مجلة نماء للإقتصاد والتجارة

Namaa Economy and Trade Journal

Description

Namaa Economy and Trade Journal, an international scientific journal issued every bi-annual(June- december) and free of charge by the University of Mohammed Seddik Ben Yaha - Jijel - starting from June 2017, the journal aims to contribute to the development of scientific research in Algeria by publishing original scientific articles in the field of economic sciences, commercial sciences, financial and accounting sciences and management sciences, where articles of academic researchers from graduate students, professors and researchers in various departments and government departments at the national and international level. The journal publishes its research in the three languages, Arabic, English and French and it is available via the internet as it is free to access all of its published articles, as it is an academic platform for researchers to share and transfer ideas and knowledge at the global level, The journal is published in both print and online versions.

Annonce

بخصوص إصدار العدد 02 من المجلد 07 للمجلة

إعلان خاص بإصدار العدد 02 من المجلد 07

 

يشرفني أن أعلمكم أن عدد 02 من المجلد 07 يصدر بعد معالجة المقالات المتبقية ( التي كانت معطلة بسبب برنامج إكتشاف السرقة العلمية )

ستعمل على نشر العدد قبل نهاية شهر جانفي 2024

تقبلوا عبارات التقدير والإحترام

                                                                                                                                         رئيس التحرير

أ.د عبد الحفيظ مسكين

10-01-2024


7

Volumes

14

Numéros

226

Articles


واقع ممارسة سلوكيات الصمت التنظيمي في المؤسسات الصحية الجزائرية - دراسة استطلاعية لآراء العاملين بالمركز الاستشفائي الجامعي بولاية باتنة –

العابد محمد, 
2024-01-15

الملخص: من خلال هذه الدراسة التي سعت إلى معرفة واقع ومستوى ممارسة سلوكيات الصمت التنظيمي في المؤسسات الصحية الجزائرية، وذلك بالتطبيق على المركز الاستشفائي الجامعي بولاية باتنة، فقد تم التوصل للعديد من النتائج والاقتراحات، أهمها أن هناك مستوى متوسط لممارسة سلوكيات الصمت التنظيمي مأخوذة بصفة مجتمعة، وأنه ينبغي على المسؤولين أن يفتحوا قنوات الحوار والتواصل مع العاملين، وأن يتم توفير الجو والمناخ التنظيمي المشجع والايجابي، وتشجيع ودعم مختلف صور وأشكال التعاون والعمل الجماعي، وأن تكون هناك حرية وسهولة في التواصل والالتقاء بين العاملين والمسؤولين، وبدون قيود وعراقيل تعيق ذلك. الكلمات المفتاحية : صمت التنظيمي؛ أبعاد الصمت التنظيمي؛ مؤسسات صحية. Through this study which sought to know the reality and level of practice of organizational silence behaviors in Algerian health institutions, By applying to the university hospital center in the state of Batna, many results and suggestions were reached, The most important of which is that there is an average level of practicing organizational silence behaviors taken collectively, And that officials should open channels of dialogue and communication with workers, To provide an encouraging and positive organizational atmosphere and environment, to encourage and support various forms of cooperation and teamwork, and to have freedom and ease of communication and meeting between employees and officials, without restrictions and obstacles that impede that.

الكلمات المفتاحية: صمت تنظيمي ; أبعاد الصمت التنظيمي ; مؤسسات صحية


The role of Islamic financial technology in achieving financial inclusion for Islamic banks - A reference to the case of Qatar Islamic Bank-.

هوام لمياء, 
2024-01-12

Résumé: This research paper aims to determine the extent to which Islamic banks adopt Islamic financial technology as a means of achieving financial inclusion. It also sheds light on the reality of using financial technology in Islamic banks by reviewing the experience of Qatar Islamic Bank. Given the nature of the subject and in order to achieve the objectives of the study and cover its various aspects, the descriptive method was adopted to describe the study's details and development, as well as the analytical method to analyze various data and statistics of the study. The study concluded with a number of results, including that financial technology effectively contributes to achieving sustainable development of the Islamic financial industry through innovative solutions and new financial products and tools it has created. It also helps reduce financing risks and achieve financial inclusion in the bank under study.

