مجلة البشائر الاقتصادية


Description

Al Bashaer Economic Journal is an international, semi-annual and open-access Journal, published by the faculty of Economic and Management Sciences of Tahri Mohamed University, Bechar (Algeria). It publishes original theoretical and applied contributions from researcher and Phd students, on the topics of economics, commercial sciences and management sciences (Economics, Management, Finance, etc.), and relating to specific economic issues, the Algerian one in particular and the international economy as a whole, in three languages ​​(Arabic, French or English). The contributions proposed for publication in the journal must be original, must respect the ethical charter of the journal, as well as the conditions of publications. At last, the submissions are subject to double-blind expertise by renowned experts and in accordance with international standards.

Annonce

عن عدد ديسمبر 2021

السلام عليكم،

شرعنا في توظيب عدد ديسمبر و سينشر في الأجال المحددة بحول الله، وندعو من لم يرسلوا نسخهم المعدلة بعد، بأن يعجلوا قدر الإمكان (ورجاءا، لا ترسلوها على انها "مقال جديد" إلا بعد إخطارنا بذلك وفي حالة وجود خلل في البيانات الشخصية و بعد مراسلتنا على الايميل بما يتبث بأن مقالكم كان مقبول و بنتيجة التحكيم)، و نفس الشي لمن لم يدخلوا المراجع على المنصة، نرجو منكم الإسراع...في الأخير، إرسال التعهد الخاص باحترام أخلاقيات البحث، شرط ضروري لنشر أي مقال...أما عن فتح الاستقبال لعدد افريل 2022، فسيكون بحول الله بعد نشر عدد ديسمبر وفي تاريخ محدد سنعلن عليه في الوقت المطلوب.

ملاحظة: نذكر مجددا بأننا لا نتسامح بتاتاً مع من يقترفون جرم السرقة العلمية، و من تبث ذلك ضذهم و راسلناهم، ندعوهم لعدم مراسلتنا مجددا بأي عمل و سنرفض تلقائيا كل مقال يتضمن اسمهم.

الاعلان هذا خاص بمجلتنا و نشرناه في المنصة، و نحمل المسؤولية كاملةً لكل من ينشره على مواقع التواصل الاجتماعي.

 

10-10-2021


7

Volumes

21

Numéros

773

Articles


طريقة التحليل الهرمي المبهم كأداة للمفاضلة بين مشاريع نظم المعلومات

بن عمر فاطمة الزهراء,  بلحسن محمد,  ميكيديش محمد, 

الملخص: يُعدّ اختيار مشاريع نظم المعلومات من القرارات الإستراتيجية الصعبة، التي تتطلب مراعاة مجموعة متضاربة من الأهداف والمعايير، فضلا عن التفضيلات المبهمة للمسيرين. من هذا المنطلق، يهدف هذا البحث إلى اختبار نموذج لطريقة التحليل الهرمي المبهم، ولتقييم نوعية الدعم الذي يقدمه للقرارات المتعلقة باختيار مشاريع نظم المعلومات. وقد راعى النموذج المقترح غالبية المعايير النوعية والكمية المتعلقة باختيار مشاريع نظم المعلومات؛ من الأرباح، وتكاليف المعدات والبرمجيات، وتكاليف أخرى، وتفضيلات متخذي القرار والمستخدمين، والتكاليف السنوية لليد العاملة الإضافية، والوقت اللازم للتكوين ولتنفيذ المشروع، والمخاطرة. ومن أجل اختبار الفرضيات، تم إعداد وحل حالة افتراضية حيث أثبتت النتائج نوعية الدعم المقدم من طرف النموذج المقترح لاختيار مشاريع نظم المعلومات. وبالرغم من ذلك، يبقى هذا النموذج محتاجا إلى تحسين، إذ أنه يهمل ظاهرة الترابط بين المعايير والبدائل. Abstract : As a strategic decision, information systems projects selection has to consider a conflicting set of attributes and alternative, as well as the decision makers’ fuzzy and imprecise judgements. Therefore, the aim of this study is to propose a Fuzzy Analytic Hierarchy Process (FAHP) method for the selection of information system projects that consider the fuzzy and imprecise nature of decision makers’ judgements. The proposed model includes different criteria such as benefits, costs (hardware, software, required manpower and other costs), project risk, required time for completion and for training, etc. A hypothetical example is given to show how to use this methode and its advantages. At the end, the study has demonstrated the quality of the support provided by the Fuzzy AHP model to IS project selection. Nevertheless, this methodology does not include interdependencies among criteria and alternatives.

الكلمات المفتاحية: اتخاذ القرار؛ اختيار المشاريع؛ الأهداف والمعايير؛ طريقة التحليل الهرمي المبهم؛ نظم المعلومات.


التجربة الرواندية في تحقيق التنمية الاقتصادية من حرب أهلية الى نهضة اقتصادية

بن عيسى ريم, 

الملخص: ملخص: هدفت هذه الدراسة إلى الوقوف على تجربة تنموّية أبهرت العالم، واستطاعت في وقت قياسيّ أن تتحوّل من اقتصاد يعاني إلى اقتصاد ينمو بأكثر من أرقام أعظم اقتصادات العالم، وهي تجربة رواندا التي شهدت ازدهاراً في عديد القطاعات على الرَّغم مِنْ ضُعف الإمكانيات. ولقد قمنا بالاعتماد على البنك الدولي ووزارة المالية والتخطيط الاقتصادي في رواندا للحصول على بيانات الاقتصاد الرواندي، و بتحليل مؤشر نمو الناتج المحلي الإجمالي ومؤشر نصيب الفرد من إجمالي الناتج المحلّي وكذلك التضخّم، ونسبة مساهمة القطاعات التي يقوم عليها الاقتصاد الرواندي، وتوصّلت الدراسة إلى أن الإرادة القوية والرؤية الواضحة هي العامل المحفِّز لاقتصاد سريع التغير، وسر نجاح التجربة الرواندية في تحقيق التنمية الاقتصادية. الكلمات المفتاحية: رواندا ؛ تنمية اقتصادية ؛ نمو اقتصادي ؛ اقتصاد رواند ؛ مؤشرات التنمية. Abstract : The aim of this study is to identify a development experience which impressed the world and could in record time transform from a suffering economy to growing one with numbers more than those of the world's greatest economies, And that is the experience of Rwanda which has witnessed prosperity in many sectors despite the less resources it has. We relied on the World Bank and the Ministry of Finance and Economic Planning in Rwanda to obtain data for the Rwandan economy and we analyzed the gross domestic product growth indicator and the individual capita from the gross domestic product growth indicator as well as inflation, and the percentage of the contribution of the sectors upon which the Rwandan economy is based. The study concluded that strong will and clear vision are the catalyst for a rapidly changing economy and are the secret behind the success of the Rwandan experience in achieving economic development. Key Words: Rwanda; economic development; economic growth; Rwandan economy; development indicators.

الكلمات المفتاحية: رواندا ; تنمية اقتصادية ; نمو اقتصادي ; اقتصاد رواند ; مؤشرات التنمية


نفاذية المعدل التوجيهي للسياسة النقدية في الدول المغاربية: دراسة قياسية

شرارة جلول,  بقبق ليلى إسمهان, 

الملخص: تبحث هذه الورقة في مدى نفاذية المعدل التوجيهي للسياسة النقدية إلى سعر الفائدة للسوق النقدية في دول المغرب العربي، بهدف الوقوف على مدى قدرة السلطات النقدية في التأثير على ظروف سوق النقد، والتحقق من فعالية آلية الإنتقال النقدي عبر قناة سعر الفائدة، بالإعتماد على المنهج الوصفي التحليلي، وبإستخدام نموذج تصحيح الخطأ لبيانات البانل لقياس العلاقة بين هذين المعدلين خلال الفترة (مارس 2017-سبتمبر 2020). تشير نتائج الدراسة القياسية إلى أن نفاذية المعدل التوجيهي كاملة تقريبا في المدى الطويل لكنها غير مكتملة في المدى القصير، بينما تضعف القيمة المنخفضة نسبيا لسرعة التعديل نحو التوازن فعالية المعدل التوجيهي في الإبلاغ السريع لقرارات السياسة النقدية، بسبب العديد من المعوقات التي يفرضها المحيط المالي والإقتصادي. This paper investigates the pass-through from the key monetary policy rate to money market rate in Arab Maghreb countries, in order to assess the capacity of monetary authority to affect money market conditions and to examine the effectiveness of monetary transmission mechanism through the interest rate channel, using the descriptive analytical approach and employing Panel Error Correction Model to measure the relationship between these two rates during the period (March 2017-September 2020). The empirical results indicate that the pass-through of the key policy rate is almost complete in the long run, but incomplete in the short run, while the relatively low value of the speed of adjustment to the long run equilibrium weakens the effectiveness of the key policy rate in quick transmitting of monetary policy decisions due to many constraints imposed by the financial and economic environment.

الكلمات المفتاحية: تكامل مشترك ; تكلفة التمويل ; سوق نقدية ; سياسة نقدية ; نفاذية سعر الفائدة ; نموذج البانل


"دور اليقظة الاستراتيجية في صناعة الخيار الاستراتيجي- دراسة ميدانية بالمجمع الصناعي التجاري لمطاحن الحضنة بالمسيلة

بتغة صونية,  فراحتية العيد, 

الملخص: يهدف هذا البحث إلى دراسة المعلومة الاستراتيجية كمنطلق لليقظة الاستراتيجية ودورها في صناعة الخيار الاستراتيجي بالتطبيق على احدى المؤسسات الاقتصادية بالمسيلة، والمتمثلة في المجمع الصناعي التجاري لمطاحن الحضنة بالمسيلة، ولأجل تحقيق هذا الهدف قام الباحثان بجمع المعلومات اللازمة عن طريق توزيع استمارة على عينة ميسرة من مجتمع الدراسة بلغ حجمها 22 مفردة، بغية اختبار فرضيات الدراسة، كما تم استخدام مجموعة من الأساليب الإحصائية أهمها: الوسط الحسابي، الانحراف المعياري، الأهمية النسبية. وقد توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها وجود تأثير ذو دلالة إحصائية بين اليقظة الاستراتيجية والمعلومة الاستراتيجية بالمؤسسة محل الدراسة بالإضافة إلى وجود تأثير ذو دلالة إحصائية بين اليقظة الاستراتيجية والخيارات الاستراتيجية (استراتيجية الاستقرار؛ استراتيجية النمو؛ استراتيجية الدفاع؛ الاستراتيجية المختلطة) بالمؤسسة محل الدراسة.

