المجلة الدولية للاتصال الاجتماعي

The International Journal of Social Communication

Description

The International Journal of Social Communication, issued by the laboratory of media and communication studies , is concerned with theoretical and empirical research, and seeks to provide new approaches to the phenomena of communication and media from innovative perspective , based on deep and consolidate critical thinking which aims to question the current concepts and empirical trends, and which try through analytical methods and scientific inquiry to interpret and understand the relationship between the indicators of the phenomena of new media and communication and to dissect their manifestations, both in the Arab and Islamic world and in the global context. The journal gives special attention to research that focuses on social, civilizational and value-based variables, and which intends to approach the psychological and social behavior of social agents and their complex relationship to society in general.

Annonce

International Journal of Social Communication

 

إعلان عن استقبال المقالات

تعلن المجلة الدولية للاتصال الاجتماعي عن استقبال المقالات للنشر في العدد الرابع لشهر ديسمبر 2024، وذلك في الفترة من 4 أكتوبر إلى 10 أكتوبر 2024.

تُعطى الأولوية للمقالات المكتوبة باللغة الإنجليزية.

ندعو الباحثين  للمساهمة بأعمالهم في هذا العدد.

Call for Papers

The International Journal of Social Communication is pleased to announce that it is accepting paper submissions for Issue 4 (December 2024) from October 4 to October 10, 2024.

Priority will be given to papers written in English.

We encourage researchers  to submit their contributions for consideration in this upcoming issue.

06-08-2024


11

Volumes

41

Numéros

526

Articles


Arab Muslim migrants in Europe between to be save or integrate, a feminist ethnographic study

Drim Fatima Zahra, 
2023-07-21

Résumé: Our study belongs to the gender ethnographic type, as it is concerned with Muslim women immigrants from North Africa to Europe, as it describes in the form of an ethnographic report their lifestyle there between saved from their society or integration into a different society. The non-probability sample using the participant observation, immersion, coexistence, direct and indirect interview observation tool was specific to the time of the epidemic for a period of three years from November 2018 to December 2021, these women varied in their scientific and practical levels, their intellectual orientations, their ages and their social statuses, which necessitated the reliance on the gender approach and feminist ethnography As a theoretical approach that explains the manifestations of the life of Muslim women between the culture of the country of origin and integration into the future society.

Mots clés: female immigrants ; being saved ; integrate ; feminist ethnography


معوقات التعليم الالكتروني وآليات تفعيله في الجامعة الجزائرية

كروش نوال, 
2024-07-01

الملخص: يعتبر التعليم الالكتروني أحد أهم الأنماط التعليمية التي تتجاوز الحدود المكانية ، ونظرا للحالة الوبائية التي يعيشها العالم فقد وجدت المؤسسات نفسها مجبرة على هذا النمط التعليمي . وتعد الجامعة الجزائرية أحد المؤسسات التي انتهجت التعليم الالكتروني بغية مزاولة نشاط العملية التعليمية بأقل ضرر حفاظا على الأرواح ، خلال هذه الورقة البحثية نسلط الضوء على المعيقات التي واجهتها خلال هذه التجربة ، من أجل معالجتها بغية تطوير التعليم الإلكتروني مستقبلا في الجامعة الجزائرية . The development that the world has witnessed in information and communication technologies has led to the discovery of new ways to improve and develop life. Online learning is one manifestation of this development, as the transition to this new form has become an urgent necessity for higher quality education. Online learning takes place through different platforms, the educational process between teacher and student.

الكلمات المفتاحية: التعليم الالكتر ; ني ; المنصة ; م ; دل ; الجامعة ; العملية التعليمية


قراءة في كتاب Qu’est-ce que le patrimoine numérique: une sémiologie de la circulation des archives?

