رفوف


Description

Rufuf is an international, double-blind peer-reviewed academic journal published bi-annually by the Laboratory of Algerian Manuscripts in Africa, University Ahmed Draia, Adrar, Algeria. Rufuf focuses on the Humanities but with a particular focus on pre-modern Arabic manuscripts. The journal publishes original and cutting-edge research and provides a platform for professionals and researchers to contribute innovative work in the field. The journal publishes in Arabic and English in both print and online versions. Access to the online version is free and downloadable. Articles from around the world can be submitted online. Rufuf publishes at no cost to the author.

Annonce

دعوة للنشر

إعـــــــلان

يمكن لجميع المهتمين والباحثين في مجالات

  • المخطوطات جردا وفهرسة ، تحقيقا ودراسة
  • الآداب والعلوم الإنسانية
  • التاريخ
  • اللغة واللغويات
  • علم الآثار
  • الكلاسكيات
  • الحفظ
  • تاريخ وفلسفة العلوم
  • الأدب والنظريات الأدبية
  • علم المتاحف
  • الفلسفة
  • الدراسات الدينية
  • الفنون المرئية وفنون الأداء

إرسال أبحاثهم على الرابط الحصري للمجلة

https://www.asjp.cerist.dz/en/PresentationRevue/132

مع ضرورة الإلتزام التام بتعليمات النشر المرفوعة على صفحة المجلة على

البوابة الجزائرية ASJP

ملاحظات هامة :

01/ المقال لا يقبل إلامن خلال صفحة المجلة على البوابة الجزائرية، و في قالبها المرفوع على الصفحة حصريا.

02/ ادخال عنوان المقال، وكذا الملخصين، والكلمات المفتاحية في مكانهم المخصص على البوابة يكون باللغتين معا العربية والانجليزية.

03/ الترجمة الآلية لعنوان المقال، وكذا ملخصه بالانجليزية مرفوضة مبدئيا ما لم تُرَاجَع وتُدَقّق.

04/ تخصص الصفحة الأولى فقط  لمعلومات الباحث، إضافة إلى العنوان، والملخص، وكلمات المفتاح، (باللغتين)  على أن يَشرَع  الباحث مباشرة في تقديم بحثه ابتداء من الصفحة الثانية.

04/ بعد قبول المقال للنشر يُرسلُ الباحث خطابا يُقرُّ فيه و يَتَعَهَّد بأصالة بحثه، وعدم نشره من قَبْل على أي صورة كانت، وأنه ليس مستلا من رسالة أكاديمية تَمَّت مناقشتها من قبل، ولم يسبق تقديمه خلال أي تظاهرة علمية.

05/ بالنسبة للباحثين المُقبلين على مناقشة رسائلهم، أو تقديم ملفاتهم لترقية علمية يمكنهم بعد قبول مقالهم للنشر بشكل نهائي تقديم "طلب الأولوية في النشر" مرفوقا بآخر شهادة للتسجيل بالنسبة للطلبة،أو شهادة الدكتوراه أو التأهيل الجامعي بالنسبة للأساتذة على أن يكون ذلك كله في حدود الإمكانات المتاحة.

 

ودمنا جميعا في خدمة العلم والعلماء

 

 

 

 

07-06-2021


9

Volumes

22

Numéros

234

Articles


مَخْطوط قَصيدَة " بُشرَاك يَا قَلبُ " بينَ القَاضي عيَّاض والإمَام المَغيلِي مَن النَّاظم ؟ لمَاذا ؟ وكَيف ؟ The Manuscript of the Poem ‘’Good Tidings my Heart’’ between al-Qaḍi Ayyaḍ and Imam al-Maghili Who is the Author Why and How?

