مجلة القسطاس للعلوم الادارية و الاقتصادية و المالية
Volume 3, Numéro 1, Pages 10-29
2021-06-30
الكاتب : حفصي Hafsi Houda هدى .
ملخص: يهدف هذا البحث الى دراسة طبيعة اتجاهات المستهلك الجزائري نحو الاعلانات التسويقية اللاأخلاقية، فهي لا تخلو من محتوى ثقافي واجتماعي غير سليم لا يتماشى مع المعتقدات السائدة في المجتمع الموجه اليه. توصلت الدراسة الى أن المستهلك الجزائري لديه وعي عالي بما تحمله الاعلانات من رسائل غير أخلاقية ومضامين تسويقية خادعة تستهدف التأثير على سلوكه، كما أنه يحمل اتجاهات سلبية نحو مضمون وطريقة عرض الاعلان، كذلك بالنسبة للمنتجات المثيرة للجدل. ABSTRACT: This research aims to study the nature of the Algerian consumer's attitudes towards immoral marketing advertisements, through the extent of his awareness of the dimensions of negative practices included in these advertisements, as well as the type of impact they have on his trends. The study concluded that the Algerian consumer has a high awareness of the unethical messages and deceptive marketing contents that advertisements carry aimed at influencing his behavior.
كلمات مفتاحية: الاعلان، التسويق، المضامين اللاأخلاقية، المستهلك . Keywords: Attitudes; Advertisements; Marketing; Immoral Contents; Consumer.
عياد صالح
.
فودوا محمد
.
يامة ابراهيم
.
ص 749-767.
فاطيمة الزهراء ابن سيرود
.
فيصل توامي
.
ص 40-54.