الريادة لاقتصاديات الأعمال

Al-riyada for business economics(abej)

Description

AL-RIYADA FOR BUSINESS ECONOMICS -ABEJ- is an International peer-reviewed academic journal issued and edited periodically by the Laboratory of University of Hassiba Benbouali -Chlef - Algeria: Development Of Algerian SMEs' Competitiveness in the Substitute Local Industries( DECOPILS). ABEJ is an non-profit, open access scientific journal founded in 2015 and is interested in the field of economic ; management and commercial sciences: economic and industriel organization ;business environnement ;management ;marketing ; practical research case studies on business organizations and on the local and international economies. ABEJ missions are to shar reasearch within the framework of its specialization. It serve postgraduate students, professors and all researchers, whether in research or academic circles, government departments or economic institutions at the national and international levels. The research is published in three languages: Arabic, English and French


5

Volumes

8

Numéros

83

Articles


الانتقال من النتيجة المحاسبية إلى النتيجة الجبائية على ضوء الفروقات بين النظام المحاسبي المالي والنظام الجبائي الجزائري (مع دراسة حالة توضيحية).

سماعين عيسى, 

الملخص: تهدف هذه الورقة البحثية إلى تسليط الضوء على أهم الفروقات والاختلافات الموجودة بين النظام المحاسبيي المالي والنظام الجبائي الجزائري والتي تساعد في عملية الانتقال من النتيجة المحاسبية -المحسوبة عن طريق إجراء الفرق بين الايرادات والأعباء- إلى النتيجة الجبائية المحددة حسب قواعد القانون الجبائي خارج إطار المحاسبة بالاعتماد على الجدول رقم 09 من الحزمة الجبائية. كما تضمنت هذه الورقة البحثية أيضا دراسة حالة توضيحية في شكل مثال تطبيقي من أجل توضيح كيفية المعالجة المحاسبية والجبائية لأهم الفروقات والاختلافات بين الجباية والمحاسبة حتى يمكن ضمان الانتقال من النتيجة المحاسبية إلى النتيجة الجبائية. ذ L’objet de cet article est de mettre en évidence les déférences les plus importantes entre le système comptable financier et le système fiscal algérien qui facilitent le passage du résultat comptable calculé à partir de la déférence entre les produits et les charges au résultat fiscal déterminé selon les règles de la loi fiscal par méthode extracomptable en basant sur le tableau numéro 09 de la liasse fiscale. Ce document contient également une étude de cas explicative sous la forme d’un exemple appliqué afin de clarifier le traitement comptable et fiscal des différences les plus importantes entre la comptabilité et la fiscalité pour garantir le passer du résultat comptable au résultat fiscal.

الكلمات المفتاحية: النظام المحاسبي المالي ; النظام الجبائي الجزائري ; النتيجة المحاسبية ; النتيجة الجبائية ; système comptable financier ; système comptable algérien ; résultat comptable ; résultat fiscal


تسويق الموارد البشرية كأحد المداخل الحديثة لتحقيق الميزة التنافسية لمنظمات الأعمال -البنك العربي بالأردن أنموذجا-