الكلمات المفتاحية: الخيار الاستراتيجي ; اليقظة الاستراتيجية ; استراتيجية الدفاع ; استراتيجية الاستقرار ; استراتيجية مختلطة ; المعلمة الاستراتيجية


دور تحفيز الموارد البشرية في تدعيم القدرة التنافسية في المؤسسة الاقتصادية دراسة حالة مؤسسة متيجي الظهرة –مستغانم-

مقداد نادية, 

الملخص: ملخص: تهدف الدراسة إلى تقديم دليل علمي عن أهمية المورد البشري، حيث أصبح ينظر إليه على أنه الرأسمال الفكري و المورد الفعال في المؤسسة لما له من قدرات و إبداعات، و هو يعتبر القلب النابض للإدارة الحديثة و أحد أهم عوامل التفوق في الاقتصاد و انطلاقا من ذلك حاولنا تشخيص موضوع دور تحفيز الموارد البشرية في تدعيم القدرة التنافسية في المؤسسة الاقتصادية و كانت الدراسة الميدانية بمؤسسة "متيجي" الظهرة –مستغانم- و خلصت الدراسة إلى أن عملية التحفيز تساعد العامل على أداء مهامه بفاعلية و كفاءة، كما تساهم في الرفع من قدراته الذهنية و العلمية و الروح المعنوية و بالتالي تساعد في تدعيم القدرة التنافسية بالمؤسسة Abstract : The aim of the study is to provide scientific evidence of the importance of the human resource, which has come to be seen as the intellectual capital and the effective resource in the enterprise for its capabilities and innovations, it is considered to be the beating heart of modern governance and one of the most important factors of excellence in the economy. From that point of view ,we tried to diagnose the issue of the rule of human resource stimulation in enhancing competitiveness in the economic enterprise The study concluded that the stimulus process helps the worker to perform his or her functions effectively and efficiently, contributes to the enhancement of his or her intellectual, scientific and moral abilities and thus helps to enhance the competitiveness of the enterprise

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية: تنافسية، حوافز، كفاءات، معارف ، مهارات. Key Words : competitive, incentives, , competency, knowledge, skills


تطبيق معيار التدقيق الدولي570 لتحقيق فرض الإستمرارية باستخدام الوظيفة التنبؤية للمعلومات المحاسبية-دراسة حالة شركة الاسمنت بسورالغزلان(Scseg)

رحيم سعيد, 

الملخص: تهدف الدراسة الى ابراز اهمية الوظيفة التنبؤية للمعلومات المحاسبية بالإعتماد على نماذج التنبؤ بالفشل المالي من اجل تحقيق فرض الإستمرارية من قبل المراجع الخارجي وفقا لارشادات معيار التدقيق الدولي570 ، إذ أن المراجع مطالب أن يشير في تقريره إلى إمكانية إستمرار المؤسسة في نشاطها في المستقبل بغرض خدمة الأطراف ذات المصالح وفي مقدمتهم المساهمين والمقرضين، حيث يمكن للمراجع أن يحقق هذا الفرض من خلال تطبيق نماذج مُعدّة خصيصا لهذا الغرض وعالية التنبؤ. وتوصل الباحث من خلال إستغلال البيانات المحاسبية الخاصة بشركة الإسمنت بسورالغزلان للفترة الممتدة من2012 حتى2020 إلى أن نماذج Kida وSherod يتنبآن بقدرة المؤسسة على الاستمرار في المستقبل المنظور، وان سياستها التمويلية والاستثمارية مناسبة، وأن هذا الوضع يجعل المراجع الخارجي يعد تقريره بدون تحفظ حول استمراريتها ولا يضطر الى تعديل خطته الخاصة بمراجعتها. الكلّمات المفتاحية: وظيفة تنبؤية، إستمرارية، فشل مالي، معلومات محاسبية، معيار تدقيق دولي570. The study aims to highlight the importance of the predictive function of accounting information by relying on forecasting models of financial failure in order The study aims to highlight the importance of the predictive function of accounting information by relying on forecasting models of financial failure in order to achieve assumption continuity by the external auditor accordingly with ISA N° 570, as the auditor is required to indicate the institution’s continuing in the future in order to serve Interested parties, such as shareholders and lenders, where the auditor can make this assumption through models specially prepared for this purpose and highly predictive. the researcher concluded, by exploiting the accounting information of the (scseg) company in SEG, that the models of Kida and Sherod predict the institution's ability to continue in the foreseeable future, and that its financing and investment policy is appropriate, and that this situation makes the external auditor prepare his report without reservation about its continuity and does not have to Modify his plan to review it.

الكلمات المفتاحية: وظيفة تنبؤية، إستمرارية، فشل مالي، معلومات محاسبية، معيار تدقيق دولي570.


(الدور الوسيط لمتغير الرشاقة الاستراتيجية لأثر الذكاء الاستراتيجي على تحقيق الريادة الاستراتيجية دراسة حالة مجمع (سيم

بوربيع صارة, 

الملخص: ملخص: تهدف هذه الورقة البحثية إلى دراسة الدور الوسيط لمتغير الرشاقة الاستراتيجية لأثر الذكاء الاستراتيجي على تحقيق الريادة الاستراتيجية في مجمع (سيم)، تم الاعتماد على المنهج الوصفي التحليلي وأعدت استبانة تخدم أغراض الدراسة تمت معالجتها احصائيا لاختبار الفرضيات باستخدام برنامجي (Spss/v24) وَ (Amos/23) ؛ وقد توصلت الدراسة إلى عدة نتائج أهمها وجود علاقة ارتباط قوية وموجبة بين الذكاء الاستراتيجي وكل من الريادة الاستراتيجية والرشاقة الاستراتيجية في مجمع (سيم) ، ووجود علاقة ارتباط قوية وموجبة بين الرشاقة الاستراتيجية والريادة الاستراتيجية في مجمع (سيم)، وأيضا وجود أثر موجب ذو دلالة احصائية عند مستوى معنوية(0,01≥α) لمؤشرات الذكاء الاستراتيجي في تحقيق الريادة الاستراتيجية من خلال الرشاقة الاستراتيجية في مجمع (سيم) ،وأن الرشاقة الاستراتيجية تتوسط العلاقة بين المتغيرين(مؤشرات الذكاء الاستراتيجي والريادة الاستراتيجية) بشكل جزئي. الكلمات المفتاحية: استراتيجية استثمار؛ استراتيجية استكشاف؛ ذكاء استراتيجي؛ رشاقة استراتيجية؛ ريادة استراتيجية. Abstract : This research paper aims at studying the mediating role of the strategic agility variable for the effect of strategic intelligence on achieving strategic leadership in the (SIM) complex. A questionnaire has been prepared that serves the study’s objectives, it has been statistically treated to test hypotheses using the programs (Spss / v24) and (Amoss / 20). The study identified several results, mainly the existence of a strong and positive correlation between strategic intelligence and both strategic leadership and agility in the (SIM) complex, the existence of a strong and positive correlation between strategic agility and leadership in the (SIM) complex, furthermore, the existence of a positive, statistically significant effect. At a significant level (α0,01,) for indicators of strategic intelligence in achieving strategic leadership through strategic agility in the (SIM) complex. Key Words: Exploitation Strategy ; Exploration Strategy ; Strategic intelligence ; Strategic agility ; Strategic leadership. Jel Classification: : C41; D25; L26; M13.

الكلمات المفتاحية: استراتيجية استثمار ; استراتيجية استكشاف ; ذكاء استراتيجي ; رشاقة استراتيجية ; ريادة استراتيجية


قراءة تحليلية في تكامل الأقسام الرئيسة للفندق وأهميتها في تعزيز ولاء الزبائن - اقتراح أنموذج تصوري - An analytical reading in the integration of the hotel's main sections and their importance in enhancing customer loyalty A conceptual model proposal -

علام عادل,  بلحيمر براهيم, 

الملخص: هدفت الدراسة لتوضيح تكامل الأقسام الرئيسة للفندق وإبراز أهميتها في تعزيز ولاء الزبائن، وذلك من خلال محاولة اقتراح أنموذج تصوري تستند عليه المؤسسات الفندقية كدليل عملي للنشاط الفندقي، وارتكز النموذج على ثلاثة عوامل تمثل جوهر البيئة المادية الداخلية للفندق، حيث تمثلت في قسم الاستقبال، قسم الغرف وقسم الإطعام. وللإلمام أكثر بأهمية العوامل السالفة الذكر حاولنا استنباط علاقة نظرية ربطناها بمتغير ولاء الزبائن الذي انبثق عنه ثلاثة عوامل وهي الرضا، الثقة والالتزام، وتعود أسس تبني هذا الطرح إلى الاستناد على دراسات ذات صلة بالموضوع، فضلا على القراءة التحليلية والتصور والاستنباط، وبعد القراءة المتعمقة في مضامين متغيرات الدراسة استنبطنا مجموعة من النتائج وهي أن العوامل الرئيسة للفندق يمكن أن تشكل حزمة متكاملة في التأثير على ولاء الزبائن وتعزيزه، كما استخلصنا إمكانية الاعتماد على العوامل السابقة في إدارة العلاقة مع الزبائن وتحقيق الميزة التنافسية. The study aimed to clarify the integration of the main sections of the hotel and highlight its importance in enhancing customer loyalty, by trying to propose a conceptual model on which the hotel is based as a practical guide, the model was based on 03 factors, as the reception, rooms and the catering. To learn more about the importance of the above-mentioned factors, we tried to devise a theoretical relationship that we linked to the customer loyalty variable that resulted in three factors, satisfaction, trust and commitment, and the basis for adopting this proposition is based on relevant studies, as well as on analytical reading and inference, we have developed a set of results that the main factors of the hotel can form an integrated package in influencing the loyalty of customers and we have concluded the possibility of relying on the factors preceding the CRM and achieve Competitive advantage.

الكلمات المفتاحية: بيئة مادية، قسم الاستقبال، قسم الغرف، قسم الإطعام، ولاء الزبائن، إدارة علاقات الزبائن. ; Physical Environment; Reception; Rooms; Catering Customer Loyalty; CRM.


تشخيص واقع استراتيجيات إدارة الموارد البشرية بالمؤسسات الاقتصادية الجزائرية

قادري أحمد معراج,  بوجعدار خالد, 

الملخص: هدفت الدراسة إلى معرفة واقع استراتيجيات وظائف إدارة الموارد البشرية متمثلة في استراتيجية التوظيف، استراتيجية التدريب، استراتيجية تقييم الأداء واستراتيجية التعويضات وتشخيص مدى تطبيقها في المؤسسات الاقتصادية الناشطة بقطاع الإلكترونيك بالجزائر من خلال استطلاع آراء عينة من العاملين بشركة كوندور وشركة ايريس. وللإجابة عن اشكالية الدراسة: ما هو واقع استراتيجيات وظائف إدارة الموارد البشرية في المؤسسات الاقتصادية الجزائرية؟ قمنا باستخدام المنهج الوصفي والتحليلي بحيث تم تصميم استبيان ووزع على عينة عشوائية من العاملين بالمؤسسات محل الدراسة قدرها 80 مفردة، وحللت البيانات المتحصل عليها ببرنامج SPSS، وقد خلصت نتائج الدراسة إلى وجود مستوى مرتفع من استراتيجيات وظائف إدارة الموارد البشرية في مؤسسات الدراسة، لا توجد فروقات ذات دلالة احصائية تعزى للمتغيرات الديموغرافية والوظيفية ( الجنس، العمر، المجال الوظيفي ) في إدراك مستوى تطبيق استراتيجيات وظائف إدارة الموارد البشرية في حين توجد فروق ذات دلالة احصائية تعزى لمتغير الخبرة المهنية

الكلمات المفتاحية: استراتيجية؛ إدارة موارد بشرية؛ توظيف؛ تدريب ؛ تقييم أداء ؛ تعويضات


مستوى الكفاءة في البنوك الإسلامية في دول الخليج خلال الفترة 2010- 2018

محمدي خضراء,  حسيني إسحاق, 

الملخص: تهدف هذه الدراسة إلى معرفة التباين في الكفاءة الفنية والكفاءة الفينة الصافية وكفاءة الحجم في البنوك الإسلامية لدول الخليج خلال الفترة 2010-2018، تم اختيار 15 بنك إسلامي في دول الخليج، تستخدم هذه الدراسة تحليل مغلف البيانات (DEA) لقياس درجة الكفاءة للبنوك الإسلامية حيث تم استخدام مُدخلين ( إجمالي الودائع، رأس المال) و ثلاث مخرجات (إجمالي القروض،الدخل، الاستثمارات)، بالإضافة إلى ذلك تم استخدام اختبار Kruskal Wallis للتحقق من التباين في الكفاءة للبنوك الإسلامية، ومن أهم النتائج المتحصل عليها أن البنوك الإسلامية يمكن أن تحسن كفاءتها الفنية بنسبة 43%، وأيضا إن البنوك الإسلامية تعاني من عدم الكفاءة الفنية الصافية مما يعني أنها غير فعالة إداريا في استغلال مواردها بشكل جيد. Abstract : The objective of this study is to identify the differences in technical efficiency, pure efficiency and scale efficiency in Islamic banks of the Gulf countries during period 2010-2018, have been tested 15 Islamic Bank in the Gulf countries. The study used Data Envelopment Analysis(DEA) to measure efficiency of Islamic banks. The model used two inputs (total deposits, capital) and three outputs (total loans, income, investments).In addition, it used Kruskal Wallis test to examine the variation in efficiency of Islamic banks. One of the most important findings is that Islamic banks can improve their technical efficiency by 43 %, Also, Islamic banks are suffering from pure technical inefficiencies, which means that they are not materially effective in making good use of their resources.

