مجلة البحوث و الدراسات الإنسانية

journal of research and human studies

Description

The journal of research and human studies is an internationally refereed, free and bi-annual research journal published by the university 20 August 1955-Skikda. The journal is published in the following fields: Human and social sciences, Sharia and Law, Literature and foreign languages. The journal publishes original scientific works in all of the above fields in any of the following languages: Arabic, English, or French. Articles submitted are reviewed according to highest standards by experts specialized in their fields. The research must not have been published or offered for publication elsewhere, and the author must present a written pledge to this effect. The journal is issued in both print and oline version. The main objective of the journal is to provide an intellectual plateform for the international scholars. JRHS aims to promote interdisciplinary studies in humanities and social sciences. It also aims at facilitating the disssemination of knowledge on issues related to the study of human sciences with a focus on the local society and current issues. It provides a publication avenue for academics and post graduate researchers in the human sciences disciplines.


9

Volumes

19

Numéros

260

Articles


دور الجامعة في تمكين الطلبة من توظيف التربية الإعلامية عبر الفضاء الرقمي The role of the university in enabling students to employ media education through the digital space

قراندي سعاد,  بن زروق جمال, 

الملخص: الملخص: يكتسي دور الجامعة في وقتنا الراهن درجة كبيرة من الأهمية، لما لها من مساهمة في دفع عجلة التنمية المجتمعية وبالرفع من مستوى التفكير والوعي والمعرفة العلمية، التي تكفل صناعة الرأي العام المحلي وحتى الوطني، عبر الاستخدام الممنهج والمنتظم لما أفرزته التطوّرات التكنولوجية الجديدة من وسائط وفضاءات الكترونية جديدة، من خلال إنشاء جامعات افتراضية وكليات الكترونية تجسّد امتدادها الواقعي عبر الشبكة العنكبوتية، تنقل من خلالها إطارها التدريبي ومختلف مناهجها العلمية والأكاديمية مستخدمة في ذلك عدة استراتيجيات فعالة كتوظيف التكنولوجيات الحديثة في عملية التأطير البيداغوجي، من خلال برامج الكترونية ومواقع شبكات اجتماعية لتحقيق أقصى مدى وصدى ممكن في أوساط المستخدمين بتنوير أفكارهم ونشر مختلف الأطر العلمية، بما فيها التربية الإعلامية لما أصبحت تجسّده من أهمية لدعم المجتمع في فهم تلك الإفرازات التكنولوجية والمعلوماتية الهائلة؛ التي أخذت منحى عكسي سلبي في استخداماتها الحالية؛ مهدّدة بذلك استقرار المنظومة المجتمعية ككل وبالتالي فوجود الجامعة ودورها لابد منه لإرساء التربية الإعلامية،كمنتج فكري وأكاديمي داعم لاستقرار المجتمع رقميا وتحقيق التنمية الشاملة خصوصا إذا اقترن النشر بالاعتماد على التكنولوجيات الحديثة وما يحمله من قوّة مروّج لها. Abstract : The role of the University is of great importance today, because of its significant contribution to the advancement of community development and raise the level of thinking, awareness and scientific knowledge, which ensures the manufacture of public opinion, even national, through the systematic and systematic use of the new technological developments of the media and spaces New e-universities, through the establishment of virtual universities and electronic colleges embody its realistic extension through the Web, through which to transfer its training framework and its various scientific and academic curricula using several effective strategies such as employing borderline technologies Through educational programs and social networking sites to achieve the maximum extent and resonance among users by enlightening their ideas and disseminating the various scientific frameworks, including media education, which has become an important embodiment of the support of society in understanding these tremendous technological and information discharges; Negative negative in the current uses; thus threatening the stability of the community system as a whole and therefore the presence of the university and its role is necessary to establish media education, as an intellectual and academic product support for the stability of society digitally and achieve comprehensive development, especially if coupled with dissemination Keep abreast of modern technologies and the power it holds

الكلمات المفتاحية: التربية الإعلامية، الجامعة، الفضاء الرقمي. media education, university, digital space.