قوميد فتيحة, 
2024-06-27

الملخص: كتاب , Qu’est-ce que le patrimoine numérique ? Une sémiologie de la circulation des archives لمؤلفه Matteo Treleani من الكتب التي لاقت رواجا كبيرا في الآونة الأخيرة وأسالت الكثير من الحبر باللغة الفرنسية وحتى اللغة الإنجليزية، فكل من يكتب عن التراث الرقمي أو الأرشيف إلا ويستشهد بهذا لكتاب فرغبتنا في هذه القراءة ليس من باب الاشهار أو الترويج للكتاب أو لمؤلفه وانما هي قراءة علمية تحث الباحثين في مجال التراث والأرشيف بشكل خاص على التعرف اكثر بالأفكار أو الطرح الذي قدمه المؤلف لإعادة التفكير في كيفية حفظ التراث الرقمي وخاصة ما تعلق منه بالأرشيف الرقمي أو الأرشيف الذي تم رقمنته، هذا الأخير الذي يعتبر المساهم الأصيل في تقدم المجتمعات الإنسانية وتطورها مستقبلا. Abstract: Qu’est-ce que le patrimoine numérique ? Une sémiologie de la circulation des archive: is one of Matteo Treleani's books which has enjoyed great popularity in recent times and has caused a lot of ink to flow in French and even in English. Everyone who deals with digital heritage or archives cites it, our concern is not to advertise or promote either the author or his work. It is a purely scientific reading which encourages researchers in the field of heritage and archives in particular to learn more about the ideas proposed by the author. in order to rethink how to preserve digital heritage, especially what concerns digital archives or digitized archives, these being considered as the original contributor to the progress and development of human societies in the future.

الكلمات المفتاحية: الأرشيف ; تدا ; ل الأرشيف ; الرقمنة ; التراث الرقمي


تمثلات الجسد في مضامين الحركات النسوية عبر شبكات التواصل الاجتماعي: "دراسة تحليلية لمنشورات صفحة الأنستغرام ''شريكة ولكن'' وصفحة الفيس بوك '' رصيف22''

مواقي بناني حميدة,  طلحة مسعودة, 
2024-09-04

الملخص: تبحث دراستنا في تمثلات الجسد في فكر الحركات النسوية العربية عبر شبكات التواصل الٳجتماعي. ومن أبرز الٳشكاليات التي تطرحها موضوع الجسد وعلاقته بالصراع الأبوي، بٳبراز الرؤية الأبوية للجسد الأنثوي عبر الصفحات النسوية الرقمية وتبيان أشكال الٳحتقار الأبوي للجسد الأنثوي . وقد تم الٳعتماد على البحث الكمي، بٳختيار المسح الٳفتراضي منهجاࣧ وتحليل المضمون الرقمي كأداة أساسية لجمع المعلومات من مضامين الصفحات النسوية على الأنستغرام ''شريكة ولكن'' وصفحة الفيس بوك '' رصيف22''. وتوصلت الدراسة أن شبكات التواصل الاجتماعي تتيح للنسويات فرصة مشاركة قصصهن الجسدية بٳتباع أسلوب السرد النسوي، وهذا دليلاࣧ على ٳعادة تأسيس الحركات النسوية العربية المعاصرة لمفهوم "النسوية الظاهراتية "، كمنهج جديد يبرز الٳشكاليات النسوية بٳعادة التفكير فيها وتفكيكها. Abstract: This study examines the representations of the body within the ideological framework of Arab feminist movements on social media platforms .One of the most prominent issues raised is the body and its relationship to patriarchal conflict, highlighting the patriarchal view of the female body on digital feminist pages, demonstrating the forms of patriarchal contempt for the female body.Employing a quantitative research methodology, by choosing the virtual survey as a method and analyzing digital content as a basic tool for collecting information from the content of feminist pages on Instagram "A female partner but" and Facebook page "Sidewalk 22". The findings of the study unveil that social media platforms, empower feminists to share their embodied narratives through a distinctly feminine storytelling style. This phenomenon can be interpreted as a re-conceptualization of "phenomenological feminism" within contemporary Arab feminist movements. This re-conceptualized approach serves as a novel methodology for highlighting, re-evaluating, and deconstructing feminist issues.

