مجلة المفكر للدراسات القانونية والسياسية
Volume 3, Numéro 11, Pages 168-177
2020-09-15
الكاتب : محمودي عبد الكريم . محفوظ سارة .
ملخص: إنّ العلاقة بين الأدب عامّة و الشّعر خاصة، و المتلقّي هي علاقة موجودة منذ القديم، لأنّ الأعمال الإبداعية لن تظل حبيسة نفسها، بل تقدّم إلى متلقي معيّن، يتلقّاها و يؤوّلها، و قد تطوّرت هذه العلاقة في النّقد المعاصر، بحيث ظهرت مفاهيم نقديّة تدلّ عليها، كالتناص مثلا و تطوّر نظريّات التلقي والتّأويل، فإذا ربطتنا هذا التطوّر بالنّص الشعري المعاصر - الجزائري- فالسّؤال المطروح هو: كيف يتعامل المتلقّي مع النّص الشعري انطلاقا من التطوّر النقدي من جهة و التّجديد الشعري من جهة أخرى ؟ ABSTRACT : The relationship between literature in general and poetry in particular, and the recipient is a relationship that has existed since ancient times, because creative works will not remain confined to themselves, but rather are presented to a specific recipient, who receives and interprets them, and this relationship has evolved in contemporary criticism, so that critical concepts have evolved For example, diminishing and the development of theories of reception and interpretation, if you relate these developments to the contemporary poetic text - the Algerian - then the question is: How does the recipient deal with the poetic text based on critical development on the one hand and poetic renewal on the other hand?
Keywords: Recipient, interpretation, text, hair, renewal. ; الكلمات الدّالة: متلقّي، تّأويل، نص، شعر،تجديد.
مكارشة إيناس
.
قدّار عبد القادر
.
ص 130-146.
فرطاس نعيمة
.
ص 789-808.