الكلمات المفتاحية: كفاءة الفنية، كفاءة الفنية الصافية، كفاءة الحجم،البنوك الإسلامية ،دول الخليج.


أثر السلوك التمويلي على القيمة الاقتصادية المضافة للمؤسسة الاقتصادية -دراسة قياسية للمؤسسات الاقتصادية المدرجة في مؤشر S&P500-

موصو سراح,  محرز نور الدين, 

الملخص: يعد السلوك التمويلي وعلاقته بخلق القيمة للمساهمين أهم مواضيع الإدارة المالية وفي نفس الوقت أحد التحديات الرئيسة للمديرين الماليين، وعليه جاءت هذه الدراسة بهدف أثر السلوك التمويلي على القيمة الاقتصادية المضافة (EVA) لعينة مكونة من 168 مؤسسة اقتصادية مدرجة في مؤشر S&P500 خلال الفترة 2010-2019 ، ومن الأجل الإجابة على الإشكالية المطروحة واختبار الفرضيات تم الاعتماد على بيانات السلاسل الزمنية المقطعية (بيانات بانل). توصلت الدراسة إلى وجود أثر سلبي وذو دلالة إحصائية للديون طويلة الأجل على القيمة الاقتصادية المضافة للمؤسسات محل الدراسة، وعدم وجود أثر ذو دلالة إحصائية للديون قصيرة الأجل على القيمة الاقتصادية المضافة، كما أشارت النتائج إلى وجود أثر إيجابي ومعنوي للحجم (متغير ضابط) على القيمة الاقتصادية المضافة للمؤسسات محل الدراسة. The financing behavior and its relationship to creating value for shareholders is the most important topic of financial management and at the same time one of the main challenges for financial managers, and accordingly this study came with the aim of the impact of financing behavior on the economic added value (EVA) for a sample of 168 economic institutions included in the S & P500 index during the period 2010-2019, and from the term to answer the problem raised and test the hypotheses, the Panel data. The study found a negative and statistically significant effect of long-term debt on the economic value added of the institutions under study, and the absence of a statistically significant effect of short-term debt on the added economic value, and the results indicated a positive and significant effect of size (a controlled variable) on the economic value. Added to the companies under study.

الكلمات المفتاحية: بيانات بانل ; ديون ; سلوك تمويلي ; قيمة اقتصادية مضافة ; مؤشر S&P500 ; Debt ; Economic Value Added ; Financial Behavior ; Panel Data ; S&P500 Index.


دور حوكمة الشركات في ممارسات التخطيط الضريبي الدولي

بلوم نذير,  بن ناصر عيسى, 

الملخص: هدفت الدراسة إلى تحديد دور حوكمة الشركات في ممارسات التخطيط الضريبي الدولي، وذلك من خلال تحديد الأليات الداخلية والخارجية الداعمة لقرار الانخراط في مثل هذه الممارسات مع التحكم في المخاطر المحتملة، حيث نسعى إلى تزويد الفضاء الأكاديمي والمهني المهتم بقضايا التخطيط الضريبي بمختلف الإستراتيجيات الجبائية المستغلة بالدرجة الأولى من الشركات الدولية سعيا في وضع بعض الأليات المضادة لهذه الممارسات الاحتيالية. اعتمدنا في إعداد دراستنا على التحليل الوثائقي لمجموعة من الدراسات السابقة ومجموعة من التقارير الصادرة عن المنظمات الدولية في كشف وتحديد الهندسة الضريبية لكبرى الشركات الدولية الأمريكية المستغلة لأليات حوكمتها الداخلية وأليات حوكمتها الخارجية في بناء ووضع هندستها الضريبية. أظهرت نتائج الدراسة أن لحوكمة الشركات دور فعال في دعم قرار الانخراط في ممارسات التخطيط الضريبي؛ يرجع ذلك لفعالية كل من لجان التدقيق، نظام الرقابة الداخلية، حجم مجلس الإدارة، كبرى شركات التدقيق والاستشارة في دعم قرار المديريين التنفيذيين على الانخراط في هذه الممارسات مع التحكم في المخاطر المحتملة. The study aimed to determine the role of corporate governance in international tax planning practices. We seek to identify internal and external governance mechanisms that support the decision to engage in such practices while controlling potential risks We are working to provide academics and professionals interested in tax planning with the most important tax strategies of international companies, with the aim of setting up anti-fraud practices. We relied on documentary analysis of a group of previous studies and international reports in determining the tax engineering of major American companies that exploit their internal and external governance mechanisms in setting their tax architecture. Our results show that corporate governance is instrumental in supporting the decision to engage in tax planning practices. effectiveness of the audit committees, the control system, the size of the board of directors, the major audit and consulting firms. It works to support managers' decision and control risks

الكلمات المفتاحية: إستراتيجيات جبائية ; تخطيط ضريبي ; حوكمة شركات ; شركات دولية ; مخاطر


نظام تقييم أداء العاملين وأثره على الأداء الوظيفي: دراسة حالة عينة من الموظفين الإداريين في جامعة أدرار Employee’s performance evaluation system and its impact on functional performance: A case study of a sample of the administrative employee’s at the University of Adrar

بوعلالة عائشة,  فودوا محمد,  قويدري عبد الرحمان, 

الملخص: تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على أثر استخدام أنظمة تقييم أداء العاملين على أدائهم الوظيفي للتعرف على مدى فاعليته في تحسين مستوى أدائهم الوظيفي، وقد أُسقطت الدراسة على عينة من الموظفين الإداريين بجامعة أدرار، ومن أجل تحقيق ذلك تم وضع مجموعة من الإجابات المسبقة كفرضيات لهذه الدراسة التي صيغت في شكل استبيان؛ والذي تم توزيعه على 120 موظف إداري بجامعة أدرار، وبعد جمع الاستبيانات تم إفراغ إجابات أفرد العينة في برنامج (SPSS) وفق مقياس ليكرت الخماسي، وبعد اختبار فرضيات الدراسة تم الوقوف على مجموعة من النتائج تنص في مجملها على وجود علاقة أثر مباشرة وغير مباشرة على أداء الموظفين؛ تنتج عن نظام التقييم المتبع في ذلك بشكل سلبي وإيجابي، وأوصت الدراسة على ضرورة ربط معايير التقييم بشكل واقعي مع العملية المراد تحقيقها من أجل تحسين الأداء. This study aims at identifying the effect of using employees’ performance evaluation systems on their functional performance, in order to find out how effective it is in improving their job performance, the study was projected onto a sample of administrative employees at the University of Adrar, to achieve this, a set of prior answers were developed as hypotheses for this study, which were formulated in the form of a questionnaire which was distributed to 120 administrative employees at the University of Adrar, after collecting the questionnaires, the answers of the sample were blanked into the (SPSS) program according to the five-dimensional Likert scale. After testing the hypotheses of the study, the results state in their entirety that there exists direct or indirect impact relationship on the employee’s performance result from the evaluation system followed in that in a negative and positive manner, the study recommended the necessity of linking the evaluation criteria in a realistic way with the process to be achieved in order to improve performance.

الكلمات المفتاحية: نظام، تقييم، الأداء، الأداء الوظيفي، الموظفين الإداريين


استجابة معدلات البطالة لصدمات السياسة النقدية في الجزائر دراسة قياسية باستخدام نموذج الانحدار البيزيBVAR للفترة )1986-2019( Unemployment rate response to monetary policy shocks in Algeria An econometric study using the BVAR model for the period (1986-2019)

Mokhtari Adel,  Benelbar M'hamed, 

الملخص: تهدف هذه الدراسة إلى إبراز استجابة معدلات البطالة لصدمات بعض أدوات السياسة النقدية ممثلة في حجم الكتلة النقدية ومعدل إعادة الخصم باستخدام بيانات سنوية للفترة 1986-2019، وذلك باستعمال نموذج الانحدار البيزي (Bayesian Auto-Regression). وتوصلت الدراسة من خلال تحليل نتائج دوال الاستجابة الدفعية إلى وجود استجابة قوية في معدلات البطالة لصدمات أدوات السياسة النقدية، فحدوث صدمة موجبة في حجم الكتلة النقدية يؤدي إلى استجابة سلبية معدلات البطالة في المديين القصير والطويل، في حين أن حدوث صدمة هيكلية إيجابية في معدل إعادة الخصم يؤدي إلى حدوث استجابة إيجابية قوية لمعدلات البطالة في الأجلين القصير والطويل، كما بينت الدراسة من خلال تجزئة التباين على أهمية معدل إعادة الخصم في تحديد التقلبات المستقبلية لمعدلات البطالة في الجزائر في المدى المتوسط والطويل. This study aims to highlight the response of unemployment rates to monetary policy shocks, represented by the size of the monetary mass and the rate of rediscounting, using annual data for the period 1986-2019, using the BVAR model. Through the payment response functions, we found a strong response in unemployment rates to the shocks of the monetary policy tools. A positive shock in the monetary mass leads to a negative response to unemployment rates in the short and long terms, while a positive shock in the rate of rebate leads to a positive response. Strong unemployment rates in the short and long terms, and through the division of the disparity, we reached the importance of the rediscount rate in determining the future fluctuations of unemployment rates in Algeria in the medium and long term.

الكلمات المفتاحية: بطالة؛ سياسة نقدية؛ كتلة نقدية؛ معدل إعادة خصم؛ نماذج BVAR. Unemployment; Monetary policy ; Monetary mass ; Discount rate ; BVAR model. C01;C11;C13; E; E2.


