مجلة الإقتصاد الجديد

جامعة خميس مليانة

Description

The Journal of the New Economy is a specialized international scientific journal, published by the Algerian Digital Economy Laboratory at the University of Khamis Maliana (Algeria), it has been organized regularly since 2009, two times a year. It has an international serial number and publishes original researches that have never been published before. The economic sciences field in all its specialties, and all economic subjects in three languages: Arabic, French and English. The Journal seeks to disseminate the knowledge and the original economic studies and the related sciences in various dimensions based on the accepted scientific methods in the sciences The journal is available for publication to all interested university professors and researchers. The Journal hopes to achieve a prominent position among the scientific journals specialized in economics. The Journal is published in the form of a copy Printed paper and electronic copy via the Internet are freely accessible and downloadable, and all research from all over the world is highly welcome in the Journal.

Annonce

(دعوة للنشر)

تم نشر عدد جديد للمجلة (المجلد 15 / العدد 01)

إعلان 01

(دعوة للنشر)

يسر هيئة تحرير مجلة الاقتصاد الجديد دعوة كافة الباحثين من أساتذة جامعيين وطلبة الدكتوراه من داخل الوطن وخارجه، إلى إرسال أبحاثهم التي تندرج ضمن اهتمامات المجلة وتتميز بالأصالة العلمية والجدية البحثية، للنشر في المجلد (15) العدد (02) المزمع إصداره في الفاتح جويلية 2024.

فترة استقبال المقالات ستكون بإذن الله بين 15 فيفري و29 فيفري 2024.

لتفادي رفض مقالكم من حيث الشكل (الرفض المكتبي) وعدم تحويله للجنة المراجعة والتحكيم، يرجى الأخذ بعين الاعتبار الملاحظات الموالية التي قمنا باستنتاجها بناءا على حالات الرفض المكتبي السابقة، بالإضافة لحالات الرفض الشائعة من طرف المحكمين.

1. الالتزام التام بقالب المجلة ؛

2. الصفحة الأولى للمقال مخصصة فقط للعنوان، معلومات المؤلف (ين) والمستخلصين باللغة العربية والانجليزية معا ؛

3. يجب أن يتضمن المستخلص المكونات المنهجية المتعارف عليها، الهدف، طريقة البحث، النتائج الرئيسية والتوصية الجوهرية إن وجدت ؛

4. إبراز الثغرة البحثية ومساهمة المقال في المعرفة الحالية ؛

5. يجب أن يتضمن المقال على الدراسات السابقة ؛

6. تفادي الاستعمال المكثف للمطات، ومحاولة الاعتماد على الفقرات وأسلوب التحليل ؛

7. إبراز كيفية الاستشهاد بمقالكم وفق ما هو موضح بآخر صفحة بقالب المجلة ؛

8. بعد قبول مقالكم من حيث الشكل، يجب تأكيد الملكية (إجراء بديل للتعهد)، عن طريق الولوج للرابط المرسل لكم عبر البريد الإلكتروني في آجال أسبوع، وفي حالة العكس سيرفض المقال.

9. في حالة قبول مقالكم من طرف المحكمين بتحفظات تستدعي القيام بتعديلات، تمنحكم لجنة التحرير آجال أسبوع للقيام بالتعديلات اللازمة وإرسال المقال من جديد، وفي حالة العكس سيرفض المقال.

10. في حالة قبول مقالكم للنشر، يجب إدراج المراجع في ظرف 48 ساعة، وفي حالة العكس سيؤجل نشر مقالكم للعدم الموالي.

               

(Call for Papers)

The Editorial Board of the Journal of New Economy (JNE) is pleased to invite the researchers from university professors and Ph.D. students from Algeria and abroad to submit their research papers for free that responding to the journal's interests, for publication in volume (15), issue (02) that will be released by July 2024.

The submission period will be between February 15 and February 29, 2024.