الكلمات المفتاحية: الجسد ; الحركات النسوية ; شبكات التواصل الاجتماعي ; الٳعتراف


الريبورتاج الفيلمي بين الجماليّة السينمائيّة والمرجعيّة الوظيفيّة

يعقيل كمال, 
2024-07-01

الملخص: تهدف هذه الدراسة إلى تسليط الضوء على أحد أبرز الأنواع الصحفية التي جمعت بين الفن والمهنيةّ، وهو الرببورتاج الفيلمي الذي يعد نقلا للواقع وتصويرا للأحداث في شكل إبداعي وفنّي من حيث طريقة عرضه وتقديمه. حيث استلهم هذا النوع الإعلامي التلفزيوني من السينما وتقنياتها وآليتها ما يجعلنا نقرّ بأنّه عرض إبداعي وإخراجي بامتياز. وعليه، سنركز على مدى الانسجام والتداخل بين المادة الخام للريبورتاج الفيلمي، وبين خصوصيته السينمائية، كونه خطابا فيلميا جمع بين الجمالية الإخراجية والوظيفية المرجعية. فكيف استثمر الريبورتاج هذه الآليات السينمائية لبلوغ غايته الإخبارية والوظيفية؟ وهل العرض البصري والمرئي السينمائي للريبورتاج بشكل شيق وجذاب، قد يغنينا عن العودة إلى خلفيته الإعلامية ومصداقيته الحرفية، بصفته نوعا إخباريّا واستطلاعيّا في المقام الأول؟

الكلمات المفتاحية: الريبورتاج ; الخطاب الفيلمي ; السينما ; المرجعيّة الوظيفية ; الإعلام


أساليب التسويق الرقمي للكتب في ظل جائحة كورونا: نماذج لأشهر المواقع الرائدة في هذا المجال

لعرايش فاطمة الزهراء,  غوار عفيف, 
2024-07-01

الملخص: ملخص: تعالج هذه الدراسة مسألة مهمة ومحورية مرتبطة بالصناعات الثقافية والتنمية الاقتصادية على حد سواء وبالدرجة الأولى ألا وهي أساليب التسويق الرقمي للكتب من طرف دور النشر عبر شبكة الإنترنت، خاصة مع ظهور أزمة كورونا التي أفرزت العديد من السلبيات، مما دفع بالناشرين إلى الإلتزام بالإجراءات الوقائية المقررة من قبل منظمة الصحة العالمية واتخاذهم لقرارات حاسمة، كالغلق المؤقت أو النهائي لمؤسساتهم وذلك لتكبدهم خسائر مالية ضخمة دفعت ببعضها إلى الإفلاس. وقد تفاقمت الأزمة واشتدت حدتها لتؤدي بصناعة النشر إلى الركود وتراجع اقتصاد العديد من الدول المتقدمة، لأنها تمثل من أهم المجالات التي تساهم في الرفع من ميزانها التجاري ووعيها الفكري والثقافي، عكس الدول النامية وخاصة الجزائر التي لم تتخذ خطوات فعالة لتطوير وتسيير وتوسيع رقعة هذا القطاع وحصره في زاوية أدت إلى انهياره بشكل تدريجي وهذا راجع للعديد من الأسباب التعسفية...، لكن بدورهم استطاع الخبراء في مجال النشر من إيجاد حلول بديلة كإنتهاج واستغلال التكنولوجيات الحديثة ووسائطها المختلفة (الإنترنت – مواقع الويب....) في عملية الترويج للكتب وبيعها، وهذا ما سنسلط عليه الضوء من خلال هذه الدراسة واتخاذنا لأشهر المواقع كنموذج لدراستنا الميدانية، ولإبراز هذه الإشكالية وامتداداتها الفعلية على الواقع المعاش لهذا المجال. Abstract: This study discusses a fundamental topic related to the cultural industries and economic development alike, and in the first place, which is the digital marketing strategies for books by publishing houses via the Internet. Because it represents one of the most important areas that contribute to raising the trade balance of countries and their intellectual and cultural awareness. Experts in the field of publishing have been able to exploit and exploit modern technologies and their various media (Internet - websites...) in the process of promoting and selling books. Considering that it has contributed to making the world a small village in which the process of acquiring and exchanging intellectual production is facilitated, and this is what we will shed light on through this study and our use of the most famous sites as a model for our field study and to highlight this problem and its actual extensions to the lived reality of this field.

