مجلة الجامع في الدراسات النفسية والعلوم التربوية

al-jamie journal in psychological studies and educational sciences

Description

The Journal of Al-Jamie Journal in Psychological Studies and Educational Sciences is a semiannual publication published by the University of Mohamed Boudiaf, which aims to publish studies and original and innovative research (not from Master's degrees, PhD or other), and which has not been published elsewhere. In the Psychology and Education field, it also aims to encourage professors, students and researchers to engage in scientific research and production, which supports the progress of the University and its role. In the Journal of Al-Jamie Journal in Psychological Studies and Educational Sciences, we seek to publish all the good articles in the three languages (Arabic, English, French) that we receive from university professors, PhD students and researchers from recognized research institutes. These articles are considered positive in the following disciplines: Psychology Education, and all articles that directly serve the humanities and social sciences, and other related disciplines. The Journal of Al-Jamie Journal in Psychological Studies and Educational Sciences is a magazine whose publication process began in 2016. It has the experience of four editors who have sought to develop the magazine and expand its network of experts representing today 10 countries and 30 universities and distributors specialized in the magazine in proportion to their composition. The work that has been entrusted to them is evaluated thoroughly. In the Journal of Al-Jamie Journal in Psychological Studies and Educational Sciences, we believe in the abilities of researchers and value their efforts very effectively when we direct research to specialized reviewers in proportion to the nature of the article. The reports are decisive for accepting or rejecting the article and we use a third reviewer in the case of two different reports of the same article. The Al-Jamie Journal in Psychological Studies and Educational Sciences welcomes the efforts of all serious researchers and prepares them for fair arbitration and regular publication.


4

Volumes

12

Numéros

138

Articles


الفاعلية الداتية وعلاقتها بالإتجاه نحو السلوك الصحي دراسة مقارنة بين طلبة علوم و تقنيات النشاطات البدنية و الرياضية وطلبة كلية العلوم و الحقوق بجامعة المسيلة

بطاط نورالدين, 

الملخص: هدفت الدراسة إلى الكشف عن علاقة الفاعلية الداتية بالإتجاه نحو السلوك الصحي دراسة مقارنة بين طلبة علوم و تقنيات النشاطات البدنية و الرياضية وطلبة كلية العلوم و الحقوق بجامعة المسيلة و عينة الدراسة كانت 750 طالب من مجموع مجتمع الدراسة7504 إختيروا بطريقة عشوائية طبقية تناسبية

الكلمات المفتاحية: الفاعلية الداتية، الإتجاه، السلوك الصحي، الطالب الجامعي.


درجة تطبيق الإدارة الذاتية في العمل الإداري بجامعة فلسطين التقنية خضوري

ربيع شفيق عطير استاذ مساعد,  حسام القاسم استاذ مساعد, 

الملخص: ملخص: هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على درجة تطبيق الإدارة الذاتية في العمل الإداري في جامعة فلسطين التقنية خضوري، وإلى التعرف على واقع الإدارة الذاتية في جامعة خضوري والمقترحات الخاصة بدعمها وأيضا إلى معرفة أثر متغيرات الجنس، الوظيفة، المؤهل العلمي، سنوات الخدمة في درجة تطبيق الإدارة الذاتية. ولتحقيق أهداف الدراسة، تم تطوير استبانة تكونت من (32) فقرة مقسمة إلى أربعة مجالات هي: التنظيم الإداري، والعمل الجماعي التشاركي، واتخاذ القرارات، والإبداع والإبتكار لدى العاملين. وتم التأكد من دلالة صدقها وثباتها. وتكونت عينة الدراسة من (143) من الإداريين في الجامعة، وتم استخدام المنهج الوصفي. وأظهرت نتائج الدراسة حصول جميع مجالات الدراسة والدرجة الكلية على درجة تطبيق متوسطة وأظهرت كذلك النتائج أن مستوى الإدارة الذاتية محدودة، وأظهرت النتائج كذلك وجود فروق في درجة تطبيق الإدارة الذاتية تعزى إلى متغير الوظيفة لصالح رئيس القسم، وعدم وجود فروق على متغير الجنس والمؤهل العلمي وسنوات الخدمة. وأوصت الدراسة بالعمل على تطوير النظام الإداري في جامعة فلسطين التقنية خضوري بحيث يسمح بتفويض الصلاحيات وتسهيل تطبيق الإدارة الذاتية. الكلمات المفتاحية: الإدارة الذاتية، العمل الإداري، جامعة خضوري. The degree of self-management application in the administrative work in Palestine Technical University Kadoorie Abstract: the current study aimed to identify the degree of self-management application in the administrative work in Palestine Technical University Kadoorie, and to identify the reality of self-management in Palestine Technical University Kadoorie and proposals associated with its support and also to know the effect of gender variables, function, academic qualification, and years of service in the degree of self-management application. To achieve the objectives of the study, a questionnaire was developed consisting of (32) paragraphs divided into four fields are administrative organization, Participatory teamwork, decisions-making, activity and creativity and creativity of employees. It has been confirmed of its sincerity and its constancy. The study sample consisted of (143) from the university's administrators, and the descriptive approach was used. And The results of the study showed that all fields of study and the total score were obtained on a medium degree of application and the results also showed that the level of self-management is limited, and the results also showed that there were differences in degree of self-management application attributed to the function variable for the head of the department, there are no differences on gender variables, academic qualification, and years of service. The study recommended developing the administrative system at Palestine Technical University - Kadoorie so that allow the delegation of powers and facilitate the application of self-management. Key words: self-management - the administrative work - Kadoorie university.

