مجلة أبحاث
Volume 7, Numéro 2, Pages 340-352
2022-12-31

جماليات التّشكيل الإيقاعي في ديوان " مُوغِل في العشق" لمحمد عبد المجيد مبسوط

الكاتب : بن رمضان فيروز .

الملخص

تُشكّل القافية عنصرا مُهمّا في بناء الخطاب الشعري، كونها جزءً من البِنية التّوازُنية للقصيدة، إذْ بفعل تتابعٍ منتظمٍ بين حالتيْ الصّوت والصّمت في قالبٍ مُتحرك ومُنتظم في الشكل الفني للقصيدة، يَتَشكّل الإيقاع و يُضْفي على خطاب النص الشعري جمالية لإدراك المعنى الحقيقي للتّجربة الشّعرية، ويعمل على تحقيق أعلى نسبة مُمكنة من الانسجام و التوافق في القصيدة. وسنحاول في هذا المقال، دراسة الموسيقى المُلازمة لقصائد ديوان " مُوغِل في العشق" للشاعر عبد المجيد مبسوط، ورَصْد تجلّيات التّشكيل الإيقاعي وجمالياته في قصائده. Rhyme is an important element in the construction of poetic discourse, as it is part of the equilibrium structure of the poem. And through a regular sequence between the states of sound and silence in a moving and regular style in the artistic form of the poem, the rhythm is formed and gives the speech of the poetic text an aesthetic in order to realize the true meaning of the poetic experience, It works to achieve the highest possible proportion of harmony and agreement in the poem. In this paper, we will try to study the music associated with the poems of the Diwan “Moughil fi el Eshq” by the poet Abdel Majid Mabsout, and to monitor the manifestations of rhythmic formation and its aesthetics in his poems.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: القافية، الإيقاع، الخطاب الشعري، عبد المجيد مبسوط، ديوان موغل في العشق. ; Keywords: Rhyme; The rhythm; Poetic discourse; Abdel Majid Mabsout; Moughil fi el Eshq.