الحوار الثقافي

مجلة فصلية أكاديمية محكمة

Description

El Hiwar El Thakafi is an international cost-free scientific review. It is published in every semester by the laboratory named “ The dialogue of civilizations, cultural diversity and philosophy” at Abdelhamid Ibn Badis University. Mostaganem, Algeria. This review evolves topics such as philosophy, sociology, psychology and communication, in addition to covering social and human sciences fields, mainly those reflecting Algerian historical, philosophical, psychological and cultural perspectives of society. The body of knowledge must be based on serious thought and focuses on the establishment of peace living principles. This journal Provides an academic platform for researchers through which they contribute with innovative, authentic papers, accurate and objectively written up to professional journals standards. El Hiwar El Thakafi is published both version: the printed and soft copies; It can be read online or downloaded. This review is an open space for gifted researchers to participate in any of her columns, with new multiple-domain topics articles. It is released each semester, (March مجلة "الحوار الثقافي " هي مجلة علمية دولية محكمة سداسية ومجانية. تصدر عن مخبر حوار الحضارات و التنوع الثقافي و فلسفة السلم، جامعة عبد الحميد بن باديس - مستغانم ، الجزائر. تعنى بالدراسات الفلسفية و الاجتماعية و النفسية و الاتصالية، و مجمل الحقول المعرفية الخاصة بالعلوم الإنسانية و الاجتماعية ، لا سيما الميدانية الي تهتم بالمجتمع الجزائري من جوانبه الاجتماعية و النفسية و التاريخية و الثقافية. و تكون معارف ذات صلة بالفكر الجاد الهادف لإرساء قواعد السلم و العيش معا. و توفر منصة أكاديمية للباحثين للمساهمة في العمل المبتكر في هذا المجال ببحوث أصيلة معروضة بدقة وموضوعية بشكل علمي يطابق مواصفات المقالات المحكمة. يتم نشر المجلة في كل من الإصدارات المطبوعة والإلكترونية. وهي متاحة للقراءة والتحميل. تفتح فضاء لجميع أصحاب القدرات العلمية بالمساهمة في أعدادها بأحد المواضيع المستجدة المتعلقة بمجالات تخصصها، كل سداسي (مارس - سبتمبر ).


8

Volumes

15

Numéros

540

Articles


الرضا الوظيفي لدى الممرضين في ظل متغير الأقدمية المهنية

بن درف سماعين,  مكي محمد, 

الملخص: هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن مستوى الرضا الوظيفي لدى الممرضين في ظل متغير الأقدمية المهنية، حيث إستخدم الباحثان المنهج الوصفي الإحصائي، وتكونت عينة الدراسة من 225 من الممرضين العاملين بمؤسسات الصحة العمومية لولاية مستغانم (128 ذكور و97 إناث) أخذوا بطريقة عشوائية بسيطة، ومن أجل تحقيق أهداف الدراسة، تم إستخدام إستبيان الرضا الوظيفي للممرضين (من إعداد الباحثين)، فخلصت الدراسة إلى النتائج التالية: - للممرضين العاملين بمؤسسات الصحة العمومية مستوى متدني من الرضا الوظيفي. - توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الرضا الوظيفي لدى الممرضين العاملين بمؤسسات الصحة العمومية تبعا لمتغير الأقدمية المهنية. Abstract : The present study aimed at detecting the level of job satisfaction among nurses under the variable of seniority. The researchers used the descriptive statistical method. The sample of the study consisted of 225 nurses working in the public health institutions in wilaya of Mostaganem (128 males and 97 females) who were taken randomly, In order to achieve the objectives of the study, a questionnaire of job satisfaction of nurses (prepared by researchers) was used and the study concluded the following results: - Nurses working in public health institutions have a low level of job satisfaction. -There are statistically significant differences in the job satisfaction of nurses working in public health institutions according to the professional seniority variable.

الكلمات المفتاحية: كلمات مفتاحية: الرضا الوظيفي.، الممرضين.، الأقدمية المهنية.، الصحة العمومية. Keywords : Job satisfaction, Nurses, Professional seniority, Public health.


درجة تمثل معلمي التربية المهنية في محافظة عجلون للقيم المهنية من وجهة نظرهم أنفسهم وعلاقته ببعض المتغيرات

محمد عمر عيد المومني الدكتور, 

الملخص: Abstract: The study aimed to identify the degree of the teachers of professional education and their teachers in Ajloun Governorate in Jordan for the professional values from their point of view and their relation to some variables such as gender, scientific qualification, type of school and years of experience. The study sample consisted of (120) teachers, As a tool for study, which was developed by the researcher in the second semester of the year (2019/2020), and the study reached: The mathematical averages of the responses of the sample members on the study instrument areas were high. The first place was the field of social values. Finally, the field of aesthetic values came in. The mathematical average of the study instrument as a whole was 3.89. There are no statistically significant differences at the level of significance (α = 0.05) in the degree represented by the teachers of professional education and their teachers in Ajloun for professional values from their own point of view, which are attributed to the variables of the study, namely: gender (male, female) Bachelor, Postgraduate) Type of school (primary, secondary) Number of years of experience (less than 5 years, more than 5 years). ملخص: هدفت الدراسة التعرف على درجة تمثل معلمي التربية المهنية ومعلماتها في محافظة عجلون في الأردن للقيم المهنية من وجهة نظرهم أنفسهم وعلاقته ببعض المتغيرات كالجنس والمؤهل العلمي ونوع المدرسة وعدد سنوات الخبرة، وقد تكونت عينة الدراسة من (120) معلماً ومعلمة، بالاضافة الى استخدام المنهج الوصفي والاستبانة كأداة للدراسة والتي تم تطويرها من قبل الباحث وذلك في الفصل الدراسي الثاني من العام(2019/2020م)، وقد توصلت الدراسة الى أن المتوسطات الحسابية لإجابات أفراد العينة عن مجالات أداة الدراسة كانت مرتفعة، جاء في المرتبة الأولى مجال القيم الاجتماعية، وفي المرتبة الأخيرة جاء مجال القيم الجمالية، وبلغ المتوسط الحسابي للأداة الدراسة ككل (3.89) وبدرجة تمثل مرتفعة؛ بالاضافة الى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة(α=0.05) في درجة تمثل معلمي التربية المهنية ومعلماتها في محافظة عجلون للقيم المهنية من وجهة نظرهم أنفسهم والتي تعزى لمتغيرات الدراسة جميعها وهي: الجنس(ذكور، إناث)، المؤهل العلمي للمعلم(دبلوم وبكالوريوس، دراسات عليا) نوع المدرسة(أساسية، ثانوية) عدد سنوات الخبرة(أقل من 5 سنوات، أكثر من 5 سنوات).

الكلمات المفتاحية: درجة التمثل؛ معلمي التربية المهنية؛ القيم؛ القيم المهنية. degree of representation, professional education teachers, values, professional values