الشراكة في مشاريع الطاقات المتجددة وفق نظام البناء والتشغيل ونقل الملكية -دراسة مقارنة لتجربة الجزائر والمغرب

فايزة بلعابد,  محمد صلاح,  علي طهراوي دومة, 

الملخص: ملخص: هدف من خلال هذا البحث إلى دراسة أشكال الشراكة بين القطاع العام والخاص في تمويل و انجاز مشاريع البنى التحتية للطاقات المتجددة، و التي تشكل مدخلا أساسيا للتنمية في ظل التحولات الاقتصادية والمناخية الراهنة، من خلال دراسة تجربة الجزائر و تجربة المغرب، واللتان اعتمدتا على هذا الاسلوب وفق ألية البناء والتشغيل ونقل الملكية BOOT مع الشريك الاجنبي في اطار تجسيد مشاريع استراتيجيتها الطاقوية على غرار مشروع ديزيرتيك ومشاريع اخرى، و هناك افاق كبيرة لتطوير هذا القطاع في كلا البلدين والذي يلزمه تمويل مستدام، لا يمكن تحقيقه الا في اطار نموذج الشراكة ' ppp'. Abstract : The Object of This research is to examine the forms of partnership between the public and private sectors In the financing and completion of infrastructure projects for renewable energies, Which constitute a basic input to development in light of the current economic and climatic changes, By studying the experience of Algeria and the experience of Morocco, Which have adopted This method in accordance with the BOOT mechanism with foreign Partner Similar to the Desertec Project and Other projects, There is Great potential for developing this sector in both countries Which requires sustained funding, Can only Be achieved Under the partnership model 'PPP'.

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية: شراكة بين قطاع عام و خاص؛ نظام بناء و تشغيل ونقل ملكية؛ طاقات متجددة؛ بنية تحتية ؛ سياسة طاقوية. ; Key Words public-private partnership ; renewable energy ; BOOT ; infrastructure ; energy policy.


تحليل أثر التعليم المقاولاتي في تعزيز التمكين النفسي لدى الطلبة في جامعة وهران2. Analysis of the impact of entrepreneurial education on Strengthen psychological empowerment of students in University of Oran 2.

بورزق أسامة,  شنوف صادق, 

الملخص: ملخص: سنحاول من خلال هذه الدراسة بيان أثر التعليم المقاولاتي بأبعاده (المهارات الفنية والإدارية والشخصية) في تعزيز التمكين النفسي لدى طلبة الماستر تخصص مقاولاتية بكلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير بجامعة وهران 2، من خلال التطرق إلى أهم الجوانب النظرية المتصلة بالموضوع، إلى جانب دراسة ميدانية لعينة الدراسة والمتكونة من 73 طالب، وذلك بالاعتماد على المنهج الوصفي والمنهج التحليلي، وباستخدام برنامج SPSS. وقد توصلنا إلى مجموعة من النتائج أهمها: "وجود أثر للتعليم المقاولاتي على التمكين النفسي لدى طلبة الماستر تخصص مقاولاتية بكلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير بجامعة وهران2." وخلصت التوصيات إلى ضرورة ترقية البرامج التعليمية لتتماشى مع المقاولاتية من خلال إدراج مقاييس المقاولاتية في جميع التخصصات على مستوى الكلية، بالإضافة إلى تكوين الأساتذة والمأطرين في مجال التعليم المقاولاتي والتمكين النفسي. Abstract : Through this study, we will try to show the effect of entrepreneurial education through its dimensions (technical, administrative and personal skills) on Strengthen psychological empowerment among Master students specialize in Entrepreneurial at the Faculty of Economic, Commercial and Management Sciences at the University of Oran2, by examining the most important theoretical aspects related to the Subject, In addition to a field study of the study sample, which consists of 73 students, by using the descriptive approach and the analytical approach, and by using the SPSS program. We reached a set of results, the most important of which are: "There is a statistically significant effect of entrepreneurial education on psychological empowerment among Master students specialize in Entrepreneurial at the Faculty of Economic, Commercial and Management Sciences at the University of Oran 2 at the level of significance (α≤0.05)." The recommendations concluded The necessity of upgrading educational programs to align with entrepreneurship, through including enterprise standards in all specializations at the college level, In addition to Training teachers and supervisors in the field of Entrepreneurial education education and psychological empowerment.

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية: تعليم مقاولاتي، مهارات فنية، مهارات إدارية، مهارات شخصية، تمكين نفسي، جامعة وهران2. ; Key words: entrepreneurial education, Technical skills, Administrative skills, Personal skills psychological empowerment, University of Oran2.


أثر التحرير المالي على قناة سعر الصرف في الجزائر-دراسة قياسية للفترة 1980-2019

النعماوي امينة,  يوسفات علي,  سي بشير وسيلة, 

الملخص: تهدف هذه الدراسة إلى قياس أثر التحرير المالي على قناة سعر الصرف في الجزائر خلال الفترة (1980- 2019) باستخدام نموذج الانحدار الذاتي ذو الفجوات الزمنية المبطأة(ARDL)، باعتماد المتغيرات التالية: سعر الصرف الحقيقي للدينار الجزائري (REX) كمتغير تابع يعبر عن قناة سعر الصرف، أما المتغيرات المستقلة تعكس مؤشرات التحرير المالي ممثلة في: حجم الوساطة المالي (M2/GDP)، الاستثمار الأجنبي الوافدكنسبة من الناتج الداخلي الخام (IIF/GDP) الائتمان الموجه للقطاع الخاص كنسبة من الناتج الداخلي الخام (CPS/GDP). بعد المرور بمختلف الاختبارات الخاصة بالنموذج توصلنا الى النتائج التالية: وجود علاقة طردية بين حجم الوساطة المالية وسعر الصرف الحقيقي، ووجود علاقة عكسية بين الائتمان المقدم للقطاع الخاص كنسبة من الناتج المحلي الاجمالي والاستثمارات الوافدة كنسبة من الناتج المحلي الاجمالي وسعر الصرف الحقيقي في الأجلين القصير والطويل، هذا ما يعكس اهمية تفعيل قناة سعر الصرف في الجزائر. This study aims to measure the effect of financial liberalization on the exchange rate channel in Algeria during the period (1980-2019) using the Auto- Regrassive Distributed Lags (ARDL) model using both: real exchange rate of the Algerian dinar (REX) as a dependent variable expressing the exchange rate channel, where independent variables reflect indicators of financial liberalization represented in: the size of financial intermediation (M2 / GDP), inward foreign investment as a percentage of gross domestic product (IIF / GDP), and the credit toward private sector as a percentage of gross domestic product (CPS / GDP). After going through various tests of the model, we extracted important results for instance, there is a positive relationship between the size of financial intermediation and real exchange rate. Also, there is an obverse relationship between credits provided to private sector, investment flow, and real exchange rate as a percentage of GDP in both short and long terms. This reflects the importance of activating the exchange rate channel in Algeria.

الكلمات المفتاحية: تحرير مالي ; قناة سعر الصرف ; سعر الصرف في الجزائر ; نموذج (ARDL)


أثر التمكين النفسي على أداء الخدمة لدى العاملين في فندق ماريوت قسنطينة ، The impact of psychological empowerment on the service performance of employees at the Constantine Marriott Hotel

بوسنة نسرين,  بوشريبة محمد, 

الملخص: تهدف الدراسة إلى التعرف على مدى تأثير التمكين النفسي على أداء الخدمة في فندق ماريوت قسنطينة، عبر التعرف على مستوى التمكين النفسي وأداء الخدمة وتحديد العلاقة بينهما، وهذا للمساعدة على تطوير الفنادق وتحسين أداء المورد البشري فيها باستخدام الأساليب الإدارية التي أثبتت فعاليتها، اعتمدنا على المنهج الوصفي التحليلي وجمعت المعلومات باستخدام الاستبيان المقدم إلى مجتمع الدراسة البالغ 75 عامل، تم تحليل البيانات من خلال بعض الأدوات الإحصائية في برنامج v.23 spss. توصلت الدراسة إلى توفر إدراك مقبول للتمكين النفسي وأداء مقبول للخدمة، بالإضافة إلى وجود أثر ذو دلالة إحصائية للتمكين النفسي على أداء الخدمة. The study aims to identify the extent of psychological empowerment Impact on service performance at the Constantine Hotel Marriott, by identifying the level of psychological empowerment and service performance and determining the relationship between them, this is to help develop hotels and improve the performance of the human resource inside it, using management methods that had been proven its effectiveness. We have relied on the analytical descriptive approach, the information was collected using the questionnaire provided to the study population of 75 employees, the data were analyzed through some statistical tools in SPSS software v.23. The study found an acceptable perception of psychological empowerment and acceptable service performance, in addition the existence of a statistically significant effect of psychological empowerment on service performance

الكلمات المفتاحية: أداءخدمة ; تأثير ; تمكين نفسي ; حرية تصرف ; كفاءة ; معنى، فندق ماريوت


تأثير عناصر المزيج التسويقي للمنتج على قرار شراء العلامة التجارية دراســـــــة حالة: المكيف الهوائي لمؤسسة كوندور.

الغازي خديجة,  حاجي كريمة, 

الملخص: هدفت هذه الدراسة إلى معرفة مدى تأثير عناصر المزيج التسويقي على قرار شراء المكيف الهوائي للعلامة التجارية كوندور، وشملت الدراسة الميدانية عينة تتكون من 200 فرد من المجتمع في منطقة بشار، واستخدمت الاستبانة كأداة رئيسية لجمع البيانات. كما اعتمدت الدراسة على الإحصاء الوصفي والإحصاء الاستدلالي في عملية تحليل البيانات واختبار الفرضيات، وذلك باستخدام برنامج SPSS 20.0 للتحليل الإحصائي. وتوصلت الدراسة إلى قياس مدى ودرجة تأثير وارتباط كل عنصر من عناصر المزيج التسويقي المتمثلة في المنتج التسعير، الترويج والتوزيع على قرار شراء المكيف الهوائي لعلامة كوندور. This study aimed to find out the extent of the influence of the marketing mix elements on the decision to purchase an air conditioner for the CondorThis study aimed to find out the extent of the influence of the marketing mix elements on the decision to purchase an air conditioner for the "Condor" brand. The field study included a sample of 200 community members in the Bechar region, and the questionnaire was used as a main tool for data collection. The study also relied on descriptive statistics and inferential statistics in the process of data analysis and hypothesis testing, by using the SPSS 20.0 program for statistical analysis. The study found a measure of the extent and degree of influence and relevance of each component of the marketing mix represented in product pricing, promotion and distribution on the decision to purchase an air conditioner "Condor" brand.

الكلمات المفتاحية: استراتيجية تسويقية، سلوك مستهلك، علامة تجارية، قرار شراء، مزيج تسويقي.