جعفري أحمد, 

الملخص: ملخص: تعتبر قصيدة " بُشرَاك يا قَلبُ " من أشهر القصائد المدحية النبوية ذيوعا، وتداولا بين النقاد والباحثين، وذلك بالنظر إلى موضوعها المتعلق بسيرة المصطفى صلى الله عليه وسلم من جهة، وبالنظر إلى صدق عاطفتها، وبلاغة أسلوبها من جهة أخرى، وقد شكلت مخطوطة القصيدة في ذلك أساسا نقطة التقاء لعديد من المحققين والدارسين الذين أجمعوا على أهميتها، واختلفوا في تحديد نسبتها بين الفقيه المُحدّث القاضي عيّاض، وبين الأديب المصلح الإمام المغيلي. فما هي حجج وأدلة كل فريق في نسبته، وما هو الرأي الراجح بينهما. Abstract: The poem ‘’Good tidings, my heart’’ is considered one of the most famous widespread poems on the eulogy of (Prophet) Mohammad as well as the most studied poem by literary critics and researchers. This is so due to its subject matter, that is to say, the biography of the Noble Prophet, may Allah’s peace and blessings be upon him, on the one hand, and due to the sincerity of the intent of the poet and the eloquence displayed in the poem, on the other. The manuscript of the poem has exhibited the consensus of many editors and researchers on its importance, who at the same time differed on its author between the poet and jurist al-Qaḍi Ayyaḍ and the poet and reformer Al-Imam al-Maghili. The arguments of each of the two groups for attributing it to either of the two poets were discussed, as well as the stronger proofs in attributing the poem to its original author.

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية : المغيلي – عياض- مخطوط – قصيدة – بشراك- مدح نبوي. Keywords: al-Maghili – al-Qaḍi Ayyaḍ – Manuscript – Poem - Good tidings - Prophetic Eulogy


اللغة العربية في التشريع في جمهورية تشاد وأثر ذلك في السياسة والتخطيط اللغويي The Arabic Language in the Legislation in the Republic of Chad and Its Impact on Language Policy and Planning

مختار محمد قاسم, 

الملخص: اللغة العربية في التشريع في جمهورية تشاد وأثر ذلك في السياسة والتخطيط اللغويين د. محمد قاسم مختار بدوي قسم اللغة العربية، كلية الآداب، جامعة كردفان المستخلص: يهدف هذا البحث إلى توضيح مكانة اللغة العربية في الممالك التشادية القديمة، والهيمنة الفرنسية والسعي لفرنسة تشاد، ونجاح الدولة الحديثة في فرض اللغة العربية عبر التشريع، وما بُنِيَ عليه من سياسة وتخطيط لغويين وأثر ذلك في واقع اللغة العربية. وقد توصل الباحث إلى أن الممالك التشادية أولت المدارس العربية عناية خاصة. وأن الاستعمار الفرنسي سعى لفرنسة تشاد طوال الحقبة الاستعمارية. وأن التشريعات التشادية من الدستور وما بنيت عليه من قوانين ومراسيم مكنت للغة العربية بوصفها إحدى اللغات الوطنية بجمهورية تشاد. لذلك جاء كل هذه التشريعات لتعمل على إعادة اللغة العربية لمكانتها التي كانت عليها من قبل. أن التشريعات التشادية والسياسة اللغوية التي اعتمدها الدولة ثم التخطيط اللغوي الذي ترجم لهذه السياسة اللغوية مكن للغة العربية بعد تغلب سياسة المستعمرين. الكلمات المفتاحية: تشاد، التشريع، اللغة العربية، السياسة، التخطيط اللغوي. The Arabic Language in the Legislation in the Republic of Chad and Its Impact on Language Policy and Planning Abstract: This paper aims at clarifying the situation of Arabic language in the ancient Chadian kingdoms and the French dominance, and its attempt to make Chad a French-speaking country. It also shows the success of the modern state in imposing the Arabic language through legislations. The study reveals that the Chadian kingdoms paid a special attention to Arabic schools, while the French colonialism tried to impose their language. The Chadian legislation and the language policy adopted by the state enabled the Arabic language in all Chadian administrations as being one of the national languages in Chad. Thus, all these legislation were introduced to help Arabic recovering its position. The Chadian legislation and the linguistic policy adopted by the state and the linguistic planning that reflects this linguistic policy empowered Arabic after the colonial domination. Keywords: Chad, Legislation, Arabic language, Linguistic policy, Linguistic planning

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية: تشاد، التشريع، اللغة العربية، السياسة، التخطيط اللغوي. Keywords: Chad, Legislation, Arabic language, Linguistic policy, Linguistic planning


Existential Escapism and the Tragic Triad: Sula Vs Fred Daniels الهروب الوجودي والثالوث المأساوي: سولا مقابل فريد دانييلز