ايمان كشرود,  رياض عبد القادر,  يمينة عساس, 

الملخص: تهدف هذه الدراسة إلى تسليط الضوء على أهمية التوجه نحو تسويق الموارد البشرية كأحد المداخل الحديثة لتحقيق الميزة التنافسية في منظمات الأعمال. وبعد دراسة الأدبيات النظرية للموضوع، تم إختيار البنك العربي بالأردن كنموذج ميداني. وقد خلصت الدراسة بأن تطبيق إجراءات تسويق الموارد البشرية تؤدي بمنظمات الأعمال للتميز في بيئة تسودها شدة المنافسة، فالبنك العربي بالأدرن حقق التميز في القطاع المصرفي عن طريق إتباع أسلوب معين لإختيار الموارد البشرية ذات الكفاءات العالية، وعن طريق تقديم التحفيز والدعم الإداري لموظفيها لكسب ولاءهم والمحافظة عليهم، وأيضا عن طريق تمكين موظفيها وتقديم برامج تدريبية لموظفيها بشكل مستمر كلا حسب إحتياجاته. Abstract This study aims to refer the importance of the approach towards marketing human resources as one of the modern approaches to achieving competitive advantage in business organizations. After studying the theoretical literature of the subject, the Arab bank selected in Jordan as field model.The study concluded that the application of human resources marketing procedures leads business organizations to excellence in a competitive environment. The Arab bank in jordan has achieved excellence in the banking sector by fellowing a specific method to select highly qualified human resources. And through tim’s motivation and support for its employees to earn their loyalty and maintain them, and also by empowering its employess and providing training programs for its employees on an ongoing basis, according to its needs. Résumé Cette étude a pour objectif de faire valoir l’importance de l’approche axée sur le marketing des ressources humaines comme l’une des approches modernes permettant d’obtenir un avantage concurrentiel dans les organisations commerciales. Après avoir étudié la littérature théorique sur le sujet, la banque arabe a choisi la Jordanie comme modèle de terrain. L'étude a conclu que l'application de procédures de marketing des ressources humaines conduisait les entreprises à l'excellence dans un environnement concurrentiel. La banque arabe en Jordanie a atteint l'excellence dans le secteur bancaire en adoptant une méthode spécifique pour sélectionner des ressources humaines hautement qualifiées. Et par la motivation et le soutien de tim pour que ses employés gagnent leur loyauté et leur maintien, mais aussi en responsabilisant ses employés et en offrant des programmes de formation à ses employés sur une base continue, en fonction de ses besoins.

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية : تسويق الموارد البشرية، الموارد البشرية، الميزة التنافسية، البنك العربي بالأردن


The Effectiveness of Human Capital on Business Performance : a Field Research in Algerian Companies

صارة بوقسري,  بن عبو الجيلالي, 

Résumé: The purpose of the study is to investigate the effect of human Capital In Algerian Companies' Business Performance. The data was collected from 307 employees by means of a questionnaire. Statistical techniques such as descriptive statistics, t-test, ANOVA test, correlation and multiple regressions were employed. To confirm the suitability of data collection instrument, a Kolmogorov-Smirnov (K-S) test, Cronbach’s Alpha and factor analysis were used. The present study found that human capital exhibited weak relationship with business performance . Human capital should be taken into serious consideration when formulating the companies' strategy. Finally, these results refer the necessary to increase the awareness of the manager to the importance of the human capital in result to increase the business performance .

Mots clés: Human Capital - Business Performance- Algerian companies- field research .


تقدير مستوى قبول جودة المنتج الجامعي في سوق العمل-دراسة حالة منتج جامعة سعيدة

محمد وزاني, 

الملخص: هدفت هذه الدراسة إلى تقدير مستوى جودة مخرجات التعليم العالي من وجهة أهم الفاعلين في سوق العمل، حيث صممت استبانة لهذا الغرض والتي تتضمن أربعة عوامل حسب تقدير الباحث، وكانت عينة الدراسة مكونة من مدراء ومسؤولي عينة من مؤسسات سوق العمل بسعيدة، وتم استخدام برنامج (SPSS.V.22) لتحليل النتائج المتحصل عليها، وتوصلت الدراسة إلى: -عدم رضا مسؤولي سوق العمل عن جودة مخرجات الجامعة؛ -تبين ان الجامعة لم تتبنى عملية قياس وتقييم رضا مؤسسات المجتمع عن أداءها بشكل دوري، وهذا يعد مؤشرا سلبيا تجاه جودة مخرجاتها، لأن ذلك يتعارض مع مبدأ "المتابعة المستمرة لرضا الزبون". The aim of this study was to assess the quality of outputs of higher education from the point of view of the most important players in the labor market. A questionnaire was designed for this purpose, which includes four factors, according to the researcher The research sample was composed of researchers from outside the university who are managers and officials of a sample of labor market institutions in Saida. The SPSS.V.22 program was used to analyze the results obtained. The study reached: - Labor market officials are dissatisfied with the quality of university output; - It was found that the university did not adopt a process of measuring and evaluating the satisfaction of the institutions of the society on their performance periodically, and this is a negative indicator of the quality of its output, Because that contradicts the principle “Continuous follow-up of customer satisfaction”.

