المجلة الدولية للاتصال الاجتماعي

للاتصال الاجتماعي

Description

The International Journal of Social Communication, issued by the laboratory of media and communication studies , is concerned with theoretical and empirical research, and seeks to provide new approaches to the phenomena of communication and media from innovative perspective , based on deep and consolidate critical thinking which aims to question the current concepts and empirical trends, and which try through analytical methods and scientific inquiry to interpret and understand the relationship between the indicators of the phenomena of new media and communication and to dissect their manifestations, both in the Arab and Islamic world and in the global context. The journal gives special attention to research that focuses on social, civilizational and value-based variables, and which intends to approach the psychological and social behavior of social agents and their complex relationship to society in general.


7

Volumes

21

Numéros

154

Articles


Réception des messages de communication sur le dépistage du cancer du sein

Ben Hassine Lamia, 

Résumé: En matière de prévention et de dépistage du Cancer du sein, une série d’acteurs et d’actions éducatives dont le but est d’informer et de convaincre les « publics » destinataires ont été mis en place en Tunisie. Une méthodologie mixte faisant à la fois au quantitatif et au qualitatif a été adoptée. L’analyse des pratiques des acteurs a permis de distinguer une grande hétérogénéité du discours sur la prévention du cancer du sein. Les publics et leur appropriation des messages véhiculés peuvent ainsi être pensés comme des constructions des acteurs impliqués dans l’acte de communication.

Mots clés: Connaissances. Attitudes. Réception. Messages. Cancer du sein


فاعلية الاعلام الجديد علي أنظمة الاتصال المؤسسي في المؤسسات

دكتور محمد عبدالقادرعثمان علي, 

الملخص: يتناول البحث موضوع فاعليته الإعلام الجديد على أنظمة الاتصال المؤسسي في المؤسسات، جاء البحث للتعرف على فاعلية الإعلام الجديد على أنظمة الاتصال المؤسسي، وهل له فاعلية على أنظمة الاتصال المؤسسي وهل يقوم بأنشطة فاعلة في تحقيق الاهداف، ومدي تفاعل الجمهور مع الأنشطة وفاعليتها واستخدم الباحث منهج المسح، مستهدفاً مسح أساليب الممارسة، ومسح الرأي العام، وخلص البحث الي أن للأعلام الجديد و الوسائل الاتصالية الحديثة أثر في خدمة الجمهور وهي تقوم بما يجب في أنظمة الاتصال المؤسسي، لذلك على المؤسسات تفعيل خدمات الاعلام الجديد والوسائل وتكنولوجيا الاتصال الحديثة بصورة اكبر، وان هناك نسبة كبيرة من مجتمع البحث لا يعرفون عن قانون الجرائم الإلكترونية شئ، ويستخدمون الاعلام الجديد بشكل دوري ما يعني ازدياد تعرضهم لهذه الجرائم، فيجب على المؤسسات ان تقوم بعملية اتصال مؤسسي من الجهات المسؤولة، بتوصيل القانون للجمهور وتوعيته بنصوصه. اضافة تكنولوجيا الاتصال والاعلام الجديد والجرائم الالكترونية والوقاية منها في المناهج المدرسية التعليمية لتوعية الطلاب بها وبمخاطرها وكيفية استخدامها ودعم الدراسات الابحاث التي تسهم في هذه المجال ويجب ان تهتم المؤسسات والقائمين بالاتصال بنشر الوعي الالكتروني والاعلام الجديد والتوعية بالقوانين وطرق الحماية، والتعامل الصحيح مع التطورات التقنية الجديدة المتعلقة بالأعلام الجديد و بالاتصال والتواصل الرقمي للوقاية من آثاره الضارة واستثمار ايجابياته في منظومه الاتصال المؤسسي حتى يقوم بنجاح وفاعلية لخدمة مجتمعاتنا. The research deals with the topic of the effectiveness of new media on institutional communication systems in institutions, the research came to identify the effectiveness of new media on institutional communication systems, and is it effective on institutional communication systems and is it active activities in achieving the goals and the extent of public interaction with activities and their effectiveness and the researcher used the survey method , Aiming at surveying methods of practice, and surveying public opinion, and the research concluded that new media and modern means of communication have an impact in serving the public and are doing what is necessary in institutional communication systems, therefore institutions must activate new media services, means and communication technology More modern, And that a large percentage of the research community does not know anything about the electronic crime law, and they use the new media periodically, which means increasing their exposure to these crimes, then the institutions should undertake an institutional communication process from the responsible authorities, by communicating the law to the public and making it aware of its provisions. Adding communication technology, new media and electronic crimes and their prevention in educational educational curricula to educate students about them and their dangers and how to use them and support studies that contribute to this field. Institutions and communication professionals should be interested in spreading electronic awareness and new media and awareness of laws and methods of protection, Correct handling of new technological developments related to new media, communication and digital communication to prevent its harmful effects and investing its positives in its institutional communication system in order to successfully and effectively serve our societies.

