معارف
Volume 17, Numéro 2, Pages 1485-1505
2022-12-31

أثر برنامج تدريب بدني على بعض عناصر اللياقة البدنية لدى التلاميذ ذوي الإعاقة السمعية (14-16 سنة)

الكاتب : سنوسي فغلول . حسين بن زيدان . عثمان بن برنو .

الملخص

تهدف هذه الدراسة إلى معرفة أثر برنامج تدريبي بدني في تحسين مستوى بعض عناصر اللياقة البدنية لذوي الإعاقة السمعية (14-16) سنة من العام الدراسي 2019-2020. تم استخدام المنهج التجريبي على مجموعة تضم 10 تلاميذ للعينة التجريبية و10 تلاميذ للعينة الضابطة، وتمثلت الاختبارات في (اختبار التحمل الدوري التنفسي، اختبار التحمل العضلي، اختبار السرعة،اختبار القوة، اختبار المرونة)، وبعد تطبيق البرنامج التدريبي المقترح تم المعالجة الإحصائية للنتائج الخام التي أسفرت على أن: البرنامج التدريبي المقترح كان له تأثير إيجابي في تحسين مستوى بعض عناصر اللياقة البدنية قيد البحث لفئة ذوي الإعاقة السمعية، لذلك نوصي بتصميم برامج تدريبية ورياضية لتحسين الجوانب البدنية والحركية للأشخاص ذوي الإعاقة السمعية. This study aims to know the impact of the physical training program to improve the level of some elements of physical fitness for people with hearing disabilities (14-16) years of the 2019-2020 school year. The experimental method was adopted for its relevance to the nature and problem of the study, where the sample amounted to 10 students for the experimental sample, 10 students for the control sample, and the tests were (respiratory endurance test, muscle endurance test, speed test, strength test, flexibility test), and after applying the proposed training program was Statistical treatment of the raw results that resulted in the proposed training program had a positive effect in improving the level of some elements of physical fitness under consideration for the hearing-impaired category. Therefore, we recommend designing training and sports programs to improve the physical and motor aspects of persons with hearing disabilities.

الكلمات المفتاحية

برنامج تدريبي: التدريب البدني: اللياقة البدنية: ذوو الإعاقة السمعية