مجلة اقتصاد المال و الأعمال
Volume 6, Numéro 4, Pages 4-27
2022-12-31

أثر إدارة المعرفة على القدرات الإبداعية للعاملين: دراسة ميدانية بالشركة الإفريقية للزجاج بجيجل The Impact Of Knowledge Management On The Creative Abilities Of Employees A Field Study At The African Company Of Glass - Jijel

الكاتب : بوقريط فاروق . شرفي منصف .

الملخص

هدفت الدراسة إلى التعرف على أثر إدارة المعرفة على القدرات الإبداعية للعاملين بالشركة الافريقية للزجاج بجيجل، حيث تضمنت الدراسة أبعاد إدارة المعرفة، المتمثلة في تشخيص المعرفة، توليد المعرفة، تخزين المعرفة، تشارك المعرفة، تطبيق المعرفة. إضافة إلى ذلك الأبعاد المرتبطة بالقدرات الإبداعية للعاملين، بالاعتماد على المنهج الوصفي التحليلي كمنهجية للدراسة. وعلى الاستبيان كأداة أساسية في جمع بيانات الدراسة من عينة شملت 65 عامل. تم اختيارهم بطريقة عشوائية، وقد توصلت الدراسة إلى أن مستوى عمليات إدارة المعرفة بالشركة الافريقية للزجاج بجيجل كان ضعيفا بجميع أبعادها، وأنه هناك أثر إيجابي لعمليات إدارة المعرفة على القدرات الإبداعية للعاملين بالشركة. وعلى ضوء النتائج المتوصل إليها أوصت الدراسة بضرورة الاهتمام بتحسين عمليات إدارة المعرفة وتعزيز القدرات الإبداعية للعاملين والعمل على تطويرهما بالشركة الإفريقية للزجاج بجيجل This study aimed to identify the impact of knowledge management on the creative abilities of employees of the African Company of Glass - Jijel, where the study included dimensions of the Knowledge Management, which are: Knowledge diagnosis, knowledge generation,knowledge storage, knowledge sharing, knowledge application, in addition dimensions associated with the creative abilities of employees, by relying on the descriptive analytical method as a methodology of the study, And the questionnaire as an essential tool in collecting study data from a sample of 65 workers. They were chosen at random, the study concluded that the level of knowledge management processes in the African Company Glass - Jijel was weak in all its dimensions, and there is a positive impact of knowledge management processes on the creative abilities of employees in the Company. In light of the findings, the study recommended the need to pay attention to improving knowledge management processes and enhancing the creative capabilities of employees and working to develop them at the African Company of Glass - Jijel.

الكلمات المفتاحية

إدارة المعرفة، عمليات إدارة المعرفة، القدرات الإبداعية، الشركة الافريقية للزجاج. ; knowledge management; knowledge management processes; creative capabilities; African Company of Glass