The researcher who is interested in submitting his/her research paper has to respect the journal editing terms and conditions, to make it easy, you can download our template in Microsoft word, and submitting your paper exclusively via the Algerian Scientific Journals Platform (ASJP)

 

إعلان 02

(طلب شهادات النشر)

لطلب شهادة نشر يرجى ارسال طلبكم للبريد الإلكتروني الخاص بالمجلة المبين أدناه، مع إرفاق الطلب برابط المقال المنشور على المنصة لتسهيل عملية إعداد الشهادة

neweconomy-journal@univ-dbkm.dz

 

 

 

 

 

24-01-2024


16

Volumes

36

Numéros

953

Articles


Creativity in Tourism Institutions as an Entry Point for Enhancing the Competitive Advantage in the Tourism Sector: A Case Study of Travel Agencies in Ain Defla Province

طيبوني بشرى,  بناولة حكيم, 
2024-02-04

الملخص: This study aims to identify the role of creativity in strengthening and developing the competitive advantage of tourism institutions, using a survey study of active travel agencies in Ain Defla Province. The study found that travel agencies seek to improve their market position and enhance their competitiveness by adopting creativity in their products. This is achieved through internal development and diversification of services, in order to gain additional competitive advantages to face direct competition. The study recommends the importance of market research to identify available opportunities, exploit them, differentiate from competitors, and provide high-quality services. تهدف هذه الدراسة إلى معرفة دور الإبداع في تدعيم وتنمية الميزة التنافسية للمؤسسات السياحية، باستخدام الدراسة المسحية للوكالات الناشطة على مستوى ولاية عين الدفلى، حيث توصلت الدراسة إلى اتفاق المبحوثين بأن الوكالات السياحية تسعى إلى تحسين مكانتها في السوق وتعزيز تنافسيتها من خلال تبني الإبداع في منتجاتها، من خلال الاعتماد على التطوير الداخلي، تنويع تشكيلة خدماتها، من أجل كسب مزايا تنافسية أخرى لمواجهة المنافسة المباشرة.

الكلمات المفتاحية: Innovation ; Competitive ; Advantage ; Travel Agency


أثر تطبيق مبادئ الحوكمة على الأداء المالي للمؤسسة الاقتصادية الجزائرية - دراسة ميدانية لعينة من المؤسسات الاقتصادية بولاية عين الدفلى-

سحنون أحلام,  حدبي عبد القادر, 
2024-01-21

الملخص: مستخلص :تهدف هذه الدراسة إلى تسليط الضوء على أثر تطبيق مبادئ الحوكمة على الأداء المالي للمؤسسة الاقتصادية بولاية عين الدفلى، من خلال دراسة مدى توفر مقومات الحوكمة داخل هذه المؤسسات، وأثر تطبيق مبادئ الحوكمة على مؤشرات الأداء المالي، حيث تم الاعتماد على المنهج الوصفي من خلال تصميم استبيان موجه لعينة من المؤسسات الجزائرية. ومن خلال دراستنا للموضوع بأبعاده النظرية والميدانية، تم التوصل لوجود أثر إيجابي لتطبيق مبادئ الحوكمة على الأداء المالي للمؤسسات الاقتصادية الجزائرية محل الدراسة، يتمثل في المساعدة على تحقيق إفصاح شامل ودقيق وعادل عن الوضعية المالية ،وتحديد المسؤوليات لجميع المستويات الإدارية، وحماية مصالح مختلف الأطراف الفاعلة في المؤسسة. Summary: This study aims to shed light on the impact of applying governance principles on the financial performance of the Algerian economic institution, by studying the extent to which governance components are available within these institutions, and the impact of applying governance principles on financial performance indicators, where reliance was placed on the descriptive approach, through designing a questionnaire. Addressed to a sample of institutions in the state of Ain Defla. Through our study of the subject in its theoretical and field dimensions, it was concluded that there is a positive impact of applying governance principles on the financial performance of the Algerian economic institutions under study, which is represented in helping to achieve comprehensive, accurate and fair disclosure of the financial position, defining responsibilities for all administrative levels, and protecting the interests of various parties.

الكلمات المفتاحية: الحوكمة ; الأداء المالي ; مجلس الإدارة ; لجنة التدقيق