الحوار الثقافي

مجلة علمية دولية محكمة

Description

مجلة "الحوار الثقافي " هي مجلة علمية دولية محكمة سداسية ومجانية. تصدر عن مخبر حوار الحضارات و التنوع الثقافي و فلسفة السلم، جامعة عبد الحميد بن باديس - مستغانم ، الجزائر. تعنى بالدراسات الفلسفية و الاجتماعية و النفسية و الاتصالية، و مجمل الحقول المعرفية الخاصة بالعلوم الإنسانية و الاجتماعية ، لا سيما الميدانية الي تهتم بالمجتمع الجزائري من جوانبه الاجتماعية و النفسية و التاريخية و الثقافية. و تكون معارف ذات صلة بالفكر الجاد الهادف لإرساء قواعد السلم و العيش مع. و توفر منصة أكاديمية للباحثين للمساهمة في العمل المبتكر في هذا المجال ببحوث أصيلة معروضة بدقة وموضوعية بشكل علمي يطابق مواصفات المقالات المحكمة. يتم نشر المجلة في كل من الإصدارات المطبوعة والإلكترونية. وهي متاحة للقراءة والتحميل. تفتح فضاء لجميع أصحاب القدرات العلمية بالمساهمة في أعدادها بأحد المواضيع المستجدة المتعلقة بمجال تخصصها، كل سداسي (جانفي (يناير) - جوان (يونيو)). El Hiwar El Thakafi is an international cost-free scientific review. It is published in every semester by the laboratory named “ The dialogue of civilizations, cultural diversity and philosophy” at Abdelhamid Ibn Badis University. Mostaganem, Algeria. This review evolves topics such as philosophy, sociology, psychology and communication, in addition to covering social and human sciences fields, mainly those reflecting Algerian historical, philosophical, psychological and cultural perspectives of society. The body of knowledge must be based on serious thought and focuses on the establishment of peace living principles. This journal Provides an academic platform for researchers through which they contribute with innovative, authentic papers, accurate and objectively written up to professional journals standards. El Hiwar El Thakafi is published both version: the printed and soft copies; It can be read online or downloaded. This review is an open space for gifted researchers to participate in any of her columns, with new multiple-domain topics articles. It is released each semester, (January and June).


8

Volumes

14

Numéros

535

Articles


درجة تمثل معلمي التربية المهنية في محافظة عجلون للقيم المهنية من وجهة نظرهم أنفسهم وعلاقته ببعض المتغيرات

محمد عمر عيد المومني الدكتور, 

الملخص: Abstract: The study aimed to identify the degree of the teachers of professional education and their teachers in Ajloun Governorate in Jordan for the professional values from their point of view and their relation to some variables such as gender, scientific qualification, type of school and years of experience. The study sample consisted of (120) teachers, As a tool for study, which was developed by the researcher in the second semester of the year (2019/2020), and the study reached: The mathematical averages of the responses of the sample members on the study instrument areas were high. The first place was the field of social values. Finally, the field of aesthetic values came in. The mathematical average of the study instrument as a whole was 3.89. There are no statistically significant differences at the level of significance (α = 0.05) in the degree represented by the teachers of professional education and their teachers in Ajloun for professional values from their own point of view, which are attributed to the variables of the study, namely: gender (male, female) Bachelor, Postgraduate) Type of school (primary, secondary) Number of years of experience (less than 5 years, more than 5 years). ملخص: هدفت الدراسة التعرف على درجة تمثل معلمي التربية المهنية ومعلماتها في محافظة عجلون في الأردن للقيم المهنية من وجهة نظرهم أنفسهم وعلاقته ببعض المتغيرات كالجنس والمؤهل العلمي ونوع المدرسة وعدد سنوات الخبرة، وقد تكونت عينة الدراسة من (120) معلماً ومعلمة، بالاضافة الى استخدام المنهج الوصفي والاستبانة كأداة للدراسة والتي تم تطويرها من قبل الباحث وذلك في الفصل الدراسي الثاني من العام(2019/2020م)، وقد توصلت الدراسة الى أن المتوسطات الحسابية لإجابات أفراد العينة عن مجالات أداة الدراسة كانت مرتفعة، جاء في المرتبة الأولى مجال القيم الاجتماعية، وفي المرتبة الأخيرة جاء مجال القيم الجمالية، وبلغ المتوسط الحسابي للأداة الدراسة ككل (3.89) وبدرجة تمثل مرتفعة؛ بالاضافة الى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة(α=0.05) في درجة تمثل معلمي التربية المهنية ومعلماتها في محافظة عجلون للقيم المهنية من وجهة نظرهم أنفسهم والتي تعزى لمتغيرات الدراسة جميعها وهي: الجنس(ذكور، إناث)، المؤهل العلمي للمعلم(دبلوم وبكالوريوس، دراسات عليا) نوع المدرسة(أساسية، ثانوية) عدد سنوات الخبرة(أقل من 5 سنوات، أكثر من 5 سنوات).

الكلمات المفتاحية: درجة التمثل؛ معلمي التربية المهنية؛ القيم؛ القيم المهنية. degree of representation, professional education teachers, values, professional values