مجلة البحوث و الدراسات الإنسانية

Journal of Research and Human Studies

Description

"The journal of research and human studies" is an internationally refereed, open access journal, free of charge and bi-annual (June, December), research journal published by the university 20 August 1955-Skikda. The journal is published in the following fields: Human and social sciences, Sharia and Law, Literature and foreign languages. The journal publishes original scientific works in all of the above fields in any of the following languages: Arabic, English, or French. Articles submitted are reviewed according to highest standards by experts specialized in their fields. The research must not have been published or offered for publication elsewhere, and the author must present a written pledge to this effect. The journal is issued in both print and online version. The main objective of the journal is to provide an intellectual plateform for the international scholars. "JRHS" aims to promote interdisciplinary studies in humanities and social sciences. It also aims at facilitating the dissemination of knowledge on issues related to the study of human sciences with a focus on the local society and current issues. It provides a publication avenue for academics and post graduate researchers in the human sciences disciplines. If you require any further information or help, please contact us: revue.skikda@gmail.com

Annonce

اعلان هام

دعوة للنشر بالمجلة

 يسر هيئة التحرير لمجلة (الدراسات والبحوث الإنسانية) الصادرة عن جامعة 20 أوت 1955 سكيكدة - الجزائر، أن توجه الدعوة لجميع الباحثين من داخل الجزائر وخارجها الراغبين في نشر مقالاتهم بالمجلة لإرسال مقالاتهم عبر حساب المجلة في منصة المجلات العلمية (ASJP) ، وذلك حسب قالب المجلة المعتمد والمتاح تحميله مباشرة عبر المنصة، وسوف يتم استقبال المقالات في الفترة الممتدة من تاريخ 04 جويلية 2023 وإلى غاية 06 جويلية2023

 

03-07-2023


20

Volumes

33

Numéros

487

Articles


النص الأسطوري الجزائري بين تقديس الطّقس وتدنيس الأدب

بن عبدي آسيا, 
2022-09-21

الملخص: تهدف هذه الدّراسة إلى الحفر في أعماق التّراث الأسطوري الجزائري الذي تقلّ الدّراسات فيه، وذلك للكشف عن جوانب مهمّة من حياة الإنسان الأمازيغي، وطريقة تعامله مع الطّبيعة وتفسير تقلّباتها المختلفة، وظواهرها المتنوّعة من خلال تلك الأساطير التي أجابت عن تساؤلاته، وبرّرت ما يجري من حوله . وقد كان التّعامل مع هذا التّراث الأساطيري عبر وسيط مهم وهو الشّعر المعاصر الذي وظّف هذا الموروث كمعادل موضوعي يعكس التّجربة الشّعوريّة الإنسان، وقد مثّله في هذا المجال "عزالدّين ميهوبي" في قصيدة (طاسيليا). This study aims at digging into the depths of the mythical Algerian heritage, in order to uncover important aspects of the Amazigh human life, its way of dealing with nature and the interpretation of its various variability, and its different phenomena through those myths that answered his questions and justified what is happening around him. The dealing with this mythical heritage through an important medium which is the contemporary poetry, and which employed this heritage as an objective correlative reflecting the human experience, and which was represented in this field, by "AzzedineMihoubi" in his poem (Tasilia)

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية: تراث؛ أسطورة؛ معادل موضوعي؛ مقدّس؛ شعر. ; key words: heritage; myth; substantive equivalence; sacral; poetry.


فلسفة الحياة ورمزية الإنسان في الفلسفة البيولوجية عند "هانس يوناس"