الكلمات المفتاحية: الجودة، المنتج الجامعي، سوق العمل، رضا المستخدم.


عمالة الأطفال وإنعكاساتها على المجتمع الجزائري

خلفاوي حكيم,  بن زعزع لمياء,  خالفي خالد, 

الملخص: يعتبر موضوع عمالة الأطفال من بين الدراسات السوسيو اجتماعية وكذا النفسية التي تعمل على دراسة سبب دفع الطفل للعمل، وبالتالي جعله ينفصل عن واقعه المعاش سواء داخل الأسرة أو خارجها (المجتمع)، وهذا من خلال اضطراره لولوج عالم الشغل مبكرا وبالتالي التخلي عن مقاعد الدراسة، كما تعد هذه الظاهرة من بين أخطر الظواهر المتفشية في المجتمع الجزائري، والتي تجعل أغلب الهيئات و المجتمع الدولي يدق ناقوس الخطر لإنتشار مثل هذه الظواهر، والسبيل الوحيد للحد من ظاهرة عمالة الأطفال هو تظافر جميع الجهود من أجل إيجاد السبل والحلول الناجعة للقضاء على هذه الظاهرة. The issue of child labor is one of sociological studies, as well as psychological, which study the cause of pushing the child to work, and thus make him separate from his living reality both within the family and outside it (society), and this by having to enter the world of work early and thus abandon the school, This phenomenon is one of the most dangerous phenomena in Algerian society, which makes most bodies and the international community alarm the spread of such phenomena. The only way to reduce the phenomenon of child labor is to combine all efforts to find effective ways and solutions to eliminate this phenomenon. La question du travail des enfants en est une d’études socioculturelles et psychosociales qui étudient la cause du travail des enfants, la séparant ainsi de sa réalité vivante tant au sein de la famille qu’en dehors (société), en étant obligés d’entrer dans le monde du travail et d’abandonner ainsi l’école, Ce phénomène est l’un des phénomènes les plus dangereux de la société algérienne, ce qui pousse la plupart des organismes et de la communauté internationale à en alerter la propagation: le seul moyen de réduire le phénomène du travail des enfants est de conjuguer tous les efforts afin de trouver des solutions et des moyens efficaces pour éliminer ce phénomène.

الكلمات المفتاحية: الشغل ; عمالة الأطفال ; المجتمع ; الجزائر


أثر المسؤولية الاجتماعية في تحقيق رضا الزبون - دراسة حالة شركة موبيليس ولاية الجلفة-

يونسي مصطفى,  عمارة لخضر, 

الملخص: ملخص: تهدف هذه الدراسة إلى معرفة مدى تأثير المسؤولية الاجتماعية في تحقيق رضا الزبون في شركة موبيليس، ولتحقيق هدف الدراسة تم توزيع استمارة استبيان أعدت لهذا الغرض على عينة عددها 40 متعاملا من زبائن موبيليس بولاية الجلفة، ولمعالجة فرضيات الدراسة تم استخدام برنامج التحليل الإحصائي SPSS ، وقد توصلت الدراسة إلى وجود أثر لممارسات المسؤولية الاجتماعية في تحقيق رضا الزبائن ، وفي نهاية الدراسة تم تقديم مجموعة من التوصيات لتحقيق مستوى أعلى من الالتزام بالمسؤولية الاجتماعية في موبيليس من أجل زيادة رضا زبائنها من أهمها : التزام الشركة بضرورة ممارسة المسؤولية الاجتماعية وتدريب موظفيها على أخلاقيات المهنة وتشجيع التنمية في الأوساط الفقيرة، مما يؤدي إلى زيادة رضا الزبائن لديها. الكلمات المفتاحية: المسؤولية الاجتماعية، رضا الزبائن، شركة موبيليس. Abstract The objective of this study is to determine the impact of social responsibility on achieving customer satisfaction in Mobilis. To achieve the objective of the study, a sample questionnaire was distributed to 40 clients from Mobilis in the state of Djelfa. The study revealed that there is an impact of social responsibility practices in achieving customer satisfaction. At the end of the study, a number of recommendations were made to achieve a higher level of social responsibility in Mobilis in order to increase the satisfaction of its customers. Social development and training of its staff on ethics and promotion of development in poor communities, thereby increasing customer satisfaction. Keywords: Social Responsibility, Customer Satisfaction, Mobilis Company

