مجلة الجامع في الدراسات النفسية والعلوم التربوية

al-jamie journal in psychological studies and educational sciences

Description

The Journal of Al-Jamie Journal in Psychological Studies and Educational Sciences is a semiannual publication published by the University of Mohamed Boudiaf, which aims to publish studies and original and innovative research (not from Master's degrees, PhD or other), and which has not been published elsewhere. In the Psychology and Education field, it also aims to encourage professors, students and researchers to engage in scientific research and production, which supports the progress of the University and its role. In the Journal of Al-Jamie Journal in Psychological Studies and Educational Sciences, we seek to publish all the good articles in the three languages (Arabic, English, French) that we receive from university professors, PhD students and researchers from recognized research institutes. These articles are considered positive in the following disciplines: Psychology Education, and all articles that directly serve the humanities and social sciences, and other related disciplines. The Journal of Al-Jamie Journal in Psychological Studies and Educational Sciences is a magazine whose publication process began in 2016. It has the experience of four editors who have sought to develop the magazine and expand its network of experts representing today 10 countries and 30 universities and distributors specialized in the magazine in proportion to their composition. The work that has been entrusted to them is evaluated thoroughly. In the Journal of Al-Jamie Journal in Psychological Studies and Educational Sciences, we believe in the abilities of researchers and value their efforts very effectively when we direct research to specialized reviewers in proportion to the nature of the article. The reports are decisive for accepting or rejecting the article and we use a third reviewer in the case of two different reports of the same article. The Al-Jamie Journal in Psychological Studies and Educational Sciences welcomes the efforts of all serious researchers and prepares them for fair arbitration and regular publication.

Annonce

تنويه هام للإلتزام يشروط النشر

يجب على السادة الباحثين المتقدمين بأبحاثهم للنشر بالمجلة التقيد بجملة شروط وقواعد النشر خصوصا ما تعلق بحجم الملخصات : 200- 250 كلمة وكذا شروط توثيق الاقتباسات والإحالات ضمن متن وقائمة المراجع وفق APA V6 وفي حالة عدم التقيد سنضطر لرفض البحث أو الدراسة المرسلة للمجلة.

- بالنسبة للدراسات الميدانية: يتضمن المقال العناصر التالية: مقدمة: تتضمن التعريف بالدراسة ودوافع اختيار الموضوع والتأسيس للطرح بالحجج العلمية. العرض: يتكون من المشكلة التي تتضمن (المنطلقات العلمية للدراسة، التساؤلات والفروض والمفاهيم والأهمية والأهداف والدراسات السابقة...) وكذلك (المعلومات والمعارف... المتعلقة بالدراسة ومتغيراتها) والجانب الميداني أو التطبيقي الذي يحتوي (الدراسة الاستطلاعية؛ منهج الدراسة؛ مجتمع الدراسة؛ عينة الدراسة؛ أداة الدراسة وإجراءاتها؛ الأساليب الإحصائية المستخدمة...)، وعرض النتائج ومناقشتها على ضوء الدراسات السابقة. خاتمة: وتتضمن الاستنتاجات والتوصيات. وأخيراً المراجع والملاحق.

- أما بالنسبة للدراسات النظرية: فيجب أن تحتوي على: مقدمة: تتضمن طرح المشكلة، عرض الدراسات السابقة عن الموضوع لإعطاء صورة واضحة عن الموضوع، العرض: المفاهيم؛ الأهمية والأهداف، بالإضافة إلى مناقشة عناصر الموضوع والمقاربة النظرية وربط متغيرات الموضوع فيما بينها بما يخدم التأسيس العلمي للموضوع واقتراح حل للمشكلة المطروحة، خاتمة: تحتوي ملخصا للأفكار واستنتاجات، وقد تكون اقتراحات أو توصيات.

كما يجب على الباحثين الإطلاع على دليل المؤلف لمعرفة سياسة النشر بالمجلة وتعبئة وثيقة تعهد وإقرار النشر بخط اليد وإمضائه مع ضرورة إرفاقه في ملف المقال ضمن الملاحق حيث أن غيابه يؤدي إلى رفض المقال آليا.