Mots clés: Islamic financial technology ; Islamic banks ; financial inclusion


The role of organizational requirements in activating strategic vigilance system practices in Inpha-Médis laboratories, El-Taref: an evaluation study

زراولة رفيق, 
2024-01-08

Résumé: This study aimed to determine the degree of correlation between the organizational requirements, with its dimensions, and the strategic vigilance system practices in Ipha-Médis laboratories. The study concluded that there is a strong positive correlation between the organizational requirements, with its dimensions, and the strategic vigilance system practices in Ipha-Médis laboratories, as the value of the correlation coefficient was (0.787), that is, an increase of one unit in the “organizational requirements” leads to an increase of 0.787 in strategic vigilance system practices in laboratories under study.

Mots clés: Organizational requirements ; Strategic vigilance system ; Inpha-Médis laboratories


A Bibliometric analysis for knowledge advancement mapping in supply chain and firm performance

مروش وليد,  شابي طيب, 
2024-01-14

Résumé: Supply chain management is one of the most studied subjects in the field of management and business. This paper aims to map the advancement of knowledge in the field of supply chain and its impact on a firm’s performance. Our study focuses on analyzing the literature published in the Scopus database using bibliometric analysis software. The results show a captivating evolution in the last decade in the quantity and quality of documents. Research in the supply chain management field is moving toward a new era, where advanced technologies such as artificial intelligence and machine learning heavily impact every domain in every aspect.

Mots clés: Supply Chain ; Firm Performance ; R language ; Bibliometrix ; VOSviewer


تأثير ممارسات إدارة الموارد البشرية الاستراتيجية على الرشاقة التنظيمية (حالة دراسية: الجهاز المركزي للإحصاء الفلسطيني)

Qubbaj Ihab,  Asaad Salwa, 
2024-01-14

الملخص: هدفت الدراسة الحالية إلى استكشاف تأثير ممارسات إدارة الموارد البشرية الاستراتيجية على الرشاقة التنظيمية في الجهاز المركزي للإحصاء الفلسطيني. ولتحقيق هذا الهدف، قام الباحثان باستخدام المنهج الوصفي التحليلي لتحليل البيانات واستكشاف العلاقة بين المتغيرات. كما تمّ الاعتماد على الاستبانة كأداة رئيسية لجمع البيانات الميدانية من مجتمع الدراسة المستهدف، والمتمثل في الموظفين المثبتين في الجهاز المركزي للإحصاء الفلسطيني والبالغ عددهم (207) موظفاً وموظفةً، فيما تمَّ توزيع (135) استبانة على عينةِ الدراسةِ المتاحة، اذْ تمّ استرداد (122) استبانة، كانت منها (118) استبانة فقط صالحة للتحليل الاحصائي، فيما خضعتْ (113) منها للتحليل الاحصائي بعد استبعاد (5) استبانات كقيم شاذة. وباستخدام الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (SPSS)، توصلت الدراسة إلى عددٍ منَ النتائج، أهمها: وجود تأثير إيجابي لممارسات إدارة الموارد البشرية الاستراتيجية على الرشاقة التنظيمية؛ اذ كان بعد تمكين الموظفين الأكثر تأثيراً على الرشاقة التنظيمية، تلاه بعد التدريب والتطوير، وأخيرا بعد التعويضات والحوافز. فيما لا يوجد تأثير لِبعدَيّ الاستقطاب والاختيار وتقييم الأداء على الرشاقة التنظيمية. كما أوصى الباحثان بضرورة مراجعة سياسة تقييم الأداء المعمول بها داخل (الجهاز المركزي للإحصاء) بل وتطويرها بما يتناسب مع التغيرات الحاصلة في بيئة عملها المحيطة بها، وربط هذه السياسة بنظام معاصر للمكافآت والحوافز.

