مجلة اقتصاد المال و الأعمال

finance and business economies review

Description

Finance and Business Economies Review: A Specialized International scientific, double-blind peer-reviewed, free of charge, non-profit, open-access journal, quarterly, published by The Institute of Economics, Commerce and Management Science, University Center Abdelhafid Boussouf -Mila- –Algeria. The journal focuses on the following topics: economics and managerial sciences, authors are encouraged to submit complete unpublished and original works, that are not under review in any other journals, either in Arabic, English or French language. The journal include an international editorial board that works according to international standards. Our team is working to improve and upgrade the journal to reach global levels in the field of scientific research. The journal is published in both print and online versions. The online version is free access and download. All papers around the world are very welcome in our International Journal مجلة اقتصاد المال والأعمال هي مجلة دولية محكمة متخصصة تصدر عن معهد العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير، المركز الجامعي عبد الحفيظ بوالصوف، ميلة –الجزائر. وهي مجلة فصلية تهتم بنشر البحوث والدراسات الأصلية مجانا والتي لم تنشر أو تقدم للنشر إلكترونيا أو ورقيا بأي شكل من الأشكال، وتشمل جميع التخصصات الاقتصادية وباللغات العربية، الفرنسية والإنجليزية، وتهدف إلى إثراء مجالها بأبحاث حديثة تهتم بالأوضاع الراهنة وإيجاد حلول لمشاكلها، وتضم المجلة لجنة علمية استشارية دولية ووطنية يساهمون في تقييم البحوث المرسلة للمجلة، وكل مقال يقيم من طرف خبيرين اثنين وبشكل سري، مع العلم أن فريق المجلة يعمل على ترقية المجلة وتحسين مستوياتها للوصول بها إلى مستويات عالمية في مجال البحث العلمي، كما أن المجلة تصدر في شكلين إلكتروني وورقي وهي متاحة للتحميل بشكل مجاني مع ضمان صدورها في الوقت المحدد ودون انقطاع أو تأخير.

3

Volumes

9

Numéros

260

Articles


علاقة القيادة التحويلية بالولاء التنظيمي – دراسة حالة مؤسسة الجزائر للمياه وحدة بشار-

كمال Berbaoui, 

الملخص: تهدف الدراسة إلى تحديد العلاقة بين القيادة التحويلية بالولاء التنظيمي فمن أجل الوصول لهذا الهدف تم إعداد استبيان لغرض جمع البيانات وتوزيعها على أفراد عينة الدراسة (عمال مؤسسة الجزائر للمياه وحدة بشار)، وتم الاعتماد على برنامجspss من أجل القيام بالتحليل الإحصائي لهذه الدراسة،وتوصلت الدراسة إلى النتائج: توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين القيادة التحويلية والولاء التنظيمي، توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين التأثير المثالي و الولاء التنظيمي ،توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين الدافعية الإلهامية و الولاء التنظيمي، توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين الاستثارة الفكرية و الولاء التنظيمي، توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين الاعتبارات الفردية و الولاء التنظيمي.

الكلمات المفتاحية: القيادة التحويلية ; التأثير المثالي ; الدافعية الإلهامية، ; الاعتبارات الفردية ; الولاء التنظيمي


الانفتاح التجاري و النمو الاقتصادي في الجزائر دراسة تحليلية قياسية للفترة 1980- 2014

نسرين بن ديمة, 

الملخص: ملخص: يهدف هذا البحث الى دراسة و تحليل أثر الانفتاح التجاري على النمو الإقتصادي في الجزائر خلال الفترة 1980 - 2014 ، حيث تطرقنا في المحور الأول الى المقاربة النظرية للإنفتاح التجاري و النمو الإقتصادي مع تحليل العلاقة بينهما، ثم دراسة تحليلية وصفية للانفتاح التجاري و النمو الإقتصادي كمحور ثاني التي أظهرت انهما يتماشىبا ايجابيا. أما المحور الثالث فتناولنا فيه دراسة قياسية توضح العلاقة في المدى الطويل بين الانفتاح التجاري والنمو الاقتصادي في الجزائر (1980-2014) باستخدام نمودج التكامل المشترك لجوهانسن، فأظهرت نتائج التقدير معنوية التأثير الإيجابي للإنفتاح التجاري على النمو الإقتصادي في المدى الطويل و هذا ما يتفق مع النظرية الاقتصادية واغلب الدراسات السابقة. الكلمات المفتاحية: الانفتاح التجاري ، النمو الإقتصادي، طرق تحليل السلاسل الزمنية . رموز jel: F41, F43, C22. Abstract: This research aims to study and analyze the impact of trade openness on economic growth in Algeria during the period 1980-2014, where in the first axis we discussed theoretical approach of trade openness and economic growth with the analysis of the relationship between them, as a second axis a descriptive study of both trade openness and economic growth, in addition to an empirical study as third axis devoted to examine the relationship between these two variables in long term using johansen cointegration. The results showed a significant positive impact of trade liberalization on economic growth in long term which is consistent with theory line and most of literature review. Keywords: trade openness , economic growth, Methods of time series analysis

الكلمات المفتاحية: الانفتاح التجاري ; النمو الإقتصادي ; طرق تحليل السلاسل الزمنية


BI as a solution to boost higher education performance

مريم بلحاج, 

Résumé: Abstract: From a wide literature review, the reader can conclude that BI can be considered as the best mean to create knowledge in order to develop the insights and understanding needed to make informed decisions. When we talk about the higher education sector, the issue is not different where its purpose is to equip students for success. While HEIs facing increasing pressures from social and economic change, academic quality and performance become more critical than ever. Higher education is under pressure to meet greater expectations, whether for student numbers, educational preparation, and workforce needs, or economic development. Thus, institutions seeking through educational intelligence to gain a competitive advantage that is related to performance indicators and quality indexes. This research in its objectives attempts to impose the idea of how BI concepts can be implemented in the higher education sector as a response to enhance quality and performance levels.

