Revue de Recherches et Etudes Scientifiques
Volume 14, Numéro 1, Pages 73-87

مستوى الطموح وعلاقته بالطمأنينة النفسية لدى تلاميذ المستوى الثانوي

الكاتب : بلعسلة فتيحة .

الملخص

تهدف الدراسة الحالية الى التعرف على مستوى الطموح وعلاقته بالطمأنينة النفسية لدى عينة من تلاميذ المستوى الثانوي على اعتبار أن الطمأنينة النفسية مهمة جداً للفرد ، فهي تؤدي إلى تحقيق التوافق والانسجام والتكامل بين خصائص شخصية الفرد في جوانبها العقلية والانفعالية ويؤدي مستوى الطموح دورا مهماَ في حياة الفرد والمجتمع نظرا لأنه أحد المتغيرات ذات التأثير البالغ فيما يصدر عن الإنسان من نشاط . تم استخدام مقياس الطمأنينة النفسية الذي قام بتقنينه "الدليم وآخرون " عام (1993) ومقياس مستوى الطموح من اعداد امال عبد السميع باظه (2004) على عينة تكونت من 158 تلميذ وتلميذة من المستوى الثانوي .وتوصلت نتائج الدراسة الى وجود علاقة طردية بين مستوى الطموح والطمأنينة النفسية لدى أفراد عينة تلاميذ المستوى الثانوي ، بحيث كلما ارتفع مستوى الطمأنينة النفسية لدى التلاميذ ارتفع مستوى الطموح لديهم ، وكلما انخفض مستوى الطمأنينة النفسية لديهم انخفض مستوى الطموح وبالتالي تحققت الفرضية الأولى . وتوصلت كذلك الى عدم وجود فروق بين الجنسين في متوسط مستوى الطمأنينة النفسية ومتوسط مستوى الطموح و بالتالي تحقق الفرضية الثانية للدراسة . The aim of this study is to identify the level of ambition and its relation to the psychological reassurance of a sample of high school students. Psychological reassurance is very important for the individual. It leads to achieving harmony and integrationbetween the personality characteristics of the individual in their mental and emotional aspects. The level of ambition plays an important role in the life of the individual and society. Since it is one of the variables and with the greatest impact on the human activity. The results of the study showed that there was a positive relationship between the level of ambition and The personality of psychological tranquility, which was codified by "Dulaim et al." (1993) by Amal al-SameaBaza (2004) on a sample of 158 high school students. And the psychological reassurance among the members of the sample of students at the high school, so that the higher the level of psychological confidence in students increased their level of ambition, and the lower the level of psychological confidence has decreased the level of ambition and thus achieved the first hypothesis. It also found that there are no differences between the sexes in the average level of psychological confidence and the average level of ambition and thus achieve the second hypothesis of the study.

الكلمات المفتاحية

مستوى الطموح ;الطمأنينة النفسية ;تلاميذ المستوى الثانوي ; Level of ambition,Psychological reassurance , high school, students