رئيس التحرير

06-03-2020


5

Volumes

14

Numéros

166

Articles


Analyse des erreurs dans l’emploi des connecteurs argumentatifs dans la production écrite chez les apprenants de F.L.E

قواسمية لطفي, 

Résumé: Les recherches en didactique des langues concernant l’enseignement/apprentissage des connecteurs argumentatifs chez les apprenants de FLE, sont assez récentes. Ces recherches s’intéressent à démontrer et à préciser le rôle de ces connecteurs dans la construction de la cohésion textuelle et dans l'évolution de l'information, et elles impliquent les réflexions concernant l’utilisation appropriée ou inappropriée des connecteurs. Notre objectif est d’analyser les difficultés dans l’emploi des connecteurs argumentatifs chez les étudiants. Les résultats de notre analyse nous donnent la possibilité d’affirmer que les différents types de maladresses ont un impact important sur la qualité du produit textuel et même sur la qualité de l’argumentation. De plus, les étudiants ne sont pas conscients de l’utilité de l’utilisation convenable des connecteurs comme un procédé important de rédaction, de persuasion et comme un moyen assurant la cohérence et la progression de leurs textes.Notre recherche est finalisée par des orientations et des recommandations jugées très utiles et effectives pour l’intégration efficace et objective de ces marqueurs de relations dans l’enseignement du français langue étrangère.

Mots clés: connecteurs argumentatifs- ; cohésion textuelle ; écrit ; didactique


مستوى الفاعلية الذاتية لدى أساتذة العلوم الاجتماعية بجامعة محمد لمين دباغين في ظل متغير سنوات الأقدمية