الكلمات المفتاحية: أساليب ; التسويق الرقمي ; الكتب ; جائحة كورونا ; methods ; digital marketing ; books ; Corona pandemic


بلاغة الاحتجاج الجماهيري وإيديولوجية القضية الفلسطينية عبر خطاب الألتراس للفرق الرياضية الجزائرية مقاربة تحليلية نقدية لعينة من الخطابات The rhetoric of mass protest and the ideology of the Palestinian issue through the speech of the Ultras of Algerian sports teams A critical analytical approach to a sample of speeches

معياش ادير,  راشدي وردية, 
2024-07-01

الملخص: ملخص: سعينا من خلال هذه الدراسة إلى تحديد الأساليب البلاغية التي تنطوي عليها الأنماط المختلفة للاحتجاج الجماهيري لخطاب ألتراس الفرق الرياضية الجزائرية في تعبيريتها عن القضية الفلسطينية، وتعمقنا في الوقت ذاته في المستويات الإيديولوجية لهذا النمط من الخطاب، باعتباره إبداعا شعبيا مميزا بعلاماته الأدائية المتكاملة، ومضامينه التي تجمع بين الإيحاء والتصريح في الفضاء العمومي. من أجل ذلك، اعتمدنا على المقاربة التحليلية النقدية لعينة من الخطابات وركزنا على بلاغة الأداء التعبيري ورمزيته وخلفيته الأنتروبولوجية في الفضاء العمومي وسياق التواصل اليومي. وتمكننا من خلال هذا التحليل مقاربة النتائج المتوصل إليها والمتمثل في التأييد الجماهيري للقضية الفلسطينية والعاكس لإيديولوجية خطاب السلطة والخطاب الاجتماعي. Abstract: Through this study, we sought to identify the rhetorical methods involved in the different styles of mass protest for the speech of the Algerian sports teams in their expression of the Palestinian issue, and at the same time we delved into the ideological levels of this style of speech, as a popular creativity distinguished by its integrated instrumental signs, and its contents that combine revelation and statement in the public space. For this, we relied on a critical analytical approach to a sample of speeches and focused on the eloquence of expressive performance, its symbolism and anthropological background in the public space and the context of everyday communication. Through this analysis, we were able to approach the findings of the public support for the Palestinian cause, reflecting the ideology of the political power discourse and the social one.

الكلمات المفتاحية: البلاغة ; الاحتجاج الجماهيري ; خطاب الالتراس ; الفضاءالعم ; الابعاد الايدي


التربية الإعلامية والرقمية: بناء التفكير النقدي في زمن الإعلام الرقمي

بودهان يامين, 
2024-08-09

Résumé: Modern trends in media and digital education focus on fostering critical analytical thinking, allowing media consumers, especially children, teenagers, and youth, to use media content and digital platforms rationally. The aim is to protect them from exposure to inappropriate content or involvement in sites promoting violence, hatred, or pornography. This intervention aims to analyze mechanisms for promoting critical thinking while consuming media content and digital platforms, following the critical school's approach. We will explore Habermas's perspective on the communicative space fostering critical thinking and Paulo Freire's approach to the interrelation between media and digital education and the formation of the social critical consciousness of media consumers. Keywords: Media and Digital Literacy; Critical Thinking; Digital Age.

Mots clés: Media Literacy ; Digital Literacy ; Critical Thinking ; Digital Age


دور الفيس بوك في تسويق صورة المرأة السياسية من وجهة نظر طلبة الجامعات الجزائرية دراسة على عينة من طلبة الإعلام والاتصال بالجزائر