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية: الإعلام الجديد – أنظمة- الاتصال المؤسسي- المؤسسات. ; Key words: New media - systems - institutional communication- institutions.


القيم الإقتصادية كما تعكسها مواقع التواصل الاجتماعي بالمجتمع المصري-دراسة حالة على عينة من الصفحات الإليكترونية

فاروق جنيد حنان, 

الملخص: ملخص يعيش المجتمع المصري في سنواته الأخيرة فترة من التحولات السياسية و الإقتصادية و الإجتماعية عقب ثورتين شعبيتين ترتب عليهما العديد من التأثيرات - الإيجابية و السلبية - على المجتمع المصري، و تشكل وسائل الاعلام الجديد إحدى الأدوات أو المصادر الرئيسية في تشكيل وعي و ثقافة و توجه الشباب بصفة خاصة و كافة شرائح المجتمع بصفة عامة في ضوء التطور الكبير و المتسارع في تكنولوجيا الاتصالات و المعلومات، و هنا تتضح العلاقة التي تربط بين تأثير وسائل الإعلام الجديد على المجتمع المصري و الجهود التي تبذلها الدولة ممثلة في مؤسساتها المختلفة للنهوض باقتصاد البلاد ومن هنا كانت الحاجة الى دراسة القيم الإقتصادية التي تعكسها مواقع التواصل الاجتماعي بالمجتمع المصري، لما لها من تأثير على المجتمع ككل خاصة في مرحلة حاسمة من تاريخ مصر.وتتلخص اهداف البحث فيما يلى : التعرف على أبرز القيم الاقتصادية التي تعكسها مواقع التواصل الاجتماعي,التعرف على اتجاه مواقع التواصل الاجتماعى من القيم الاقتصادية المستقرة فى الوعى العام المصرى,والتعرف على اتجاه مواقع التواصل الاجتماعى من القيم الاقتصادية الجديدة فى المجتمع المصرى. Abstract The Egyptian society recently lives in a period of social,economic ,and political transformations,after two public revolutions that leads to a numerous of negative and positive effects on the Egyptian society. The new media considered to be one of the main tools in forming the culture and awareness of all Egyptian categories and youth in particular as a result of the great information and technological communication development . That’s why it is very important to stydy the relationship between the new media effects on the Egyptian society ,and the governmental efforts to develop the economic conditions through analyzing the economic values reflected on the social media in the Egyptian community.

الكلمات المفتاحية: مواقع التواصل-القيم الاقتصادية- تكنولوجيا المعلومات-الإعلام الجديد ; Economic values -social media- new media -information technology -social transformation.