خنونة زكية,  ذيب فهيمة, 

الملخص: الملخص: هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على مستوى الفاعلية الذاتية لدى أساتذة العلوم الاجتماعية بجامعة محمد لمين دباغين ولاية سطيف، كما تهدف إلى التعرف على مدى تأثير متغير سنوات الأقدمية على مستوى الفاعلية الذاتية لديهم، حيث تمت الدراسة بكلية العلوم الانسانية والاجتماعية بجامعة سطيف 02، واعتمدت استخدام المنهج الوصفي التحليلي الذي يتناسب مع هذا النوع من الدراسات، حيث تم توزيع استبيان مكون من (14) عبارة مقسمة بين محورين (الثقة بالنفس، وتحمل المسؤولية) تم بناءه من أجل جمع البيانات من أفراد العينة، وقد تم التحقق من الخصائص السيكومترية للأداة من خلال التحقق من الصدق الظاهري وكذا حساب الصدق البنائي عن طريق حساب معاملات الارتباط بين درجة كل بعد من أبعاد المقياس والدرجة الكلية للمقياس وذلك باستخدام معامل الارتباط بيرسون، كما تم التحقق من ثبات الأداة باستخدام ألفا كرونباخ للاتساق الداخلي ليتم بعدها توزيعه على عينة البحث التي تم اختيارها بطريقة قصدية والتي كان عددها الاجمالي (50) أستاذا جامعيا تم انتقاءهم من المجتمع الكلي المتكون من (210) أستاذا في تخصصات فرع العلوم الاجتماعية بجامعة سطيف 02، وتم الاعتماد على برنامج الرزم الإحصائية للدراسات الاجتماعية (SPSS) من أجل إجراء المعالجة الإحصائية للبيانات التي تم جمعها من أداة الدراسة، باستخدام مجموعة من الأساليب الإحصائية من أجل تحليل البيانات المتحصل عليها كالتكرارات والنسب والمئوية، بالاضافة إلى معامل ارتباط بيرسون واختبار الإشارة z وكذا اختبار كروسكال واليس، لتتوصل الدراسة في النهاية إلى النتائج التالية: -مستوى الفاعلية الذاتية لدى أساتذة فرع العلوم الاجتماعية بجامعة محمد لمين دباغين بولاية سطيف كان مرتفعا.. - لا توجد فروق ذات دلالة احصائية عند مستوى الدلالة (0.05) في مستوى الفاعلية الذاتية لدى أساتذة العلوم الاجتماعية تعزى لمتغير سنوات الأقدمية الكلمات المفتاحية: الفاعلية الذاتية، سنوات الأقدمية، الأستاذ الجامعي، تحمل المسؤولية، الثقة بالنفس، القدرات والمهارات والخبرات. Résumé : Cette étude visait à déterminer le niveau efficacité personnelle chez les professeurs de sciences sociales de l’Université Mohamed Lamine Dabbaghine, dans la wilaya de Sétif, et également de déterminer l’effet des années d’ancienneté sur le niveau Efficacité personnelle, l’étude a été réalisée à la Faculté des sciences humaines et sociales de l’Université de Setif 02, et a utilisé la méthode descriptive qui convenait à ce type d'étude, le questionnaire composé de (14) paragraphes divisés en deux axes (confiance en soi et responsabilité) a été construit pour collecter des données à partir de l'échantillon, aussi ont été vérifiées les caractéristiques psychométriques du questionnaire a travers du vérifie l’honnête d’outil et également la stabilité d'outil à l'aide d'alpha-Cronbach à des fins de cohérence interne, puis le distribue à l'échantillon de recherche choisi intentionnellement. Un total de (50) professeurs d'université a été sélectionné sur une communauté de (210) professeurs des spécialisations de la branche des sciences sociales de l'Université Sétif 02, et s'est fondé sur le programme de paquets statistiques d'études sociales (SPSS) pour le traitement statistique des données, pour choisir un ensemble de méthodes statistiques pour l'analyse des données obtenues par des rapports l’itérations et pourcentages, corrélation de Pearson ,test du z et aussi Kruskal Wallis, pour accéder à l'étude en fin de compte les résultats suivants : - Le degré d'efficacité personnelle des professeurs de la branche des sciences sociales de l'Université Mohamed Lamine Dabbaghine dans la wilayat de Sétif est haute. - Il n'y a pas de différences statistiquement significatives au niveau de signification (0,05) dans le degré d'efficacité personnelle chez les enseignants de sciences sociales en raison de la variable des années d'ancienneté. Mots-clés : efficacité personnelle, années d'ancienneté, professeurs d’université, prise de responsabilité, confiance en soi, aptitudes, compétences et expérience. Summary: The current study aimed to identify the level of self-efficacy of professors of social sciences at the University of Mohamed Lamine Dabbaghin, the state of Setif, and also aimed at identifying the extent of the effect of the years of seniority on the level of their self-efficacy. Descriptive analytical that is appropriate for this type of studies, where a questionnaire consisting of (14) terms divided in two axes (self-confidence and responsibility) was distributed for the purpose of collecting data from members of the sample, also were checked the psychometric characteristics of the questionnaire through the honest tool check and also the tool stability using alpha -Cronbach for internal consistency purposes, as well as the calculation of constructive honesty by calculating correlation coefficients between the degree of each dimension of the scale and the overall degree of the scale using the Pearson correlation coefficient, and the stability of the tool was verified by using Alpha Cronbach for internal consistency, and then distributed to the research sample that was chosen in a way Intentionally, whose total number was (50) university professors, who were drawn from the total community consisting of (210) professors in the specializations of the Social Sciences Branch at the University of Setif 02, and the program of Statistical Package for Social Science (SPSS) was adopted to conduct statistical processing of data Collected from the study tool, using a set of statistical methods for analysis of the data obtained by duplicates and percentages, in addition to the Pearson correlation coefficient and test signal z as well as the Kruskal-Wallis test, to reach the study at the end the following results: -The level of self-efficacy of professors of the social sciences branch at the University of Mohamed Lamine Dabbaghine in the state of Setif was high. - There are no statistically significant differences at the level of significance (0.05) in the level of self-efficacy among teachers of social sciences due to the variable of seniority years. Key words: self-efficacy, seniority years, university professor, responsibility, self-confidence, skills, competencies and experience.

