مجلة الواحات للبحوث و الدراسات

Revue ELWAHAT pour les Recherches et les Etudes

Description

"ELWAHAT" journal for Research and Studies is an international, academic, peer-reviewed, open-access, non-profit journal published semi-annually by the University of Ghardaïa, Algeria. "ELWAHAT" for Research and Studies journal, founded in 2006, is interested in the dissemination of original applied research which has not been previously published in economics, management and business sciences, law and political sciences, human and social sciences, literature and languages. The journal targets theoretical, interpretative or experimental research submitted by doctorate students, professors and all researchers in the aforementioned fields of research. The journal publishes in three languages: Arabic, English and French. "ELWAHAT" for Research and Studies journal is an open access which means that all content is freely available without charge to the users. Users and researchers are allowed to read, download, print and search the full texts of the articles via the ASJP platform. The authors are invited to read and consider the various information related to the Journal of “ELWAHAT for Research and Studies: guides to authors, editorial committee, publication ethics, etc. ELWAHAT Journal for Research and Studies journal is indexed in various databases and bibliographic search engines.

Annonce

استقبال المقالات

يعلم طاقم مجلة الواحات للبحوث و الدراسات السادة المؤلفين أنه سيتم الاعلان لاحقا عن استئناف عملية استقبال المقالات لعدد ديسمبر 2024 إن شاء الله

25-06-2024


17

Volumes

33

Numéros

1395

Articles


مسار تعليم اللّغة العربيّة في المدرسة الجزائريّة من المقاربة بالأهداف إلى المقاربة اللّسانيّة التّداوليّة The path of teaching the Arabic language in the Algerian school from the objective approach to the pragmatic linguistic approach

خبيل وهيبة, 
2024-06-03

الملخص: يروم هذا البحث تسليط الضّوء على تطوّر البيداغوجيّات التّعليمة المعتمدة في الجزائر منذ فجر الاستقلال، ومدى فاعليّة المقاربة اللّسانيّة التّداوليّة في تعليم اللّغات عامّة واللّغة العربيّة خاصّة، على اعتبار من أنّها تستجيب لمفاهيم المقاربة بالكفاءات المعتمدة في مدارسنا، وأهمّ الآليّات المعتمدة في اكتساب اللّغة واستعمالها في التّواصل الإنساني. وقد استخلصنا أنّ تطبيق المقاربة اللّسانيّة التّداوليّة في مجال تعليميّة اللّغة العربيّة صار أمرا حتميّا في الوقت الراهن، خاصّة في ضوء تعزيز التّواصل واستعمال اللّغة بشكل فرديّ وجماعيّ في الآن نفسه، ووفق آليّات حديثة تعتمد على الحجاج والإقناع الرامي إلى التّأثير في الطّرف المقابل، وهو ما يستلزم تعلّم اللّغة لتوظيفها توظيفا فرديّا في العالم المعيش لتحقيق أهداف عامّة وأخرى خاصّة. This research aims to shed light on the development of the educational pedagogies adopted in Algeria since the dawn of independence, and the extent of the effectiveness of the transactional linguistic approach in teaching languages in general and the Arabic language in particular, given that it responds to the concepts of the competency approach adopted in our schools, and the most important mechanisms adopted in acquiring the language and using it in communication. Humanitarian. We have concluded that the application of the transactional linguistic approach in the field of teaching the Arabic language has become inevitable at the present time, especially in light of enhancing communication and the use of the language individually and collectively at the same time, and according to modern mechanisms that rely on arguments and persuasion aimed at influencing the opposing party, which requires... Learn the language in order to use it individually in the living world to achieve general and specific goals.

الكلمات المفتاحية: أنشطة اللّغة العربيّة ; المقاربة بالكفاءات ; المقاربة اللّسانيّ ; التّداوليّة ; تعليم اللّغات ; Arabic language activities ; competency approach ; linguistic approach ; circulation ; Teaching languages


فاعلية الدّعم التّربويّ في مواجهة التأخر الدّراسيّ

بومدين فضيلة,  بوهادي عابد, 
2024-06-03

الملخص: تناولت هذه الدّراسة دور الدّعم التّربويّ في التّقليل من مشكلة التّأخر الدّراسي التي تواجه بعض المتعلمين فالدّعم هو ذلك الإجراء الذي يقلل من الفجوة التّعليميّة بين التّلاميذ، بما يوفره من أدوات لتحليل الاحتياجات وتقديم الحلول العلاجيّة لهم. باعتباره أحد الأساليب الفعّالة لرفع مستوى التّحصيل الدّراسيّ وتحسينه.وهو من الأدوات التي تساعد الطّلاب على تحقيق النّجاح، وتعزيز فرصه، وتجاوز التّعثرات ومنع الصّعوبات من التّحول إلى فشل دراسي. والهدف من هذه الدّراسة هو تبيان الدّور الذي يلعبه الدّعم في تحسين الأداء الدّراسي للتلميذ المتأخر دراسيا. This study dealt with the role of educational support in reducing the problem of academic delay facing some learners, as support is that measure that reduces the educational gap between students, by providing tools to analyze needs and provide them with remedial solutions. As one of the effective ways to raise and improve the level of academic achievement. It is one of the tools that help students achieve success, enhance their opportunities, overcome stumbling blocks and prevent difficulties from turning into academic failure. The aim of this study is to demonstrate the role that support plays in improving the academic performance of students who are late in school

الكلمات المفتاحية: التّعليم؛ التأخر الدّراسيّ؛ الدّعم الترّبويّ؛ التّقويم؛ التّشخيص ; Education; Academic Delay; Educational Support; Evaluation; Diagnosis