الريادة لاقتصاديات الأعمال


Description

AL-RIYADA FOR BUSINESS ECONOMICS JOURNAL-ABEJ- is an International peer-reviewed academic journal issued and edited periodically by the Laboratory of University of Hassiba Benbouali -Chlef - Algeria: Development Of Algerian SMEs' Competitiveness in the Substitute Local Industries( DECOPILS). ABEJ is an non-profit, open access scientific journal (CC BY-NC 4.0) founded in 2015 and is interested in the field of economic ; management and commercial sciences: economic and industriel organization ;business environnement ;management ;marketing ; practical research case studies on business organizations and on the local and international economies. ABEJ missions are to shar reasearch within the framework of its specialization. It serve postgraduate students, professors and all researchers, whether in research or academic circles, government departments or economic institutions at the national and international levels. The research is published in three languages: Arabic, English and French


8

Volumes

17

Numéros

288

Articles


قياس اثر تقلبات أسعار البترول على التضخم بالجزائر باستخدام نموذج أشعة الانحدار الذاتي VAR خلال الفترة (1980-2020)

المومن عبد الكريم, 
2022-03-22

الملخص: The study aims to describe, analyze and measure the impact of oil price fluctuations on inflation rates in Algeria during the period (1980-2020), through the application of the Vector Autoregressive Models VAR. The study found an inverse relationship between the two variables, indicating that high oil prices It contributes to reducing the inflation rate, and the test of causality for Granger indicated that there is a one-way causality that applies from oil prices towards the inflation rate, as the response of countries and the contrast showed the strong impact of oil prices on the inflation rate through increasing government revenues, and thus increasing public spending and supporting prices to address the phenomenon of inflation تهدف الدراسة إلى وصف وتحليل وقياس أثر تقلبات أسعار البترول على معدلات التضخم في الجزائر خلال الفترة (1980-2020)، من خلال تطبيق نموذج أشعة الانحدار الذاتي VAR، وقد توصلت الدراسة إلى وجود علاقة عكسية بين المتغيرين، تدل على أن ارتفاع أسعار البترول تساهم في خفض معدل التضخم، ودل اختبار السببية لغرانجر على ووجود سببية في اتجاه واحد تسري من أسعار البترول نحو معدل التضخم، كما بين تحليل دول الاستجابة والتباين التأثير القوي لأسعار البترول على معدل التضخم من خلال زيادة الإرادات العامة، وبالتالي زيادة الإنفاق العام ودعم الاسعار لمعالجة ظاهرة التضخم

الكلمات المفتاحية: inflation ; money ; oil prices ; oil price shock ; Vector Autoregressive Models ; تضخم ; نقود ; أسعار البترول ; صدمة أسعار البترول ; أشعة الانحدار الذاتي


استخدام الخرائط البيانية للتحليل الفني في اتخاذ قرار الاستثمار في الأسهم- بالتطبيق على سهم سابك وسهم مصرف الراجحي السعودي-

عبو ربيعة, 
2022-04-28

الملخص: نهدف من خلال هذه الورقة البحثية إلى التعرف على مختلف الخرائط البيانية المستخدمة في التحليل الفني ومدى استخدامها في اتخاذ قرار الاستثمار في الأصول، وبغرض معالجة هذا الموضوع تم تقسيمه إلى محورين بحيث يشمل المحور الأول على مفاهيم أساسية حول التحليل الفني واهميته في اتخاذ قرار الاستثمار أما المحور الثاني فتم تطبيق الخرائط البيانية على سهم سابك السعودي للصناعات الأساسية ومصرف الراجحي . قد خلصت الدراسة إلى أن كل من الأعمدة البيانية والشموع اليابانية تعتبر من اهم الخرائط البيانية المستخدمة من قبل المحللين باعتبارها تشمل على المعلومات المتعلقة بالسهم وتغيره على الزمن سواء سعر الاغلاق، سعر الافتتاح، أعلى سعر وأدنى سعر على عكس التمثيل البياني الذي يحدد سعر الاغلاق للسهم فقط، وبالتالي لا يمكن من خلاله اتخاذ قرار الاستثمار الصائب في أي أصل مالي، هناك تناسب طردي بين سر السهم ومؤشر القوة النسبية RSI من جهة وحجم التداول في السوق من جهة أخرى.