الكلمات المفتاحية: الرشاقة التنظيمية؛ إدارة الموارد البشرية الاستراتيجية؛ الجهاز المركزي للاحصاء الفلسطيني.


تبني نظام الهولقراطية في الإدارة كأساس للتكيف و الاستمرارية، حالة مرسيدس بنز (

خوخي عبدالرحمان,  دبوزين محمد, 
2024-01-21

الملخص: تواجه الشركات تحديات كبيرة في مجال التحول الرقمي، حيث أن هياكلها التنظيمية غالباً ما لا تكون على مستوى التحديات الحالية، و يكمن هذا التحدي الى أسباب عديدة أهمها، وتيرة التغيير المتسارع الذي يخلقه التحول الرقمي إلى عدم تجاوب التسلسل الهرمي الإداري التقليدي معه، و عمليات خلق القيمة بشكل متسارع في الصناعات التي تعتمد على المعرفة، ما يجعل المدير وحده غير قادر تحليل مشاكل المنظمة وحده، و من تصاعد الحاجة الى الانتماء العامل داخل المنظمات و التقدير و الاحترام، جعل التنظيم الهرمي عاجز عن فهم المشاكل و ضعف القدرة على حلها، من هنا توجهت عدت شركات في العالم للبحث عن بديل لهذا التنظيم الذي بدأ منذ التسعينات و تمثل في الادارة الذاتية، و لم تتضح معالمها الا في بداية الالفية الأخيرة (2007 ) ما يعرف بالتنظيم الهولقراطي، الذي ترتكز على للامركزية، حيث تم اعتماد هذا التنظيم عدة شركات عالمية منها مرسيدس بنز سنة 2016 و التي سنقوم بتسليط الضوء عليها في ورقة بحثنا هذه، حيث يشتد النقاش حول ضرورة اعتماد اذا التنظيم للتكيف و مواجهة التغيرات التكنولوجية، ام هو نموذج كباقي التنظيمات له إيجابيات و سلبيات الكلمات المفتاحية : الإدارة الذاتية، الهولقراطية، الهيكل التنظيمي، البروقراطية. تصنيف JEL : D81,D83,J28,J53,M12,M14,M15,M54,L22,L23, Abstract: Companies face significant challenges in the field of digital transformation, as their organizational structures often do not meet current demands. This challenge arises from various factors, including the rapid pace of change driven by digital transformation, which the traditional hierarchical management sequence struggles to keep up with. Additionally, the accelerated value creation processes in knowledge-intensive industries make it difficult for a single manager to analyse and solve organizational problems alone. The increasing need for employee belonging, appreciation, and respect within organizations has rendered the hierarchical organization incapable of understanding and addressing these issues. As a response to these challenges, several companies worldwide have sought an alternative to the traditional hierarchical structure that emerged in the 1990s. This alternative is known as "Holacracy," which is based on decentralization. This organizational model has been adopted by various global companies, including Mercedes-Benz in 2016. In this research paper, we will shed light on Mercedes-Benz's adoption of Holacracy and examine the ongoing debate regarding whether this organizational structure is a necessary adaptation to confront technological changes or simply one model among others, with its own strengths and weaknesses. Keywords: Self-management, Holacracy, Organizational Structure, Jel Classification Codes : D81, D83, J28, J53, M12, M14, M15, M54, L22, L23,

الكلمات المفتاحية: الادارة الذاتية ; الهولقراطية، ; البروقراطية ; الهيكل التنظيمي، ; Self-management ; Holacracy ; Organizational Structure,


