مجلة الشامل للعلوم التربوية والاجتماعية


Description

Echamel Review of Pedagogical social science, is biannual specialized international refereed scientific journal, issued by university Chahid Hama Lakhdar- El-Oued- Algeria. concerned with publishing original studies and research which respect scientific research basics in field of Education and social science. The journals also publishes recent books reviews. In addition, publishing reports of conferences, seminars and abstracts of university thesis in Arabic language and foreign languages (French, English) in its specialization, the journal receives research with scientific originality from various countries of world in order to expand the scope of scientific research among all researcher in the field of journal interest like: education, psychology, speech therapy and sociology science, demography, philosophy and other science has to do with the educational and social science.


4

Volumes

8

Numéros

138

Articles


واقع تطبيق البيداغوجيا الفارقية في تدريس مادة الرياضيات لدى أساتذة التعليم الابتدائي

غطاس محمد السعيد,  كحول شفيقة, 
2022-05-05

الملخص: ملخص: هدفت هذه الدراسة إلى الوقوف على واقع تطبيق واحدة من البيداغوجيا التي تقوم عليها مقاربة التدريس بالكفاءات، ألا وهي البيداغوجيا الفارقية في تدريس مادة الرياضيات لدى أساتذة التعليم الابتدائي. ولمعالجة المشكلة المطروحة اعتمد الباحث المنهج الوصفي، وطبقت الدراسة على عينة قوامها 102 أستاذ وأستاذة تم اختيارهم بطريقة قصدية، ومن أجل تحقيق أهداف الدراسة تم استخدام الاستبيان كأداة لجمع البيانات، ولتحليل النتائج استخدم الباحث الأساليب الاحصائية الاتية: المتوسط الحسابي المرجح، تحليل التباين الأحادي واختبار(ت) واستنادا للإجراءات المنهجية والأساليب الإحصائية توصلت الدراسة إلى النتائج الآتية: تُطبق البيداغوجيا الفارقية في تدريس مادة الرياضيات لدى أساتذة التعليم الابتدائي بدرجة فوق المتوسط، وأنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في تطبيق البيداغوجيا الفارقية تعزى لمتغيرات: الجنس، المؤهل العلمي، التخصص، وضعية العمل، الخبرة المهنية أو الرتبة في الوظيفة. الكلمات المفتاحية: البيداغوجيا، الفارقية، البيداغوجيا الفارقية، الرياضيات، أساتذة المدرسة الابتدائية. Abstract: This study aimed at identifying the reality of one of the pedagogical application on which the competency- based approach of teaching is based، which is the differential pedagogy in the teaching of mathematics among primary school teachers. Accordingly، to address the posed problem، the researcher adopted the descriptive approach، and the study was conducted with a sample of 102 professors (male and female) who were intentionally selected. Furthermore، the questionnaire was used as a data collection tool In order to achieve the objectives of the study. Moreover، to analyze the results، the researcher used the following statistical methods: weighted arithmetic mean، one- way analysis of variance and t- test and based on the methodological procedures and statistical methods. Thus، the study reached the following results: Differential pedagogy is applied in the teaching of mathematics by primary education teachers with a degree above average، and there are no statistically significant differences in the application of differential pedagogy due to the variable: gender، academic qualification، specialization، work status، professional experience or job rank. Keywords: Pedagogy، difference، differential pedagogy، mathematics، primary school teachers

الكلمات المفتاحية: البيداغوجيا، الفارقية، البيداغوجيا الفارقية، الرياضيات، أساتذة المدرسة الابتدائية


تعليمية النحو العربي في الطور الثانوي وفق المقاربة بالكفاءات: توصيف وتقويم

كحلة هجيرة,  الاشراف جمال, 
2022-04-26

الملخص: يعالج هذا المقال قضية مدى تحقق أهداف المقاربة بالكفاءات من خلال تعليمية النحو العربي. وبعد استعراض المعطيات النظرية والعملية عبر استبيانات موجهة إلى أطراف العملية التعليمية في الطور الثانوي (الأستاذ، المتعلم) توصلت الدراسة إلى تحقيق نتيجة هامة مفادها: عدم تحقق أهداف هذه المقاربة نظرا للتطبيق الجزئي لها الذي مأتاه عدم التمكن من فهم هذه المقاربة بسبب النقص الكمي والنوعي للتكوين العلمي والبيداغوجي فيها والذي مردّه سوء النقل الديداكتيكي على مستوى [واضع المنهاج، الوسيط، منفذ المقاربة (الأستاذ)]. This article addresses the case for whether the competency-based approach in the learning of Arabic grammar reached its purported objectives or not. After examining all the theoretical and practical data in the form of surveys targeting all the sides of the learning process at the high school level (teacher, student) this study reached an important conclusion that states: The competency-based approach failed to reach its purported objectives due to the partial implantation of it. Caused by a lack of understanding of the approach that is stemming from a quantitative and qualitative deficit in the scientific and pedagogical training on the approach. due to the poor didactic transposition on the level of {the creator of the curriculum, the intermediary, the approach executer (the teacher).