الكلمات المفتاحية: التحليل الفني ; الخرائط البيانية ; ، قرار الاستثمار في الأصول المالية ; سهم سابك للصناعات الأساسية وسهم مصرف الراجحي.


محددات نجاح المؤسسات الجزائرية في تصدير منتجاتها نحو الاسواق الخارجية " دراسة على عينة من المؤسسات الجزائرية التي خاضت تجربة التصدير"

طلحة محمد, 
2022-05-04

الملخص: هدف الدراسة هو رصد محددات نجاح المؤسسات الجزائرية في التصدير، وقد ركزت أساسا على المحددات الداخلية للمؤسسة، بمعنى أكثر تسويقي، رصد نقاط قوة المؤسسات الناجحة في تسويق منتجاتها نحو الخارج. وقد تم الاعتماد على عينة من المؤسسات الجزائرية كانت لها تجارب في عملية التصدير، منها من نجحت ومنها من فشلت، حيث تم توزيع استبيان لمدراء التسويق من أجل جمع بيانات حول هذه المحددات. وبعد الحصول على البيانات تم استغلالها احصائيا باستخدام أسلوب نموذج الانحدار اللوجستي الثنائي، حيث سمح لنا هذا النموذج بوصف المؤسسات الناجحة في تسويق منتجاتها من خلال مجموعة من المحددات وهي: قوة مواردها البشرية من الناحية الاستراتيجية والتكتيكية، لها مزيج تسويقي يتوافق والأسواق الخارجية المستهدفة ، وتعتمد أكثر على تكنولوجيا الاعلام والاتصال. كما سمحت الدراسة أيضا بتقديم نموذج احتمالي يقلل من حالة عدم التأكد للمؤسسات الراغبة في الدخول مغامرة الأسواق الخارجية، حيث يقيس احتمال نجاح المؤسسة الجزائرية في التصدير بناءا على قدراتها. The purpose of this study is to determine the success factors of Algerian companies in exporting. To form a sample, Algerian companies that work in exporting were selected, some of which succeeded and others failed. The data was statistically exploited using the binary logistic regression model. The model allowed us to describe companies that have successfully through a set of determinants: the strength of their human resources in strategic and tactical terms, the compatibility of the marketing mix with the targeted markets, and the use of the communication technologies. The study also proposed a probabilistic model which reduces the uncertainty in the international market, it measures the probability that the Algerian company will succeed in exporting according to its capacities.

الكلمات المفتاحية: تسويق دولي، تصدير، أسواق أجنبية، مؤسسة ناجحة في التصدير، مزيج تسويقي دولي.


Impact de la mise en place de systèmes de management QHSE sur la performance globale de l’entreprise : cas d’un échantillon d’entreprises pétrolières en Algérie

بوعلي ليندة, 
2022-04-17

Résumé: Cet article a pour objet de présenter l’impact de la mise en place des systèmes de management Qualité, Hygiène et Sécurité et Environnement (QHSE) sur la performance globale des entreprises pétrolières en Algérie. Les résultats de l’étude ont conclus des effets positifs, mais variables selon le type de système de management. Ainsi des effets bénéfiques ont été constatés après la mise en place du Système de Management de la Qualité; la mise en place de Système de Management de la Santé et sécurité (SMS) a permis d'améliorer les performances en SST des entreprises et de valoriser leur image de marque avec un effet indirect sur la performance financière ; pour le Système de Management environnemental (SME), nous avons conclu les mêmes impacts que le SMS, mais le lien entre le SME et les résultats financiers est mieux établi.

Mots clés: Performance globale ; Systèmes de management ; Impact ; Sociétés pétrolières


جدلية العلاقة بين معدلات التضخم و السيولة البنكية دراسة قياسية لحالة الجزائر خلال الفترة 2001 - 2019

