رفوف
Volume 11, Numéro 2, Pages 626-646
2023-07-13

شهادة جبل نفوس على العصر ما بين ق2ه/8م- ق9ه/15م (من خلال المدوّنة الاستعرابيّة) Nefusa Mountain’s Testimony On The Age Between 2 Ah / 8 Ad - 9 Ah / 15 Ad (through The Arabism Corpus)

الكاتب : قرفال نجاة .

الملخص

أن يلفت جبل نفوسة عناية ذوي الشغف المعرفيّ المعماريّ والأثريّ، الأدبيّ والفنّيّ، اللغويّ واللهجيّ، الدينيّ والثقافيّ، الاجتماعيّ والاقتصاديّ، التاريخيّ والسياسيّ، أمرٌ بالغ الأهمّيّة. إذ انجذاب غير أهل الملّة الإسلاميّة من بحّاثة أوروبّا، مثلا، من المستعربين، المشتغلين بالعربيّة لغة وأدبا وحضارة، يضاعف قيمة البحث لكونه يسفر عن نظرة مغايرة، خارجيّة أجنبيّة. فيكون ترحيل معرفة مخصوصة، من الضفّة الجنوبيّة للمتوسّط إلى ضفّته الشماليّة. إنّه ترحيل معرفيّ فاتح لبوّابات التعارف والتثاقف والتعايش السلميّ لو أنّ إرادة الباحث تتغيّى المعرفة لذاتها. يسعى هذا البحث إلى اختبار هذه الأطروحة من خلال النظر في المدوّنة الاستعرابيّة ممثّلة هنا في بعض أعمال كلّ من إميل مسكراي، وأدولف مُتِلَنسكي، وريني باصّي. تقوم الخطّة، بين المقدّمة والخاتمة، على المشهد الإناسيّ، فالمشهد السياسيّ، فالمشهد العلميّ. Abstract The engagement of passionate individuals in the fields of architectural, historical, literary, artistic, linguistic, dialectal, religious, cultural, social, economic, historical, and political studies, with the aim of directing their attention towards a vast reservoir of knowledge, assumes paramount significance. The inclusion of non-Muslim scholars, particularly Arabists engrossed in the study of Arabic language, literature, and civilization, enriches the research enterprise by offering a distinctive, external, and foreign perspective. Consequently, it materializes as the migration of specialized knowledge, traversing from the southern shores of the Mediterranean to its northern counterparts. This intellectual migration, imbued with enlightenment, paves the way for acquaintanceship, comprehension, and harmonious coexistence, contingent upon the researcher's unwavering commitment to the pursuit of knowledge itself. The present study endeavors to empirically examine and scrutinize this thesis through an exploration of the Arabist blog, epitomized by the seminal works of Emil Maskuray, Adolf Mutilenski, and Rene Bassi. The methodology employed, situated between the introductory and concluding sections, revolves around the realms of personal, political, and scientific domains.

الكلمات المفتاحية

نفّوسة ; العلم ; المستعربون ; الشهادة ; العصر Nefusa;Science;Arabists;Testimony;Age