مجلة الجامع في الدراسات النفسية والعلوم التربوية

al-jamie journal in psychological studies and educational sciences

Description

The Journal of Al-Jamie Journal in Psychological Studies and Educational Sciences is a semiannual publication published by the University of Mohamed Boudiaf, which aims to publish studies and original and innovative research (not from Master's degrees, PhD or other), and which has not been published elsewhere. In the Psychology and Education field, it also aims to encourage professors, students and researchers to engage in scientific research and production, which supports the progress of the University and its role. In the Journal of Al-Jamie Journal in Psychological Studies and Educational Sciences, we seek to publish all the good articles in the three languages (Arabic, English, French) that we receive from university professors, PhD students and researchers from recognized research institutes. These articles are considered positive in the following disciplines: Psychology Education, and all articles that directly serve the humanities and social sciences, and other related disciplines. The Journal of Al-Jamie Journal in Psychological Studies and Educational Sciences is a magazine whose publication process began in 2016. It has the experience of four editors who have sought to develop the magazine and expand its network of experts representing today 10 countries and 30 universities and distributors specialized in the magazine in proportion to their composition. The work that has been entrusted to them is evaluated thoroughly. In the Journal of Al-Jamie Journal in Psychological Studies and Educational Sciences, we believe in the abilities of researchers and value their efforts very effectively when we direct research to specialized reviewers in proportion to the nature of the article. The reports are decisive for accepting or rejecting the article and we use a third reviewer in the case of two different reports of the same article. The Al-Jamie Journal in Psychological Studies and Educational Sciences welcomes the efforts of all serious researchers and prepares them for fair arbitration and regular publication.


4

Volumes

13

Numéros

146

Articles


الفاعلية الداتية وعلاقتها بالإتجاه نحو السلوك الصحي دراسة مقارنة بين طلبة علوم و تقنيات النشاطات البدنية و الرياضية وطلبة كلية العلوم و الحقوق بجامعة المسيلة

بطاط نورالدين, 

الملخص: هدفت الدراسة إلى الكشف عن علاقة الفاعلية الداتية بالإتجاه نحو السلوك الصحي دراسة مقارنة بين طلبة علوم و تقنيات النشاطات البدنية و الرياضية وطلبة كلية العلوم و الحقوق بجامعة المسيلة و عينة الدراسة كانت 750 طالب من مجموع مجتمع الدراسة7504 إختيروا بطريقة عشوائية طبقية تناسبية

الكلمات المفتاحية: الفاعلية الداتية، الإتجاه، السلوك الصحي، الطالب الجامعي.


الفروق في عادات العقل بين التلاميذ التعليم الثانوي -دراسة ميدانية فاريقية-

قوارف رانية,  حواس خضرة, 

الملخص: تهدف الدراسة الحالية إلى الكشف عن الفروق في عادات العقل بين التلاميذ حسب متغير التخصص( أدبي، علمي)، و التعرف على عادات العقل الشائعة لدى التخصصين الأدبي والعلمي، و قد اعتمدت على المنهج الوصفي التحليلي، وتكونت عينة الدراسة من (120) تلميذ وتلميذة من المستوى السنة الثالثة ثانوي تم اختيارهم بطريقة عشوائية طبقية، و بالاعتماد على اختبار عادات العقل من تصميم الباحثة، و توصلت الدراسة إلى عدم وجود فروق في عادات العقل بين التلاميذ تعزى إلى متغير التخصص إلا في بعد الإصغاء بتفهم وتعاطف ، وفي بعد إيجاد الدعابة بين التلاميذ العلميين والأدبيين لصالح العلميين. كما انه توجد فروق في الكفاح من اجل الدقة، و في بعد تطبيق المعارف الماضية، و في بعد الإقدام على مخاطر مسؤولة بين التلاميذ العلميين والأدبيين لصالح الأدبيين. - Résumé: La présente étude a pour but de détecter les différences d'habitudes mentales entre les étudiants en fonction de la variable de spécialisation (littéraire, scientifique) et d'identifier les habitudes d'esprit courantes dans les disciplines littéraires et scientifiques. Elle reposait sur l'approche descriptive analytique. L'échantillon de l'étude consistait en (120) La troisième année du secondaire a été choisie au hasard par classe, sur la base du test des habitudes de l'esprit du concepteur du chercheur: l'étude n'a révélé aucune différence entre les habitudes de l'esprit attribuées à la variable de spécialisation uniquement après avoir écouté avec compréhension et sympathie et après avoir trouvé de l'humour parmi les étudiants scientifiques. Et les Adabiens en faveur de la science Yen. Il existe également des différences dans la lutte pour la précision, dans l'application des connaissances acquises et après la prise de risques responsables entre étudiants scientifiques et étudiants en littérature en faveur de la littérature. Abstract: The present study aims to detect the differences in the habits of mind among students according to the variable of specialization (literary, scientific), as well as to identify the common mental habits in both literary and scientific specialization. The descriptive analytical method was used. The sample consisted of (120) The level of the third year secondary was randomly selected by class, based on the test of the habits of mind designed by the researcher. The study found that there are no differences in the habits of mind among students attributed to the variable specialization only after listening with understanding and sympathy, and after finding a teaser among scientific students The Adebians are a thief Scientific scholars. There are also differences in the struggle for accuracy, in the application of past knowledge, and after taking responsible risks between scientific and literary students in favor of the literary.