شوال أحمد,  شراد هشام, 
2023-04-28

الملخص: سنتطرق في موضوع بحثنا التحليلي هذا إلى حقيقة فلسفة الحياة ورمزية الإنسان في الفلسفة البيولوجية عند الفيلسوف الألماني "هانس يوناس" في ظل التطورات البيوتكنولوجية المعاصرة التي اتخذت من الجانب المادي للإنسان (الجسد) أساس اهتماماتها، وما أحدثته من تغييرات كبيرة في مفهوم جوهر الحياة الإنسانية، ويعود ذلك أساسا للتأثير الكبير للنموذج الحداثي الذي يقوم على مبدأ الفصل بين القيمة والمعرفة، وابعاد كل القيم الأخلاقية والروحية للإنسان، ولأعادة الاعتبار لمكانة الإنسان وقيمه الأخلاقية والروحية وقدسية حياته، وكمحاولة منه لمعالجة هذ\ه المسألة الخطاب الفلسفي المعاصر انطلق من تحديد معنى فلسفة الحياة ورمزية الإنسان، وهو ما جعلنا نوجه اهتمامنا لفيلسوف البيئة، الألماني "هانس يوناس" صاحب "مبدأ المسؤولية" من منظور فلسفي جديد يساير التطورات المذهلة التي ألحقتها التطورات العلمية والبيوتكنولوجية بحياة الإنسان ورمزيته، وهو ما حاول تجسيده في "الفلسفة البيولوجية". In the subject of our analytical research, we will address the truth of the philosophy of life and human symbolism in biological philosophy according to the German philosopher Hans Jonas, In light of the contemporary biotechnological developments that have taken the material aspect of the human being (the body) as the basis of their interests, and the great changes they have brought about in the concept of the essence of human life, and this is mainly due to the great impact of the modernist model And an attempt to address this issue, the contemporary philosophical discourse started from defining the meaning of the philosophy of life and the symbolism of man. Which made us focus on the philosopher "Hans Jonas " from a new philosophical perspective that keeps pace with the amazing developments brought about by scientific and biotechnological developments, which he tried to embody in "Biological Philosophy".

الكلمات المفتاحية: فلسفة الحياة – رمزية الإنسان – الفلسفة البيولوجية – التطورات البيوتكنولوجية – هانس يوناس ; Philosophy of life - human symbolism - biological philosophy - biotechnological developments - Hans Jonas


دور الاخصائي النفسي في الكشف والتكفل بذوي صعوبات التعلم في الوسط المدرسي عينة من النفسانيين من اقليم ولاية -سطيف

حفيان ميمونة,  اومليلي حميد, 
2023-05-14

الملخص: تهدف هذه الدراسة الى معرفة واقع التكفل النفسي بذوي صعوبات التعلم في الوسط المدرسي , من خلال التعرف على مدى إلمام الاخصائيين النفسانيين و الكشف و التكفل بهذه الفئة , و مدى معرفتهم بمفهوم صعوبات التعلم و مختلف الاساليب العلاجية المنتهجة للتكفل بهم . اعتمدنا في هذه الدراسة على المنهج العيادي و قد تمثلت عينة الدراسة في (15) اخصائي نفساني على مستوى وحدات الكشف و المتابعة و قد اختيروا بطريقة قصدية, و لتنفيذ هذه الدراسة استخدمنا الادوات التالية : مقابلة نصف موجهة مع الاخصائيين النفسانيين و استمارة موجهة للاخصائيين لمعرفة دورهم في الكشف عن صعوبات التعلم , حيث تمثلت النتائج التي توصلت اليها الدراسة من خلال الاداتين الى عدم توفر الوسائل اللازمة للكشف و التكفل لكن بالرغم من هاته الصعوبات الا ان الاخصائين النفسانيين حاولوا من ابتكار طرق الكشف و اقتراح و بناء برامج تكفلية علاجية لصعوبات التعلم رغم الظروف التي يعانون منها . This study aims to know the reality of the psychological care of people with learning difficulties in the school environment, by identifying the extent of the knowledge of psychologists, the screening and the care of this category, and the extent their knowledge of the notion of learning difficulties and the various therapeutic methods used to take care of them. In this study, we relied on the clinical approach, and the study sample consisted of (15) psychologists at the detection and follow-up units, and they were chosen intentionally. Tools: A semi-structured interview with psychologists and a questionnaire addressed to specialists to find out their role in the detection of learning difficulties, and to propose and build therapeutic sponsorship programs for learning difficulties despite the conditions they suffer from..

الكلمات المفتاحية: الاخصائي النفسي ; الكشف ; التكفل ; صعوبات التعلم ; لوسط المدرسي