مجلة الشامل للعلوم التربوية والاجتماعية
Volume 4, Numéro 2, Pages 751-768
2021-12-31

فعالية برنامج تدريبي للتغلب على تشتت الانتباه لدى اطفال يعانون من صعوبات التعلم

الكاتب : مقاوسي كريمة . نوار شهرزاد .

الملخص

هدفت الدراسة الى محاولة الكشف عن فعالية برنامج تدريبي للتغلب على تشتت الانتباه لدى اطفال يعانون من صعوبات التعلم، حيث تكونت العينة من (10) اطفال، موزعة إلى مجموعة تجريبية تضم( 05) اطفال ومجموعة ضابطة تضم (05) اطفال وذلك بتطبيق برنامج تدريبي للتحقق من الفرضيات التالية: - توجد فروق ذات دلالة احصائية في مستوى تشتت الانتباه بين افراد المجموعة التجريبية وافراد المجموعة الضابطة في القياس البعدي. - توجد فروق ذات دلالة احصائية في مستوى تشتت الانتباه بين افراد المجموعة التجريبية في القياس البعدي والقبلي. وخلصت الدراسة الى: وجود فروق ذات دلالة احصائية في القياس القبلي والبعدي لدى المجموعة التجريبية، وكذلك وجود فروق في القياس البعدي والقبلي بين المجموعة التجريبية والضابطة. . Abstract: The aim of this study is an attempt to discover the effectiveness of the training program To overcome the attention deficit o tThe children with learning difficulties, The sample consisted of (10) children, devised into 2group, the first one is an experimental group of (05) children and a control group of (05) children, by applying A training program to check the following hypotheses: -We expect that there are statically significant differences in the pre-test and post-test Measure of the experimental group from the level of attention deficit. -We expect that there are statically significant differences in the post-test measure of the Experimental group and the control group from the level of attention deficit. The study concluded that: There are statically significant differences in the post-test measure of the experimental group and the control group from the level of attention deficit, and there are statically significant differences in the pre-test and post-test measure of the experimental group from the level of attention deficit.

الكلمات المفتاحية

برنامج تدريبي – تشتت الانتباه – صعوبات التعلم