الكلمات المفتاحية: عادات العقل، المرحلة الثانوية.


أثر برنامج حركي مقترح على تنمية الذكاءات المتعددة لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية دراسة تجريبية على عينة من تلاميذ مدرسة ابتدائية ديار السعادة بلدية بسكرة The impact of a proposed motor program on the development of multiple intelligences among primary school students Experimentation study On a Sample of elementary school students Deyar assaada biskra L'influence d'un programme motrice proposé sur la progression des diverses intelligences chez le élèves de cycle primaire. Étude expérimentale de quelques élèves de l'école primaire de Diare Essaada de la commune de Biskra

براهيمي عيسى,  ديلمي محمد,  دنفر الصادق فخر الدين, 

الملخص: هدفت هذه الدراسة الى معرفة ما إذا كان لبرنامج حركي مقترح أثر على تنمية الذكاءات المتعددة وتمثل ذلك في بعدي الذكاء الجسمي الحركي والذكاء المكاني البصري، لمعرفة أثر هذا البرنامج اعتمد الباحث على المنهج التجريبي بتصميم تجريبي لعينة واحدة، شملت عينة الدراسة 15 تلميذا من ابتدائية ديار السعادة بلدية بسكرة من قسم السنة ثانية (ب)، جمعت بيانات هذه الدراسة بواسطة مجموعة من الاختبارات وتم تحليلها احصائيا بواسطة برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية الإصدار 21 حيث اشارت النتائج الى: - للبرنامج الحركي المقترح أثر على تنمية الذكاءات المتعددة لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية. - وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين الاختبار القبلي والبعدي لصالح البعدي في بعد الذكاء الجسمي الحركي. - وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين الاختبار القبلي والبعدي لصالح البعدي في بعد الذكاء المكاني البصري. Cette étude à pour but de connaître si ce programme motrice proposé à influer sur la progression Des diverses intelligences des dimensions de l'intelligence physique motrice et l'intelligence spatiale optique. Pour connaître l'influence de ce programme le chercheur a adopter la méthode expérimentale sur un ensemble de 15 élèves de l'école primaire Diare Essaada commune Biskra de la classe 2 ème année primaire (B) et selon une étude faite après des testes et analysé statistiquement grâce à un programme paquet statistique des sciences sociologiques version 21. Les résultats obtenus : Le programme motrice proposé à influer sur la progression des intelligences des élèves de cycle primaire. - l'existence des différences signification statistique entre le test tribal et le post_test , les résultats étaient pour le post_test de l'intelligence physique motrice et de même pour l'intelligence spatiale optique (post_test). The objective of this study was to determine whether a proposed locomotor program had an effect on the development of multiple intelligences. This was done in the following aspects of physical intelligence and visual spatial intelligence. In order to determine the effect of this program, Municipality of Biskra from the second year (b), the data of this study were collected by a series of tests and were statistically analyzed by the statistical package for social sciences version 21 where the results indicated that: - The proposed motor program has an impact on the development of multiple intelligences among primary school students. - There were statistically significant differences between the tribal and after tests in favor of the dimension after the physical intelligence of the motor. - There are statistically significant differences between the tribal and after tests in favor of the dimension after the visual spatial intelligence.