خلة مروة,  خلة سارة, 
2024-09-21

الملخص: نتيجة التطورات التكنولوجية التي عرفها العالم خاصة مع ظهور الأنترنت، وبروز مجموعة من شبكات التواصل الاجتماعية والتي تعتبر من أهم مخرجات الإعلام الجديد حيث ارتبط ظهورها بالويب 0.2، شهدت المجتمعات تغييرات كبيرة مست كل مجالات الحياة وأثرت على مختلف فئات المجتمع، على هذا الأساس جاءت دراستنا هذه بهدف التعرف على صورة المرأة السياسية كما يسوق لها موقع الفيس بوك الذي يعتبر واحد من أهم الشبكات الاجتماعية بالجزائر، كما تهدف الدراسة للتعرف على هذه الصورة وفقًا لوجهة نظر طلبة الإعلام والاتصال الجزائريين، وتم التوصل في نهاية المطاف إلى جملة من النتائج نذكر أهمها: يسوق الفيس بوك لصورة المرأة من خلال الخطابات والبرامج السياسية، وإبراز الشخصيات النسوية الناشطة في المجال السياسي وذلك من خلال النص والصورة والصوت والفيديو، صورة المرأة السياسية حسب رواد موقع الفيس بوك تراوحت ما بين الصورة السلبية تارةً والايجابية تارةً أخرى، غير أن الإيجابية هي الغالبة وذلك لكون أن الفيس بوك مكن من إبراز مدى الكفاءة السياسية للمرأة وتزايد نشاطها السياسي.

الكلمات المفتاحية: التس ; يق ; الص ; رة ; الفيس ب ; ك ; المرأة السياسية ; طلبة الاتصال


صور السالفي وطقوس الاحتفال بالمولد النبوي في الزاوية العثمانية بطولقة. من تقنية الى أداة - سالفي selfie - في البحث الانثروبولوجي. Selfie pictures and the rituals of celebrating the Prophet’s mohamed birthday in the Othmanin Zaouia of tolga. From a technology to becoming a- selfie tool- anthropological research.

نوارخرخاشي عبد المنعم,  معتوق جمال, 
2024-09-22

الملخص: ملخص: يجسد هذا المقال ثمرة عمل حقلي في رصد طقوس الاحتفال بالمولد النبوي في الزاوية العثمانية بطولقة ولاية بسكرة، من خلال استعمال تقنية الهواتف النقالة في التصوير الذاتي سالفي، ومنه الاشتغال عليها كأداة بحث في جمع البيانات و الصور لمختلف الممارسات والطقوس الاحتفالية، تبين تواجد الباحث داخل مجتمع بحثه من جهة، وترسخ تلك الطقوس و الاحتفالية ومجسديها والأماكن و الأشياء التي تحدث من ناحية اخرى، أداة البحث سالفي- selfie – التي قمنا بإدخالها الى ميدان الانثروبولوجيا وفق شروط استخدام وضعها الباحث لتكون هذه الأداة اكثر نجاعة من الناحية المنهجية العلمية، وبطريقة مبتكرة عملنا على تشغيلها و الاشتغال بها بطريقة عن طريق العمل الحقلي الانثروبولوجي، لما لجودة وتنوع الصور الملتقطة لمختلف الممارسات التي عايشها الباحث ويعيد تحيين تلك الطقوس كلما تم تفحص ومراجعة الصور من خلال اداة سالفي ذات الجودة عالية تمكنه من استرداد تلك الطقوس مرة تلو مرة وإعادة تشخيصها لفهمها وتأويلها في ذلك المكان و الزمان الذي تجسدة فيه تلك الممارسة عن طريق الصور، بفضل اداة سالفي- selfie – التي تكون إضافة للبحث الاجتماعي و الانثروبولوجي على وجه الخصوص. Abstract: This article embodies the result of field work in tracking the rituals of celebrating the Prophet’s Mohamed birthday in the Othmanin Zaouia of tolga-Biskra. used phone technology for selfie photo, than to becoming the tool in collecting data pictures and of various ceremonial practices and rituals photos.this procedure to embody the presence of the researcher within the community of his research on the one hand, and to establish those rituals, their embodiments and the places in which he was present on the other hand, the selfie research tool - which we introduced to the field of anthropology according to the terms of use set by the researcher as scientific standpoint.In a systematic way, because of the quality of the images captured in reviving those rituals.whenever the data of the -selfie tool- images is examined with high quality, it enables him to experience,According to the selfie tool, it is a qualitative addition to social research and anthropology.

