the scale enjoying good honesty indicators, and high reliability indicators, from which we have concluded The measure of Teachers' Sense of Efficacy, as expressed in the Algerian environment, has psychometric characteristics consistent with Good scale specifications. الملخص: تهدف الدراسة الحالية لقياس الخصائص السيكومترية لمقياس حس فاعلية المعلمين لوولفولك وتشانين موران (2001 Tschannen - Moran & Woolfolk,) على البيئة الجزائرية في نسخته المطولة والمعربة؛ وباستخدام المنهج الوصفي تم تطبيقه على عينة من أساتذة التعليم الابتدائي قدرها (195) أستاذا يعملون بالمدارس الجزائرية بمدينة ورقلة، تم اختيارهم بطريقة العشوائية العنقودية؛ تم حساب الصدق التمييزي للبنود وصدق الاتساق الداخلي، وثبات التجزئة النصفية وكذا ثبات الاتساق الداخلي من خلال حساب ألفا كرونباخ؛ وقد أسفرت نتائج ذلك على تمتع المقياس بمؤشرات صدق جيدة ودلالات ثبات مرتفعة، ومنه استنتجنا أن مقياس حس فاعلية المعلمين -في البيئة الجزائرية- يتمتع بخصائص سيكومترية تتفق مع مواصفات المقياس الجيد.

الكلمات المفتاحية: Teachers' Sense of Efficacy ; professor of primary education ; psychometric characteristics ; honesty ; reliability



Les 10 articles les plus téléchargés