مرزق فتيحة حبالي,  علة محمد, 
2022-04-29

الملخص: يسعي هذا المقال لمعالجة وإبراز ومعرفة جدلية العلاقة بين معدل التضخم والسيولة البنكية للفترة الممتد من 2001 إلى غاية 2019 في الجزائر حيث تم استعراض واقع السيولة البنكية والتضخم في الجزائر، والحلول التي اقترحها بنك الجزائر لتقليص من السيولة والتحكم في معدلات التضخم وكانت الدراسة قياسية معتمدين في ذلك على برنامج فيوزE-views10 بينت هذه الدراسة أن هناك تأثير من السيولة البنكية على معدلات التضخم، ولتحقيق هذا الهدف اعتمدنا على كل من المتغير سيولة البنكيةBLونموذجARDL،حيث كان المتغير المستقل هو السيولة البنكية والمتغير التابع هو التضخمINF،وهنا يمكن القول أن هناك توجد علاقة تكامل مشترك وسببية ما بين التضخم والسيولة البنكية، وتوجد علاقة طويلة الأجل بين السيولة البنكية والتضخم، أي أننا نقبل الفرضية الصفرية القائلة بوجد علاقة ذات دلالة إحصائية هامة ومعنوية بين السيولة البنكية و التضخم في الجزائر خلال فترة الدراسة، ونشير هنا إلى وجود اثر معنوي للمتغير السيولة على التضخم والنتيجة التي توصلنا إليها هي العلاقة الطردية بين التضخم و السيولة. This article seeks to address, highlight and learn the dialectical relationship between the rate of inflation and bank liquidity for the period from 2001 to 2019 in Algeria, where the reality of bank liquidity and inflation in Algeria was reviewed, and the solutions proposed by the Bank of Algeria to reduce liquidity and control inflation rates, and the study was an approved standard in it on the E-views10 program. This study showed that there is an effect of bank liquidity on inflation rates, and to achieve this goal we relied on both the variable bank liquidity BL and the ARDL model, where the independent variable is bank liquidity and the dependent variable is inflation INF, and here it can be said that there is a co-integration and causal relationship between Inflation and bank liquidity, and there is a long-term relationship between bank liquidity and inflation, that is, we accept the null hypothesis that there is an important and moral statistically significant relationship between bank liquidity and inflation in Algeria during the study period, and we refer here to the existence of a significant effect of the liquidity variable on inflation and the result we reached It is the direct relationship between inflation and liquidity

الكلمات المفتاحية: السيولة البنكية ; تضخم ; نموذج ARDL ; الجزائر


Les pratiques du marketing interne dans le secteur bancaire Algérien, impact sur la performance organisationnelle: modélisation par l’approche PLS.

نوالة مريم,  نايت ابراهيم بوسعد,  بن جبارة اسحاق, 
2022-04-21

الملخص: Cette étude vise à identifier l'effet du marketing interne sur la performance des employés du secteur bancaire algérien. Cette étude a été menée auprès des salariés du front office principalement, car ils ont une interaction directe avec les clients. Pour atteindre les objectifs de l’étude ,et tester ses hypothèses, une enquête quantitative a été conduite auprès d’un échantillon de 50 employés dans des banques présentent en Algérie. Afin de tester nos hypothèses nous avons adopté la modélisation par équation structurelle (SEM) avec l’approche PLS (Partial Least Square). L’analyse des résultats a confirmé l'existence d’une relation significative et positive entre le marketing interne et la performance des employés de la banque, et toutes les dimensions à savoir : la formation, la communication, la motivation et récompense, et l’autonomisation, ont un effet significatif sur la performance des employés. Par conséquent, cette étude a validé que la stratégie marketing interne est un outil puissant pour gagner l'engagement des employés à travailler et à répondre aux besoins des clients, en particulier dans le secteur bancaire algérien. This study aims to identify the effect of internal marketing on the performance of employees in the Algerian banking sector. This study was mainly conducted with front office employees, because they have a direct interaction with custome. To reach our objective, a quantitative survey was conducted with a sample of 50 bank employees present in Algeria. In order to test our hypotheses, we adopted structural equation modeling (SEM) with the PLS (Partial Least Square) approach. Analysis of the results confirmed the existence of a significant and positive relationship between internal marketing and the performance of bank employees, and all dimensions, namely: training, communication, motivation and reward, and empowerment, have a significant effect on employee performance. Therefore, this study validated that the internal marketing strategy is a powerful tool for gaining the commitment of employees to work and to meet the needs of customers, especially in the Algerian banking sector. تهدف الدراسة إلى مدى تطبيق التسويق الداخلي في القطاع البنكي الجزائري و كذا مدى تأثيره على الأداء الوظيفي، تم القيام بهذه الدراسة على مجموعة من موظفين الواجهة الأمامية في البنوك بسبب علاقتهم المباشرة مع الزبائن لتحقيق أهداف الدراسة واختبار فرضياتها، تم تصميم وتطوير استبانة لجمع البيانات الأولية المتعلقة بمتغيرات الدراسة بهدف تحليلها باستعمال طريقة نمذجة المعادلات البنائية SEM بواسطة برنامج Smart Pls 2، فقد تم اختيار عينة ملائمة من مجتمع الدراسة مكونة من (50) موظف بنك؛ ولقد توصلت الدراسة إلى هناك أثر للتسويق الداخلي بأبعاده التكوين ، التصال، التحفيز، و الاستقلالية أثر على أداء الموظفين في القطاع البنكي الجزائري ، كما أكدت الدراسة أن تعد استراتيجية التسويق الداخلي وسيلة فعالة لكسب الموظفين و التزامهم بعملهم .