قيدوم آسيا,  حليمي د. محمد صغير,  كالواي توماس د. كارولاين, 

الملخص: It is not a secret that being a black person in the USA meant at a certain time being a problem, a source of panic and despair. Black Americans react against oppression differently, some of them prefer to commit suicide; but others submit to the whites’ supremacy. In “The Man Who Lived Underground” Richard Wright presents the protagonist who flies paradoxically to the underground world to discover its contradiction with the aboveground world, he sacrifices himself in order to feel free. Besides, Toni Morrison’s “Sula” reflects self-destruction deeds that black women exercise against themselves to free themselves from pain. In the light of Victor Frankl’s Logotherapy and the Tragic Triad, and through the two protagonists Sula and Fred Daniels, this study examines the different reactions that black Americans create to fly away from their racist communities, and to liberate themselves from the existential trauma that stigmatizes their beingness. ملخص ل يس سرا أن كون الفرد الأمريكي ذو الأصل الإفريقي كان في وقت ما مرادفا لكونه مشكلة ومصدرا للذعر واليأس. تختلف ردود أفعال الأمريكيين الزنوج ضد الإضطهاد, فمنهم من يفضل الإنتحار بينما يختار البعض الآخر أن يخضع لسيادة الأمريكيين ذوي البشرة البيضاء. في القصة المعنونة "الرجل الذي عاش تحت الأرض" الكاتب ريتشارد رايت يقدم بطل القصة الذي يفر في تناقض جلي إلى العالم السفلي ليكتشف تناقضه مع العالم الآخر فوق الأرض, لقد ضحى بنفسه من أجل أن يشعر بالحرية. بالإضافة إلى هذا فإن الكاتبة توني موريسون تعكس في روايتها المعنونة "سولا" الأفعال المدمرة للذات التي تمارسها النساء الأمريكيات من أصل إفريقي ضد أنفسهن من أجل التحرر من الألم. في ضوء نظرية العلاج بالمعنى والثالوث المأساوي للباحث فيكتور فرانكل ومن خلال البطلين سولا و فريد دانييلز, توضح هاته الدراسة ردود الأفعال المختلفة للأمريكيين الزنوج من أجل الهروب من مجتمعاتهم العنصرية وتحرير أنفسهم من المأساة الوجودية التي تضفي على كيانهم وصمة عار.

الكلمات المفتاحية: African Americans ; Existential Escapism ; Tragic Triad ; Viktor Frankl ; Toni Morrison ; Richard Wright ; الأمريكيون الأفارقة ; الهروب الوجودي ; الثالوث المأساوي ; , فيكتور فرانكل ; توني موريسون ; ريتشارد رايت


Proto-Orientalism, the English Early Modern Theatre of Alterity, and the Cultural Logic of Nascent Capitalism ما قبل الاستشراق, المسرح الإنجليزي الحديث المبكّر للتغيّر والمنطق الثقافي للرأسمالية الوليدة

بن خليفة ايمان,  حليمي محمد الصغير, 

الملخص: This article situates in a revisionist context Anglo-Muslim encounters and their representations in Drama. Drawing upon such methodologies as New Historicism and Postcolonialism, the present paper aims to yoke the incommensurable discursive and the material and to gauge the implications of Nascent Capitalism and the subsequent emergence of a market culture on the representation of Muslims. It is argued that England’s belated initiative in global trade fueled a strong tendency towards contradistinction. The theatre, as a cultural institution and a rapidly expanding entertainment industry, was inextricably bound to the joint-stock companies that dominated foreign Eastern trade and contributed to diffusing and complicating those encounters further. By drawing from the perpetual process of antagonism to Islam, and by responding to the mercantilism of theatricality, the theater was bound to an economical-religious necessity in engendering the cultural imperative of Proto-Orientalist Muslim representations. تضع هذه المقالة في سياق تعديلي المواجهات الأنجلو-إسلامية وتمثيلاتها في الدراما. بالاعتماد على منهجيات مثل التاريخية الجديدة وما بعد الاستعمار ، نهدف الى إلى ربط الخطاب والمادية المتضادان وقياس الآثار المترتبة على الرأسمالية الوليدة والظهور اللاحق لثقافة السوق على تمثيل المسلمين. يقال إن مبادرة إنجلترا المتأخرة في التجارة العالمية غذت ميلًا قويًا نحو التمييز المتناقض. كان المسرح ، كمؤسسة ثقافية وصناعة ترفيهية سريعة التوسع ، مرتبطًا ارتباطًا وثيقًا بالشركات المساهمة التي هيمنت على التجارة الخارجية الشرقية وساهمت في نزع فتيل وتعقيد تلك اللقاءات بشكل أكبر. بناية على العداء الدائم للإسلام ، و الطابع التجاري للمسرحيات ، كان المسرح مرتبطًا بضرورة اقتصادية دينية في توليد الضرورة الثقافية للتمثيلات الإسلامية لما قبل الاستشراق.