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية: الإدارة الذاتية، العمل الإداري، جامعة خضوري. ; Key words: self-management - the administrative work - Kadoorie university.


الاحتراق النفسي وعلاقته بالصحة النفسية لدى الطلبة الجامعيين

ثابت عبد الرحمن عبد الوهاب علي ثابت ثابت,  ثابت عبد الرحمن عبد الوهاب علي ثابت ثابت, 

الملخص: هدفت الدراسة إلى تعرف مستوى كل من الاحتراق النفسي والصحة النفسية والعلاقة بينهما لدى الطلبة الجامعيين، تكونت عينة الدراسة من (140) طالب وطالبة، طبق عليهم مقياس الاحتراق النفسي ومقياس الصحة النفسية، توصلت الدراسة إلى نتائج أوضحت أن مستوى الاحتراق النفسي لدي الطالبة الجامعيين كان مرتفع، وأن مستوى الصحة النفسية لديهم كان متوسط، ووجود علاقة ارتباطيه سالبة دالة إحصائياً بين مستوى الاحتراق النفسي ومستوى الصحة النفسية لدى الطلبة الجامعيين، كما أظهرت النتائج وجود فروق دالة إحصائياً في الاحتراق النفسي لدى الطلبة تبعا لمتغير الجنس وكانت لصالح الذكور، ولا توجد فروق دالة إحصائيا في الاحتراق النفسي لدى الطلبة الجامعيين تبعا لمتغير المستوى الدراسي. الكلمات المفتاحية: الاحتراق النفسي، الصحة النفسية، الطلبة الجامعيين. Abstract The study aims to identify the nature of the relationship of level Psychological burnout and Mental health among the students in Aden University. The study sample comprised of (140) male and female students, They were all examined using utilized two scales; Psychological burnout and Mental health, The study results showed that the level of Psychological burnout was high and there was a negative correlative relationship between Psychological burnout and Mental health among the students university. The results also showed the presence of statistically significant differences between the among the students university in the level of Psychological burnout, according to the Variable of sex in favor of male students and The presence no statistically significant differences in the psychological burnout shown among the students at the academic level. Keywords: Psychological burnout, Mental health, Students university.

الكلمات المفتاحية: الاحتراق النفسي، الصحة النفسية، الطلبة الجامعيين.


بناء وحدة تعليمية قائمة على التنشئة الاستهلاكية ضمن مادة التربية الاجتماعية والوطنية وقياس فاعليتها في إكساب المفاهيم الاستهلاكية والوعي الاستهلاكي لدى تلاميذ الصف السادس الابتدائي في مدينة مكة المكرمة