كفاءة استخدام موارد مصرف السلام في صيغة التمويل بالإجارة (2015-2019) The efficiency of using the resources Al Salam bank in the formula financing leasing (2015-2019)

سعودي عبد الصمد, 

الملخص: تهدف الدراسة الى تسليط الضوء على مدى كفاءة استخدام صيغ التمويل الاسلامية في مصرف السلام الجزائري للفترة (2015-2019)، من خلال شرح صيغة الإيجار كتمويل قائم على المديونية وتتبع تطور المصرف من حيث الأصول والنتيجة الصافية ومؤشرات الربحية التي عرفت قفزة نوعية في السنوات الأخيرة، والتعرف على درجة تركزات استخدام مصرف السلام لتلك الصيغ التمويلية، وعدالة توزيع التمويلات على مختلف القطاعات الاقتصادية باستخدام تلك الصيغ، وقد خلصت الدراسة الى أهمية الدور الذي يمكن ان يؤديه مصرف السلام من خلال استخدامها الامثل لصيغ التمويل بالإيجارة في التنمية من الناحية النظرية، وقدمت الدراسة العديد من التوصيات أهمها ضرورة التوزيع العادل لاستخدام كافة الصيغ التمويلية الاسلامية القائمة على مفهوم المديونية. This study aims to shed light on the efficiency of the use of Islamic financing in the Al Salam Bank Algeria for the period (2015-2019), by explaining the Ijara formula (Leasing) as debt based financing and knowing the bank’s development in terms of assets, net result and profitability indicators that have witnessed a qualitative leap in recent years, and get to know By indicating the degree of concentration of Al Salam Bank use of these financing instruments, And the fairness of the distribution of funds to various economic sectors. The study concluded the importance of the developmental role that can be played by Al Salam Bank through their optimal use of leasing financing instruments based on the concept of indebtedness in economic development in theory, The study made several recommendations, the most important of which is the necessity of equitable distribution of all Islamic financing formulas based on the concept of indebtedness and to include all productive economic sectors.

الكلمات المفتاحية: صيغ التمويل؛ المديونية؛ المصارف الاسلامية؛ إجارة.


الشمول المالي ودور التمويل الأصغر الإسلامي في تعزيزه، تجربة السودان أنموذجا

بولمرج وحيدة,  كتاف شافية, 

الملخص: يعتبر الشمول المالي من أهم الأهداف التي تسعى دول العالم تحقيقه خاصة بعد الازمة المالية الأخيرة، لما له من دور كبير في دعم وتعزيز التنمية الاقتصادية والاجتماعية، حيث هدفت الدراسة إلى تحليل واقع الشمول المالي عالميا، وتحديد أهم العوامل التي تعيق من توسعه وانتشاره خاصة في المجتمعات الإسلامية الفقيرة، كما هدفت أيضا إلى معرفة مدى مساهمة التمويل الأصغر الإسلامي في تعزيزه في السودان، وذلك باستخدام المنهج الوصفي التحليلي والاعتماد على الجداول والأشكال البيانية للتفصيل أكثر في طرح المعلومات، والتي توصلت إلى أن مستويات الشمول المالي مرتفعة في الدول المتقدمة عكس الدول المنخفضة الدخل، كما يعد التمويل الأصغر الإسلامي من بين أنجع الطرق التي عززت الشمول المالي والاجتماعي في السودان، والتي حققت أشواطا معتبرة في ذلك مؤخرا، من خلال تبني هذه الاستراتيجية، والتي يمكن الاقتداء بها من طرف المجتمعات الإسلامية الفقيرة. Financial inclusion is one of the most important goals that the countries of the world seek to achieve, especially after the recent financial crisis, because of its great role in supporting and promoting economic and social development, where the study aimed to analyse the reality of financial inclusion globally, and identify the most important factors that hinder its expansion and spread, especially in poor Muslim societies, as well as to know the extent to which Islamic microfinance contributes to its promotion in Sudan, using the descriptive analytical approach, which reached The levels of financial inclusion are high in developed countries, unlike low-income countries, and Islamic microfinance is one of the most effective ways to promote financial and social inclusion in Sudan, which has made significant strides recently, through the adoption of this strategy, which can be emulated by poor Muslim communities.

الكلمات المفتاحية: تمويل أصغر إسلامي ; تنمية اقتصادية واجتماعية ; خدمات مالية ; شمول مالي ; مجتمعات إسلامية فقيرة


تأثير موثوقية وتماثل مصدر المعلومة على اتجاهات المستهلك: سمعة المصدر كمتغيرة معدلة

بوعناني حكيمة,  خديم امال, 

الملخص: يعتبر قائد الرأي الالكتروني من بين اهم المثيرات التسويقية المعاصرة، بحيث تعتبر نصائحه وإرشاداته جد مهمة في تغيير سلوك المستهلك قبل و/أو بعد شراء المنتج/ الخدمة. تهدف هاته الورقة البحثية إلى تبيان مدى تأثير موثوقية وتماثل قائد الرأي الالكتروني على اتجاهات المستهلكين من خلال المنفعة. تمت الدراسة الميدانية على عينة مكونة من 400 شخص من الجزائر، حيث أكدت نتائج تحليل البيانات باستخدام طريقة المربعات الجزئية الصغرى للمعادلات الهيكلية (PLS-SEM)، أن موثوقية قائد الرأي الالكتروني تؤثر إيجابيا على الاتجاه نحو المعلومة من خلال المنفعة. The e-opinion leader is among the most important contemporary marketing stimuli, so his advice and guidance are very important in changing consumer behavior before and / or after purchasing the product / service. This research paper aims to show the extent of the reliability and similarity of the of e-opinion leader on consumer attitude through the benefit. The field study was conducted on a sample of 400 people from Algeria, where the results of data analysis using the (PLS-SEM) method confirmed that the e-opinion leader reliability had a positive impact on the information usefulness and attitude towards information.

الكلمات المفتاحية: قائد الراي الالكتر ; ني ; ثقة ; تماثل ; منفعة ; اتجاه ; سمعة


آثار الحرب التجارية الأمريكية –الصينية على الاقتصاد العالمي

بشكر الهـــام, 

الملخص: تسعى هذه الدراسة للإجابة عن الإشكالية التالية: ما هي آثار الحرب التجارية الأمريكية –الصينية على الاقتصاد الأمريكي، الاقتصاد الصيني و الاقتصاد العالمي؟ حيث أن الهدف الرئيسي منها هو معرفة آثار الحرب التجارية الأمريكية-الصينية على الاقتصاد الأمريكي والصيني من جهة و الاقتصاد العالمي من جهة ثانية، سواء أكانت تلك الآثار إيجابية أو سلبية. تم الاعتماد على المنهج الوصفي التحليلي كونه يتناسب وطبيعة الدراسة. توصلت الدراسة إلى أنه إذا كانت الولايات المتحدة الأمريكية والصين خاسران في جوانب عدة من هاته الحرب، فإنه توجد بعض الدول حققت مكاسب معتبرة وإن كانت على المدى القصير كالمكسيك، البرازيل، الاتحاد الأوربي(رغم الخسائر التي تحققها ألمانيا في سوق السيارات)...إلخ. بالنسبة للدول النامية إذا أرادت تعظيم مكاسبها من هذه الحرب فعليها الدخول في اتفاقيات متعددة الأطراف فيما بينها لتفرض منطقها وشروطها.

الكلمات المفتاحية: الصين ، الولايات المتحدة الأمريكية، تعريفات ورسوم جمركية ،حرب تجارية، آثار.


دور التحالفات الإستراتيجية في تحويل الكفاءات التكنولوجية للمؤسسات الاقتصادية الجزائرية -دراسة حالة شركة سوناطراك -

بن ناصر زهرة,  دبي علي, 

الملخص: ملخص: تستفيد الشركات الكبرى من التحالفات الإستراتيجية في تقليص التكاليف،اكتساب مزايا ،والوصول إلى الموارد والكفاءات ،في حين تهدف الشركات الأقل قوة إلى تطوير مواردها وكفاءاتها،لبناء مزايا تنافسية داخل المنظمة ،وهو ما قد يسمح للمؤسسات الجزائرية الوصول إلى هذه الكفاءات بتكاليف أقل. في دراستنا سلطنا الضوء على هذا الجانب في الشركات الجزائرية بدراسة حالة شركة سوناطراك في انتهاج التحالفات الإستراتيجية مع الشركات العالمية لتحقيق أهدافها والتي منها تحويل الكفاءات التكنولوجية.لاختبار فرضيات الدراسة،استخدمنا منهج دراسة حالة،واستعنا بالمقابلة كأداة مناسبة لجمع المعطيات وتحليلها. التحالفات الإستراتيجية تحقق مكاسب كبيرة للشركة بتحويل الكفاءات التكنولوجية،لكن بتوفير الظروف والشروط المناسبة،أهمها التزام الطرفين والتسيير الجيد للتحالف.وخلصت دراستنا إلى خصوصية الكفاءات التكنولوجية وعملية انتقالها إلى شركة سوناطراك التي ترتهن إلى عاملين مهمين: أولهما التزام الطرف الأجنبي وثانيهما قدرة تعلم و استيعاب الطرف المحلي. Abstract: Major companies benefit from strategic alliances in reducing costs,gaining advantages, and accessing resources and competencies. Less powerful companies aim to develop their resources and competencies, to build competitive advantages within the organization. This may allow Algerian institutions to access these competencies at lower costs. The study sheds light on this aspect in Algerian companies by studying the case of Sonatrach in pursuing strategic alliances with international companies to achieve its goals, which include the transfer of technological competencies. To test the study hypotheses, a study methodology is used. The study uses interview as a tool for data collection and analysis. the strategic alliances achieve great gains for the company not by transferring technological competencies, but by providing appropriate conditions. The success of the transfer process relies on two major factors: the commitment of the foreign party ,the local party's readiness to learn and improve.

الكلمات المفتاحية: تحالفات إستراتيجية ; تحويل الكفاءات ; سوناطراك ; عقد التحالف ; كفاءات تكنولوجية


تأثير الصدمات النفطية على النمو الإقتصادي في الجزائر باستعمال منهج الانحدار الذاتي لفترات الإبطاء الموزّعة (ARDL) خلال الفترة (1971-2016)

مسعودي عبد الكريم, 

الملخص: تبحث هذه الورقة البحثية في تأثير الصدمات النفطية على النمو الإقتصادي في الجزائر خلال الفترة 1971-2016، وتهدف إلى توضيح أثر تقلبات أسعار النفط على النشاط الإقتصادي بالجزائر، بالاعتماد على دراسة قياسية باستعمال نموذج الإنحدار الذاتي الموزع (ARDL) وباستخدام بيانات سنوية مستمدة من معطيات الاقتصاد الجزائري. وقد خلصت الدراسة إلى أن تأثير الصدمات النفطية على النمو الاقتصادي في الجزائر خلال فترة الدراسة يرجع لتقلبات أسعار النفط، وأوصت بضرورة الاعتماد على التنويع الاقتصادي لتحقيق معدلات مثلى من النمو الإقتصادي وخاصة بالدول الريعية، وبالأخص الجزائر ، قصد تجنب الآثار السلبية للصدمات النفطية، والعمل على تحسين الأوضاع الاقتصادية. This research paper examines the impact of oil crises on economic growth in Algeria during the period 1971-2016. It aims to clarify the impact of oil price fluctuations on economic activity in Algeria based on an econometric study using the Auto-Regressive Distributed Lag (ARDL) model and based on annual data drawn from the Algerian economy. The study concluded that the impact of oil crises on the economic growth in Algeria during the study period is due to fluctuations in oil prices. The study recommended the need to rely on economic diversification to achieve optimal rates of economic growth, especially in rentier countries, and especially Algeria in order to avoid the negative effects of oil crises, and to improve the economic conditions. .

الكلمات المفتاحية: صدمات نفطية، نمو اقتصادي، أسعار نفط، نموذج ARDL، الجزائر. Oil shocks, economic growth, oil prices, the ARDL model, Algeria.