الكلمات المفتاحية: برنامج حركي مقترح ; الذكاءات المتعددة ; الذكاء الجسمي الحركي ; الذكاء المكاني البصري ; المرحلة الابتدائية


العلاقة بين محدّدات الكفاءة المعرفية وعملية حل المشكلات لدى تلاميذ السنة الأولى متوسط

شريف غنية, 

الملخص: - الملخص: هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على طبيعة العلاقة بين محدّدات الكفاءة المعرفية وعملية حل المشكلات (زمن حل المشكل، فضاء المشكل) لدى عينة من تلاميذ السنة الاولى متوسط. تم طرح التساؤلات التالية: هل توجد علاقة ارتباطية بين محدّدات الكفاءة المعرفية وعملية حل المشكلات لدى تلاميذ السنة الاولى متوسط ؟ هل توجد علاقة ارتباطية بين المدخلات المعرفية وعملية حل المشكلات لدى تلاميذ السنة الاولى متوسط ؟ هل توجد علاقة ارتباطية بين كفاءة التمثيل المعرفي وعملية حل المشكلات لدى تلاميذ السنة الاولى متوسط ؟ هل توجد علاقة ارتباطية بين النواتج المعرفية وعملية حل المشكلات لدى تلاميذ السنة الاولى متوسط ؟ هل تختلف النواتج المعرفية لتلاميذ السنة الاولى متوسط باختلاف كفاءة التمثيل المعرفي للمعلومات ؟ هل تختلف النواتج المعرفية لتلاميذ السنة الاولى متوسط باختلاف مستوى المدخلات كما يدركها التلاميذ ؟ استعملنا المنهج الوصفي، كما قمنا ببناء مقياس للكفاءة المعرفية ، وكذا تمرير مشكل برج هانوي على عينة عشوائية تكونت من ( 149) تلميذا وتلميذة يدرسون في قسم السنة الاولى متوسط للسنة الدراسية ( 2016/2017). وللتأكد من صحة الفرضيات التي قمنا بصياغتها بهدف الإجابة على التساؤلات المطروحة استخدمنا الأساليب الإحصائية المتمثلة في معامل الارتباط بيرسون،اختبار(ت) لعينتين مستقلتين ومتجانستين واختبار ^2(Khi-deux). ولقد تم التوصل إلى النتائج التالية: وجود علاقة ارتباطية موجبة و متوسطة بين محددات الكفاءة المعرفية وعملية حل المشكلات لدى تلاميذ السنة الاولى متوسط. وجود علاقة ارتباطية بين المدخلات المعرفية وعملية حل المشكلات لدى تلاميذ السنة الاولى متوسط. وجود علاقة ارتباطية بين التمثيل المعرفي وعملية حل المشكلات لدى تلاميذ السنة الاولى متوسط. عدم وجود علاقة ارتباطية بين النواتج المعرفية وعملية حل المشكلات لدى تلاميذ السنة الاولى متوسط. اختلاف النواتج المعرفية لتلاميذ السنة الأولى متوسط باختلاف كل من كفاءة التمثيل المعرفي للمعلومات و مستوى المدخلات كما يدركها التلاميذ . - ملخص باللغة الفرنسية: L étude visait à identifier la nature de la relation entre les déterminants de la compétence cognitive et le processus de résolution de problème (temps de résolution de problème, espace de problème) dans un échantillon d'étudiants de première année. Les questions suivantes ont été soulevées: -Existe-t-il une corrélation entre les déterminants de la compétence cognitive et le processus de résolution de problèmes des étudiants de première année? -Existe-t-il une corrélation entre les entrées cognitives et le processus de résolution de problème pour les étudiants de première année? -Existe-t-il une corrélation entre l'efficacité de la représentation cognitive et le processus de résolution de problèmes chez les étudiants de première année? -Existe-t-il une corrélation entre les résultats cognitifs et le processus de résolution de problèmes des étudiants de première année? Les résultats cognitifs des étudiants de première année sont-ils différents en fonction de l'efficacité de la représentation cognitive de l'information? Les résultats cognitifs des étudiants de première année sont-ils différents du niveau de contribution tel que perçu par les élèves? Nous avons utilisé une approche descriptive, construit une mesure de la compétence cognitive et passé le problème de la tour de Hanoï à un échantillon aléatoire de 149 étudiants et étudiants inscrits dans la moyenne de première année pour l'année universitaire 2016/2017. Pour valider les hypothèses que nous avons formulées pour répondre aux questions, nous avons utilisé les méthodes statistiques de corrélation de Pearson, le test T pour échantillons indépendants et homogènes et le test ^2. Les conclusions suivantes ont été tirées: Une corrélation positive et intermédiaire entre les déterminants de la compétence cognitive et de la résolution de problèmes chez les étudiants de première année. Il existe une corrélation entre les entrées cognitives et le processus de résolution de problèmes chez les étudiants de première année. L'existence d'une corrélation entre la représentation cognitive et le processus de résolution de problème chez les étudiants de première année. Il n'y avait pas de corrélation entre les résultats cognitifs et le processus de résolution de problèmes chez les étudiants de première année. La différence entre les résultats cognitifs des étudiants de première année est moyenne, en fonction de l'efficacité de la représentation cognitive de l'information et du niveau d'intrants tels qu'ils sont perçus par les étudiants. - ملخص باللغة الانجليزية: The current studies aimed to identify the nature of the relationship between the determinants of cognitive competence and problem solving (problem solving time, problem space), in a sample of students in the first year of average, and to reveal the objectives that the current study seeks to achieve the following questions were asked: Is there a correlation between the determinants of cognitive competence and the problem-solving process of first -year middle school students? Is there a correlation between the cognitive inputs and the problem-solving process in the first -year of average students? Is there a correlation between the efficiency of cognitive representation and the problem-solving process in first -year students? Is there a correlation between the cognitive outcomes and the problem-solving process in the first -year of average students? Are the cognitive outputs of first -year students different depending on the efficiency of the cognitive representations of information? Are the cognitive outcomes of first -year students different from the level of input as perceived by pupils? In addition, we investigated the descriptive approach. We also constructed a measure of cognitive competence, as well as passing the problem of the Hanoi Tower on a random sample of 149 students studying in the first year average for the academic year 2016/2017. To ascertain the validity of the hypotheses that we have formulated in order to answer the questions we used the statistical methods of correlation coefficient Pearson, Test (T) for two independent and homogeneous samples and (Khi-deux) test ,The following results have been achieved: A positive and intermediate correlation between the determinants of cognitive competence and problem solving in first year students. The existence of a correlation between the cognitive inputs and the problem solving process in the first year students. The existence of a relationship between cognitive representation and the problem solving process in the first year. There was no correlation between cognitive outputs and problem solving in first year students. The difference in cognitive outcomes for first year students is average depending on the efficiency of the cognitive representation of the information and the level of inputs as perceived by students.