دور التمكين الإداري في تخفيف ضغوط العمل

مخلوف سعاد,  عيواج صونيا, 

الملخص: تعد ادارة ضغوط العمل من المواضيع المهمة في مجال علم النفس العمل والتنظيم عامة و السلوك التنظيمي خاصة وذلك لما له من دور فعال وكبير في تحديد اتجاهات تمكين الموارد البشرية في المنظمات حيث ان هذا الاخير ( تمكين الموارد البشرية) هو جوهر الابداع الاداري لأي منظمة من المنظمات الادارية، ولذلك تفاعلت اثنان من المتغيرات (التمكين الاداري، ضغوط العمل) لتشكيل الاطار الفكري لدراستنا وتهدف هذه الدراسة الى معرفة دور التمكين الإداري في تخفيف ضغوط العمل، وكذلك التعرف على مستوى ضغوط العمل لدى العينة المستهدفة، واستخدمنا المنهج الوصفي نظرا لطبيعة المعلومات التي تم جمعها وتمت الاستعانة بالاستبانة كأداة مثلى من ادوات جمع البيانات لدراستنا. وطبقنا هذه الاستبانة على عينة متكونة من 30 موظف وموظفة حيث تم اختيارهم بطريقة عشوائية طبقية. وتم حساب المتوسط الحسابي والانحراف المعياري وتوصلت الدراسة الى أن للتمكين الإداري دور ضئيل في تخفيف ضغوط العمل لدى الموظفين والى أن مستوى ضغوط العمل متوسط لدى الموظفين. Abstract: Managing work stress is one of the important topics in the field of psychology, work and organization in general and organizational behavior in particular, because of its effective and significant role in identifying directions for empowering human resources in organizations, as the latter (empowering human resources) is the core of the administrative creativity of any organization Admin. Therefore, two variables (administrative empowerment, work pressure) interacted to form the intellectual framework for this study, which is the role of administrative empowerment in reducing work pressure. This study aims to know the role of administrative empowerment in reducing work pressure, as well as identifying the level of work pressure among the study sample, and the descriptive approach was used in this study due to the nature of the information collected and the type of study, and the questionnaire was used as an ideal tool for data collection for our study. We applied this questionnaire to a sample of 30 employees, who were chosen in a stratified random manner. The mean and standard deviation were calculated and the study found: Administrative empowerment has a minimal role in alleviating employee stress. Average level of work pressure for employees.

الكلمات المفتاحية: التمكين. الاداري.، ضغوط. العمل.



Les 10 articles les plus téléchargés

529 Digital Arabic cultural communication The study case of production and consumption of Arab video culture via You Tube التواصل الثقافي العربي الرقمي دراسة لحالة إنتاج واستهلاك الثقافة العربية الرقمية الفيديوية عبر اليوتيوب 190 المقاربة القيمية في نظريات اتصال غربية وعربية: مدخل الاستخدامات والإشباعات ونظرية الحتمية القيمية 182 تطبيقات نظريات الاعلام و الاتصال التقليدية في فضاءات الإعلام الجديد traditional media and communication theories in new media spaces Gate keeper theory as a model 174 قوانين الإعلام وأخلاقياته في ضوء الإعلام الاجتماعي 167 أخلاقيات ممارسي العلاقات العامة في الجامعات العربية د ا رسة مسحية على عينة من ممارسي العلاقات العامة في الجامعات العربية Public Relations Practitioners' Ethics in Arabic Universities A field study on sample of Public Relations Practitioners in Arabic Universities 163 بين القرب والبعد: إضافة الجمهور إلى بحوث الصحافة 145 Freedom and Responsibility of the Electronic Press in Algeria in according to the Media Law of 2012 Comparative Analytical Study "Algeria, Morocco and Tunisia حرية ومسؤولية الصحافة الالكترونية في الجزائر في ضوء قانون الإعلام لسنة 2012 دراسة تحليلية مقارنة لقوانين الصحافة والنشر بالدول المغاربية "الجزائر، المغرب وتونس" 138 الأمن الاجتماعي والمسؤولية الأخلاقية لوسائل الإعلام والاتصال الحديثة في الجزائر 135 مواقع التواصل الاجتماعي: فضاء عمومي افتراضي وانعكاس قيميSocial networking sites: virtual public space and value reflection 130 The ethical system and the media system: Reading in Contemporary cognitive trends النظام الأخلاقي والنظام الإعلامي: قراءة في الإتجاهات المعرفية المعاصرة