Revue d'ECONOMIE et de MANAGEMENT
Volume 19, Numéro 1, Pages 13-27
2020-06-27

The Impact Of Administration’s Commitment To Apply Internal Marketing Concept On Organizational Loyalty Through Job Satisfaction: Case Study Of Agricultural And Rural Development Bank - Adrar Agency 252 أثر التزام الإدارة بتطبيق مفهوم التسويق الداخلي على الولاء التنظيمي عبر الرضا الوظيفي: دراسة حالة بنك الفلاحة والتنمية الريفية – وكالة أدرار 252 –

الكاتب : قالون جيلالي . عياد صالح .

الملخص

ABSTRACT This study aimed to test the impact of administration’s commitment to apply internal marketing concept on organizational loyalty through job satisfaction among employees of Agricultural and Rural Development Bank - Adrar Agency 252. In order to test the study hypotheses, the simple and multiple regression method were used. The study main results indicate the existence of statically significant impact of job satisfaction as a mediator on the relationship between internal marketing and organizational loyalty. ملخص: هدفت هذه الدراسة إلى اختبار التزام الإدارة بتطبيق مفهوم التسويق الداخلي وأثره على الولاء التنظيمي في وجود الرضا الوظيفي لدى موظفي بنك الفلاحة والتنمية الريفية وكالة أدرار 252. تم اختبار فرضيات الدراسة باستخدام أسلوب الانحدار البسيط والمتعدد. توصلت الدراسة إلى إثبات وجود تأثير معنوي ذو دلالة إحصائية مباشر وغير مباشر لالتزام الإدارة بتطبيق التسويق الداخلي على الالتزام التنظيمي عبر الرضا الوظيفي.

الكلمات المفتاحية

Keywords : Internal Marketing, Job Satisfaction, Organizational Loyalty. ; الكلمات الرئيسية: التسويق الداخلي، الرضا الوظيفي، الولاء التنظيمي.