العميري العميري, 

الملخص: المستخلص: سعت الدراسة الحالية إلى بناء وحدة تعليمية قائمة على التنشئة الاستهلاكي ضمن مادة التربية الاجتماعية والوطنية وقياس فاعليتها في إكساب المفاهيم الاستهلاكية والوعي الاستهلاكي لدى تلاميذ الصف السادس الابتدائي في مدينة مكة المكرمة. واتبعت الدراسة المنهج شبه التجريبي، ذو تصميم المجموعة الواحدة. واستخدمت أداتان لجمع البيانات، وهما: اختبار التحصيل المعرفي للمفاهيم الاستهلاكية، ومقياس الوعي الاستهلاكي، وذلك بعد التأكد من صدقهما وثباتهما. وتكونت عينة الدراسة من (25) تلميذاً من الصف السادس الابتدائي في الفصل الدراسي الثاني 2017/2018م. وحلًلت بيانات الدراسة بالأساليب الإحصائية الوصفية والاستدلالية المناسبة باستخدام برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية. اظهرت نتائج الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α ≤ 0,01) بين متوسطي درجات مجموعة الدراسة في التطبيقين القبلي والبعدي في اختبار التحصيل المعرفي للمفاهيم الاستهلاكية وفي مقياس الوعي الاستهلاكي لصالح التطبيق البعدي. وكشفت النتائج عن تأثير كبير للوحدة التعليمية في إكساب المفاهيم الاستهلاكية والوعي الاستهلاك لدى العينة حيث بلغ معامل التأثير للمتغيرين المعتمدين (0,95،0,98) على التوالي، وبلغ معامل بلاك للكسب المعدل للمتغيرين المعتمدين (1,29%،1,27%)على التوالي مما يدل على أن الوحدة التعليمية ذات فاعلية. أيضا اظهرت النتائج جود علاقة ارتباطية قوية (0,681) عند مستوى الدلالة (∝ ≥ 0,01) بين اكتساب التلاميذ للمفاهيم الاستهلاكية وامتلاكم للوعي الاستهلاكي، وكذلك وجود علاقة تنبؤية خطية لقيمة بيتا بلغت (0,180،2,572) عند مستوى الدلالة (∝ ≥ 0,01) على التوالي بين المتغيرين المعتمدين التحصيل المعرفي والوعي الاستهلاكي في رفع كل منهما لمستوى الآخر. وبناءً على نتائج الدراسة؛ قدمت مجموعة من التوصيات والمقترحات ذات الصلة. Abstract: The current study aimed to build an educational unit based on customer education within the national and social education textbooks and assist its effectiveness to acquisition customer concepts and awareness to students of sixth elementary grade at Makkah city. The study applied one-group quasi-experimental research methodologies. The study used two tools as follows: achievement test to customer concepts, a customer awareness instrument. The two instruments were checked for validity and reliability. The study sample consisted of (25) students of sixth elementary grade in the second semester 2017/2018. The data are analyzed by descriptive and inferential statistic using SPSS. The findings of the study revealed the existence of statistical significance (α≤0.01) between mean scores of the study group in the pre and post applications of the achievement test to customer concepts and the customer awareness instrument in favor of post application. The findings of the study explored high effectiveness to suggested educational unit to acquisition customer concepts and awareness for the study sample, which the effect of the independent variables were (0.98, 0.95) respectively. The Black coefficient of the two independent variables were (1.29, 1.27) respectively. Also, the study finding revealed strong statistically correlations significant (0.681) at the level of significance (a≤0.01) between the acquisition customer concepts and their customer awareness, in addition to a liner predictive correlations (0.180, 2.572) respectively at the level of significance (a≤0.01) between the two independent variables the achievement test and customer awareness in raise one to other level. Based on the findings of the study, a set of relevant recommendations were suggested. Key Words: Build educational unit, Effectiveness, Customer education, The customer concepts, The customer awareness, National and social education, Elementary stage.

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية: بناء وحدة تعليمية، فاعلية، المفاهيم الاستهلاكية، الوعي الاستهلاكي، التنشئة الاستهلاكية، التربية الاجتماعية والوطنية، المرحلة الابتدائية. ; Key Words: Build educational unit, Effectiveness, Customer education, The customer concepts, The customer awareness, National and social education, Elementary stage.



Les 10 articles les plus téléchargés

746 الثقة بالنفس كمتغير وسيط في العلاقة بين التمكين النفسي والاحتراق الوظيفي المهني لدى معلمي التربية الخاصة في محافظات غزة. 270 مدى التزام الأستاذ الجامعي بميثاق أخلاقيات البحث العلمي في الجامعة الجزائرية - دراسة ميدانية على عينة من الأساتذة بجامعة المسيلة- 231 دور مواقع التواصل الاجتماعي في الحفاظ على الهوية الثقافية في ظل تحديات العولمة لدى طلبة الجامعة (مقاربة نفسية اجتماعية متمحورة حول الأبعاد الاجتماعية التربوية والثقافية) 224 الحوافز المادية والمعنوية وعلاقتها بالأداء الوظيفي لدى معلمات المدارس الثانوية الحكومية بمحافظة الخرج 215 عسر القراءة وعلاقته بالتوافق النفسي لدى تلاميذ السنة الخامسة ابتدائي. 207 تأثيرات وسائل الإعلام الجديد على الشباب الجامعي 203 الصحة النفسية وعلاقتها بالضغوط النفسية لدى طلبة الجامعة دراسة ميدانية على عينة من طلبة كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية بجامعة مولود معمري تيزي وزو 197 قلق المستقبل وعلاقته بتقدير الذات ومستوى الطموح لدى طالبات المرحلة الثانوية في مدينة الرياض 175 تقدير الذات و علاقته بالتحصيل الدراسي لدى تلاميذ التعليم المتوسط 173 التدريب على الانتباه المشترك بهدف تحسين التواصل اللفظي لدى أطفال طيف التوحد العمر 8 سنوات