Revue de Recherches et Etudes Scientifiques


Description

The Journal of Research and Scientific Studies is an international, annual, comprehensive, scientific and journal published by Medea University. it is dedicated to publishing articles, studies and research in the field of economic, legal and political sciences as well as Social and Human sciences, Arts and languages. The papers are in Arabic, French and English languages. The journal is also keen on emphasizing the originality, seriousness and quality of research papers submitted for publication. It accepts only high-quality research that provides added scientific value. The journal works to establish and maintain the ethics of scientific research by ensuring the objective arbitration and evaluation of the papers it publishes. The journal also believes in the intellectual openness to the various fields of life, which are of interest to the above-mentioned disciplines and scientific fields. Accordingly, the journal is keen on publishing as many genuine scientific papers as possible. The journal has a preference to papers with a scientifically interesting content that relate to reality and correspond to changes in all fields nationally and internationally, so it is keen to invite researchers belonging to fields of interest of the journal to provide publication with the intention of communicating the scientific knowledge that has been achieved and which shows its importance in dealing with proposed field problems, without neglecting the value and importance of original theoretical studies that are not characterized by cognitive rumination, but rather they are able to extract theories and reliable problems and hypotheses related mainly to the reality.


17

Volumes

20

Numéros

378

Articles


Employing Exploratory Factors Analysis to Determine the Causes of the Traffic Congestion Crisis from the Viewpoint of Small Vehicle Drivers A Case Study in the Municipality of Medea--

بنزرقة ليلى, 
2022-01-10

Résumé: The The study aimed identifying the main determinants of traffic congestion from the viewpoint of small car drivers at the level of the municipality of Medea, The study sample consisted of (100) drivers selected using a simple random method. Hence, their opinions about the causes of traffic congestion were investigated by a questionnaire consisting of (36) items. The researcher used the exploratory factor analysis to derive the important factors. The results of the study came with 14 factors, 7 saturated ones, which are: the driver with a co-variance of 13.863%, the car with a variance of 8.056%, the road with a variance of 7.272%, weather with a variance of 5.785%, the priority with a variance of 5.153%, %, the distance with a variance of 4.584%, and the speed with a variance of 4.091%.

Mots clés: traffic congestion crisis ; driver, road, small vehicles, exploratory factor analysis


تصور تلاميذ الطور الثانوي لمعوقات التفكير الابتكاري المرتبطة بالمدرسة -دراسة ميدانية على بعض ثانويات ولاية المدية-

اوباجي محمد, 
2022-06-12

الملخص: حاول الباحث من خلال هذه الدراسة تسليط الضوء على معوقات التفكير الابتكاري المرتبطة بالمدرسة (المعلم، المنهاج ،نظام التعليم و الإدارة المدرسية)في التعليم الثانوي مستعينا في ذلك بتصور أحد محاور العملية التعليمية و أكثر الأفراد قدرة على فهم وتشخيص معوقات التفكير الابتكاري وهم التلاميذ مما جعل الباحث يأخذ تصورهم في قياس وترتيب أكثر المعوقات المتعلقة بالمدرسة تعطيلا لنمو التفكير داخل التعليم الثانوي بشعبه المختلفة(أدبي،علمي، تقني). كما توصلت الدراسة إلى يوجد فروق دالة بين تخصص التلاميذ التعليم الثانوي في تصور معوقات التفكير الإبتكاري المتعلقة بالمعلم جاءت لصالح تخصص الأدبي،كذلك يوجد فروق دالة بين تخصص تلاميذ التعليم الثانوي في تصور معوقات التفكير الابتكاري الخاصة بالمنهج لصالح التخصص التقني، أما المعوقات التي تتعلق بالإدارة المدرسية فقد جاءت لصالح تخصص العلمي . الكلمات مفتاحيه: معوقات التفكير الابتكاري، تلاميذ الطور الثانوي ، المعلم ،المناهج، الإدارة المدرسية. Abstract: Through this study, the researcher tried to shed light on the obstacles to innovative thinking associated with the school (the teacher, the curriculum, the education system and the school administration) in secondary education, with the help of visualizing one of the axes of the educational process and the most individuals who are able to understand and diagnose the obstacles to innovative thinking, the students, which made The researcher takes their perception in measuring and arranging the most obstacles related to the school that hinder the growth of thinking within secondary education with its different divisions (literary, scientific and technical) The study also found that there are significant differences between the specialization of secondary education students in the perception of obstacles to innovative thinking related to the teacher came in favor of the literary specialization, as well as there are significant differences between the specialization of secondary education students in the perception of obstacles to innovative thinking related to the curriculum in favor of the technical specialization, while the obstacles related to school administration It came in favor of the scientific specialization. Keywords: Obstacles to innovative thinking, secondary stage students, teacher, curricula, school administration.