الكلمات المفتاحية: الفاعلية الذاتية ; الأستاذ الجامعي ; تحمل المسؤلية ; الثقة بالنفس ; القدرات ; المهارات ; الخبرات ; الأقدمية


تخفيف درجة القلق لدى الطفل الاصم عن طريق الفن Reducing anxiety in a deaf child through art

بوداري عزالدين,  اسماعيلي يامنة, 

الملخص: الملخص: هدفت الدراسة الكشف عن فاعلية برنامج علاجي مقترح يعتمد على الرسم واللعب الجماعي والفردي في تخفيف درجة القلق لدى الطفل الاصم من9-12سة بمدرسة صغار الصم بولاية برج بوعريريج، والتعرف على مدى استمرارية فاعلية البرنامج العلاجي المقترح لدى أفراد المجموعة التجريبية بعد انتهاء جلسات البرنامج العلاجي وأثناء فترة المتابعة استخدم الباحث المنهج شبه التجريبي، حيث تم الاختيار والتعيين لمجموعتي الدراسة " الضابطة والتجريبية عشوائيًا، وتم التأكد بنسبة كبيرة من تجانسها، ثم طبق البرنامج العلاجي على المجموعة التجريبية ومرة أخرى طبق القياس البعدي على المجموعتين " الضابطة والتجريبية" وبعد مرور فترة المتابعة " شهرين من انتهاء جلسات البرنامج " تم تطبيق الاختبار البعدي الثاني " التتبعي "على المجموعة التجريبية للوقوف على استمرار اثر البرنامج العلاجي .واعد الباحثان مقياس القلق للطفل الاصم يتكون من 30 بندا متناسبة مع هذه الفئة ومع عمرهم الزمني حيث تكونت عينة الدراسة من 40 طالبًا وطالبة من الاطفال الصم بمدرسة صغار الصم بولاية برج بوعريريج ، تم اختيارهم وتعينهم بالطريقة العشوائية ، وتقسيمهم إلى مجموعتين إحداهما ضابطة20طفلا ، والأخرى تجريبية مكونة من 20طفلا . أبرزت الدراسة الحالية النتائج الآتية: -وجود فروق دالة إحصائية في درجات القلق لدى كل من المجموعة الضابطة والمجموعة التجريبية بعد تطبيق البرنامج المقترح في اتجاه المجموعة الضابطة. -وجود فروق دالة إحصائيا في درجات القلق لدى المجموعة التجريبية في كل من التطبيق القبلي والبعدي في اتجاه درجاتهم في التطبيق القبلي. -عدم وجود فروق دالة إحصائيا في درجات القلق لدى المجموعة التجريبية في التطبيق البعدي والتتبعي الكلمات المفتاحية: الاصم ––الفن –-القلق . Abstract: The study aimed to reveal the effectiveness of a proposedtreatment program based on drawing and group and individual play in reducing the degree of anxiety in the deaf child of 9-12 years at the School of Young Deaf in The State of Borj Bouarrig, and to identify the continuity of the effectiveness of the proposed treatment program in the members of the experimental group. After the end of the treatment program sessions and during the follow-up period .The researcher used the semi-experimental method, where the selection and appointment of the study groups " control and experimental randomly, and was confirmed by a large percentage of its homogeneity, then applied the therapeutic program to the experimental group and again applied the dimensional measurement to the two groups " control and experimental" and after The following period has passed since the end of the program sessions " The second dimension test " tracking " was applied to the experimental group to determine the continuation of the impact of the therapeutic program. The study sample of 40 students of deaf children at the School of Deaf Young People in The State of Burj Bouarij, selected and appointed in a random way, divided into two groups, one of which is female 20 children, and the other experimental of 20 children. The current study highlighted the following results: - There are statistical lycies differences in the degrees of anxiety in both the control group and the experimental group after the application of the proposed program in the direction of the control group. - There are statistically significant differences in the degrees of anxiety in the experimental group in both the tribal and dimensional application in the direction of their grades in the tribal application. - No statistically significant differences in the degrees of anxiety in the experimental group in the dimensional and traceable application Keywords: Deaf- Art-Anxiety. Résumé: L’étude visait à révéler l’efficacité d’un programme de traitement proposé basé sur le dessin et le jeu de groupe et individuel dans la réduction du degré d’anxiété chez l’enfant sourd de 9-12 ans à l’École des Jeunes Sourds dans l’État de Borj Bouarrig, et d’identifier la continuité de l’efficacité du programme de traitement proposé dans les membres du groupe expérimental. Après la fin des séances de programme de traitement et pendant la période de suivi.Le chercheur a utilisé la méthode semi-expérimentale, où la sélection et la nomination des groupes d’étude " contrôle et expérimental au hasard, et a été confirmée par un grand pourcentage de son homogénéité, puis a appliqué le programme thérapeutique au groupe expérimental et a de nouveau appliqué la mesure dimensionnelle aux deux groupes " contrôle et expérimental " et après La période suivante s’est écoulée depuis la fin des séances de programme , « Le suivi du deuxième test de dimension » a été appliqué au groupe expérimental pour déterminer la poursuite de l’impact du programme thérapeutique. L’échantillon d’études de 40 élèves d’enfants sourds de l’École des Jeunes Sourds de l’État de Burj Bouarij, sélectionnés et nommés au hasard, s’est divisé en deux groupes, dont l’un est celui des femmes de 20 enfants, et l’autre expérimental de 20 enfants. La présente étude a mis en évidence les résultats suivants : - Il existe des différences statistiques dans les degrés d’anxiété dans le groupe témoin et le groupe expérimental après l’application du programme proposé dans la direction du groupe témoin. - Il existe des différences statistiquement significatives dans les degrés d’anxiété dans le groupe expérimental dans l’application tribale et dimensionnelle dans la direction de leurs notes dans l’application tribale. - Aucune différence statistiquement significative dans les degrés d’anxiété dans le groupe expérimental dans l’application dimensionnelle et traçable Mots-clés: Sourds- Art-Anxiety.