الكلمات المفتاحية: المسؤولية الإجتماعية ; رضا الزبائن ; مؤسسة موبيليس


IT, CRM ENHANCING AND THE ECONOMIC DEVELOPMENT

Assistant Professor Ali,  Shamma' Wa'dallah, 

Résumé: ABSTRACT This paper aims at revealing the importance of information technology, IT to the knowledge economy and economic development in Iraq. It focuses on the importance of enhancing Customer Relationship Management, CRM. The role of IT in economic development is rarely addressed. This has been considered here with a special vision. The paper adopts a field study to assess the shape and direction of the relationship between banks and Customers, via electronic media. A sample of four private banks was approved in Baghdad in mid-2018. A questionnaire was designed to gather primary data. Eighty questionnaires were distributed, of which 74 were valid, six of which were excluded due to incomplete responses. The paperwork, also examines the importance of IT in management of banking relations via electronic contact, characterizing its role with respect to the growth of banking activity. Data estimation and results analysis showed that the use of IT enhances Customer relations with a significant positive relationship for banks and their services. The use of IT has an important impact and clear importance on its role in developing the economic activity of banks. JEL Code: M5. M21, O1.

Mots clés: Key Words: Economic Development, Information Technology, Customer Relationship Management, ; Key Words: Economic Development, Information Technology, Customer Relationship Management, ; Key Words: Economic Development, Information Technology, Customer Relationship Management, ; Key Words: Economic Development, Information Technology, Customer Relationship Management,


أثر ممارسات التسويق الداخلي على الرضا الوظيفي للأطباء في المستشفيات العمومية – دراسة ميدانية

مولوج كمال,  مقراش فوزية,  مولوج اسماعيل, 

الملخص: الغرض من هذا البحث هو استكشاف أثر ممارسات التسويق الداخلي على الرضا الوظيفي لأطباء المستشفيات العمومية، تم استخدام الاستبيان كطريقة لجمع البيانات الأولية، وقد تم جمع ما مجموعه 63 استبيانا باستخدام عينة ميسرة. أشارت نتائج البحث إلى أن لأبعاد التسويق الداخلي (الاتصالات، التحفيز والتدريب) تأثير إيجابي على الرضا الوظيفي لأطباء في المستشفيات العمومية. كما تبين عدم وجود أثر دال معنويا للتمكين على الرضا الوظيفي. لذلك، إذا كانت المستشفيات الجزائرية العامة ترغب في زيادة مستويات رضا الأطباء، فمن الموصى به إيلاء الاهتمام الكافي للتسويق الداخلي. ويتوقع أن ستساعد نتائج البحث مدراء المستشفيات (العامة والخاصة) على تبني سياسات مناسبة لزيادة الرضا الوظيفي للأطباء. The purpose of this research is to examine the impact of internal marketing practices on job satisfaction among doctors in Algeria public hospitals. The research questionnaire was used as a primary data collection method. A total of 63 questionnaires have been collected using convenience sampling. The findings of the research showed that internal marketing dimensions (communication, motivation, and training) have a positive impact on job satisfaction in public hospitals. In addition, empowerment had no significant impact on job satisfaction. Therefore if public hospitals of Algeria want to increased levels of job satisfaction among doctors, it is recommended that sufficient attention should be given to internal marketing. The findings of the research would help managers of hospitals (public & private) to adopt proper policies for increased overall job satisfaction among doctors.

