الريادة لاقتصاديات الأعمال

AL-RIYADA FOR BUSINESS ECONOMICS JOURNAL-ABEJ

Description

AL-RIYADA FOR BUSINESS ECONOMICS JOURNAL-ABEJ- is an International peer-reviewed academic journal issued and edited periodically by the Laboratory of University of Hassiba Benbouali -Chlef - Algeria: Development Of Algerian SMEs' Competitiveness in the Substitute Local Industries( DECOPILS). ABEJ is an non-profit, open access scientific journal (CC BY-NC 4.0) founded in 2015 and is interested in the field of economic ; management and commercial sciences: economic and industriel organization ;business environnement ;management ;marketing ; practical research case studies on business organizations and on the local and international economies. ABEJ missions are to shar reasearch within the framework of its specialization. It serve postgraduate students, professors and all researchers, whether in research or academic circles, government departments or economic institutions at the national and international levels. The research is published in three languages: Arabic, English and French

Annonce

استقبال المقالات الخاصة بعدد جانفي 2024

تحية طيبة ،،،،،،

ليكن في علم جميع المهتمين بنشر مقالاتهم في المجلة لعدد جانفي 2024 ـ يمكتهم ارسال المقالات على أن يحترموا شروط النشر  و القالب الخاص بالمجلة الموجود على المنصة

16-09-2023


10

Volumes

21

Numéros

347

Articles


أثر التسويق الداخلي على أداء العاملين بالفنادق دراسة حالة فندق البرتقال بمدينة الشلف - les orangers -

مرقاش سميرة, 
2024-03-27

الملخص: تهدف هذه الدراسة إلى توضيح أثر التسويق الداخلي على أداء العاملين بالفنادق، وذلك من خلال المسح النظري لمفهوم التسويق الداخلي وأغلب أبعاده والمسح النظري أيضا لأداء العاملين ،ثم إسقاطهم على الجانب العملي على فندق البرتقال بمدينة الشلف ، وقد تم الاعتماد على استمارة (الاستبيان) كأداة رئيسية لجمع البيانات الموزعة على جميع العاملين في فندق،وقد تم إتباع المنهج الوصفي التحليلي بإستعم البرنامج الحزمة لاحصائية SPSSلإختبار الفرضيات الأنه يتلاءم مع موضوع الدراسة. وقد توصلنا إلى مجموعة من النتائج أهما أنه" لايوجد فروق ذات ذلالة احصائية لإجابات أفراد العينة حول متغيرات الدراسة تعزى لخصائصهم الشخصية عند مستوى المعنوية 0.05 الا خاصية الخبرة والمستوى التعليمي التي ثبت وجود فروق لها. وليس هناك أثر لبعد التدريب والتكوين وبعد التحفيز على أداء العاملين ،وأن كل من بع د (التمكين، ثقافة الخدمة، الاتصالات الداخلية) لها أثر على أداء العاملين وبالتالي هناك اثر للتسويق الداخلي على أداء العاملين بالفندق، كما قدمت الدراسة جملة من التوصيات أهمها ضرورة إعطاء اهتمام لكل عناصر التسويق الداخلي والعمل على وضع برامج تدريبية فعالة في فندق محل الدراسة وتطوير أساليب التحفيز. Abstract : This study aims to clarify the impact of internal marketing on the performance of hotel employees, through a theoretical investigation on the concept of internal marketing and most of its dimensions and also a theoretical investigation on employee performance, then by projecting them onto a practical level of the Orange Hotel in the town of Chlef. The questionnaire was used as the main tool. To collect the data distributed to all employees of a hotel, a descriptive analytical approach was followed, using the SPSS statistical package to test the hypotheses as it is compatible with the subject of the study. We arrived at a set of results, the most important of which is that "there are no statistically significant differences in the responses of the sample members regarding the study variables due to their personal characteristics at the level significance of 0.05, except for the characteristics of experience and education level for which differences were proven. There is no effect of the training dimension and the motivation dimension on employee performance, and that all dimensions (empowerment, service culture, internal communication) have an impact on employee performance, and therefore there is an impact of internal marketing on the performance of hotel employees. The study also presented a number of recommendations, the most important of which is the need to pay attention to all elements of internal marketing and work on developing effective training programs in a hotel.Study and development of methods of motivation.