الكلمات المفتاحية: الاصم ––الفن –-القلق


اتجاهات أساتذة التعليم الابتدائي نحو منهاج الجيل الثاني دراسة ميدانية ببعض مدارس ولاية تيارت

بوشريط نورية, 

الملخص: هدفت الدراسة إلى التعرف على طبيعة اتجاهات أساتذة التعليم الابتدائي نحو إصلاح منهاج الجيل الثاني الذي مس طور التعليم الابتدائي على مستوى كل من المنهاج والكتب المدرسية، وكذا تحديد الفروق في الاتجاهات للأساتذة باختلاف كل من الجنس والاقدمية والمستوى الدراسي، اعتمدت الباحثة على المنهج الوصفي، وذلك لمناسبته لأهداف الدراسة، مصممة الاستبيان لجمع البيانات والمكون من 31 فقرة موزعة على ثلاثة أبعاد، البعد المعرفي (13 فقرة) والبعد السلوكي (10 فقرات) والبعد الوجداني (8 فقرات). طبقت الدراسة على عينة من الأساتذة في الطور الابتدائي قوامها 100 معلما ومعلمة في ولاية تيارت وضواحيها. وقد توصلت الدراسة إلى النتائج التالية: 1/ اتجاهات أساتذة التعليم الابتدائي نحو إصلاحات الجيل الثاني بولاية تيارت جاءت ايجابية بمستوى متوسط، حيث بلغت النسبة المئوية 57.2% . 2/ توجد فروق دالة إحصائيا في اتجاهات أساتذة التعليم الابتدائي نحو إصلاحات الجيل الثاني تعزى لمتغير الجنس. 3/ لا توجد فروق دالة إحصائيا في اتجاهات أساتذة التعليم الابتدائي نحو إصلاحات الجيل الثاني تعزى لمتغير الاقدمية. 4/ لا توجد فروق دالة إحصائيا في اتجاهات أساتذة التعليم الابتدائي نحو إصلاحات الجيل الثاني تعزى لمتغير المستوى الدراسي . - Résumé : L'étude vise à identifier la nature des attitudes des enseignants du primaire vis-à-vis de la réforme du curriculum de deuxième génération qui touche le stade de l'enseignement primaire au niveau du curriculum et des manuels scolaires, ainsi qu'à identifier les différences d'attitudes des enseignants selon sexe, ancienneté et le niveau scolaire, le chercheur adopte l'approche descriptive aux fins de l'étude ; elle conçue le questionnaire composé de 31 items répartis sur trois dimensions de la connaissance (13 items), la dimension comportementale (10 items) et la dimension émotionnelle (8 items). L'étude applique à un échantillon d'enseignants au niveau primaire de 100 enseignants de la wilaya et ses environs. L'étude atteint les résultats suivants: Les attitudes des enseignants du primaire vis-à-vis des réformes de deuxième génération à Tiaret sont positives à un niveau moyen en pourcentage 57,2%. Il existe des différences statistiquement significatives dans les attitudes des enseignants du primaire à l'égard des réformes de deuxième génération en raison de la variable genre. Il n'y a pas de différences statistiquement significatives dans les attitudes des enseignants du primaire à l'égard des réformes de deuxième génération en raison de la variable Expérience. Il n'y avait pas de différences statistiquement significatives dans les attitudes des enseignants du primaire à l'égard des réformes de la deuxième génération en raison de la variable de niveau scolaire. Abstract: The present study aimed at recognizing the nature of Primary Education Teachers’ attitudes towards the reforms that occurred on the 2nd Generation Syllabuses which was on the primary education stage. These reforms were implemented on the both the syllabus and the textbooks. Besides, it aimed at determining the differences in teachers’ attitudes in regard to the difference in gender, experience, and the taught classes. The researcher adopted the descriptive method which fits the needs of the study objectives. She designed a questionnaire composed of 31items spreading on three dimensions; cognitive (13 items), behavioural (10 items), and the emotional dimension (8items) to collect i data. The study was applied on a sample group of 100 primary school teachers both male and female inside and outside the district. The study findings came out as follow: 1. Primary School Teachers’ attitudes towards 2nd Generations reforms in Tiaret are positive at an average level reaching 57.2%. 2. There are statistically significant differences in primary teachers’ attitudes towards 2nd Generation reforms in what regards the variable of the gender. 3. There are statistically significant differences in primary teachers’ attitudes towards 2nd Generation reforms in what regards the variable of the experience. 4. There are no statistically significant differences in primary teachers’ attitudes towards 2nd Generation reforms in what regards the variable of the school year.