Knowledge Management Practices among “ATS Staff” in Algerian Universities: an Exploratory Study

عاشوري إبراهيم,  بن موسى محمد, 

Résumé: This research is an attempt to identify the level of knowledge management practices among human resource (ATS staff: Administrative, Technical staff and Service agents) in Algerian universities. In order to achieve this, a sample of (28) Algerian universities is studied, this is in the context of trying to get to know of the opinions of individuals who are human resources workers in Algerian universities and are working in departments of “the administrative, technical staff and service agents” and department of “training and improvement”, by using the questionnaire which targeted a sample of (126) individuals out of (140) in the study. We concluded that knowledge management practices are available with moderate level in the Algerian universities, but this is quite inadequate and it needs more efforts in order to reach the optimum utilization of knowledge management.

Mots clés: Knowledge Creation ; Knowledge storage ; Knowledge sharing ; Knowledge application ; Algerian universities


Customer Value Analysis Using Weighted RFM model: Empirical Case Study

بلحاج طارق, 

Résumé: Abstract : The aim of this article is to provide a comprehensive methodology to perform customer value analysis. First, we review the CLV concept, RFM model and other related concepts. Then a case study for transactions database of a chosen company is presented. We use Weighted RFM (recency, frequency and monetary) model to determine customers’ lifetime value (CLV) and segment them based on k means clustering approach. The relative weights of RFM model were determined by analytic hierarchy process (AHP). Findings revealed that CLV analysis using RFM measures can help the company better understand its customers and locate the most profitable customers. Therefore, the company can apply marketing strategies to maintain customer relationships more effectively.

Mots clés: Analytical Hierarchy Process ; Customer Lifetime Value ; ; Customer Relationship Management ; K-Means Clustering ; RFM model


Nexus between foreign direct investment and exports in Algeria: Empirical evidence from ARDL technique

شادلي وسيلة,  بن عناية جلول, 

الملخص: Abstract: The aim of this study is to examine the nexus between foreign direct investment and exports in Algeria by using Autoregressive Distributed Lag (ARDL) bound testing and causality analysis for the period of 1980-2019. According to the result, foreign direct investment is an important factor that positively affects the exports in Algeria in both the short and long term. The Toda-Yamamoto causality analysis reveals a two-way causality relation between foreign direct investment and exports. ملخص: الهدف من هذه الورقة البحثية هو توضيح العلاقة بين الاستثمار الاجنبي المباشر و الصادرات الجزائرية باستخدام نموذج ARDL واختبار السبية Toda yamamoto في الفترة الممتدة مابين 1980-2019. ومن خلال النتائج تم التوصل الى أن الاستثمار الاجنبي المباشر يؤثر بشكل ايجابي على الصادرات الجزائرية في المدى القصير والمدى الطويل، اضافة الى وجود علاقة سببية ثنائية الاتجاه بين الاستثمار الاجنبي المباشر والصادرات الجزائرية. الكلمات المفتاحية: استثمار اجنبي مباشر؛ صادرات؛ نموذج الانحدار الذاتي للفجوات الزمنية الموزعة المتباطئة ARDL ؛ تكامل؛ جزائر.

الكلمات المفتاحية: foreign direct investment ; exports ; -Autoregressive Distributed Lag -ARDL ; cointegration ; Algeria


Impact of Trade Openness and Economic Freedom on Economic Growth: A Panel Analysis Study (2000-2018)

Mayache Nesrine, 

Résumé: This paper investigates the impact of both trade openness and economic freedom on economic growth using data from 4 selected North African countries over the period of 2000 to 2018. The study involves two stages of analysis. The results of panel data analysis reveal that trade openness is positively and significantly correlated with economic growth; whereas it is found that economic freedom has a negative significant impact on economic growth. However both economic freedom and trade openness have a positive impact on economic growth. The investigation into the effect of trade openness on economic freedom resulted in negative significant relationship. Thus economic freedom does matter for economic growth.

Mots clés: Economic Freedom Economic Growth, Panel Data, Trade Openness


Stress professionnel et engagement organisationnel : approche empirique de la relation entre l’engagement organisationnel et le stress professionnel

بن عصمان أمينة,  فرواني بلقاسم, 

Résumé: Dans un contexte marqué par la mondialisation, l’ouverture des marchés, la concurrence, l’instabilité économique, la rapidité du progrès technologique, l’une des préoccupations actuelles des entreprises est l’engagement organisationnel de leurs collaborateurs. Il représente un réel défi pour la gestion des ressources humaines en ce sens qu’il cherche à pousser les employés à s’investir davantage dans leur travail et à pérenniser ainsi l’engagement de ces mêmes ressources à l’égard de l’organisation. Les organisations attendent de leurs salariés d’être plus productifs, plus actifs, plus rentables. Néanmoins le problème qui se pose c’est que face à de telles exigences, face à des pressions imposées par leur travail pour réaliser les objectifs de l’organisation, leurs ressources mentales et physiques se sont inévitablement amoindries car il arrive toujours un moment où l’organisme ne suit plus où il atteint ses limites et où tout se rompt. L’objectif principal de ce papier consiste à vérifier le sens de la relation entre le construit multidimensionnel de l’engagement organisationnel et le stress professionnel chez les salariés. Les résultats ont été obtenus à partir d’une population d’étude composée de 83 répondants provenant de l’entreprise Algérie télécom Tlemcen Cette recherche, montre d’une part, que l’engagement organisationnel constitue un facteur déclencheur des stress professionnel chez les salariés de cette entreprise. Elle expose d’une autre part, que c’est la dimension affective de l’engagement organisationnel, qui contribue à son accroissement. In a context marked by globalization, the opening of markets, competition, economics instability, and the speed of technological progress, one of the current concerns of companies is the organizational commitment of their employees. Its represents a real challenge for human resources management in that it seeks to encourage employees to invest more in their work and thus to perpetuate the commitment of these same resources to the organization. Organizations expect their employees to be more productive, more active, and more profitable. However, the problem that in the face of such demands, in the face of pressures imposed by their work to achieve the objectives of the organization, their mental and physical resources have inevitably been depleted because there always comes a time when he organism no longer follows where it reaches its limits and where everything breaks down. The main objective of this paper is to verify the meaning of the relationship between the multidimensional construct of organizational commitment and professional stress among employees. The results were obtained from a study population made up of 83 respondents from the company Algeria Telecom Tlemcen. This research shows, one the one hand, that organizational commitment is a factor that triggers professional stress among the employees of this company. One the other hand, she states that it is the affective dimension of organizational commitment that contributes to its growth.

Mots clés: engagement organisationnel, stress professionnel, salariés, Algérie télécom ; organizational commitment, professional stress, employees, Algeria Telecom.


The progressive effect of intangible assets on developing competitive advantage: A case study of the telecommunications sector in Algeria

بوضياف إلياس,  شرفي منصف, 

الملخص: Abstract : Through this study, we mainly aim to measure the direct progressive effect between intangible assets and competitive advantage and getting the best model that explains this effect. This study was conducted on a sample of 153 individuals from 33 telecoms agencies or commercial spaces of telecom operators in Algeria. We followed three approaches to processing the data and access to results, which are the descriptive, inductive and experimental approach. Where we developed a model that shows the paths of possible impacts between the studied variables (intangible assets and competitive advantage). And by relying on the survey method through data collection and analysis by using a set of descriptive statistical indicators and appropriate tests mainly stepwise regression. The main results of this study showed that some dimensions of intangible assets have a direct impact on the competitive advantage. ملخص: نهدف من خلال هذه الدراسة بشكل أساسي إلى قياس التأثير التدريجي المباشر بين الأصول غير الملموسة والميزة التنافسية و الوصول إلى أفضل نموذج يفسر هذا التأثير للأصول غير الملموسة على الميزة التنافسية ، أجريت هذه الدراسة على عينة مكونة من 153 فردًا من 33 وكالة اتصالات أو فضاء تجاري تابعة لمتعاملي الإتصالات في الجزائر و اتبعنا ثلاث مناهج لمعالجة المعطيات و الوصول إلى النتائج و هي المنهج الوصفي و الاستقرائي والتجريبي، حيث قمنا بتطوير نموذج يوضح مسارات التأثيرات الممكنة بين المتغيرات المدروسة (الأصول غير الملموسة والميزة التنافسية). و ذلك بالاعتماد على طريقة المسح من خلال جمع البيانات وتحليلها باستخدام مجموعة من المؤشرات الإحصائية الوصفية و الاختبارات الملائمة المتمثلة أساسا في الانحدار التدريجي ، حيث أظهرت النتائج الرئيسية لهذه الدراسة وجود تأثير مباشر لبعض أبعاد الأصول غير الملموسة على الميزة تنافسية.

الكلمات المفتاحية: intangibility ; assets ; intangible assets ; competitive advantage


Étude de l’impact de la simplicité, de l’accessibilité et de la stabilité de la règlementation fiscale sur l’efficacité du system fiscal Algérien.

داعي رانيا,  شنوفي نور الدين, 

Résumé: Afin de rendre compte du caractère coercitif de l’impôt, on s’est proposé, dans le présent article, d’étudier la place que les différentes théories de l’impôt, accordent à la règlementation fiscale et de démontrer l’impact de la simplicité, de l’accessibilité et de la stabilité de la réglementation fiscale sur l’efficacité du système fiscal Algérien à travers l’analyse avec l'application de la régression linéaire d’un questionnaire destiné à 29 professionnels exerçant dans les métiers d’experts et conseillers fiscaux, experts comptables, et de commissaires aux comptes auprès des entreprises en Algérie.

Mots clés: Efficacité ; Impôt ; Règlementation ; Régression linéaire ; Système fiscal. ; Efficacité ; Impôt ; Règlementation ; Régression linéaire ; Système fiscal


Cyclicité de la politique budgétaire en Algérie : une évaluation empirique par une modélisation ARDL

عماني اسماعيل, 

Résumé: L’orientation de la politique budgétaire est déterminée par plusieurs facteurs financiers, institutionnels et politiques. Ainsi, l’objectif de cet article est d’évaluer le caractère cyclique de la politique budgétaire en Algérie. Pour cela une modélisation d’une fonction de réaction des dépenses publiques est estimée par la méthode ARDL appliquée sur des données allant de 1970 à 2019. Les résultats démontrent une forte procyclicité des dépenses budgétaires par rapport à la croissance économique alors qu’elles suivent une tendance contra-cyclique face aux variations des recettes des hydrocarbures. De même, la politique budgétaire en Algérie est soumise à une contrainte de soutenabilité, la dette publique ayant un impact négatif sur les dépenses alors que le taux change exerce un effet inflationniste mais seulement à court terme.

Mots clés: cyclicité ; dépenses publiques ; croissance économique ; rente ; ARDL


The Impact of Internal Marketing policies in attaining Organizational Commitment the case of Ooredoo company

دياب عبد الرحمان, 

Résumé: The main objective of this study is to measure the impact of internal marketing activities on orgnizational commitment of of Ooredoo company employees, by adopting the Foreman & Money scale. 43 questionnaires were distributed to the employees in 03 states: Saida; Mascara; Sidibelabbes. Several results were reached: 1) Internal marketing activities affect the organizational commitment of Ooridoo operator employees; 2) The training level affect the organizational commitment of Ooridoo operator employees; 3) The incentives provided have a high impact on the organizational commitment of the ooredoo operator employees; 4) The organizational vision affect the organizational commitment of Ooridoo operator employees.

