مجلة مجتمع تربية عمل

Review of Society Education Work

Description

The International Review of Society-Education-Work is a free scientific journal, Open-access journal, published twice a year by Tizi-Ouzou University, Algeria. The review publishes original research in the humanities and social sciences paper and Electronic, in three languages: Arabic, English and French. The International Review of Society-Education-Work is a free and double blind international peer-reviewed with Open-access and is open for academic and non-academic researchers.

Annonce

Réception des articles استلام المقالات

 

Le comité de rédaction de la revue Société-Education-Travail éditée par le Laboratoire Société-Education-Travail rattaché à l’université Mouloud Mammeri de Tizi-Ouzou , Algérie, invite les auteurs qui souhaitent soumettre leurs articles à le faire à tout moment, sauf dans le cas de l’annonce d’un numéro spécial, dans le respect des instructions et du guide dédiés aux auteurs.

تعلمكم هيئة تحرير مجلة مجتمع -تربية -عمل الصادرة عن مخبر مجتمع تربية عمل التابع لجامعة مولود معمري تيزي وزو ،الجزائر، أنه يمكن ارسال المقالات في أي وقت الا في حالة الإعلان عن نشر عدد خاص مع ضرورة احترام التعليمات والدليل الخاصين بالمؤلف.

 

07-05-2021


8

Volumes

17

Numéros

203

Articles


أزمة التربية عند إدغار موران

قوجيل خالد,  باجي أحمد, 
2023-09-26

الملخص: يعكف هذا المقال إلى توضيح رؤية موران في تحديد ماهية الأزمة التي تغلغلت في التربية، ما أسهم في تعطيل قيمها،إن هذا التسرّب الأزمي في التربية هو نتاج التعقيد الذي صاغه الواقع المعيش، يحيل موران هذا التأزم في التربية إلى تذرير وتجزئة المعارف والإبتعاد عن معنى الإنسان الحقيقي الذي طغت عليه الروح العلمية المعاصرة التي إفتتحها ديكارت وأسس للفصل بين كينونة الإنسان الوجودية والأخلاقية والبيولوجية. وقد رسم إدغار موران رؤية إستشرافية لمحاولة إعادة إحياء الإنسانية وتعليم الوجود الإنساني الكوكبي، وتحقيق نظم تربوية صالحة تفتح أفق التعليم السوي وأهمية العيش المشترك والمصير المشترك والقيم المشتركة للإنسانية عبر ما سماه التربية المستقبلية. This article seeeks to claerify Morinʼs perspective in identifying the definitional features of the crisis that has permeated education and cause dits values to be almost dysfunctional, this problematic percolation comes as a result of the complexity that has been shaped by the actual reality, as such, Morin attributes this worsening state in education knowledge fragmentation and the breakway from attending to the substantial meaning of bein human, the latter is overridden by the contemporary scientific mindset, that was pioneered by descartes and set the grounds for seperatig the existential, ethical as well as the biological beingness of humans. In light of this morin has put forward a futuristic vision in a attempt to revive humanity and teaching the principles of the earthly human existence, via education for the futur.

الكلمات المفتاحية: أزمة التربية ; الفهم ; التربية المستقبلية ; الأخلاق ; العيش المشترك