الكلمات المفتاحية: contradistinction ; mercantilism ; nascent capitalism ; proto-orientalism ; theatricality ; التمييز المتناقض ; التجارية ; الرأسمالية الوليدة ; ما قبل الاستشراق ; المسرحية


السينما والثورة الجزائرية :الصورة الفيلمية والفوتوغرافية وجه آخر للصراع بين جبهة التحرير الوطني الجزائرية والحكومة الفرنسية(1957-1962)

ليتيم عيسى, 

الملخص: ملخص تكشف هذه المقالة استخدام فرنسا للفن السينمائي النبيل جنبا إلى جنب مع الآلة العسكرية، كوسيلة دعائية هامة وخطيرة في نفس الوقت، والتي استمدتها من تجربتها في الهند الصينية،حتى ترسخ إيديولوجيتها الرامية لإبقاء الجزائر فرنسية، بالتأكيد عبرها على رسالتها الحضارية، في الجزائر وفي شمال إفريقيا، وفي المقابل فان جبهة التحرير الوطني لجأت إلى نفس السلاح- مع الفارق في الإمكانيات- لتغذية الحس الوطني لدى الإنسان الجزائري، فكانت السينما أداة نضالية ألهمت حماس الثوار، وبثت فيهم روح الشجاعة والأمل في تحقيق الاستقلال،وردّت على الحملة التشويهية المغرضة التي تبناها إعلام الاستعمار، وفضحت أساليبه في الجزائر أمام الرأي العام الدولي. . Article title: Cinema and the Algerian Revolution: Cinema and Photography Another facet of the struggle between the Algerian National Liberation Front and the French government (1957-1962) Abstract this article reveals France's use of the noble cinematic art, along with the military machine, as an important and dangerous propaganda a tool at the same time, which it drew from its experience in Indochina, until its ideology to keep Algeria French, confirmed through it, on its civilizational message, in Algeria and North Africa. On the other hand, the National Liberation Front resorted to the same weapon - with the difference in capabilities - to feed the patriotism of the Algerian people. The cinema tool was an important struggle that inspired the enthusiasm of the revolutionaries, and gave them the spirit of courage and hope to achieve independence, and responded to the malicious smear campaign adopted by the media. Colonialism and his methods were exposed in Algeria in front of international public opinion.

الكلمات المفتاحية: الثورة الجزائرية، الاستعمار الفرنسي، الرأيالعام،الأفلام الوثائقية،مصلحة البث السينمائي ،الحرب النفسية Keywords: Algerian Revolution, French Colonialism, Public Opinion, Documentaries, Cinematographic Broadcasting Service, Cinema


من أعلام التصوف في الجزائر خلال العهد العثماني - الحسين الورتيلاني نموذجا Sufi Figures in Algeria during the Ottoman Era - el-Hussein al- Wartilani as a model

بن يلس حكيم, 

الملخص: :ظهرت روح التصوف في العهد العثماني في العديد من المجتمعات، والجزائر كغيرها مست مجتمعها هذه الروح في هذا العهد، وذلك بظهور العديد من الطرق الصوفية ورجالاتها المتصوفة، وذلك للتأثير في الناس وجعلهم أتباعا لهم، بطريقة أو بأخرى لإظهار مواقفهم من خلال نشر الأخلاق الصحيحة والسلوك الديني. والشيخ العلامة حسين الورتيلاني يعد واحد من بين رجال المتصوفة الذي عملوا جهدهم على نشر السلوك الخلقي الصحيح للشرع الإسلامي. في هذا المقال نحاول تسليط الضوء على حياة الرجل في امتدادها وارتباطها بالجانب الصوفي ومدى انعكاس ذلك كله على حركة التصوف في الجزائر خلال العهد العثماني عامة.. During the Ottoman Era, the spirit of Sufism appeared in many societies and Algeria was no exception. A number of Sufi brotherhoods and Sufi figures emerged to influence people and increase their followers through disseminating morals and true faith of religion. This article sheds light on Shaykh Hussein al-Wartilani as being one of the Sufi figures who made great effort to spread good behaviour and true faith of Islam. In this article, we try to explore the man's life in its extension and its connection to Sufism, and the extent to which all of this reflected on the Sufi movement in Algeria during the Ottoman era in general

الكلمات المفتاحية: كلمات مفتاحية: التصوف، العهد العثماني، الحسين الورتيلاني، المنهج Keywords: Mysticism, Ottoman Era, El-Hussein al-Wartilani, Brotherhood.