Mots clés: Internal marketing policies ; organizational ; commitment ; affective commitment ; commitment normative ; normative ; , continuance commitment


The investment climate and the attractiveness of foreign direct investment in Algeria (empirical study for the period 2000-2019).

خليفة فاطيمة الزهرة,  طلب فاطمة, 

Résumé: This study aims to analyze the relationship between the investment climate and foreign direct investment in Algeria by estimate the relationship between the FDI (as a dependent variable) and other three variables: GDP (per capita), Openness index and Political stability (as independent variables) by using a Half-logarithmic model for the period (2000-2019). The results of the study showed that there is a positive effect of the Gross domestic product per capita on the Foreign Direct investment, a strong positive effect of openness index on the FDI has been confirmed, technically (a change increase or decrease) by one unit of the Openness Index of the Algerian Economic, ceteris paribus, should make a change of the FDI by 2.55%. We confirmed the existence of the causality (in Granger sense) of political stability to the FDI during the study period.

Mots clés: Investment climate, foreign direct investment, Openness index, Political stability, Half –logarithmic model, attractiveness.


Le Choc Pétrolier de 2014 Et Ses Effets Sur La Politique Commerciale En Algérie

مرغيت عبد الحميد, 

Résumé: L’économie Algérienne est confrontée à un choc extérieur de grande ampleur et durable engendré par l’effondrement des cours des hydrocarbures depuis Juin 2014. La persistance et l’aggravation du choc a marqué un tournant dans l’évolution de l’ensemble des agrégats macroéconomiques, en raison du ralentissement de l’activité économique, et du creusement des déficits budgétaires et du compte courant extérieur. À cet égard, l’ambition de cet article, est de montré l’impact du choc pétrolier sur la performance des comptes extérieurs, ainsi que les mesures de politique commerciale qui ont été introduites pour atténue l’effet de ce choc, tout en évaluant pleinement l’efficacité des mesures prises. Toutefois, l’étude conclue que la politique commerciale doit avoir pour objectif principal d’encourager les exportations plutôt que d’imposer des barrières aux importations.

Mots clés: Politique commerciale -Choc pétrolier - Ajustement -– Importations –Exportations-Algérie.


The strategy of Islamic banks in hedging risks - The case of Al Baraka Islamic Bank of Algeria -

مالكي طارق,  بحيح عبد القادر, 

Résumé: Islamic banking is not without risks that may arise from its activities or from the environment in which it operates, and risk management is considered as one of the most important topics in banking and financial management. Therefore, this study aims to identify the role that risk management plays in Islamic banks in order to reduce the risks of financial crises that threaten Islamic banks. Therefore, there is an urgent need to identify, measure, manage and control these risks. The study found that Islamic banks face higher credit risks than their classical counterparts due to some of the imposed Sharia requirements that must be adhered to. It has also been concluded that there is a necessity for an independent internal control system that works to provide information in coordination with the external auditor. Such is the case with al Baraka Islamic Bank in Algeria that faces many risks and there is no immediate risk management strategy that is compatible with the provisions of Islamic Sharia law, and there is no special system to measure the risks management. JEL classification: G32 , G21

Mots clés: Islamic bank, banking risk, hedging risks , Islamic finance formulas.


The transition to an SME 4.0: between opportunities and threats

Bouri Nassima, 

Résumé: Résumé La PME 4.0 est l’entreprise industrielle qui a subi une transformation cyberphysique de la fabrication. Le concept Industrie 4.0 provient de l'initiative allemande, lancée par le gouvernement pour promouvoir la fabrication connectée et une convergence numérique entre l'industrie, les entreprises et les autres processus. Le passage à une entreprise 4.0 est complexe, il s’agit d’un écosystème entièrement interopérable de machines et de partenaires sera créé tout au long de la chaîne d'approvisionnement et les données alimenteront et corrigeront le déroulement des transactions économiques et opérations financières. C’est dans ce cadre que ce papier se propose de résumer les principales stratégies de facilitation de passage.

Mots clés: Mots clés : PME 4.0, industrie, innovation, Robotique, Cobotique, automates programmables.


Stimuler l’entrepreneuriat féminin en Algérie :Uune étude exploratoire de la Caisse Nationale d’Assurance Chômage

بوحارة خالدية,  بوزادي سلطانة, 

Résumé: Le sujet de l'entrepreneuriat en général et de l'entrepreneuriat féminin en particulier est un thème complexe, le nombre de femme propriétaires de TPE et de PME, a augmenté en Algérie du fait de l’existence de nombreux dispositifs d’appui à la création d’entreprise. Cibler les femmes entrepreneures bénéficiaires de la CNAC nous permet d’aller au-delà des généralités sur l’entrepreneuriat féminin pour en montrer les spécificités liées aux caractéristiques de leur entreprise et à leur secteur d’activité en Algérie. Sur base d’une étude quantitative, nous présenterons une première description de l’entrepreneuriat féminin de l’Agence nationale d’assurance chômage.

Mots clés: entrepreneuriat féminin ; dispositif d’appui ; analyse factorielle des correspondances ; profil ; caractéristiques


التكوين الجامعي وعلاقته بالإدماج المهني للمتخرجين الجامعيين العاملين ضمن عقود ما قبل التشغيل *تلمسان نموذجا *

بورقيعة سليمة, 

الملخص: عرف قطاع التعليم العالي في الجزائر إصلاحات متعاقبة، ركزت من خلالها على تفعيل علاقة الجامعة بعالم الشغل، من خلال ربط التكوين الجامعي بالتشغيل، لهذا هدفنا من خلال دراستنا إلى إلقاء الضوء على واقع التكوين الجامعي بالجزائر وعلاقته بإدماج المتخرجين في سوق العمل، وكذا الوقوف على أهم الأسباب التي تعرقل حصول حامل الشهادة الجامعية على وظيفة دائمة، ولقد خلصت الدراسة إلى أن سياسة الباب المفتوح أمام التعليم الجامعي، وتخريج أعداد هائلة من الطلبة مقابل محدودية المناصب المفتوحة إلى جانب توجيه الطلبة إلى تخصصات لا يحتاجها سوق العمل مع الطابع النظري للتكوين الجامعي جعل الطالب الجامعي يفتقر إلى المهارات اللازمة، كل هاته الأسباب مجتمعة حدت من فعالية التكوين الجامعي في إدماج الخريجين الجامعيين مهنيا. ا

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية: التكوين الجامعي ,الإدماج المهني,عقود ما قبل التشغيل ,خريجي التعليم العالي.


role of sales forecasting in the modelisation of decision making process, case of MANTAL Textile Corporation of Tlemcen

بن عاتق عمر,  بن لولو سليم بدرالدين,  لعرج مجاهد صفاء, 

الملخص: Abstract: In this article, we will try to show the effective role played by the forecast methods of sales in economical modeling of decision making process in the Textile Corporation MANTAL for the period 2013-2019. In order to reflect this subject we have relied on the analytical and inductive descriptive approach in relation to the theoretical aspect of the subject and as for the practical aspect of the study we have relied on the integrated approach in applied research (experimental approach), by using one of the most prominent methods which is represented by Box-Jenkins method, as well as is the most compatible with the specifics of the research, by making monthly forecasts on a set of designs produced by the MANTAL corporation for the three months of the current year, which we found in demand from its customers since the last crisis till now then we modeled one of its objectives concerning maximizing the sales revenue الملخص: تهدف هذه الدراسة إلى توضيح دور وأهمية عملية التنبؤ بالمبيعات في النمذجة الاقتصادية لعملية اتخاذ القرارات بمؤسسة النسيج للمواد الثقيلة MANTAL s.p.a (تلمسان) للفترة الممتدة من2013-2019. ولتجسيد موضوع بحثنا هذا اعتمدنا على المنهج الوصفي التحليلي والاستقرائي وذلك فيما يتعلق بالجانب النظري للموضوع . أما فيما يتعلق بالجانب التطبيقي من الدراسة تم الاعتماد على المنهج المتكامل في البحوث التطبيقية (المنهج التجريبي) وذلك بإستخذام أحد أبرز الطرق المتمثلة في طريقة Box-Jenkins ، باعتبارهما الأنسب والأكثر توافقا مع خصوصيات البحث ، من خلال القيام بتنبؤات شهرية على مجموعة من التصاميم المنتجة من طرف مؤسسة مانطال لثلاث أشهر الموالية من السنة الحالية، التي وجدنها مطلوبة من قبل زبائنها منذ آخر أزمة مرت بها إلى يومنا هذا. ثم قمنا بنمذجة أحد أهدافها المتمثل في تعظيم رقم الأعمال.

الكلمات المفتاحية: Forecasting ; Sales forecasting ; making a decision ; Box-Jenkins method


Intelligence artificielle, information comptable et traitement des pièces comptables: quelle faisabilité pour les entreprises algériennes ?

Amari Badiaa, 

Résumé: Nous essayons au travers de ce travail de sensibiliser au phénomène de l’Intelligence Artificielle et son impact sur la pratique comptable en général, et celle relative au traitement des pièces et documents comptables en particulier. Une étude qualitative par entretiens en focus groupe, vient corroborer nos postulats en matière de faisabilité de cette approche technologique dans la pratique comptable dans les entreprises algériennes. Un des résultats les plus significatifs de ce travail est celui inhérents au fait que les professionnels de la comptabilité dans nos entreprises admettent l’inévitable impact qu’aura l’Intelligence Artificielle sur la façon dont ils accomplissent leurs taches, surtout celles relatives au traitement des pièces et document comptables.

Mots clés: Intelligence Artificielle – Comptabilité – pièces comptables –entreprise algérienne – système d’informations comptables.


المقاربة النقدية لقياس الإقتصاد غير الرسمي- قراءات و إنتقادات

بوترفاس هاشمي,  بحوصي مجذوب, 

الملخص: إنّ تنامي الاقتصاد غير الرسمي وشغله لجزء كبير من الاقتصاديات الوطنية، استوجب التفكير في معرفة حجمه الحقيقي. وكونه يتميز بخاصية التخفي، فإن عملية الكشف عن مداه ليست بالمهمة البسيطة. ولهذا كان من الضروري ابتكار طرق فعّالة تمكّن من التعرف على مستواه بصفة دقيقة. فمن انطلاقة اهتمّت في بداية القرن العشرين بثروة و أرباح الأفراد، تطوّرت طرق القياس وأصبحت أكثر تعقيدا من خلال ارتكازها على نماذج رياضية و إحصائية. ففي النصف الثاني من القرن العشرين ظهرت أولى المقاربات التي تستعمل الطرق النقدية للاطّلاع على نسبة الاقتصاد غير الرسمي ومردّ ذلك أنّ النّشاطات الاقتصادية مهما كانت طبيعتها فإنها ستترك آثارا بالإمكان تتبعها.

الكلمات المفتاحية: إقتصاد غير رسمي، إقتصاد خفي، مقاربات نقدية، سيولة، تهرب ضريبي، الناتج الداخلي الخام


Le pilotage de la performance d’une entreprise : quelle attention accordée au tableau de bord en tant qu’un outil efficace ?