الكلمات المفتاحية: المقاربة بالكفاءات ; تعليمية النحو العربي ; الاستبيان ; التكوين العلمي والبيداغوجي ; النقل الديداكتيكي ; the competency-based approach ; the learning of Arabic grammar ; survey ; the scientific and pedagogical training ; didactic transposition


السمات الشخصية والاخلاقية والمهنية(معرفية وأكاديمية وتعليمية) اللازمة لمعلم مدرسة الجودة والتميز (دراسة تطبيقية )

بشاطة منير,  باشيوة حسين,  يحياوي عبد الكريم, 
2022-03-17

الملخص: الملخص: هدفت هذه الدراسة لمعرفة السمات الشخصية والاخلاقية والمهنية (معرفية وأكاديمية وتعليمية) اللازمة لمعلم مدرسة الجودة والتميز من وجهة نظر المعلمين العاملين بمدارس التعليم الابتدائي بمدينة سطيف للعام الدراسي (2020/2021)، ولجمع البيانات تم الاعتماد على المهج الوصفي التحليلي تماشيا مع طبيعة الموضوع، كما تم اختيار عينة عشوائية بلغ عددها(90) منهم (36) معلم و(54) معلمة، تم الاعتماد على الاستبيان من اعداد الباحث يتكون الجزء الاول من (27 بند) ويشمل الصفات الشخصية (7فقرات) الصفات المهنية(6 فقرات) الصفات الأخلاقية(9 فقرات)،و الجزء الثاني السبل الكفيلة لتنمية وتطوير هذه الصفات (5 فقرات). بعد قياس الخصائص السيكومترية عن طريق صدق الاتساق الداخلي، والثبات بمعامل الفاكرونباخ ، وبعد تحليل البيانات توصلت الدراسة الى النتائج التالية: - أن أفراد الدراسة موافقون على الصفات (الشخصية، الاخلاقية ، المهنية) المرغوبة في معلم مدرسة الجودة والتميز . الكلمات المفتاحية: الصفات الشخصية، الصفات المهنية، الصفات الأخلاقية معلم مدرسة الجودة. Abstract: This study aimed to find out the desired personal, professional and ethical qualities in the teacher of the School of Quality and Excellence from the point of view of teachers working in elementary schools in the city of Setif for the academic year (2020/2021). To collect data, the descriptive and analytical curriculum was used, and a random sample was selected. (100) male and female teachers, a questionnaire was built consisting of (27 items) and includes personal characteristics (7 paragraphs), professional qualities (6 paragraphs), moral qualities (9 paragraphs), and ways to develop these characteristics (5 paragraphs). After measuring the psychometric properties by means of internal consistency validity, and stability by Facronbach coefficient, and after analyzing the data, the study reached the following results: - That the study individuals agree with the desired) personal، moral، professional (qualities of the teacher in the School of Quality and Excellence Keywords: personal qualities, professional qualities, moral qualities, quality school teacher

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية: الصفات الشخصية، الصفات المهنية، الصفات الأخلاقية معلم مدرسة الجودة.


الكشف عن مؤشرات مهارات الإدراك البصري ( التمييز البصري ، إدراك العلاقات المكانية ) لدى تلاميذ صعوبات القراءة من وجهة نظر الأخصائيين الأرطفونيين والمعلمين.