تقنيات الإنترنيت و واقع الأنظمة التربوية في الدول العربية

بومنجل فوزي, 

الملخص: ملخــــــص: لقد أتاح تطور الانترنت و ما أفرزته من تقنيات تحقيق ثورة في مجال المعلومات، إذ عملت أكثر من أية وسيلة أخرى على إحداث تغييرات وتطورات جذرية مست کل مناحي الحياة الإنسانية و طالت كل جوانب حياتهم سواء كانت سياسية اجتماعية و نفسية و اقتصادية و تربوية وصحية و اجتماعية وغيرها من الميادين . فالواقع التربوي المتأزم في البلاد العربية الذي طال محتوياته وبرامجه على حساب الانتقاء الكيفي للمعارف والمعلومات وتدبيرها الهادف، كان نتيجة استنساخ و اختزال من السياق السوسيوتاريخي للمناهج التربوية للمجتمعات الغربية. خاصة وأن شبكة الإنترنيت كباقي وسائل تكنولوجيا الاتصال الدولي و العالمي، تنطوي على سمة مهمة هي التفاعلية التي تساهم في تنشيط العولمة حسب معالم الساحة العالمية الجديدة، و التي تسعى إلى صياغة ثقافة عالمية قوامها قيم و معايير غربية، الغرض منها ضبط سلوك الدول و الشعوب و قولبتها في ثقافة عالمية. مما يستدعي ضرورة إيجاد الحلول المناسبة لتجاوزها والحد من عوامل استمرارها واستفحالها. Internet technologies and the reality of the educational system in the Arab countries Summary: The evolution of the Internet and the resulting technologies have allowed the revolution in the field of information. And other fields. The tense educational reality in the Arab countries, whose contents and programs have been prolonged at the expense of qualitative selection and targeted management of knowledge and information, was the result of the reproduction and reduction of the sociological historical context of the educational curricula of Western societies, which calls for the need to find appropriate solutions to overcome them and reduce the factors of continuity and exacerbation. The Internet, like other means of international and global communication technology, has an important feature that is interactive, which contributes to the revitalization of globalization according to the new global arena. In a global culture.

الكلمات المفتاحية: الإنترنيتinternet، التربيةeducation، التعليمenseignement ،النظام التربويsysteme éducatif، المعلوماتinformations ، تكنولوجيا الاتصالtechnologie de communication، تكنولوجيا المعلوماتtechnologie de l'information، التنميةdeveloppement، التنشئة الاجتماعيةsocialisation


جماليات الانزياح في الخطاب القرآني أسلوب النّداء أنموذجا

زويد حسين, 

الملخص: الملخّص: شكّلت المجالات الدّلاليّة للخطاب في القرآن الكريم تنوّعا تعبيريّا، أحال على قيم فنيّة اكتنفتها الكثير من الأسرار البلاغيّة التي أضحت السّمة الغالبة للنصّ القرآني غير أنّ وحدة التوجّه في الخطاب القرآني الذي تحدّه ثنائيّة الأمر والنّهي يوحي لأوّل وهلة بنمطيّة صورة التّركيب ومعانيه البلاغيّة. كيف يمكننا تحديد القيم الفنيّة للخطاب القرآني في أسلوب النّداء وما هي المعاني الإضافيّة التي تفرزها قراءة مثل هذه الأساليب ذات النمطيّة المتكرّرة ـ أقصد التّجانس في التّركيب ؟ Abstract The lexical field of the Qur'anic discourse involved diversity in the expression referred to artistic values that include a lot of rhetorical secrets which become the dominant feature of the holy text. However the unity of the orientation in the Qur'anic speech that is bordered by dualism of order and prohibition implies the pattern of the structure and rhetorical meanings. The hypothesis: How can we determine the artistic values of the Qur'anic discourse through the call style model? And what are the additional meanings produced by reading such repetitive patterns? We mean coherence in structure?

الكلمات المفتاحية: الانزياح ; المجالات الدلالية ; الخطاب القرآني ; أساليب النداء


تجسيد الإدارة الالكترونية بقطاع التعليم بالدول النامية: الواقع والتحديات.

غراز الطاهر,  سوالمية نورية, 

الملخص: ملخص يشير مفهوم الإدارة الالكترونية إلى منهجية جديدة تقوم على الاستيعاب الشامل والاستخدام الواعي والاستثمار الايجابي لتقنيات المعلومات والاتصالات في ممارسة الوظائف الأساسية للإدارة على مختلف المستويات التنظيمية في المنظمات المعاصرة. من هذا المنطلق ظهرت الحاجة إلى هذه المساهمة لتحديد كيفية الأخذ بتطبيقات الإدارة الإلكترونية في قطاع التعليم كمدخل لتطوير العمل الإداري بالمدارس لمواكبة متطلبات العصر الرقمي، ولتحقيق ذلك سنحاول التطرق إلى الموضوع من خلال التركيز على ماهية الإدارة الالكترونية ومبررات التحول نحوها ومجالات ومتطلبات تطبيقها في قطاع التعليم بالإضافة إلى الإشارة إلى معوقات تجسيدها والمهارات التي ينبغي توفرها في المورد البشري حتى ينجح في تطبيقها. Abstract: The concept of e-governance refers to a new methodology based on the comprehensive assimilation, conscious use and positive investment of ICTs in the exercise of the basic functions of management at various organizational levels in contemporary organizations. From this point of view, the need for this contribution has emerged to determine how to implement e-management applications in the education sector as a gateway to developing the administrative work in schools to cope with the requirements of the digital age. To indicate the constraints of their embodiment and the skills that must be available in the human resource in order to succeed in their application.