عنصر فاطمة الزهراء,  بلوطي نبيل, 

Résumé: Abstract The dashboard is considered one of the most important tools that lead to the management of the performance of the organization, which is beneficial for the organization. This article will then deal with the question of the degree of acceptance of the application of functional dashboards by the heads of functions in a multinational company SARL REFRATECH Résumé Le tableau de bord est considéré comme l'un des outils les plus importants qui mènent au pilotage de la performance de l'organisation, ce qui est bénéfique pour l'organisation Cet article traitera alors la question de degré d’accptation d’application des tableaux de bord fonctionnelpar les responsables des fonctions dans une entreprise multinationale SARL REFRATECH

Mots clés: Performance ; pilotage de la performance ; tableau de bord ; tableau de bord fonctionnel ; Responsables


دور الصورة الذهنية في تعزيز التسويق الدولي للمنتوج المحلي

صادق زهراء, 

الملخص: أصبح التسويق عنصرا أساسيا في نمو و نجاح مؤسسات الأعمال في ظل المنافسة الشديدة خارج أو داخل البلد ، هذه المنافسة تتطلب الكفاءة و الفعالية و تبني إستراتيجية تسويقية تنافسية و الصمود أمام كافة التحديات و التكيف مع البيئة داخليا و خارجيا. و تزايدت أهمية التسويق على النطاق المحلي و الدولي و أصبح يمثل أحد عوامل التطور و التقدم على مستوى الاقتصاد الوطني و الدولي . فالمتتبع لحركة المنافسة الدولية يجد أن سر نجاح الشركات الكبرى هو تبني أنظمة تسويقية دولية متطورة مكنتها من الوصول إلى ما هي عليه الآن من قدرات إنتاجية و تصديرية غزت العالم كله بمنتجاتها. وفي ظل التغيرات العالمية فإن معظم المؤسسات الدولية الصناعية منها و الخدمية تتعامل في أداء أعمالها مع ظروف بيئية تتسم بالديناميكية وسرعة تغيير اتجاهاتها الحالية وتبني توجهات استراتيجية بشأن مجالات أعمالها أساسها التسويق، يفرض عليها تعزيز الصورة الذهنية لمنتجاتها و المحافظة عليها من أجل ضمان حصتها السوقية المحلية أو الدولية.

الكلمات المفتاحية: الصورة الذهنية ; التسويق الدولي ; المنتوج المحلي


درجة توفر أسس ونشاطات المنظمة المتعلمة في كلية العلوم الاقتصادية، العلوم التجارية وعلوم التسيير بجامعة طاهري محمد (بشار)

شريفي مسعودة, 

الملخص: ملخص: هدفت الدراسة إلى التعرف على مفهوم المنظمة المتعلمة ودرجة توفر الكلية محل الدراسة على أسس ونشاطات المنظمة المتعلمة من وجهة نظر هيئة التدريس. ومن أجل تحقيق هذا الهدف، استخدمت الدراسة المنهج الوصفي واعتمدت الاستبيان كأداة لها. وتوصلت الدراسة إلى أن درجة توفر أسس المنظمة المتعلمة في الكلية محل الدراسة متوسطة. أما نشاطاتها، فدرجة توفرها كانت ضعيفة ماعدا نشاط التعلم من الآخرين الذي توفر بدرجة متوسطة. كما توصلت الدراسة أيضًا إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين استجابات عينة الدراسة حول مدى توفر الأسس والنشاطات تعزى لاختلاف النوع أو سنوات الخبرة. أما بالنسبة للرتبة العلمية، فأثبتت النتائج أيضًا عدم وجود فروق ما عدا فيما يتعلق بـ: (القيادة، التعلم من الآخرين، تحويل المعرفة)، حيث أشارت النتائج إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين الاستجابات. وجاءت الفروق لصالح رتبة أستاذ تعليم عالي. Abstract: The study aimed at identifying the concept of the learning organization and the degree to which the college under study provides the foundations and activities of the learning organization from the point of view of the Teaching staff. In order to achieve this goal, the study used the descriptive approach and adopted a questionnaire as its tool. The study found that the degree of providing the foundations of the learning organization in the college under study is average. Concerning its activities, its availability was weak, except the activity of learning from others, which was provided with a moderate degree. The study also found that there were no statistically significant differences between the responses of the study sample regarding the availability of foundations and activities due to the difference of gender or years of experience. As for the scientific rank, the results also proved that there were no differences except for: (leadership, learning from others, and knowledge transfer), where the results indicated that there were statistically significant differences between the responses. The differences are in favor of the rank of professor of higher education.

الكلمات المفتاحية: منظمة متعلمة ; تفكير نظمي ; تحويل المعرفة ; قيادة ; هيئة تدريس


دراسة تحليلية وتقييمية لأثر النفقات الجبائية على الموازنة العامة

طويطو جلال,  عبار محمد, 

الملخص: يندرج هذا الموضوع ضمن السياسة العامة للدولة من خلال فلسفة الانفاق العام وكذلك السياسة الضريبية والإجتماعية، فبالإضافة إلى الوظيفة المالية للضريبة ( الإيرادات) هنالك وظيفة اجتماعية (من خلال سياسة إعادة التوزيع)، والتي من خلالها تفقد ميزانية الدولة سنويا مداخيل جد معتبرة من الإيرادات الجبائية نتيجة ما يسمى "النفقات الجبائية"، وهو مصطلح يتم إطلاقه على الإمتيازات والإعفاءات الجبائية التي تتضمنها مختلف القوانين ذات الصلة. ويعود ظهور هذا المصطلح إلى نهاية الستينات من القرن الماضي في ألمانيا والولايات المتحدة الأمريكية. ويفرض القانون العضوي المتعلق بقوانين المالية إدراج تقرير النفقات الجبائية مع مشروع الموازنة العامة، إلا أن الجزائر، وبالرغم من تأخرها في هذا المجال، قد قطعت شوطا مهما في إطار تقييم وتحليل النفقات الجبائية. وتكمن أهمية هدا الموضوع في مدى فاعلية هده النفقات ومدى تحقيقها للأهداف الاقتصادية والاجتماعية المنتظرة، وأثر ذلك على الموازنة العامة، وذلك من خلال دراسة تقييمية وتحليلية على مدار سنوات الدراسة وبمساعدة برنامج EVIWS. This subject is part of the general policy of the State through the philosophy of public expenditure as well as fiscal and social policy. Next to the financial function of the tax (income), there is a social function (through the redistribution policy), through which the state budget loses every year (loss of income) very significant revenues. tax revenues as a result of what is called "tax expenditure", a term given to the tax privileges and exemptions included in the various specific laws. The emergence of this term dates back to the late sixties of the last century in Germany and the United States of America. In Algeria, the organic law relating to finance laws requires the inclusion of the tax expenditure report with the draft state budget, but Algeria, despite its delay in this area, has taken an important step in the assessment and the analysis of tax expenditures. The importance of this theme lies in the effectiveness of these expenditures and the extent to which they achieve the expected economic and social objectives, and the impact of this on the State budget, through an evaluative study and analytical during the study period and with the assistance of the EVIWS program.

الكلمات المفتاحية: Analytical and evaluative study ; budget policy ; fiscal policy ; state budget ; tax expenditures ; دراسة تحليلية وتقييمية ; سياسة جبائية ; سياسة مالية ; موازنة عامة ; نفقات جبائية


تأثير الضريبة على أرباح الشركات على نمو الصناعة خارج المحروقات في الجزائر باستخدام نموذج الانحدار الذاتي VAR للفترة 1992-2018

العقون زهرة,  فكارشة سفيان, 

الملخص: ملخص: حاولنا من خلال هذا البحث دراسة تطور الضريبة على أرباح الشركات ومدى تأثيرها على نمو الصناعة خارج المحروقات في الجزائر خلال الفترة ( 1992-2018) باستخدام نموذج الانحدار الذاتي VAR، وذلك من خلال طرح الإشكالية التالية كيف يمكن أن تؤثر الضريبة على أرباح الشركات على القطاع الصناعي في الجزائر ؟ حيث توصلنا إلى أن السلسلتين مستقرتين في درجتين مختلفتين وقد اعتمدنا المنهج التحليلي الوصفي من أجل استيعاب الإطار النظري، باستخدام برنامج Eviews9 ، وتكمن أهمية الموضوع في كون الضريبة على أرباح الشركات دور كبير في تمويل الخزينة العامة وتأثير على النشاط الصناعي في الجزائر مما يؤدي إلى إعادة تأهيل المؤسسات وتطوير الموارد البشرية وهذا ما يؤدي تكثيف الاستثمار وبالتالي ازدهار النمو الاقتصادي خارج قطاع المحروقات ، وفي الأخير توصلنا من خلال الدراسة القياسية أن ليس هناك علاقة تكامل مشترك بين المتغيرات وليس هناك علاقة سببية بينهما. الكلمات المفتاحية:ضريبة، صناعة، نموذج شعاع الانحدار الذاتي، نمو اقتصادي، سببية غرانجر. تصنيفات جال: E62 ، L16 ، C20 ، O40 Abstract Through this research we tried to study the evolution of the tax on corporate profits and the extent of its impact on the growth of the non-hydrocarbon industry in Algeria during the period (1992-2018) using the VAR self-regression model, by posing the following problem: How can the tax affect corporate profits on the sector Industrialist in Algeria? So we found that the two strings are stable in Two different degrees, and we adopted the descriptive analytical approach in order to comprehend the theoretical framework, using the Eviews9 program, and the importance of the topic lies in the fact that the tax on corporate profits has a major role in financing the public treasury and has an impact on industrial activity in Algeria, which leads to the rehabilitation of institutions and the development of human resources and this is what leads Intensification of investment and consequently the boom of economic growth outside the hydrocarbon sector, and in the end we reached through the standard study that there is no joint complementarity relationship between the variables and there is no causal relationship between them. Key words: tax, industry, autoregressive beam model, economic growth, Grainger causation JelClassification: E62 , L16 ,C20 , O40

الكلمات المفتاحية: ضريبة ; صناعة ; نم ; ج شعاع الانحدار الاتي ; نم اقتصادي ; سببية غرانجر


تحقيق الميزة التنافسية بالإعتماد على نظام إدارة الجودة الشاملة

مالكي نادية فاطمة الزهراء,  قريش بن علال,  غماري سهيلة, 

الملخص: .تهدف هذه الدراسة إلى البحث عن سبل تحقيق الميزة التنافسية في المؤسسات الجزائرية بالإعتماد على نظام إدارة الجودة الشاملة حيث أستخدمت الورقة البحثية المنهج الوصفي السببى إذ تم توزيع 120 إستبانة على موظفي شركة موبيليس بالجزائر العاصمة بغية معرفة دور إدارة الجودة الشاملة في تحقيق الميزة التنافسية ، كما تم . إستخدام بعض الأساليب الإحصائية المتواجدة في برنامج الحزم الإحصائية وقد خلصت الدراسة الى وجود اثر لممارسات ادارة الجودة الشاملة في تحقيق الميزة التنافسية في شركة الاتصالات الجزائرية موبيليس. كما أوصت الدراسة بوجوب تثمين نظام إدارة الجودة الشاملة من قبل .المؤسسات في عالم يتميز بالسرعة والديناميكية بغية إكتساب الميزة التنافسية التي تعتبر بمثابة بطاقة رابحة للمؤسسة

الكلمات المفتاحية: الميزة التنافسية ; المعايير التنافسية ; معايير نظام الجودة الشاملة ; نظام إدارة الجودة الشاملة