Mots clés: Educational intelligence ; higher education ; performance


دور جودة نظام المعلومات في دعم إتخاذ القرار في المؤسسة الاقتصادية -دراسة حالة: مؤسسة اتصالات الجزائر للهاتف النقال موبيليس-

هدى شهيد, 

الملخص: تسعى هذه الدراسة إلى إبراز دور نظام المعلومات على فاعلية عملية إتخاذ القرار على مستوى مؤسسة موبيليس، وللإجابة على الإشكالية المطروحة والتأكد من صحة الفرضيات أجرينا هذه الدراسة على عينة من موظفي المؤسسة، وقد تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي، كم تم تصميم استبيان مكون من 22 فقرة من أجل الإجابة عليها لمعرفة مدى نظام المعلومات على عملية إتخاذ القرار، وقد اعتمدنا في تحليل النتائج واختبار الفرضيات على برنامج التحليل الإحصائي Spss واستخدام عدد من الأساليب الإحصائية أهمها: تحليل التباين، الإنحدار البسيط والانحدار المتعدد من خلال طريقة التدرج نحو الأمام، وتوصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج: وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين أبعاد نظام المعلومات وفاعلية إتخاذ القرار في مؤسسة اتصالات الجزائر للهاتف النقال موبيليس.

الكلمات المفتاحية: نظام ; اتخاذ قرار ; معرفة ; مؤسسة


Public-Private Partnership In The Construction Of Infrastructure Projects In turkey

علاء الدين مجدوب,  محمد أمين قمبور, 

Résumé: The aim of this study is to highlight one of the world's leading experiences in strengthening and strengthening its infrastructure by relying on public-private partnership, The study found that turkish experience in infrastructure is one of the most successful global experiences So that the partnership contributes to the completion of many public infrastructure and improvement And achieve the development goals, By concluding Government Deals with the private sector that allow the completion and modernization of infrastructure, and the improvement of the quality of service, and Turkey is one of the developed countries in this partnership in terms of volume of investments on the one hand, and the strength and effectiveness of infrastructure on the other.

Mots clés: Public Private Partnership ; Infrastructure ; Partnership Contracts ; Giant projects Turkey.


FIXED ASSET REVALUATION MOTIVATIONS- LES MOTIVATIONS DE REVALUATION DES IMMOBILISATION

Benyamina Fatima Zohra, 

Résumé: The purpose of our research is to highlight, by means of case study, potential motivations that can be behind asset revaluation. The results from this study indicate that the motivation that can be behind the revaluation decision is to convey a faithful image of the company situation to different stakeholder. Improving borrowing capacity, management opportunism and political costs are not fond to influence the revaluation decision of this company.L’objectif de notre recherche est de mettre en évidence, au moyen d’études de cas, les motivations potentielles pouvant être à l’origine de la réévaluation des actifs. Les résultats de cette étude indiquent que la motivation qui peut inciter la décision de réévaluation c’est de donner une image fidèle de la situation de l'entreprise aux différentes parties prenantes. L’amélioration de la capacité d’emprunt, l’opportunisme des gestionnaires et les coûts politiques n’ont aucune influence sur la décision de réévaluation de cette société.

Mots clés: Asset revaluation motivations; Fair value, financial statements.


The Role of Green Marketing in Toyota’s Costs Reduction

معاذ ميمون,  سوسن بوزيدة, 

الملخص: In order to clarify to the ambiguity surrounding the concept of green marketing and its ability to create economic gains, especially with regard to the potential costs of the transformation process, which may increase the burden of the organization and reduce its competitive advantages. Considering that most business organizations still worried about the economic feasibility of green marketing. This paper aims is to examine the role of green marketing adoption in reducing overall costs in the business organization. The study concluded that Toyota's adoption of green marketing in the context of reducing the total costs , through a three environmental entrances , allowed the organization a significant number of profits. بهدف إعطاء مزيد من الوضوح إتجاه الغموض المحيط بمفهوم التسويق الأخضر وقدرته على خلق مكاسب اقتصادية لمنظمة الأعمال، وخاصّة فيما يتعلّق بالتكاليف المحتملة في عمليّة التحوّل والتي قد تزيد من أعباء المنظمة وتقلّل من ميزاتها التنافسية. باعتبار أنّ أغلب منظمات الأعمال مازالت تنتابها اليوم تعقيدات ومخاوف اتجاه التسويق الأخضر والجدوى الاقتصادية منه. فقد هدفت هذه الورقة البحثية إلى دراسة دور تبني التسويق الأخضر في تقليل التكاليف الإجمالية في منظمة الأعمال. وقد توصّلت الدراسة إلى أنّ تبنّي منظمة "تويوتا" للتسويق الأخضر يساهم في تقليل التكاليف الإجمالية لديها من خلال المداخل المتمثّلة في تقليل نسب النفايات والهدر، تخفيض نسبة استهلاك الطاقة، وأخيرا تقليل تكلفة إنتاج المنتج الأخضر، والتي حقّقت فيها المنظمة أرقاما هامّة.

الكلمات المفتاحية: Green Marketing, Operational Costs, Energy Consumption, Green Product.



Les dix aticles les plus téléchargés