رفوف
Volume 11, Numéro 2, Pages 1044-1057
2023-07-13

The Impact Of Classroom Heterogeneity On Esp Students’ Achievement تأثير عدم التجانس الصفي على تحصيل طلاب الانجليزية لأغراض خاصة

Authors : Bouklikha Graia Wassila .

Abstract

Abstract: Heterogeneous classroom, related to English competency, has shown great challenges among English for Specific Purposes (ESP) students and teachers. In heterogeneous classrooms, learners vary in different aspects such as proficiency level, learning preferences and motivation. This study investigates the effects of classroom heterogeneity on learners’ achievement and explores the possible learning strategies used to raise their proficiency level. The current research is a case study of ESP students in the Electrical Engineering Department at Tlemcen University, Algeria. Two instruments of research, a students’ questionnaire and a teachers’ interview, are used to collect data. The findings showed that teaching English to heterogeneous ESP classes caused problems because of the learners’ different styles in learning, learning interest and teaching-learning materials. الملخص: أظهر الفصل الدراسي غير المتجانس المتعلق بكفاءة اللغة الإنجليزية تحديات كبيرة بين طلاب و أساتذة الإنجليزية لأغراض خاصة. في الفصول الدراسية غير المتجانسة، يختلف المتعلمين في جوانب مختلفة مثل مستوى الكفاءة و تفضيلات التعلم و التحفيز. تبحث هذه الدراسة في أثر عدم تجانس الفصول الدراسية على تحصيل المتعلمين وتكشف عن استراتيجيات التعلم الممكنة و المستخدمة لرفع مستوى كفاءتهم. البحث الحالي هو دراسة حالة في قسم الهندسة الكهربائية. تم استخدام اداتين للبحث، استبيان لطلاب الإنجليزية لأغراض خاصة و مقابلة مع الأساتذة لجمع المعلومات. أظهرت النتائج أن تدريس الانجليزية لفصول الإنجليزية لأغراض خاصة تسبب مشاكل بسبب اختلاف أساليب المتعلمين في التعلم و الاهتمام بالتعلم و وسائل التدريس و التعلم.

Keywords

Achievement ; ESP ; heterogeneous classroom ; learning strategies ; proficiency level ; التحصيل ; الإنجليزية لأغراض خاصة ; الفصل الدراسي غير المتجانس ; استراتيجيات التعلم ; مستوى الكفاءة