معماش نهاد,  سلطاني الويزة, 
2021-09-21

الملخص: هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن مؤشرات مهارات الإدراك البصري ( التمييز البصري ، إدراك العلاقات المكانية ) لدى تلاميذ صعوبات القراءة . تكونت عينة الدراسة من 30 فردا (أخصائيين أرطفونيين ومعلمين ) تم إختيارهم بطريقة قصدية . ولجمع البيانات تم بناء إستبيان مؤشرات مهارات الإدراك البصري ( التمييز البصري ، إدراك العلاقات المكانية) من طرف الباحثة الذي تكون من 30 بند. إعتمدت الباحثة في هذه الدراسة على المنهج الوصفي، وتم تحليل النتائج عن طريق الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية Spss statistics، ولقد أسفرت نتائج الدراسة عن: - وجود مؤشرات مهارة التمييز البصري ومهارة إدراك العلاقات المكانية كصعوبة لدى تلاميذ ذوي صعوبات تعلم القراءة من وجهة نظر الأخصائيين الأرطفونيين والمعلمين بدرجة كبيرة. - عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين أراء المعلمين والأخصائيين الأرطفونيين حول مؤشرات مهارتي التمييز البصري و إدراك العلاقات المكانية لدى تلاميذ ذوي صعوبات القراءة في ضوء متغيري الجنس و الخبرة المهنية. This study aimed to reveal indicators of visual perception skills (visual discrimination, perception of spatial relation) among pupils with reading difficulties . The study sample consisted of 30 individuals (speech therapists and teachers) who were chosen intentionally. To collect the data, a questionnaire was built on the indicators of visual perception of skills ( visual discrimination, perception of spatial relation) by the researcher, which consisted of 30 items. In this study, the researcher relied on the descriptive approach, and the results were analyzed by Spss statistics, the results of the study found that: - The presence of indicators of the skill of visual discrimination and the skill of perceiving spatial relations as a difficulty for pupils with reading difficulties from the point of view of specialists and teachers, to a large extent – The are no statistically significant differences between the opinions of teachers and speech therapists about the indicators of visual discrimination skills and of spatial relation among pupils with reading difficulties in the variables of gender and professional experience

الكلمات المفتاحية: مؤشرات ; الإدراك البصري ; مهارة التمييز البصري ; مهارة إدراك العلاقات المكانية ; صعوبات القراءة ; indicators ; visual perception ; visual discrimination skill ; spatial relation perception skill ; reading difficulties.


دور الامن الصناعي في الوقاية من الامراض المهنية في المؤسسة الصناعية

بزيو عمر,  خنيش ليلى, 
2022-04-12

الملخص: تعتبر بيئة العمل مصدرا للضغوط والتوترات التي يشعر بها الافراد اثناء مزاولتهم لنشاطاتهم اليومية اذ يشعر كثيرا منهم بالإرهاق النفسي والتعب الجسمي مما ينجر عنه الحوادث والامراض المهنية والذي ينعكس علي مستوى اداء الذي يقومون به بشكل سلبي ولهذا يعد توفير بيئة عمل آمنة من المخاطر الصناعية من الضروريات التي يستلزم عن الفاعلين في المؤسسة بالنظر اليها وذلك عن طريق رفع مستوى كفاءة ووسائل الوقاية للحد من الاصابة بالحوادث والامراض المهنية . The work environment is a source of pressures and tensions that individuals feel during their daily activities, as many of them feel psychological exhaustion and physical fatigue, resulting in accidents and occupational diseases, which is reflected in the level of performance they perform in a negative way. Therefore, providing a safe work environment from industrial risks is one of the necessities that It requires the actors in the institution to look at it by raising the level of efficiency and means of prevention to reduce the incidence of accidents and occupational diseases.

الكلمات المفتاحية: الامن الصناعي ; الامراض المهنية ; بيئة العمل ; المؤسسة الصناعية


La plateforme pédagogique Moodle pour la formation à distance des étudiants de français : un dispositif contesté à l’université algérienne ?

العيدودي اسيا, 
2022-05-13

Résumé: Menée auprès des étudiants de L1 en vue de préciser si le recours à la plateforme Moodle dans la formation distancielle est un choix judicieux, notre contribution a révélé que ce dispositif est délaissé en raison des contraintes techniques. Des outils technologiques plus courants sont d’ailleurs préférés par les enseignants à cette plateforme pédagogique pour publier leurs cours et maintenir les interactions enseignants-étudiants. En dépit de son efficience, Moodle ne figure pas parmi les outils que les étudiants interrogés privilégient pour apprendre à distance ; un rejet motivé essentiellement par la non-maîtrise de ce dispositif inexistant dans leurs habitudes technologiques. Abstract: Conducted with L1 (first year) students with a view to specifying whether recourse to the Moodle platform in distance learning is a wise choice, our contribution revealed that this device has been neglected, due to technical constraints. Common technological tools are also preferred by teachers to this educational platform to publish their courses and maintain teacher-student interactions. Despite its efficiency, Moodle is not among the tools that the students questioned prefer to learn remotely; a rejection essentially motivated by the lack of mastery of this device, which does not exist in their technological habits.

