رفوف
Volume 11, Numéro 2, Pages 889-902
2023-07-13

Efl Learners Listening Comprehension Difficulties And Their Remediation: An Overview صعوبات فهم الاستماع لدى طلبة اللغة الإنجليزية كلغة اجنبية وحلولها: نظرة شاملة

Authors : Khoualdi Samiha . Drid Touria .

Abstract

Listening plays a vital role not only in language learning, but also in daily communication. However, this skill is the least understood by learners because of its implicit nature, the transient nature of the input and the difficulty of determining where comprehension breaks down. This study seeks to review the major factors influencing English listening comprehension and the remedial techniques that might be followed to improve EFL learners listening comprehension. The paper, thus, starts by defining what listening comprehension is then it explains the processes (bottom up and top down) of listening. This is followed by a review of research dealing with the major factors (phonological, cognitive, linguistic, contextual, etc.) that may interfere with EFL learners listening comprehension. It ends by sketching out the remedial techniques teachers can use to aid their students become skilled listeners. يلعب الاستماع دورا أساسيا في تعلم اللغة وفي التواصل اليومي. ومع ذلك فان هذه المهارة هي الأقل فهما من قبل الطلاب بسبب طبيعتها الضمنية، الطبيعة العابرة للكلام وصعوبة تحديد زمن فشل الفهم. تسعى هاته الدراسة الى تحديد اهم العوامل التي توثر على فهم الاستماع للغة الإنجليزية والتقنيات العلاجية المكن اتباعها لتحسين فهم الطلبة الاستماعي. اذن، يبدا هذا البحث بتعريف الفهم السماعي ثم يشرح عملية الاستماع -فهم تصاعدي وتنازلي¬¬-ويلي ذلك مراجعة البحوث التي تتناول اهم العوامل -الصوتية، المعرفية، اللغوية، السياقية، الخ-التي قد تؤثر على الفهم السماعي للطلبة. ينتهي هذا البحث بتقديم بعض التقنيات العلاجية التي يمكن للأساتذة استخدامها لمساعدة طلابهم على ان يصبحوا مستمعين ماهرين.

Keywords

Listening ; Listening Comprehension ; Factors ; Process ; Remedial Techniques ; الاستماع ; فهم الاستماع ; العوامل ; عملية ; التقنيات العلاجية