الكلمات المفتاحية: التدريب ; التحفيز ; الاتصال الداخلي ; التمكين ; ثقافة الخدمة ; أداء العاملين ; التسويق الداخلي


تقدير واستشراف الفجوة الغذائية للحبوب في الجزائر دراسة قياسية للفترة 2000 -2025

بوحفص مصطفي, 
2024-04-11

الملخص: تهدف هذه الدراسة الى تحليل اتجاه الفجوة الغذائية للحبوب في الجزائر، باعتبارها من اهم العوامل الأساسية المسببة لإشكاليه الامن الغذائي، اعتمدنا على النمذجه القياسية لدراسة الفجوة والتنبؤ بمستوياتها المستقبلية الى غاية سنه 2025. من خلال اعتمادنا على نموذج Arima وهو من اهم النماذج المعروفة في التقدير. اعتمدنا على برنامج eviews وexel للحصول على المخرجات والاستفادة منها في التحليل والاستدلال. اظهرت الدراسة ان الفجوة الغذائية للحبوب خلال فتره الدراسة في تزايد مستمر وهذا راجع الى عيلة تتعلق بقصور الانتاج الزراعي المحلي. اما بخصوص الفترة التي تم التنبؤ بها الى غاية 2025 فقط اظهرت النتائج استمرار نمو الفجوة الغذائية للحبوب بالرغم من انخفاضها قليلا سنه 2018، كما قدمنا بعض المقترحات الضرورية من اجل تقليل الفجوة الغذائية للحبوب في الجزائر.

الكلمات المفتاحية: الفجوة الغذائية ; الامن الغذائي ; الانتاج الزراعي ; التنبؤ


إثر التخطيط الاستراتيجي على الأداء المؤسسي

أحمد تهاني الرشيد,  حبيب إيمان محمد عبد المحمود,  علي إخلاص أحمد محمد, 
2024-04-11

الملخص: تناولت الدراسة إثر التخطيط الاستراتيجي على الأداء المؤسسي، هدفت الدراسة لمعرفة أثر الرؤية على الأداء المؤسسي، معرفة تأثير الأهداف على الأداء المؤسسي، قياس أثر البيئة الداخلية على الأداء المؤسسي. تم تطبيق المنهج الوصفي التحليلي وأُستخدمتإ في جمع البيانات تم توزيعها على عينة من الموظفين في شركات بوهيات المهندس بالخرطوم والبالغ عددهم ( 154) شخصاً. توصلت الدراسة إلى عدد من النتائج منها: تضع الشركة الخطط الاستراتيجية بما يتناسب مع رسالتها وأهدافها، يتم مراجعة وتعديل الخطة الاستراتيجية بناءا علي التغذية المرتدة، الأداء المؤسسي بالشركة في تحسين مستمر.أوصت الدراسة بعدة توصيات أهمها: العمل على إعتماد منهجية علمية في وضع الخطة الإستراتيجية، أن تقوم الإدارة العليا للشركة بوضع تصور للتعامل مع التنبؤات المستقبلية، العمل على إشراك العاملين في وضع رؤية الشركة. Abstract: The study examined the impact of strategic planning on institutional performance. The study aimed to determine the impact of vision on institutional performance, recognize the impact of goals on institutional performance, and measure the impact of the internal environment on institutional performance. A descriptive-analytical approach was used, and a questionnaire was used to collect data from a sample of employees in Elmohandis Paints companies in Khartoum, Sudan, consisting of 154 people. The study found many results as follows: The company develops strategic plans that are consistent with its mission and goals. The strategic plan is reviewed and modified based on feedback. The institutional performance of the company is constantly improving. The study provides important recommendations: Adopt a scientific methodology for developing the strategic plan. The company's senior management should develop a vision to deal with future forecasts. Employees should be involved in developing the company's vision.

الكلمات المفتاحية: التخطيط الاستراتيجي ; الاداء المؤسسي



Les 10 articles les plus téléchargés

5 812 الانتقال من النتيجة المحاسبية إلى النتيجة الجبائية على ضوء الفروقات بين النظام المحاسبي المالي والنظام الجبائي الجزائري (مع دراسة حالة توضيحية). 2 753 تأثير تكنولوجيا المعلومات والاتصال على وظائف الموارد البشرية في عصر التحول الرقمي 2 639 دور التحليل المالي في تقييم الأداء المالي عن طريق مؤشرات التوازن (دراسة حالة المؤسسة الوطنية للسكك الحديدية ANESRIF للفترة 2017-2018 ) 2 438 سياسة الاستثمار في الجزائر -دراسة تحليلية تقييمية- 2 347 أثر التأمين الفلاحي على تنمية القطاع الفلاحي في الجزائر – دراسة تحليلية قياسية للفترة (2000-2018) The Impact of Agricultural Insurance on the Development of the Agricultural Sector in Algeria - Standard analytical study for the period (2000-2018) 2 309 دور الشفافية والمساءلة في الحد من الفساد الإداري - تجارب دولية 2 278 المعالجة المحاسبية للتثبيتات العينية وفق النظام المحاسبي المالي. حالة مجمع متيجي - 2 066 عملية إعادة تدوير النفايات: أهميتها ومتطلبات تفعيلها في الجزائر 2 065 متطلبات تطوير الممارسات المحاسبية في الجزائر في ظل تبني المرجعية المحاسبية الدولية 1 811 سياسات وبرامج التعليم المقاولاتي في ضوء خبرة معهد ريادة الأعمال وإدارة ريادة الأعمال التقنية في المملكة العربية السعودية