مجلة البشائر الاقتصادية
Volume 7, Numéro 3, Pages 802-817
2021-12-16

The Progressive Effect Of Intangible Assets On Developing Competitive Advantage: A Case Study Of The Telecommunications Sector In Algeria

Authors : Boudiaf Ilyes . Chorfi Moncef .

Abstract

Abstract : Through this study, we mainly aim to measure the direct progressive effect between intangible assets and competitive advantage and getting the best model that explains this effect. This study was conducted on a sample of 153 individuals from 33 telecoms agencies or commercial spaces of telecom operators in Algeria. We followed three approaches to processing the data and access to results, which are the descriptive, inductive and experimental approach. Where we developed a model that shows the paths of possible impacts between the studied variables (intangible assets and competitive advantage). And by relying on the survey method through data collection and analysis by using a set of descriptive statistical indicators and appropriate tests mainly stepwise regression. The main results of this study showed that some dimensions of intangible assets have a direct impact on the competitive advantage. ملخص: نهدف من خلال هذه الدراسة بشكل أساسي إلى قياس التأثير التدريجي المباشر بين الأصول غير الملموسة والميزة التنافسية و الوصول إلى أفضل نموذج يفسر هذا التأثير للأصول غير الملموسة على الميزة التنافسية ، أجريت هذه الدراسة على عينة مكونة من 153 فردًا من 33 وكالة اتصالات أو فضاء تجاري تابعة لمتعاملي الإتصالات في الجزائر و اتبعنا ثلاث مناهج لمعالجة المعطيات و الوصول إلى النتائج و هي المنهج الوصفي و الاستقرائي والتجريبي، حيث قمنا بتطوير نموذج يوضح مسارات التأثيرات الممكنة بين المتغيرات المدروسة (الأصول غير الملموسة والميزة التنافسية). و ذلك بالاعتماد على طريقة المسح من خلال جمع البيانات وتحليلها باستخدام مجموعة من المؤشرات الإحصائية الوصفية و الاختبارات الملائمة المتمثلة أساسا في الانحدار التدريجي ، حيث أظهرت النتائج الرئيسية لهذه الدراسة وجود تأثير مباشر لبعض أبعاد الأصول غير الملموسة على الميزة تنافسية.

Keywords

intangibility ; assets ; intangible assets ; competitive advantage