مجلة الباحث
Volume 19, Numéro 1, Pages 513-528
2019-12-29
الكاتب : بن عبد العزيز سفيان . معموري عبد الله .
تسعى هذه الدراسة إلى توضيح أهمية تطوير القدرات التسويقية لدى مؤسسات الاتصال بالهاتف النقال خاصة وأن هذا المجال يشهد تنافسية شديدة وتغير مستمر وسريع لمتطلبات وحاجيات الزبائن بالإضافة إلى التطور التكنولوجي، هذا ما يجعل المؤسسات التي تريد البقاء في ظل هذه الظروف إلى بناء قدرات تسويقية تميزها وتجعلها قادرة على تلبية حاجات ورغبات الزبائن وكسب ولائهم وخلق قيمة لديهم من خلال اكتساب ميزة تنافسية فريدة، وتحسين مستوى أداءها، وجاء هذا البحث بهدف تقييم واقع القدرات التسويقية لمؤسسة موبيليس للهاتف النقال من خلال أبعادها المتمثلة في القدرات التسويقية المتخصصة (القدرة على تطوير المنتج، القدرة على إدارة التسعير، القدرة على ترويج المنتجات، القدرة على إدارة قنوات التوزيع)، القدرات التسويقية التنسيقية(إدارة المعلومات التسويقية، التخطيط التسويقي، التنفيذ التسويقي)، وخلصت الدراسة لوجود أبعاد القدرات التسويقية لدى مؤسسة موبيليس، وتم الاعتماد على المنهج التحليلي الوصفي،كما استخدمنا لجمع البيانات الاستبيان موزع على جميع موظفي المديرية الجهوية موبيليس والوكالة التجارية بشار، وتم استخدام برنامج (SPSS) وبرنامج (Smart-Pls3) لتحليل المعطيات واختبار الفرضيات، وخلصت الدراسة إلى أهمية تطوير القدرات التسويقية وجود وتوفر أبعاد القدرات التسويقية لدى مؤسسة موبيليس . Abstract: This study aims at clarifying the importance of developing the marketing capabilities of the mobile communication institutions, especially since this field is very competitive and constantly changing the requirements of the customers' needs as well as the technological development, which makes the institutions that want to remain in these circumstances to build marketing capabilities that distinguish them and make them capable In order to meet the needs and desires of customers and gain their loyalty and create value through the acquisition of a unique competitive advantage, and improve the level of performance, and this research to assess the reality of marketing capabilities of Mobilis mobile phone through its dimensions of Specialized marketing capabilities (The ability to develop the product, the ability to manage pricing, the ability to promote products, the ability to manage distribution channels), Coordinating Marketing Capabilities (marketing information management, marketing planning, marketing implementation). The SPSS and Smart-Pls3 software were used to analyze the data and test hypotheses. The study concluded the importance of developing the corrective capacity. Presence and availability of Mobility's marketing capabilities.
قدرات تسويقية؛ قدرات متخصصة؛ قدرات تنسيقية؛ مؤسسة موبيليس للهاتف النقال.
كاهي فطيمة
.
ص 31-46.
جوابي لخضر
.
شتوي يوسف
.
عيلان زكاري
.
ص 214-228.
معموري عبد الله
.
دحماني عزيز
.
بن عبد العزيز سفيان
.
ص 440-461.