محددات الطلب السياحي في الجزائر للفترة من 2000 إلى 2019 – دراسة قياسية

فارس إيمان, 
2024-01-20

الملخص: نحاول من خلال هذه الورقة البحثية بناء نموذج قياسي كلي للطلب السياحي في الجزائر للفترة الممتدة من 2000 إلى 2019، وذلك بهدف كشف وتعيين أهم المتغيرات الكلية المحددة له، وفي هذا الإطار استعنا بعدد الليالي السياحية المسجلة خلال الفترة كمتغير تابع، وباعتبار كل من الدخل المتاح للعائلات، طاقة الإيواء الفندقية المعبر عنها بعدد الأسِّرة، سعر الصرف وحجم الصادرات كمتغيرات مفسِّرة. ولقد استهل البحث بجانب نظري تم تقديم من خلاله أهم التعاريف الخاصة بالسياحة والطلب السياحي ومكوناته، ثم قمنا بعرض وتحليل لتطور أهم مؤشرات النشاط السياحي في الجزائر، لنقوم فيما بعد بصياغة نموذج الانحدار المتعدد والذي بين بعد إجراء الاختبارات الاقتصادية والإحصائية والقياسية أن الدخل المتاح وحجم الصادرات لها تأثير إيجابي على دفع الطلب، في حين أن طاقة الإيواء لها علاقة عكسية، أما سعر الصرف فلا يملك معنوية إحصائية في النموذج، ليخلص البحث في النهاية إلى مجموعة من النتائج والتوصيات.

الكلمات المفتاحية: السياحة ؛ الطلب السياحي ؛ النمذجة الكلية


The importance of digital marketing for the development of the tourism and travel sector in Algeria: application requirements and obstacles.

عليط نصيرة, 
2024-01-20

Résumé: The success of tourism institutions is related to their ability to keep pace with technology, employ digital technologies in their activities, and devise new ways to present their products and services. The study concluded with a statement of the importance of electronic tourism marketing to facilitate transactions, activate and promote the tourism sector and improve the image of Algeria as a tourist destination. In order to achieve the previous goals and advance the tourism sector in Algeria, most of the difficulties, especially progress in the structure of information technology and the dissemination of culture among members of society, To accept the idea of commerce and e-tourism, and most importantly, recruit communication sites, influencers and various means of e-tourism marketing.

Mots clés: Digital marketing ; Digital tourism marketing ; Digital tourism ; Digital tourism marketing obstacles



Les 10 articles les plus téléchargés

9 031 آليات دعم وتمويل المؤسسات الصغيرة والمتوسطة في الجزائر- دراسة حالة الوكالة الوطنية لدعم وتنمية المقاولاتية- 3 906 متطلبات تبني التدقيق الاجتماعي بمنظمات الأعمال 3 470 تطبيقات الذكاء الاصطناعي في المؤسسات المالية كمدخل لتفعيل الشمول المالي الرقمي - دراسة تحليلة لتجارب دولية في مجال رقمنة البنوك - Artificial intelligence applications in financial institutions as an entrance to activate digital financial inclusion Analytical study of international experiences in the field of banking digitization 3 408 معضلة البورصة في الجزائر بين مظاهر الجمود وآليات التفعيل 3 111 تقييم الأداء المالي للبنوك التجارية - دراسة حالة بنك المؤسسة العربية المصرفية خلال الفترة 2013-2018- 2 998 فعالية الرقابة المالية على الصفقات العمومية في ترشيد النفقات العامة والحد من تبديد المال العام في الجزائر L’efficacité du contrôle financier sur les transactions public dans la rationalisation des dépenses public et la réduction du Dissipation de l’argent public en Algérie 2 820 الإشكاليات القانونية التي تثيرها التجارة الإلكترونية والمتعلقة بالمجال الضريبي 2 652 تنمية الفعل المقاولاتي في إطار نموذج النمو الاقتصادي الجديد وأثره على التشغيل 2 547 تحليل علاقة تمكين العاملين وجودة الحياة الوظيفية بإستخدام الإنحدار الخطي البسيط والمتعدد 2 515 دراسة نظرية لإستراتيجيات ومداخل التغيير والتطوير التنظيمي داخل المنظمة