دراسات اقتصادية
Volume 8, Numéro 1, Pages 128-146
2021-06-30

عرض تطبيقات الأنظمة الرقمية في المصارف الجزائرية في إطار جهودها للتحول الرقمي

الكاتب : مطرف عواطف . بومود إيمان . عنان فطمة الزهراء .

الملخص

ملخص تهدف هذه الدراسة إلى تسليط الضوء على موضوع تطبيق الأنظمة الرقمية في المصارف الجزائريّة، حيث شرعت الدولة الجزائرية في العشرية الأخيرة من القرن الماضي في إصلاحات اقتصادية شملت جميع المجالات بما فيها إصلاح المنظومة البنكية، وتجلى ذلك من خلال صدور نصوص تشريعية وتنظيمية تسهل عملية التأقلم مع متغيرات البيئة البنكية، و عليه أضحى السير في خارطة الاقتصاد الرقمي من خلال عصرنة بنوكها عن طريق إدخال تكنولوجيا المعلومات والاتصال في أنشطتها مسعى ضروري لمواكبة التطورات في القطاع ، والإندماج في الإقتصاد العالمي، وتجسدت هذه المساعي فعلا بظهور ممارسات عدة متعلقة بالصيرفة الإلكترونية على مستوى بعض البنوك الناشطة بالسوق الجزائرية ، إلا أن الدراسة خلصت إلى أن هذه الممارسات لا تزال بعيدة على ما تعرفه الساحة الدولية في هذا المجال، و يعود ذلك إلى تظافر العديد من المعيقات كعدم التحكم في مخاطر المعاملات الإلكترونية، عدم ثقة الزبائن في هذه المعاملات وقلة وعيهم بها، قلة خبرة العاملين بالمصارف بهذه المعاملات.... Abstract The present study aims to highlight the application of the digital system in the Algerian banks, where in the last decade of the last century certain economic reforms have been initiated in different areas, including the reform of the system Bank. This was reflected in the issuance of the legislative and regulatory provisions that facilitate the adaptation with the environmental variables Bank. As a result, the use of the digital economy in the banks, became a modernization gateway through the incorporation of ICT into their activities, is seen as a necessity to stay updated with the latest development, and integrated with the global economy. Furthermore, such endeavors have already been reflected in the emergence of several e-commerce practices, at certain active banks in the Algerian market. This study concludes that such practices are still being developed compared to the international arena in the discussed field. which is due to a large number of interrelated obstacles and uncontrollable disabilities in the electronic transaction's risk, customer's distrust and lack of awareness in such transactions, employers' lack of experience in this field, the underdevelopment of the technological and communication means used in the e-exchange services, not to forget the legal vacuum that protects the customer from the risks of the electronic transaction.Keywords: Digital economy, e-banks, digital banking applications.

الكلمات المفتاحية

إقتصاد رقمي ; بنوك إلكترونية ; تطبيقات الأنظمة الرقمية المصرفية