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية: الإدارة الالكترونية، المدرسة، قطاع التعليم، الأمن المعلوماتي، الإطارات الإدارية، التدريب. ; Keywords: electronic administration, school, education sector, information security, administrative frameworks, training,


دلالات بعث التاريخ وهاجس الهوية في رواية الديوان الاسبرطي لعبد الوهاب عيساوي

بوقطوش عبد الرزاق, 

الملخص: الملخص: يتناول المقال بالدراسة دلالات مراجعة التاريخ واستغلاله في رواية الديوان الإسبرطي لعبد الوهاب عيساوي،فيرصد قضية الانتماء للوطن وتشكّل شخصية الفرد على ضوء رواسب التاريخ، وانصهار أحداثه وتفاعلها في بناء هوية الفرد والجماعة في الجزائر في مراحل معينة من تاريخ البلاد. يرصد المقال بناء الوعي الثوري للجزائري خلال نهاية فترة الحكم العثماني للجزائر، وبداية الاحتلال الفرنسي.كما ينظر إلى هاجس الهوية كقضية جوهرية تحركها رواسب التاريخ. وينظر المقال في تشكّل هوية مدينة الجزائر على مدار العهود التاريخية المتراكمة، من الترك منذ ثلاثة قرون إلى الاحتلال الفرنسي، بمقاربة تحليلية نصية وأخرى بنوية Abstract The article examines the implications of reviewing history and its exploitation in the story of the Spartan Diwan of Abd al-Wahhab Issawi, so it monitors the issue of belonging to the country and shapes the personality of the individual in light of the deposits of history, and the fusion of its events and their interaction in building the identity of the individual and the group in Algeria in certain stages of the country's history. The article monitors the building of revolutionary awareness of the Algerian during the end of the Ottoman rule of Algeria, and the beginning of the French occupation. The obsession of identity is also seen as a fundamental issue driven by the sediments of history. The article examines the formation of the identity of the city of Algeria over the accumulated historical epochs, from the Turks three centuries ago to the French occupation, with a textual and structural analytical approach.

الكلمات المفتاحية: الرواية، الديوان الإسبرطي، التاريخ، الهوية


الأحرار الفرنسيون وتجليات دعمهم للقضية الجزائرية وثورتها التحريرية 1948-1962. "شبكة فرانسيس جانسون أنموذجاً"

محمدي محمد, 

الملخص: ملخص: تروم هذه الدراسة التاريخية المتواضعة، تسليط الضوء البحثي والتاريخي نحو واحدة من القضايا الحساسة التي شهدتها الثورة الجزائرية 1954-1962، ويتعلق برصد المواقف المساندة والداعمة للقضية الجزائرية من قلب المجتمع الفرنسي، إذ حاولنا الوقوف عند فئة من المدنيين الفرنسيين الذين قرروا مساندة القضية الجزائرية بأفكارهم وأموالهم. وكدليل على وجود هذه النماذج المناوئة للسياسة الاستعمارية الفرنسية المطبقة ضد الجزائريين، فلا أبلغ من موقف الفيلسوف "فرانسيس جانسون" الذي قرر عن قناعة مساندة ودعم القضية الجزائرية وثورتها التحريرية ومناهضة السياسة الاستعمارية في الجزائر، وقد تجلت صور دعم هذا الأخير للقضية الجزائرية في تأسيس شبكةً سرية لدعم ومساندة المناضلين الجزائريين فوق الأراضي الفرنسية وباقي البلدان الأوربية، كما عملت الشبكة على تحويل التبرعات والاشتراكات عبر البنوك الأوربية حتى تصل أهدافها من الجزائريين، هذه الجهود وأخرى هي ما سنحاول معالجته في هذه الدراسة المتواضعة.

الكلمات المفتاحية: الأحرار الفرنسيون ; القضية الجزائرية ; الثورة التحريرية ; الاستعمار الفرنسي ; المساندة ; الدعم


الفعل الاحتجاجي في الجزائر بين جدلية العفوية و التنظيم

بوكحيل سامية,  بوبكر هشام, 

الملخص: تهدف هذه الدراسة إلى إجراء قراءة تحليلية معمقة لمفهوم الحراك الشعبي في الجزائر، من خلال مجموعة من المقالات التي تناولت الحدث في الصحافة الالكترونية، وقد تم التركيز في هذه القراءة العلمية المنهجية على جدلية العفوية و التنظيم ، من خلال برنامج التحليل الكيفي Nvivo11 ، الذي يتيح مجموعة من عمليات الربط للمفاهيم والمصطلحات ، باستخدام مجموعة من المقاربات، كما يعمل على إجراء تحليل دلالي من خلال فحص العلاقة بين المفاهيم باستخدام الخرائط المعرفية. الكلمات المفتاحية : الحراك الشعبي – العفوية - التنظيم - الغوغاء الذكية . This study aims to conduct an in-depth analytical reading of popular movement concept in Algeria, through a series of articles on the event in the electronic press. This systematic scientific reading has focused on spontaneity and guidance dialectic through the Nvivo11 qualitative analysis program, which provides a set of correlations between concepts and notions, using different approaches, and also performs semantic analysis by examining the relationship between concepts using cognitive maps.

الكلمات المفتاحية: الحراك الشعبي ; العفوية ; التنظيم ; الغوغاء الذكية