مجاميع المعرفة
Volume 6, Numéro 2, Pages 78-92
2020-10-29

نظرية Triz لدى مديري مؤسسة موبيليس للاتصالات بالجزائر وأثرها على حل المشكلات التنافسية

الكاتب : واعر وسيلة .

الملخص

تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على أثر نظرية الحل الإبداعيTRIZ بأبعادها (فهم المشكلة، إيجاد حلول TRIZ، تطوير الحل المثالي للمشاكل) على إيجاد حلول للمشكلات التنافسية بمؤسسة موبيليس للاتصالات بالجزائر، ولقد تم في هذا الإطار الاعتماد على عدة أساليب إحصائية لاختبار الفرضيات. توصلت الدراسة إلى وجود علاقة ذات دلالة إحصائية بين نظرية الحل الإبداعيTRIZ وبين حلول المشكلات التنافسية بمؤسسة موبيليس للاتصالات، كما يوجد أثر ذو دلالة إحصائية لنظرية الحل الإبداعيTRIZ بأبعادها (فهم المشكلة، إيجاد حلول TRIZ، تطوير الحل المثالي للمشاكل) على إيجاد حلول للمشكلات التنافسية بمؤسسة موبيليس للاتصالات. This study aims to examine the impact of TRIZ Theory with its dimensions (understanding the problem, finding TRIZ solutions, developing the ideal solution for problems) on the competitive problems solving in Mobilis Telecommunications Company in Algeria. In this context, several statistical methods were adopted to test the hypotheses. The study concluded that there is a significant statistical correlation between TRIZ Theory and competitive problems solving in Mobilis Telecommunications Company, and there is a significant statistical impact of TRIZ Theory with its dimensions (understanding the problem, finding TRIZ solutions, developing the ideal solution for problems) on competitive problems solving in Mobilis Telecommunications Company.

الكلمات المفتاحية

نظرية تريز، مشكلات، مشكلات تنافسية، حل إبداعي للمشكلات