الكلمات المفتاحية: - الكلمات المفتاحية: منهاج الجيل الثاني، أساتذة التعليم الابتدائي، الاتجاهات. Mots clés : Curriculum de la deuxième génération, enseignants du primaire, Attitudes Keywords: the 2nd Generation , Primary Education Teachers , Attitudes



Les 10 articles les plus téléchargés

846 الثقة بالنفس كمتغير وسيط في العلاقة بين التمكين النفسي والاحتراق الوظيفي المهني لدى معلمي التربية الخاصة في محافظات غزة. 521 مدى التزام الأستاذ الجامعي بميثاق أخلاقيات البحث العلمي في الجامعة الجزائرية - دراسة ميدانية على عينة من الأساتذة بجامعة المسيلة- 358 الصحة النفسية وعلاقتها بالضغوط النفسية لدى طلبة الجامعة دراسة ميدانية على عينة من طلبة كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية بجامعة مولود معمري تيزي وزو 300 الحوافز المادية والمعنوية وعلاقتها بالأداء الوظيفي لدى معلمات المدارس الثانوية الحكومية بمحافظة الخرج 299 تأثيرات وسائل الإعلام الجديد على الشباب الجامعي 293 دور مواقع التواصل الاجتماعي في الحفاظ على الهوية الثقافية في ظل تحديات العولمة لدى طلبة الجامعة (مقاربة نفسية اجتماعية متمحورة حول الأبعاد الاجتماعية التربوية والثقافية) 250 عسر القراءة وعلاقته بالتوافق النفسي لدى تلاميذ السنة الخامسة ابتدائي. 239 قلق المستقبل وعلاقته بتقدير الذات ومستوى الطموح لدى طالبات المرحلة الثانوية في مدينة الرياض 216 التدريب على الانتباه المشترك بهدف تحسين التواصل اللفظي لدى أطفال طيف التوحد العمر 8 سنوات 215 مستوى جودة الحياة لدى طالبات جامعة المسيلة دراسة ميدانية على عينة من طالبات قسم علم النفس بجامعة المسيلة. الجزائر