رفوف
Volume 9, Numéro 1, Pages 343-360

القبائل الليبية القديمة: موطنها وسماتها العامة من خلال المصادر المصرية القديمة Ancient Libyan Tribes: Their Homeland And Features Through Ancient Egyptian Sources

الكاتب : عبد السلامين مريم .

الملخص

تعتبر النقوش والنصوص المصرية القديمة من فترة ما قبل الأسرات إلى مجيء الإغريق إلى قورينة المصدر الرئيسي الذي تحدث عن القبائل الليبية القديمة في هذه الفترة، منذ محاولات الليبيين الأولى لدخول مصر وحروبهم مع الملوك الفراعنة حتى وصولهم للحكم وانشاء أسرات حكمت مصر، من خلال هذه المصادر نستمد معلوماتنا عن هذا التاريخ، وقدمت لنا صورة عن حياتهم الاجتماعية، كما ساعدتنا على معرفة موطنهم وسماتهم المورفولوجية التي سنتعرض لها في هذه الورقة البحثية . The ancient Egyptian inscriptions and texts from the pre-dynastic period to the coming of the Greeks to Cyrene are considered as the main source that dealt with the ancient Libyan tribes in that period. The latter begins from the first attempts of the Libyans to enter Egypt and their wars with the pharaohs and ends by their arrival to power and the establishment of the dynasty, which ruled Egypt. Through these sources, we draw information about this history, which provided us with a picture of their social life. They also helped to know their homeland and their morphological features, which will be discussed in this article.

الكلمات المفتاحية

القبائل الليبية ؛ المصادر المصرية؛ موقع بلادهم؛ مميزاتهم ؛ مصر. Ancient Libyan tribes; Ancient Egyptian Sources ; homeland; Morphological features; Egypt.