مجلة الجامع في الدراسات النفسية والعلوم التربوية
Volume 4, Numéro 2, Pages 13-32
2019-11-07

عملية التدريس: بين الذكاء و الذّكاءات المتعدّدة

الكاتب : بلعسلة فتيحة . سكاي سامية .

الملخص

لقد أشارت الدراسات التربوية والنفسية في تناولها لتعريف الذكاءات المتعددة على أنّها نموذج معرفي يهدف لوصف كيفية استخدام الأفراد لذكاءاتهم بطرق غير تقليدية، وقد تبنى هذه المحاولة العلمية كل من "جاردنر" وزملائه بما لفتت الانتباه إلى كيفية إعمال العقل الإنساني مع محتويات العالم من أشياء وأشخاص وغيرها. تهدف هذه الدراسة الى التعرف على مختلف أنواع الذكاءات التي توصل اليها " هوارد جاردنر" ،أنواعها ودورها كاستراتيجيات فعالة في عملية التدريس . Abstract : Pedagogical and psychological studies have referred to the definition of multiple intelligences as a cognitive model designed to describe how individuals use their intelligence in an unconventional way. This scientific effort was adopted by Gardner and his colleagues, drawing attention to how the human mind interacts with the world and objects. Gardner and his colleagues have experimented with many experiments including that on multiple intelligences. They have come to demonstrate that there are several basic intelligences for each individual that determine the success of life. This study aims to identify the types of intelligence that Howard Gardner has achieved, his types, and his role as effective strategies in the teaching process. Des études pédagogiques et psychologiques ont fait référence à la définition des intelligences multiples comme à un modèle cognitif conçu pour décrire comment les individus utilisent leur intelligence de manière non conventionnelle. Cet effort scientifique a été adopté par Gardner et ses collègues, attirant l'attention sur le fonctionnement de l'esprit humain en interaction avec monde et les objets. Cette étude vise à identifier les différents types d’intelligence auxquels Howard Gardner a abouti, ses types et son rôle en tant que stratégies efficaces dans le processus d’enseignement.

الكلمات المفتاحية

عملية التدريس ; الذكاء ; الذّكاءات المتعدّدة ; processus d'enseignement; L'intelligence; Intelligences multiples teaching process; The intelligence; Multiple intelligence