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية : المحددات المعرفية; النواتج المعرفية ;حل المشكلات ; التمثيل ; التلاميذ


مقاربة نظرية للأسلوب المعرفي "الاستقلال في مقابل الاعتماد على المجال الإدراكي"

بن زطة بلدية, 

الملخص: يُهيكل البناء النفسي للفرد نسقًا متكاملاً من الخاصيات العقلية التي تتضمن أساليبه في التفسير، وطرقه في الإدراك، والتفكير والمُحاكمة، وكذلك خصائصه الوجدانية التي تعكس ناظمه القيمي، ميولاته وطموحاته، وخصائصه الحس حركية، والاجتماعية. وكلها مجتمعة تخول له التعامل مع المواقف في المناشط الحياتية المختلفة، والتفاعلية مع الآخر في شبكة اتصالية تبادلية. تتكون هذه الخاصيات نتاج الروابط بين النضج الشخصي، والاكتسابات المجتمعية، لذا تكون الكيفية التي يُفسر بها الشخص المعلومات، أمرًا فارقيًا خاضعًا لتفضلاته، وأسلوبه في المعالجة، لذا تسعى هذه الورقة النظرية إلى توصيف أحد الأساليب الإدراكية التي يتوزع فيها الأفراد على مُتصل بين الاستقلالية عن المجال، والاعتمادية عليه، فيما يُصطلح عليه بأسلوب "الاستقلال في مقابل الاعتماد على المجال الإدراكي" عبر توصيف لمفهومه، وتطبيقاته، وخصائص الأفراد الذين يستندون إليه، كأسلوب معرفي في المنظومة التفكيرية لديهم.

الكلمات المفتاحية: الأسلوب المعرفي ; الاستقلال عن المجال الإدراكي ; الاعتماد على المجال الإدراكي