الكلمات المفتاحية: marketing interne ; performance organisationnelle ; secteur bancaire algérien ; Approche PLS


The Bitcoin and the future of Cryptocurrencies

بن عيشوش محمد, 
2022-05-04

Résumé: The main aim of the study is to provide a literature review of the concepts hovering around cryptocurrencies and blockchain technology and addresses the question of whether bitcoin currency can enjoy the same characteristics of money or current payment instruments, As well as providing a summary of its financial and legal performance while exploring the most important potential threats to international security and difficulties. The increasing popularity of cryptocurrencies is linked to their importance in settling international financial transactions as well as their role as a tool for non-cash payments on a global scale. Consequently, it may obtain greater public acceptance based on its performance in the near future in facing legislative, economic, and security obstacles.

Mots clés: Cryptocurrencies ; Bitcoin ; Blockchain technology ; Legal status of cryptocurrencies ; Bitcoin prices


المؤسسات الناشئة بالجزائر و آليات دعمها و تمويليها

مغربي خيرة, 
2022-05-11

الملخص: ملخص: هدف هذه الدراسة في البداية إلي إعطاء نظرة عامة المؤسسات الناشئة ،وكذا نظرة المشرع الجزائري لها مع تحديد الشروط الواجب توفرها في المؤسسة حتى تتمكن من حمل علامة مؤسسة ناشئة، إضافة إلي توضيح طرق الحصول على هذه العلامة بدءا من تقديم الطلب في البوابة الكترونية إلي غاية دراسة الملف من طرف اللجنة المختصة المشكلة لهذا العرض ،كما هدفت هذه الدراسة كذلك إلي تحديد مختلف آليات الدعم التي و فرتها الدولة الجزائرية للتشجيع المؤسسات الناشئة مع التطرق إلي معظم أساليب التمويل المتاحة سواءا التقليدية منها أو الإسلامية و حتى الحديثة ،مع التوصل في النهاية بضرورة إقحام مختلف الأجهزة المستحدثة سابقا لمواجهة البطالة في تبني أصحاب المشاريع الناشئة و المبتكرة تحت إشراف الجامعية المتخصصة, Abstract: The purpose of this study is to provide an overview of emerging institutions, as well as of the Algerian legislature, with a view to identifying the conditions for the institution to be able to carry the mark of an emerging institution. It also clarifies the methods of obtaining the mark, from the submission of the request at the electronic portal to the examination of the file by the competent committee established for such an offer

