مجلة البحوث و الدراسات الإنسانية

journal of research and human studies

Description

The journal of research and human studies is an internationally refereed, free and bi-annual research journal published by the university 20 August 1955-Skikda. The journal is published in the following fields: Human and social sciences, Sharia and Law, Literature and foreign languages. The journal publishes original scientific works in all of the above fields in any of the following languages: Arabic, English, or French. Articles submitted are reviewed according to highest standards by experts specialized in their fields. The research must not have been published or offered for publication elsewhere, and the author must present a written pledge to this effect. The journal is issued in both print and oline version. The main objective of the journal is to provide an intellectual plateform for the international scholars. JRHS aims to promote interdisciplinary studies in humanities and social sciences. It also aims at facilitating the disssemination of knowledge on issues related to the study of human sciences with a focus on the local society and current issues. It provides a publication avenue for academics and post graduate researchers in the human sciences disciplines.


9

Volumes

18

Numéros

252

Articles


دراسة تحليلية لواقع سوق التأمين في الجزائر خلال (2005-2015) An Analytical study of the reality of the insurance market in Algeria during (2005-2015)

Brika Said,  Zekri Iman, 

الملخص: مر سوق التأمين في الجزائر بالعديد من التحولات سواء على مستوى القوانين المنظمة للقطاع أو على مستوى منتجات التأمين والتي كانت نتيجة للانتقال إلى اقتصاد السوق، لكن التحول الحاسم في السياسة التأمينية جاء بعد صدور قانون 95/07 والذي حرر سوق التأمين و أدى إلى اندماجه في الأسواق العالمية، وقد أدت التعديلات التي جاءت بعده إلى إنشاء الشركات الخاصة في ممارسة التأمين وتم إلغاء قانون التخصيص. رغم النمو الملحوظ في قطاع التأمين لا تزال السوق التأمينية في الجزائر من بين أضعف الأسواق العالمية رغم كل الجهود المبذولة في هذا المجال.

الكلمات المفتاحية: التأمين، إعادة التأمين، سوق التأمين، الناتج المحلي الإجمالي، شركات التأمين.


ظاهرة الانحراف الفكري وأثرها على أمن الشعوب واستقرارها مع الإشارة إلى التجربة الجزائرية

كشان رضا, 

الملخص: تحاول هذه الدراسة معالجة موضوع بالغ الأهمية وهو الانحراف الفكري من خلال التطرق إلى أسبابه وتداعياته وكيفية مواجهته وعلى من تقع مسؤولية حماية المجتمعات من الفكر المنحرف، ثم الإشارة إلى التجربة الجزائرية في مواجهة الفكر المنحرف ، لكون أنّ الجزائر نجحت إلى حد كبير في التصدي لظاهرة الانحراف الفكري ، وذلك من خلال الاستراتيجية الأمنية التي تبنتها الحكومة الجزائرية.

الكلمات المفتاحية: تداعيات ; الأمن ; المجتمع ; استراتيجية ; الانحراف الفكري