مجلة تطوير العلوم الاجتماعية
Volume 14, Numéro 1, Pages 118-136
2021-06-07

تكنولوجيا المعلومات والاتصال وبناء اقتصاد المعرفة

الكاتب : غراز الطاهر . قرزيز أسماء .

الملخص

لقد جرت مناقشات مكثفة في العشرين عاماً الأخيرة حول أهمية إدارة المعرفة في عالم الأعمال.واليوم، إذ تعد المعرفة أحد أهم المرتكزات لأي مشروع اقتصادي، والتي يجب إدارتها بفاعلية وكفاءة للحصول على ميزة تنافسية في حقبة اقتصاد المعرفة. وقد تحولت إدارة المعرفة إلى أسلوب إدارة استراتيجي، لتجد طريقها في عدة تطبيقات بخلاف عالم الأعمال مثل التعليم، والحكومة، والخدمات الصحية. وقد جرى تبني هذا الطرح من قبل معظم الهيئات الدولية الكبرى كالأمم المتحدة ومنظمة التعاون والتنمية الاقتصادية كإطار حاكم للتوجهات الإستراتيجية المتعلقة بالتنمية على الصعيد الدولي. ضمن هذا الإطار نسعى من خلال مقالنا هذا إلى توضيح كيف ساهمت تكنولوجيا المعلومات والاتصال في تجسيد التحول نحو اقتصاد قائم على المعرفة. Abstract: There have been intense discussions in the last twenty years about the importance of knowledge management in the business world. Today, knowledge is one of the most important pillars of any economic project, which must be managed effectively and efficiently to obtain a competitive advantage in the era of the knowledge economy. Knowledge management has turned into a strategic management style, to find its way into several applications other than the business world such as education, government, and health services. This approach has been adopted by most major international bodies such as the United Nations and the Organization for Economic Cooperation and Development as a framework governing strategic directions related to development at the international level. Within this framework, we seek through this article to clarify how information and communication technology contributed to embodying the shift towards a knowledge-based economy.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: المعرفة، اقتصاد المعرفة، تكنولوجيا الاتصال، تكنولوجيا المعلومات، مجتمع المعرفة. ; Key words: knowledge, knowledge economy, communication technology, information technology, knowledge