الكلمات المفتاحية: المؤسسات الناشئة ; راس مال المخاطر


تطور شركات التكنولوجيا المالية في ظل جائحة كورونا وتأثيرها على الخدمات المالية

حسيني جازية, 
2022-05-08

الملخص: هدفت هذه الدراسة إلى معرفة أهمية الخدمات المالية التي تقدمها شركات التكنولوجيا المالية ومدى مساهمتها في دعم القطاع المصرفي والمالي خاصة في ظل تفشي فيروس كورونا،بالإضافة إلى معرفة حجم الاستمارات المحققة من قبل هذه الشركات، وقد تم الاعتماد في هذه الدراسة على المنهج الاستقرائي بأداتيه الوصف والتحليل. من النتائج المتوصل إليها، قيام شركات التكنولوجيا المالية بدور فعال منذ بداية أزمة كورونا في 2020 من خلال الحلول التقنية المقدمة سواء على مستوى منصات التمويل الجماعي أو وسائل الدفع الالكتروني بالإضافة إلى العملات المشفرة التي زاد الطلب عليها خلال هذه الجائحة والتي سمحت للأفراد والمؤسسات بتسوية تعاملاتهم المالية عن بعد حفاظا على صحة الجميع. Abstract This study aimed to know the importance of financial services provided by financial technology companies, the extent of their contribution to supporting the banking and financial sector, and the size of the investments achieved by these companies, especially during the outbreak of Corona virus. The study adopted the inductive method with both of its tools: description and analysis. It revealed that financial technology companies have played an active role since the beginning of the Corona crisis in 2020 through the technical solutions provided, whether at the level of crowd funding platforms or electronic payment methods, in addition to crypto currencies that have increased in demand during this pandemic. The latter allowed individuals and institutions to settle their financial transactions without going out in order to preserve everyone's health.

الكلمات المفتاحية: شركات التكنولوجيا المالية؛ جائحة كورونا؛الخدمات المالية الرقمية


آليات تنمية واستمرار نجاح الصناعات الصغيرة والمتوسطة في الدول العربية

حريري عبد الغني, 
2022-04-28

الملخص: تبين هذه الدراسة ماهية الصناعات الصغير والمتوسطة وكذا الأهمية كبيرة التي تتميز بها باعتبارها عنصر مهم في التنمية الاقتصادية والاجتماعية خاصة في الدول العربية، كما بينت الدراسة أهم المشكلات والمعوقات التي تعوق تنمية الصناعات الصغيرة وهي تختلف تبعا لاختلاف الظروف السياسية والاقتصادية والاجتماعية ومستوى التطور الصناعي التي وصلت إليه. وحاولت هذه الدراسة اقتراح أهم الآليات التي تساهم في استمرار نجاح الصناعات الصغيرة والمتوسطة في الدول العربية وأهم هذه الآليات حاضنات الأعمال التي تستطيع المساهمة بشكل فعال في القضاء على المشكلات الاقتصادية والاجتماعية التي تواجه المشروعات الصغيرة والمتوسطة في الدول العربية، وكذلك أسلوب المناولة الصناعية والذي يبرز في نقل التكنولوجيا الأجنبية إلى الصناعة المحلية. This study shows the nature of small and medium industries, as well as the great importance that characterizes them as an important element in economic and social development, especially in the Arab countries. This study attempted to suggest the most important mechanisms that contribute to the continued success of small and medium industries in the Arab countries. Foreign technology to domestic industry.

الكلمات المفتاحية: الصناعات الصغيرة والمتوسطة،حاضنات الأعمال، المناولة الصناعية



Les 10 articles les plus téléchargés

2 610 الانتقال من النتيجة المحاسبية إلى النتيجة الجبائية على ضوء الفروقات بين النظام المحاسبي المالي والنظام الجبائي الجزائري (مع دراسة حالة توضيحية). 1 640 أثر التأمين الفلاحي على تنمية القطاع الفلاحي في الجزائر – دراسة تحليلية قياسية للفترة (2000-2018) The Impact of Agricultural Insurance on the Development of the Agricultural Sector in Algeria - Standard analytical study for the period (2000-2018) 1 604 تأثير تكنولوجيا المعلومات والاتصال على وظائف الموارد البشرية في عصر التحول الرقمي 1 274 سياسة الاستثمار في الجزائر -دراسة تحليلية تقييمية- 1 193 دور التحليل المالي في تقييم الأداء المالي عن طريق مؤشرات التوازن (دراسة حالة المؤسسة الوطنية للسكك الحديدية ANESRIF للفترة 2017-2018 ) 1 184 قياس المخاطر التشغيلية في البنوك التجارية دراسة مقارنة بين البنوك التقليدية والمصارف الاسلامية باستخدام تقنية مؤشر Z-SCORE لقياس الاستقرار المالي بالتطبيق على مصرف السلام الجزائر للفترة 2016-2017 1 132 دور الشفافية والمساءلة في الحد من الفساد الإداري - تجارب دولية 1 119 المعالجة المحاسبية للتثبيتات العينية وفق النظام المحاسبي المالي. حالة مجمع متيجي - 1 090 عملية إعادة تدوير النفايات: أهميتها ومتطلبات تفعيلها في الجزائر 913 مقومات تنشيط التجارة و الصيرفة الالكترونية بالجزائر.