المشكلات الصفية التي تواجه معلمي المرحلة الابتدائية الجدد بمدارس مدينة أفلو

شرفي بوبكر,  داودي محمد, 

الملخص: ملخص :تهدف الدراسة الحالية إلى التعرف على المشكلات الصفية التي تواجه معلمي المرحلة الابتدائية الجدد بمدارس مدينة أفلو، واستقصاء علاقة تلك المشكلات بجنس المعلم ومادة تدريسه والطور الذي يدرسه، وتكون مجتمع الدراسة من جميع معلمي التعليم الابتدائي الجدد بمدينة أفلو، والذين لا تزيد سنوات خدمتهم عن ثلاث سنوات، وبلغت عينة الدراسة 83 معلما ومعلمة، تم اختيارهم عشوائيا، ولجمع المعلومات اللازمة تم بناء استبانة اشتملت على 45 مشكلة صفية موزعة على خمسة مجالات . وأظهرت نتائج الدراسة أن أهم المشكلات الصفية التي يعاني منها المعلم الجديد، هي مشكلات تتعلق بالتلاميذ، ثم يليها مشكلات تتعلق بالمناهج، ثم مشكلات تتعلق بأولياء التلاميذ، ثم مشكلات تتعلق بالمعلم وأخيرا مشكلات تتعلق بالبيئة المدرسية، كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة احصائية بين المشكلات الصفية تعزى إلى جنس المعلم، ووجود فروق ذات دلالة احصائية بين متوسطات المشكلات تعزى إلى مادة تدريس المعلم وطور تدريسه. الكلمات المفتاحية: المشكلات الصفية، معلم المرحلة الابتدائية الجديد Abstract : This current study aims at finding out class issues that are encountered by the new primary schools teachers in Aflou and investigating/questioning the relationship between these issues and the teachers' gender, the teaching material and the stage in which he or she is in charge of. The whole study is concerned with all the newest primary teachers in Aflou city whose experience is not more than 03 years of service, and this study sample reaches 83 teachers of both genders(males and females) who have been selected randomly. In order to gather the necessary information, a questionnaire was made that includes 45 class issues which were distributed on five main fields. The study results show that the new primary teachers suffer from the issues related to pupils (learners). Then, the ones related to syllabuses/curriculum. After that, come the issues related to pupils' parents. Next, it comes the ones related to the teachers themselves and finally the issues linked to the schooling environment. Also these results show that there are no statistical indication of differences between the classes issues linked to the teacher's gender, also there are no statistical differences between the issues and teachers ’gender but there are statistical differences between averages related to the teaching subject, the teacher itself and the stages of teaching. Key words: the class issues. the new teacher of primary school résumé : Cette étude actuelle vise à reconnaitre les problèmes de classe que rencontrent les nouveaux enseignants du cycle primaire de la ville d’Aflou, ainsi de s’interroger sur la relation de ces problèmes avec le sexe de l’enseignant, de sa matière d’enseignement et du cycle qu’il enseigne. Le groupe de l’étude se compose de tous les nouveaux enseignants de l’école primaire dans la ville d’Aflou, qui n’ont pas exercé plus de trois ans, l’échantillon est de 83 enseignant et enseignante, choisis aléatoirement, et pour collecter les informations nécessaires on a conçu un sondage de 45 problèmes répartis sur cinq domaines. Les résultats montrent que les problèmes de classe les plus importants dont le nouveau enseignant souffre sont liés aux élèves, puis viennent ceux liés aux programmes, ensuite ceux liés aux parents et ceux liés à l’enseignant et finalement des problèmes liés à l’environnement scolaire. Les résultats ont montré aussi qu’il n y a aucune différence de nature statistique entre les problèmes de classe dus au sexe de l’enseignant, mais qu’il y a des différences statistiques entre les moyennes des problèmes dus à matière de l’enseignant et de son cycle d’enseignement. Mots clés : les problèmes de classe, le nouvel enseignant du cycle primaire

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية: المشكلات الصفية، معلم المرحلة الابتدائية الجديد



Les 10 articles les plus téléchargés

784 الثقة بالنفس كمتغير وسيط في العلاقة بين التمكين النفسي والاحتراق الوظيفي المهني لدى معلمي التربية الخاصة في محافظات غزة. 383 مدى التزام الأستاذ الجامعي بميثاق أخلاقيات البحث العلمي في الجامعة الجزائرية - دراسة ميدانية على عينة من الأساتذة بجامعة المسيلة- 262 دور مواقع التواصل الاجتماعي في الحفاظ على الهوية الثقافية في ظل تحديات العولمة لدى طلبة الجامعة (مقاربة نفسية اجتماعية متمحورة حول الأبعاد الاجتماعية التربوية والثقافية) 247 تأثيرات وسائل الإعلام الجديد على الشباب الجامعي 246 الصحة النفسية وعلاقتها بالضغوط النفسية لدى طلبة الجامعة دراسة ميدانية على عينة من طلبة كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية بجامعة مولود معمري تيزي وزو 238 الحوافز المادية والمعنوية وعلاقتها بالأداء الوظيفي لدى معلمات المدارس الثانوية الحكومية بمحافظة الخرج 223 عسر القراءة وعلاقته بالتوافق النفسي لدى تلاميذ السنة الخامسة ابتدائي. 215 قلق المستقبل وعلاقته بتقدير الذات ومستوى الطموح لدى طالبات المرحلة الثانوية في مدينة الرياض 185 تقدير الذات و علاقته بالتحصيل الدراسي لدى تلاميذ التعليم المتوسط 184 التدريب على الانتباه المشترك بهدف تحسين التواصل اللفظي لدى أطفال طيف التوحد العمر 8 سنوات