Mots clés: formation en ligne ; formation en présentiel ; Moodle ; plateforme pédagogique


الخطاب الديني المتلفز وسياق الإنتاج الهوياتي لدى المرأة: من التمثل إلى الفعل

جير الزهرة,  طيبي غماري, 
2022-04-19

الملخص: ملخص: تهدف الدراسة الحالية إلى الكشف عن رهانات الخطاب الديني التلفزيوني واستراتيجياته في خلق وتشكيل الهوية الدينية للمرأة الجزائرية، وفي هذا السياق، انطلقت الدراسة من تساؤل يبحث عن مدى فعالية الخطاب الديني المتلفز في تشكيل استجابات هوياتية لدى المرأة وعن آليات تفاعل السجل الإيماني التقليدي مع السجل الإيماني الحداثي لديها. ركزت الدراسة على عينة قصدية مكونة من إثنتا عشر (12) مفردة من مدينة معسكر لإجراء المقابلة، وتم استخدام المنهج الفهمي التحليلي، وقد خلصت الدراسة أن المرأة المحلية تعيش تفاوضا استراتيجيا بين السجلين الإيمانيين التقليدي والحداثي عن طريق عملية الذهاب والإياب بينهما تمثلا وممارسة، وتعيش في نفس الوقت تارة وعيا زائفا وتارة أخرى وعيا قلقا، حيث أن العديد من ممارساتها وسلوكياتها الاجتماعية اليومية تعكس واقعا متمايزا يصل أحيانا إلى حد التناقض وأحيانا أخرى إلى التعدد. Abstract: The present research study aims to investigate the issues of the television religious discourse and the used strategies to create and shape the religious identity of Algerian women. In this context, we started our study from the problematic that questions the effectiveness of televised religious discourse in shaping women's identity responses, and the mechanisms of interaction of her traditional faith with modern faith registers. Accordingly, the worked on an intentional sample consisting of twelve (12) case studies from the city of Mascara to conduct the interviews, relying on the scientific-analytical approach. The study concluded that local woman experience a strategic negotiation between the traditional and modern faith registers through the process of going back and forth between them in representation and action. They also witness a kind of false an anxious awareness in different times, as many of her daily social practices and behaviors reflect a distinct reality that sometimes reaches the level of contradiction and plurality.

الكلمات المفتاحية: خطاب؛ ; تلفزيون؛ ; المرأة؛ ; هوية دينية؛ ; قيم ; Discourse; ; Television; ; Woman; ; Religious Identity; ; Values.



Les 10 articles les plus téléchargés

1 627 البحث العلمي في العالم العربي: معوقات وآليات تطوير 1 287 العوامل المدرسية التي تؤدي إلى التسرب المدرسي في ظل التكنولوجيا المعلومات والاتصالات 593  واقع مخابر البحث العلمي في الجامعة ومقترحات تطويرها -حسب رأي عينة من أساتذة العلوم الاجتماعية 533 القيادة التشاركية وعلاقتها بالثقة التنظيمية -دراسة ميدانية لدى عينة من عمال مؤسسة ميديتريان فلوت كلاس ، البليدة- 522 اسهامات مخابر البحث في تطوير البحث العلمي بالجامعة الجزائرية - دراسة ميدانية بجامعة المسيلة – 481 سوسيولوجيا الحياة اليومية - الواقع المعاش للأفراد في الوسط الاجتماعي 469 معوقات الإصلاح التربوي بالجزائر في ضوء مفهوم الجودة الشاملة 445 وأثره على سيكولوجية الطفل من منظور الاسرة الجزائرية COVID-19 الحجر الصحي المنزلي كإجراء وقائي ضد 439 واقع التربية الجنسية لدى الفتاة المراهقة في المجتمع الجزائري -دراسة ميدانية بولاية أم البواقي- The Reality of Sex Education among Adolescent Girls in the Algerian society – Field Study in the Wilaya of Oum El-Bouaghi— 410 قطاع التكوين المهني في الجزائر بين واقع التعليم التقليدي و تحديات التعليم الالكتروني