دراسات في علوم الانسان والمجتمع
Volume 5, Numéro 2, Pages 94-105
2022-08-31

انعكاسات جائحة كورونا على اتجاهات المستهلكين الجزائريين نحو التسويق الإلكتروني

الكاتب : سناني لبنى . بوعطيط جلال الدين .

الملخص

هدف هذا المقال إلى التعرف على اتجاهات المستهلكين الجزائريين نحو التسويق الإلكتروني الذي أضحى يمثل استراتيجية جديدة في التعامل ونوعا جديدا من أساليب التسويق الذي يسعى إلى تحقيق أهدافه عبر الانترنيت، كما أصبح يمثل نهجا جديدا في فهم سلوك المستهلك والتنبؤ به ومن الملاحظ أن استخدام هذا النوع من التسويق بدأ بالتوسع في الجزائر خاصة في ظل جائحة كورونا يرجع ذلك إلى عدم قدرة المستهلك الجزائري على اشباع بعض الحاجات خاصة تلك التي يتم جلبها من خارج البلاد، ذلك أن التسويق الإلكتروني أصبح ضروري في ظل التكنولوجيا الحديثة والتطور الذي مس كافة الوسائل والأساليب المعتمدة في الربط بين المستهلك والمؤسسات المنتجة، حيث قمنا بمناقشة التباين الذي لوحظ فيما يخص اتجاهات المستهلكين الجزائريين نحو التسويق الإلكتروني، وتوصلنا إلى أن هناك عدة أسباب تعيق استخدام هذا النوع من التسويق تتباين بين أسباب نفسية، اجتماعية، اقتصادية إضافة إلى أسباب ترتبط بالبنية التحتية وجودة استخدام الوسائل التكنولوجية الحديثة. This article aims to identify the attitudes of Algerian consumers towards e-marketing, which has come to express a new strategy in dealing and a new type of marketing method that seeks to achieve its goals via the Internet, and has become a new approach in understanding and predicting consumer behavior; we noticed that the use of this type from marketing, it began to expand in Algeria, especially in light of the Corona pandemic, due to the obstacles that the Algerian consumer has become suffering from because of his inability to satisfy some needs, especially those brought from outside the country; in addition, e-marketing has become a necessity in light of modern technology and the development that Touching all the means and methods adopted in linking the consumer and the productive institutions; we discussed the discrepancy that was observed with regard to the attitudes of Algerian consumers towards e-marketing and we concluded that there are several reasons that impede the use of this type of marketing that vary between psychological, social, and economic reasons in addition to the .reasons related to the infrastructure and the quality of using modern technology

الكلمات المفتاحية

اتجاهات، المستهلكين، التسويق، التسويق الإلكتروني، جائحة كورونا. ; attitudes, consumers, marketing, e-marketing, the Corona pandemic.