الكلمات المفتاحية: طقوس ; الإحتفال ; المولد النبوي ; أداة –سالفي selfie- ; الزاوية ; Ritual ; Celebration ; The Prophet’s Birthday ; Selfie TOOL ; Zaouia


الإعلام البيئي ودوره في خدمة البيئة و حمايتها

بوالفول محمد لمين,  نبار ربيحة, 
2024-09-21

الملخص: تبرز هذه الدراسة أهمية الإعلام البيئي و دوره في حماية البيئة، من خلال التعريف به كأحد الروافد الإعلامية الحديثة التي ازدادت الحاجة إليه مؤخرا، تماشيا مع تعاظم الاهتمام بموضوع البيئة و التحديات التي تواجهها، فالإعلام عموما و الإعلام البيئي خصوصا أداة لا يمكن الاستغناء عنها كدعامة رئيسية لحماية البيئة و المشاركة في خدمتها. كما تعالج الورقة مختلف وسائله و أدواره التي يمكن أن يقوم بها في زيادة مستوى الاهتمام و الوعي لدى الجماهير بأهميته البيئة و ضرورة المحافظة عليها. This study highlights the importance of environmental information and its role in the protection of the environment by introducing it as one of the new media outlets that has recently become increasingly needed, in line with the growing interest in the subject of the environment and the challenges it faces. Public information in general and environmental information in particular is an indispensable tool as a key pillar of environmental protection and participation. The paper also addresses its various means and roles that it can play in increasing the level of public interest and awareness of the importance of the environment and the need to preserve it.

الكلمات المفتاحية: البيئة ; الاعلام البيئي ; خدمة البيئة ; حماية البيئة


The presence of media education in the second generation curricula in Algeria

بن شراد محمد أمين, 
2024-10-04

Résumé: This research work attempts to discuss the problem associated with the presence of « media education » in the second generation of primary education curricula, and to research the forms of its presence and the way it is presented to young pupils, relying on the combined triple literature book (Arabic language - Islamic education - civic education) for the second year of primary school as a purposive sample. We used the content analysis approach as a research method, which allowed us to reach several results, the most important of which is that media education is not sufficiently present in the content of this book, and does not live up to the level of desired aspirations. Also, its presence as « a term » is absent verbally and it is not named, while its presence as « a practice » is present, but in a small way, while we record the existence of a kind of confusion in the concepts between it and civic education.

Mots clés: media education ; second year of primary school ; second generation curricula ; pupils ; Algerian school



Les 10 articles les plus téléchargés

7 824 العلاقات العامة بين الإتجاهات و المنطلقات الفلسفية و مرتكزاتها الأخلاقية شركة Johnson & Johnson نموذجا 7 711 دور الاتصال العمومي في تحسين صورة الهيئات العمومية - دراسة ميدانية على عينة من بلديات ولاية سطيف - 7 456 Freedom and Responsibility of the Electronic Press in Algeria in according to the Media Law of 2012 Comparative Analytical Study "Algeria, Morocco and Tunisia حرية ومسؤولية الصحافة الالكترونية في الجزائر في ضوء قانون الإعلام لسنة 2012 دراسة تحليلية مقارنة لقوانين الصحافة والنشر بالدول المغاربية "الجزائر، المغرب وتونس" 6 026 Journalistic performance and journalistic ethics under new Web applicationsالأداء الصحفي وأخلاقيات الصحافة في ظل تطبيقات الويب الجديدة 4 837 دور الإعلام الجديد فى تغيير المنظومة القيمية لدى لشباب دراسة تطبيقية على الشباب المصرى 4 698 أخلاقيات ممارسي العلاقات العامة في الجامعات العربية د ا رسة مسحية على عينة من ممارسي العلاقات العامة في الجامعات العربية Public Relations Practitioners' Ethics in Arabic Universities A field study on sample of Public Relations Practitioners in Arabic Universities 3 118 Using social networking sites in the campaignاستخدام مواقع التواصل الاجتماعي في الحملة الانتخابية 3 070 تطبيقات نظريات الاعلام و الاتصال التقليدية في فضاءات الإعلام الجديد traditional media and communication theories in new media spaces Gate keeper theory as a model 2 871 الاتجاهات الحديثة لبحوث نظريات الاتصال الجماهيري في إطار بيئة الإعلام الرقمي (2016-2021) دراسة تحليلية من المستوى الثاني 2 713 نظرية الحرية؛ حرية للإعلام أم للتعبير؟