الكلمات المفتاحية: التسويق الداخلي ; الأطباء ; الرضا الوظيفي ; المستشفيات العمومية ; Internal Marketing ; Doctors ; Job Satisfaction ; Public Hospitals


سياسات وبرامج التعليم المقاولاتي في ضوء خبرة معهد ريادة الأعمال وإدارة ريادة الأعمال التقنية في المملكة العربية السعودية

خلوفي سفيان,  شريط كمال, 

الملخص: هدفت هذه الدراسة إلى توضيح ما يمكن أن تحتويه برامج وسياسات التعليم المقاولاتي وعرض بعض الخبرات الرائدة في مجال تعليم المقاولاتية في المملكة العربية السعودية، وتوصلت الدراسة في الأخير إلى أن تعليم المقاولاتي هو العملية التي ترفع من خلالها روح المقاولاتية للطلبة وقدراتهم على الخوض في إنشاء المشاريع وقيدتها بالشكل الصحيح، بحيث استطاع معهد ريادة الأعمال وإدارة ريادة الأعمال التقنية في المملكة العربية السعودية من تقديم مجموعة برامج منها تعليمية وأخرى تدريبية وفق استراتيجيات متعددة، وهو مساهم في نجاح عدد معتبر من المشاريع وتجسيدها على أرض الواقع كان روادها طلبة هذه المعاهد الريادية، ومن جهة أخري جعل من المملكة العربية السعودية تحتل المرتبة الأولي في مؤشر روح المبادرة وفي مؤشر الفرص المتصورة، وأيضا المرتبة الثالثة في قدرات متصورة عالميا حسب تقرير المرصد العالمي للمقاولاتية لسنتي 2017-2018. وأوصت الدراسة في الأخير بضرورة تعزيز روح المقاولاتية لدي الطلبة من خلال استعمال سياسات والبرامج التعليمة التي من شأنها دعم التعليم المقاولاتي من أجل الحصول على مقاولين ذوي الكفاءة والمهارة مع توفير المناخ المناسب لذلك. This study aimed at clarifying what can be contained in the educational education programs and policies and presenting some of the leading experiences in the field of entrepreneurship education in the Kingdom of Saudi Arabia. Finally, the study concluded that the education of the entrepreneurs is the process by which the entrepreneurial spirit of the students and their abilities to participate in the establishment and registration of projects The Institute of Entrepreneurship and Technical Entrepreneurship in Saudi Arabia has been able to offer a range of educational and training programs according to multiple strategies. It contributes to the success of a significant number of projects, The pioneers of these pioneering institutes were Saudi Arabia and the Kingdom of Saudi Arabia ranked first in the initiative index and in the perceived opportunities index. It also ranked third in the world's perceived capabilities, according to the report of the International Observatory for Contracting for the years 2017-2018. The study recommended the need to strengthen the entrepreneurial spirit of students through the use of educational policies and programs that will support the education of enterprises in order to obtain qualified and skilled contractors and provide the appropriate environment for it.

الكلمات المفتاحية: التعليم المقاولاتي، روح المقاولاتية، برامج التعليم المقاولاتي ، معهد ريادة الأعمال، إدارة ريادة الأعمال التقنية.


