مجلة الواحات للبحوث و الدراسات
Volume 14, Numéro 3, Pages 1280-1297
2021-12-22

Develop The Competitive Advantage From Resources Based View Rbv: Case Study On The Commercial Agencies Of The Telecoms Sector In Algeria

Authors : Boudiaf Ilyes . Chorfi Moncef .

Abstract

ABSTRACT: We aim through this study mainly to measure the relationship between the RBV and competitive advantage through its components. We have followed an induction and experimental approach. Where we have developed a model that shows the relationship between the variables (Organization resources and competitive advantage). In this study, we depended on basic resources in the soft power era and the dominant of intangible resources versus material resources, such as human capital, organizational capital, technological capital, relationships and the reputation of the organization. This study was conducted on a sample of 149 individuals from 32 telecom commercial agencies in Algeria, where the main results of this study showed the existence of a (strong - positive) correlation and effectiveness of RBV and the competitive advantage. ملخص: نهدف من خلال هذه الدراسة بشكل أساسي إلى قياس العلاقة والتأثير بين الموارد غير الملموسة والميزة التنافسية من خلال مكوناتها، حيث اتبعنا المنهجين الاستقرائي والتجريبي، حيث قمنا بتطوير نموذج يوضح العلاقة بين المتغيرات المدروسة (موارد المنظمة والميزة التنافسية). اعتمدنا في هذه الدراسة على الموارد الأساسية في عصر القوى الناعمة وسيطرة الموارد غير الملموسة على حساب الموارد المادية كراس المال البشري، رأس المال التنظيمي، رأسمال التكنولوجي، العلاقات وسمعة المنظمة. أجريت هذه الدراسة على عينة مكونة من 149 فردًا من 32 وكالة اتصالات أو فضاء تابع لمتعاملي الإتصالات في الجزائر، حيث أظهرت النتائج الرئيسية لهذه الدراسة وجود علاقة (قوية - إيجابية) بالإضافة إلى التأثير لاستخدام الموارد غير الملموسة على الميزة التنافسية.

Keywords

Resources based view ; tangible resources ; intangible resources ; competitive advantage ; telecom sector