Aleph
Volume 8, Numéro 2, Pages 171-185
2021-06-05

الجامعة الجزائرية وتطبيق نظام ل.م.د:algerian University And The Lmd System Implementation

الكاتب : قدور نورة . غراز الطاهر .

الملخص

في هذه الورقة البحثية سوف نحاول أن نتناول بالحديث حال الجامعة الجزائرية التي وضعت نظاما جديدًا وتبنته السلطة السياسية كخيار بديل في التعليم العالي عن النظام الكلاسيكي ألا هو نظام (ل م د)، بعدما عاشت الجامعة الجزائرية ولمدة تجاوزت 20 سنة أزمة حادة، كانت عائقًا أمام تحقيق أهدافها ونجاحاتها المنتظرة. وقد سعت من خلال نظام (ل م د ) إلى حل هذه الأزمة والنهوض بالجامعة من جديد بهدف مواكبة التطورات العالمية في التعليم العالمي، رغم ما يحمله هذا النظام من سلبيات يراهن البعض على تجاوزها والارتقاء بها ليكون الطالب الجامعي متفاعلا مع محيطة الاجتماعي والاقتصادي . This research paper is an attempt to reveal the situation of the Algerian university, which developed a new system and adopted the political authority as an alternative option in higher education to the classical system, namely the LMD system, after the Algerian university and the overwhelming of 20 years have lived a severe crisis, an obstacle to Achieving its objectives and superiorities. Through the LMD system, it has sought to resolve this crisis and revive the university with a view to keeping abreast of global developments in world education, despite the shortcomings that some bet on overcoming and upgrading it so that university students can interact with the socio-economic environment

الكلمات المفتاحية

The Algerian University, the classical system, the (LMD) system, the disadvantages of the system , the advantages of the system, the social environment, the economic environment, problems and constraints. ; الجامعة الجزائرية، النظام الكلاسيكي، نظام (ل م د )، سلبيات النظام، إيجابيات النظام، المحيط الاجتماعي، المحيط الاقتصادي ، المشاكل والعوائق .