الاتجاهات الحديثة لترقية الأسواق المالية الناشئة دراسة قياسية لتأثير الحوكمة على سوق دبي المالي 2009-2018

شـــــارفــــي ســـــــامــيــــــــــة, 

الملخص: تثير فكرة كفاءة أسواق الأوراق المالية اهتمام الباحثين والمستثمرين الحاليين والمرتقبين، نظراً لاستجابة أسعار الأصول المالية على وجه السرعة لكل معلومة واردة، وفي نمط عشوائي سواء كانت سارة أو غير سارة، مما يصعب توقع نمط معين لاتجاه حركتها، أو تحقيق عوائد غير عادية من قبل صنّاع السوق. وتهدف هذه الورقة البحثية الى اختبار كفاءة سوق دبي المالي قبل وبعد تطبيق مبادئ الحوكمة، اعتماداً على نظرية السير العشوائي لأسعار الأسهم، ومن ثم دراسة العلاقة بين المتغيرين وفق نموذج مقترح، لإبراز أثر كل مبدأ من مبادئ الحوكمة في تحسين كفاءة سوق دبي للأوراق المالية، باستعمال النماذج الإحصائية ما بين سنتي 2009 و2018م. Abstract The idea of stock markets' efficiency raises the interest of current and prospective investors and researchers, given the rapid response of financial asset prices to each incoming information, and in a random pattern, whether pleasant or unpleasant, making it difficult to predict a particular pattern of movement or extraordinary returns from manufacturers. Market. This paper aims to test the efficiency of the DFM before and after applying the principles of governance, based on the theory of the random flow of stock prices, and then study the relationship between the two variables according to a proposed model, to highlight the impact of each of the principles of governance in improving the efficiency of the Dubai Stock Exchange. Statistical models between 2009 and 2018. Resume L'idée d'efficacité des marchés boursiers suscite l'intérêt d'investisseurs et de chercheurs actuels et potentiels, compte tenu de la réaction rapide des prix des actifs financiers à chaque information entrante, et selon un schéma aléatoire, qu'il soit agréable ou désagréable, rendant difficile la prédiction d'un modèle de mouvement particulier ou des rendements extraordinaires des fabricants. Marché Ce document a pour objectif de tester l'efficacité du DFM avant et après l'application des principes de gouvernance, sur la base de la théorie du flux aléatoire des cours des actions, puis d'étudier la relation entre les deux variables selon un modèle proposé, afin de mettre en évidence l'impact de chacun des principes de gouvernance sur l'amélioration de l'efficacité de la Bourse de Dubaï. Modèles statistiques entre 2009 et 2018.

الكلمات المفتاحية: سوق الأوراق المالية ; مؤشر أسعار الأسهم لسوق دبي المالي DFM ; كفاءة سوق الأوراق المالية ; مبادئ حوكمة الشركات ; نموذج الانحدار المتعدد ; اختبار التوزيع الطبيعي



Les 10 articles les plus téléchargés

293 مساهمة البنوك الإسلامية في تنمية الصكوك الإسلامية في سوق الإمارات 127 مقومات تنشيط التجارة و الصيرفة الالكترونية بالجزائر. 106 إستراتيجية الدول العربية لتطوير مصادر وتكنولوجيات الطاقة المتجددة: مشروع الجزائر للطاقة المتجددة 2011-2030 نموذجا. 106 دعم و تشجيع المقاولاتية كأبرز آلية للقضاء على البطالة في الجزائر 104 إشكالية مساهمة تكنولوجيا المعلومات والاتصال في تطوير التجارة الخارجية 99 دور السياسة النقدية غير التقليدية في تحفيز الاقتصاد-عرض تجارب دولية 92 المعالجة المحاسبية للتثبيتات العينية وفق النظام المحاسبي المالي. حالة مجمع متيجي - 91 دور الشفافية والمساءلة في الحد من الفساد الإداري - تجارب دولية 81 المسؤولية الاجتماعية للمؤسسات الصغيرة والمتوسطة كأداة لتعزيز الممارسات التسويقية المستدامة- دراسة ميدانية لعينة من المؤسسات الصغيرة والمتوسطة العاملة بولاية الشلف 70 تمويل المؤسسات الصغيرة و المتوسطة: كمؤشر للتطور المالي و داعم للنمو الاقتصادي - دراسة قياسية خلال الفترة (1995-2015)