نظرة على الحياة الثقافية والعلمية عند الفرس الأقدمين 227 م إلى 635م An Overview on the Cultural and Scientific Life of the Ancient Persians in the Period 227AD-635AD

مرزوقي بلقاسم, 

الملخص: يــــــراد في هذا المقال التاريخي أن التعرف على بعض العلوم والثقافات، التي ميزت بلاد إيران القديمة، وبالضبط في الفترة الممتدة من 227م إلى غاية 635م، وهي زمن الإمبراطورية الساسانية التي اعتبرها المؤرخون عصرا ذهبيا للحضارة الفارسية، وقد ظهر أن بني ساسان برزوا كثيرا في علوم عدة كعلم الفلك والتنجيم وعلم التقويم وعلم الأدب وكذلك الطب والكتابة والتأليف والترجمة، وهذا ما ظهر جليا في عهد حكامها وعلى رأسهم " بابك بن ساسان الجد الأول وكسرى أنو شروان وقبله أردشير ويزجرد" اللذين شجعوا كثيرا هذه العلوم واهتموا بها أيما اهتمام فبنوا مدارس للتعليم الابتدائي وللتعليم العالي كذلك، رغم أن التعليم في بعض العلوم كان مقتصرا فقط على أبناء الطبقة الحاكمة وذلك في عهد أغلبية الحكام، إلا أن الفرس استطاعوا فعلا أن يتقدموا بمختلف علومهم فذاع صيتهم في ذاك الزمن . Abstract: This historical article identifies some sciences and cultures that characterized Ancient Iran (Persia) during the reign of the Sasanian Sassanid Empire from 227AD to 635AD, a period that is considered by historians as the golden era of the Persian civilization. It is found that the Sasanians emerged in many fields such as astronomy, astrology, calendar science, literature, as well as medicine, writing, authoring, and translation. This was evident along the times of their dynasties headed by Papak bin Sasan( the first ancestor), Ardashir, Yazdegerd, and Khusrau Anushirvan, who all encouraged these sciences and arts and paid them much attention. Therefore, they built schools for primary education in addition to higher education. During the reign of mostly all the leaders, and although the education was devoted only to the ruling class, Persians were quite able to advance in various sciences, what made them famous then

الكلمات المفتاحية: الفرس الأقدميين؛ الساسان؛ الحياة الثقافية؛ زرادشت؛ الإخمنيين. Ancient Persians; Sassan ; Cultural life; Zoroaster; The Akhmen.


أحاديث طهارة جلود الميتة بالدباغ دراسة نقدية Ahadith on the Purity of Tanned Dead Animals Skin: A Critical Study

لنصاري محمد الأمين, 

الملخص: يتحدث المقال عن أحاديث ورد فيها ما يدل على طهارة جلد الميتة بالدباغ، ثم النظر في أوجهها واختلاف رواتها نقدا وفقهًا، ثم خلص البحث إلى أن الأوجه التي ليس فيها ذكر الدباغ أصح وأرجح من الأوجه التي فيها ذكر الدباغ، وأن أصح ما ورد هو الاستمتاع بجلد الميتة، والعرف قد جرى عندهم في عصر النبوة على أن الذي يستمتع به يكون مدبوغا، ومنهم من يستمتع به على أية حال كان. الكلمات المفتاحية: دباغ، الجلد، الإهاب، الميتة، حديث. The article deals with the Ahadith (Prophetic sayings) that mentioned the purity of tanned dead animals’ skin. It also examines the different interpretations by different narrators through a critical jurisprudential study. The research concluded that the interpretation which did not mention tanning are more authentic than those which mentioned it. The most authentic narrations the permission of using tanned dead animals’ skin. The norm in the Prophethood era was that animal’s skin should be tanned to be used and some would use them in any state (without being tanned). Keywords : The Process of Tanning, Animal Skin (leather), Dead Animal, Had..

الكلمات المفتاحية: دباغ الجلد، الإهاب، الميتة، حديث ; The Process of Tanning, Animal Skin (leather), Dead Animal, Had.