الكلمات المفتاحية: التفكير الابتكاري ; التلاميذ ; المنهاج ; المدرسة ; المعلم ; الادراة المدرسية ; المعيقات


انعكاسات استخدام الوسائل التكنولوجية على العملية التعليمية من وجهة نظر أساتذة التعليم المتوسط –دراسة ميدانية بمتوسطة عماري العماري عين بوسيف المدية-

توات عدنان,  جوابي الاخضر, 
2023-01-09

الملخص: هدفت الدراسة إلى التعرف على انعكاسات استخدام الوسائل التكنولوجية على العملية التعليمية من وجهة نظر اساتذة المتوسط بولاية المدية، وهذا باستعمال منهج وصفي، وقد تم ذلك باستخدام عينة قصدية قدر حجمها (50) أستاذا من أساتذة التعليم المتوسط، ولأجل ذلك قام الباحث بإعداد استمارة استبيان تهدف في الأساس للوصول إلى معرفة مستوى الصعوبات التي تواجه اساتذة التعليم المتوسط عند استخدام الوسائل التكنولوجية في العملية التعليمية، وتم الإستعانة ببرنامج (spss) في نسخته الـ (24)، وقد توصلنا في هذه الدراسة إلى أهم النتائج التالية: - مستوى الصعوبات التي تواجه أساتذة التعليم المتوسط عند استخدام الوسائل التكنولوجية في العملية التعلمية بدرجة منخفضة. - لاتوجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى الصعوبات التي تواجه أساتذة التعليم المتوسط عند إستخدام الوسائل التكنولوجية في العملية التعليمية تعزى لمتغير الخبرة

الكلمات المفتاحية: التكنولوجيا ; الوسائل التكنولوجية ; العملية التعليمية ; التعليم المتوسط


دور النظرية الوضعية في تطور العلوم الاجتماعية The role of positivist theory in the development of social sciences

بن مقلة ريضا, 
2023-01-15

الملخص: ملخص: يتميز بلوغ الفكر المرحلة الوضعية من تطوره في ميدان من ميادين المعرفة في طريقة النظر إلى الظواهر، ولا شك في أن هذه الخاصية هي من أهم ما يميز المرحلة الوضعية، التي تقوم على التقسيم المنظم للمعارف إلى جملة من الاختصاصات. وفي النصف الأول من القرن العشرين ظهرت حركات فلسفية وعلمية كبيرة، كانت نتيجة إعادة مراجعة المنظومة المعرفية السائدة في مختلف مجالاتها، نتيجة أزمات فكرية حتمت إعادة النظر في المعرفة العلمية، وقيمتها ومنهجها، وأدت إلى ظهور نظريات مهمة كالنظرية النسبية ونظرية الكم في الفيزياء. Abstract: The development that touched the various fields of knowledge has produced the achievement of thought at the posivitism. Stage, in the way for observing the phenomeno, without a doubt that the property of the posivitism stage is the most important thing that distinguiched it, from the systematic division of knowledge to a set of sepecialisation. In the first half of 20th century, defferent pholosophical and scientific movements had appeared as a result for reviewing the various fieleds in knowledge system, which produced crises in thought and knowledge in defferent sciences.

الكلمات المفتاحية: وغيست كونت ; الفلسفة الوضعية ; العلم ; العلم التجريبي ; Auguste Comte ; Positivist philosophy ; science ; experimental science


أدوات جمع البيانات في البحث العلمي

عبد القادر شكرواي فتحية, 
2023-01-05

الملخص: يستخدم الباحثون في مجال العلوم الاجتماعية أدوات عديدة ومختلفة بهدف جمع البيانات حول موضوع قيد الدراسة، وقد استطاع الباحثون في مجال العلوم الاجتماعية أن يطورا هذه الأدوات والوسائل مع مرور الزمن وبتطور موضوعات العلوم الإنسانية، وقد أثبتت الكثير من الأدوات جدارتها في تحقيق النتائج المرجوة في العلوم الإنسانية. وتعتبر الأداة وسيلة تستخدم في البحث العلمي من أجل تحقيق الأهداف المسكرة والتحقق من الفرضيات الموضوعة. وتختلف أداة جمع البيانات طبعا باختلاف موضوع الدراسة ومجتمع الدراسة، ونظرا لان اغلب الباحثون في العلوم الاجتماعية اقتصروا في استعمالهم لأدوات جمع البيانات على الملاحظة والمقابلة والاستمارة فإننا قد حددنا محور موضوعنا حول هذه الأدوات وطرق استعمالها. Researchers in the field of social sciences use many different tools in order to collect data on a topic under study, and researchers in the field of social sciences have been able to develop these tools and means with the passage of time and the development of human science topics, and many tools have proven their worth in achieving the desired results in the human sciences. The tool is a means used in scientific research in order to achieve the intrusive goals and verify the hypotheses developed of course, the data collection tool differs according to the subject of the study and the study community, and since most researchers in the social sciences have limited their use of data collection tools to observation, interview and form, we have determined the focus of our topic on these tools and ways of using them.

الكلمات المفتاحية: أداة، جمع البيانات، البحث العلمي.