دراسات اقتصادية


Description

Dirassat Iqtissadiya is an annual international scientific journal, double-blind peer-reviewed, free of charge and open-access journal. Published by the Faculty of Economic, commerce and management sciences, University of Abdelhamid MEHRI - Constantine 2, it deals with the publication of innovative studies in various disciplines related to economic and administrative sciences. The criteria for publication are objectivity and scientific range. Through this platform we seek to develop scientific knowledge in the field of macroeconomic phenomena analysis, and provide a chance to discuss scientific researches related economics,management, business, and several other disciplines. The journal publishes theoretical and empirical researches and gives interest to original topics and papers with added scientific value, and which assures to all readers and researchers in economics full benefits. The research is published in three languages: Arabic, French and English, and the authors are compelled to respect the journal’s standards of publication. The journal is published in both print and online versions.

Annonce

call for papers

call for papers

The editorial board of the Economic Studies journal informs all researchers that it will start receiving papers for submission to the Volume 9, June 2022 issue, starting October 2021.

 

تعلم هيئة تحرير مجلة دراسات اقتصادية الباحثين أنه سيتم استقبال مقالات المجلد 9 عدد جوان 2022 ابتداء من شهر أكتوبر 2021.

تحيات إدارة المجلة

19-09-2021


8

Volumes

12

Numéros

170

Articles


دعائم الثقافة الإستهلاكية المستدامة لدى المستهلك الأخضر -دراسة حالة مستخدمي السيرغاز، قسنطينة-

نسيب شهرزاد,  مرداوي كمال, 

الملخص: تهدف هذه الدراسة إلى تحديد التوجه نحو الإستهلاك المستدام المبني وفق دعائم السلوك المستدام لدى المستهلك الأخضر مستخدم السيرغاز بقسنطينة، كما تحاول أن تحدد الملامح الديمغرافية للمستهلك الأخضر مستخدم السيبرغاز بقسنطينة، من خلال إعتماد أسلوب IMAD كمنهجية لعرض مختلف مراحل الدراسة المعتمدة على توزيع إستبيان على عينة قدرت بـــ 386 مستجوب من مستخدمي السيرغاز بقسنطينة، عبر ثلاثة محطات للخدمات خلال الفترة الممتدة من 01 جانفي 2017 إلى غاية الفترة 20 فيفري 2017، وتم الإعتماد على برنامج الحزم الإحصائية SPSS في التحليل الإحصائي. بحيث خلصت الدراسة إلى وجود توجه نحو الاستهلاك المستدام وفقا محاور السلوك المستدام.

الكلمات المفتاحية: الإستهلاك المستدام، المستهلك الأخضر، السيرغاز.


دور التعليم المقاولاتي الجامعي في نشر الثقافة المقاولاتية – دراسة عينة من طلبة كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير بجامعة عبد الحميد مهري قسنطينة 2-

بوفالطة محمد سيف الدين,  كموش ايمان, 

الملخص: يسعى الباحثان من خلال هذه الدراسة إلى التعرف على اتجاهات طلبة كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير بجامعة قسنطينة 2 نحو دور التعليم المقاولاتي الجامعي في نشر الثقافة المقاولية لديهم، وهذا وفقا للخصائص الشخصية لعينة الدراسة المتمثلة في الجنس ومستوى التدرج البيداغوجي ومدى امتلاك الطالب مسبقا لفكرة مقاولاتية. وقد اعتمد الباحثان في ذلك على المنهج الوصفي مستخدمين الاستبيان كأداة للبحث والتي تم تحليل نتائجه باستخدام برنامج SPSS. وقد بلغت عينة الدراسة 118 مفردة من طلبة الكلية من مختلف الأطوار والتخصصات. وقد خلصت الدراسة إلى أن التعليم المقاولاتي لا يساهم في نشر الثقافة المقاولية بين طلبة كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير بجامعة قسنطينة 2 وفقا لاتجاهات الطلبة، كما تبين أنه لا توجد فروق دالة احصائيا في اتجاهات افراد عينة الدراسة وفقا لمتغير الجنس، مستوى التدرج البيداغوجي، وامتلاك فكرة مشروع. In this study, the researchers seek to measure the orientations of students toward the role of entrepreneurial learning in university in spreading the entrepreneurial culture in the faculty of economic and commercial sciences, and management sciences in Constantine university 2 according to the personal characteristics of the study sample of sex and educational level, and if the student already has an entrepreneurial idea or not. The researchers relied on the descriptive analytical approach, using the questionnaire as a tool of the study, and the results were analyzed by the SPSS program. The sample of the study contains 118 students from different levels and specializations. The study concluded that entrepreneurial learning in university does not contribute in spreading the entrepreneurial culture between students of the faculty of economic and commercial sciences, and management sciences in Constantine University 2 according to the orientations of students. Also, we found that there are no significant differences in the orientations of the students according to sex, educational level, and having an entrepreneurial idea.

الكلمات المفتاحية: التعليم المقاولاتي الجامعي ; اتجاهات الطلبة ; الثقافة المقاولية