Modernity and Postcolonial Nationalism: An Islamic Feminist Reading of Maissa Bey’s Hizya "الحداثة و قومية المابعدكولونية: قراءة نسوية إسلامية لميساء باي "حيزية

بوعيطة هبة,  سرير مرتاض الهام, 

الملخص: Maissa Bey’s Hizya (2015) delivers an image of the Algerian woman in contemporary Algeria, where the protagonist appears to exhibit internal malaise due to the circulating socio-cultural beliefs. The Algerian national identity highlights its parameters through an adoption of the Islamic heritage as the source of socio-cultural structures that were vastly promoted in the colonial and postcolonial periods. Grounding from an Islamic feminist perspective, it is argued that Maissa Bey condemns the Algerian postcolonial nationalist ideology for the misfortunes of her protagonist instead of ‘orientalising’ religion as promoted in secular readings. Hence, the writer uses a literary recall of Algerian historical figures to highlight the tolerance of the Algerian past towards women contrasted to the post-colonial realities. Moreover, the text delivers an anti-hegemonic stand through delivering the characters’ consciousness about the nationalist hegemonies, and promotes a progressive version of religion instead. تطرح رواية "حيزية" (2015) للكاتبة ميساء باي قضية المرأة الجزائرية المعاصرة، حيث تُظهر البطلة اضطرابا داخليًا سببه المعتقدات الاجتماعية والثقافية المتداولة. تقوم معالم الهوية الوطنية الجزائرية على موروثات التراث الإسلامي كمصدر أول للبنى الاجتماعية والثقافية التي تم الترويج لها بشكل كبير في الفترة الاستعمارية وتم تأكيدها في مرحلة ما بعد الاستعمار. انطلاقا من منظور نسوي إسلامي، تأكد هذه المقالة أنَ الكاتبة ميساء باي تدين الأيديولوجية القومية الجزائرية كمسبب اول للنكسات النفسية التي طالت بطلة الرواية حيزية، وهذا ما يخرج الكاتبة من قائمة القراءات العلمانية التي تصب في حوارات "الاستشراق" حول موضوع الدين والمجتمع. تستخدم الكاتبة تذكيرًا أدبيًا بشخصيات تاريخية جزائرية لإبراز تسامح الماضي الجزائري تجاه المرأة على عكس الواقع الما بعد استعماري. علاوة على ذلك، يقدم النص موقفًا مناقضًا للهيمنة من خلال الخوض في وعي الشخصيات حول الهيمنة القومية، كما تعزز نسخة تقدمية من الدين بدلاً من ذلك.

الكلمات المفتاحية: postcolonial nationalism ; Islamic feminism ; Maissa Bey ; Hizya ; Algeria ; cultural identity ; : قومية ما بعد الاستعمار ; النسوية الإسلامية ; ميساء باي ; حيزية ; الجزائر ; الهوية الثقافية



Les 10 articles les plus téléchargés

2 216 المخطوطات الكنتية في غرب إفريقيا الرحلة والأثر؛ مخطوط شفاء الأسقام العارضة في الظاهر والباطن من الأجسام" للشيخ أحمد بن عمر الرقادي الكنتي (ت1096هـ/1685م) أنموذجا 1 420 المخططات المعرفية اللاتوافقية المبكرة عند جيفري يونغ 1 057 تبسيط مفهوم الثقافة عند مالك بن نبي -دراسة في مفهوم الثقافة وعناصرها- 746 الأفعال الكلامية والأفعال الحجاجية في سورة النمل مقاربة تداولية 691 دور مواقع التواصل الاجتماعي في الحراك السياسي العربي 586 منظومة في مواضع تخفيف الصّلاة للشّيخ محمّد بن أحمد بن علي الخَلْوَتي البُهُوتي الحنبلي (1088هـ) -دراسة وتحقيق- 579 تجليات التراث الشعبي في الحياة الاجتماعية لسكان بلاد المغرب في كتاب " المعيار المعرب " - العادات والتقاليد أنموذجا 557 جهود علماء الجزائر قديما في مجال صناعة المداد والألوان دراسة وصفية في تقييدات ووثائق مخطوطة 515 الرمز والأسطورة في القصيدة الجزائرية المعاصرة "نماذج من شعر عز الدين ميهوبي" 511 خصوصية المذهب المالكي في بلاد المغرب والأندلس